Jump to content
Annons

Vad är:Kompressor&Limiter


8nicolProductions

Recommended Posts

Annons

HEJ!

Jag går rakt på sakt? Låt säga att jag spelat in en rapp vers, Hur kan jag då använda en kompressor och en limiter för att förbättra ljudet, vad ger det för effekt asså vad gör de med ljudet. Och hur funkar det ?

Ett tips: sök.

Annars kan jag kort berätta att kompressorer KOMPRIMERAR ljudet, dvs de minskar dynamiken i en ljudfil genom att "minska topparna"; de delarna som har högst volym (vad som är högt definierar du själv i kompressorn) sänks med en viss volym (som du själv bestämmer). Alltså får du efter komprimering en ljudfil som inte längre har jättehöga toppar och låga dalar, snarare har du en mer homogen "ljudvåg" som du efter komprimeringen kan höja volymen på. Detta kan vara användbart vid många tillfällen, men tyvärr handlar det idag mycket om att bara vilja ha "högre volym" (sök på loudness war).

En limiter är precis vad det låter som; den LIMITERAR (eller sätter en GRÄNS) för ljudvolymen - dvs den tar bort ALLT som överstiger en viss nivå (som du själv bestämmer hur hög den ska vara).

Avslutningsvis kan jag säga att kompressorn är fantastiskt användbar vid t.ex rap (eller sång) som du nämner, framförallt eftersom det kan vara svårt att sjunga (eller rappa) i exakt ljudvolym hela tiden, då kan kompressorn fixa så att din sång blir mer homogen (de tillfällen du SJÖNG lågt kommer låta HÖGRE, och de tillfällen du sjöng för HÖGT låter lägre). Sången sticker alltså ut bättre i mixen genom att använda kompressor t.ex.

Notera dock att jag själv inte är proffs alls, men detta vet jag iaf (fast att jag kanske inte förklarar till 100% pga bristande kunskaper).

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips: sök.

Annars kan jag kort berätta att kompressorer KOMPRIMERAR ljudet, dvs de minskar dynamiken i en ljudfil genom att "minska topparna"; de delarna som har högst volym (vad som är högt definierar du själv i kompressorn) sänks med en viss volym (som du själv bestämmer). Alltså får du efter komprimering en ljudfil som inte längre har jättehöga toppar och låga dalar, snarare har du en mer homogen "ljudvåg" som du efter komprimeringen kan höja volymen på. Detta kan vara användbart vid många tillfällen, men tyvärr handlar det idag mycket om att bara vilja ha "högre volym" (sök på loudness war).

En limiter är precis vad det låter som; den LIMITERAR (eller sätter en GRÄNS) för ljudvolymen - dvs den tar bort ALLT som överstiger en viss nivå (som du själv bestämmer hur hög den ska vara).

Avslutningsvis kan jag säga att kompressorn är fantastiskt användbar vid t.ex rap (eller sång) som du nämner, framförallt eftersom det kan vara svårt att sjunga (eller rappa) i exakt ljudvolym hela tiden, då kan kompressorn fixa så att din sång blir mer homogen (de tillfällen du SJÖNG lågt kommer låta HÖGRE, och de tillfällen du sjöng för HÖGT låter lägre). Sången sticker alltså ut bättre i mixen genom att använda kompressor t.ex.

Notera dock att jag själv inte är proffs alls, men detta vet jag iaf (fast att jag kanske inte förklarar till 100% pga bristande kunskaper).

Skål!

Tack så hemskt mycket för ditt svar det var väldigt bra, en följdfråga barra, Lägger man på kompressorn i efterhand eller den ska vara på undertiden man spelar in ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för ditt svar det var väldigt bra, en följdfråga barra, Lägger man på kompressorn i efterhand eller den ska vara på undertiden man spelar in ?

Antar att du menar mjukvaru-kompressor... det läggs på efter att du spelat in. Ibland lägger folk sin kompressor (ofta hårdvara) tidigt i kedjan (alltså vid inspelning) - men det är snarare undantag. Om jag vore du skulle jag iaf lägga sång (rap) -> kompressor -> EQ -> (deley, reverb... ja, effekter... kanske DeEsser, allt beror på hur du spelar in, vad du har för mikrofon, hur du sjunger, rumsakustik osv). Gör det som LÅTER BRA.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så hemskt mycket för ditt svar det var väldigt bra, en följdfråga barra, Lägger man på kompressorn i efterhand eller den ska vara på undertiden man spelar in ?

Jag utgår från att du inte har någon hårdvarukompressor, eftersom du inte visste vad det var. En kompressorplugg som du lägger på spåret i datorn spelar ingen roll om den ligger där när du spelar in eller inte, det påverkar inte ljudfilen som spelas in på hårddisken, utan bara hur ljudet låter ur högtalarna. Man kan lägga på kompressorn redan innan man börjar spela in, om man tycker att det blir tydligare medhörning då. Själv brukar jag inte bry mig om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...