Jump to content
Annons

Köpa Pro Tools begagnat.


Carle

Recommended Posts

Har blivit erbjuden att köpa Le system riktigt billigt. Då kan man ju anta att säljaren antingen har något fuffens för sig eller inte riktigt vet vad han gör. Jag känner honom rätt bra och av allt att döma pekar det på det senare. Det gäller ett fyra år gammalt 003-system och priset är 3000 kr.

Vad jag begriper kan jag gå till tillverkaren och få ut ett tillgodokort hos dem på nästan fullpris i utbyte med det gamla systemet. Vilket då skulle innebära att jag kanske får lägga till någon tusing och få ett helt nytt 003-system. Som egentligen kostar 9500 kr.

Det här låter ju lite för enkelt, så jag börjar fundera på om det inte finns någon hake. Kan det finnas någon defekt på ljudkortet? Går det bara att använda till vissa datorer? Kan han ha registrerat systemet på sig och så får inte jag tillgång till någon registrering? Vill veta alla sånna saker så jag kan kolla upp det innan jag köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säljaren måste flytta över sin registrering på dig för att du ska kunna använda dig av inbytesprogrammet. Åtminstone tidigare fanns det speciella blanketter på digidesigns hemsida för att göra det. Vet inte hur det är nu med Avid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med 'tillgodokort' har jag inte hört talas om, du kanske har nån länk där det står om det?

Om du köper 003-kortet samt då Pro Tools programmet, se till att säljaren skriver på ett 'överförande av ägarskap' eller vad det heter på engelska (den finns på digidesigns hemsida), den faxar man in till Digidesign och man registreras som ägare. (det är i alla fall vad jag gjorde ett par år sen när jag köpte mitt system beg.).

*ahh Bassman hann före :-)

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

korrekt, "Transfer of ownership" är fortfarande det som gäller vid ägarbyte för att kunna ta del av inbytesprogrammet. Dock stämmer inte dina uppgifter om inbyte och priser för detta. Din återförsäljare vet dock, och har prislistor för alla typer av uppgraderingar från äldre/mindre system till nytt/större.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att säga för mycket. Men jag går på en skola där de uteslutande lär ut inspelning, mix, redigering i pro tools (och lite logic). Det var av min lärare på lektion som jag hörde att man kunde traska in med sitt gamla system och få ut nästan nypris i tillgodo hos dem.

Killen som sålde kortet basserade priset 3000 kr på att det var det han sett att folk sålde dem för på blocket och dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 12 år senare...
Thom Brandt (oregistrerad)

Nya ProTools Artist och Pro Tools Flex (Ultimate) säljer endast Prenumerationer Subscription, vilket blir kostsamt i längden. Jag vill få full license Perpetual = Evig. Jag kan hos emusic köpa ProTools Studio med full -licens för 6.590 kr, dyrt men överkomligt. Men för mig räcker det bra med 32 Audio tracks (20 räcker för mig), 32 Instrument tracks och 64 MIDI tracks som Artist har. Det ser ut som att jag måste köpa Pro Tools Studio som har 512 Audio spår m.m. vilket jag inte har någon nytta av eg. Kan jag köpa begagnade ProTools med äldre versioner där det var vanligare att kunna äga licensen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår det rätt så är licensen evig, men efter 12 månader får du inte längre några uppdateringar. Får att få det måste du köpa support i ett år till och då får du även uppdatering. Men gissar att det gäller till nästa stora version. Du lär du ju behöva köpa en nu full licens på den.

Deras prenumerationer blir också väldigt dyrt. Har ett native hd system som jag inte längre använder pga att kostnaderna skulle bli för höga jämfört med att köpa en annan daw.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Thom Brandt (oregistrerad)

Ja det blir problem hur man än ser på det. Jag har ju haft Cubase 8.0 uppdaterat till 8.03. Eftersom jag köpte programmet billigt med studentlicens så kan jag inte uppdatera programmet. Mitt förra Cubase 6,5 gav jag bort. Cubase 8.03 kanske jag kan sälja billigt inkl. DVD skivor och nyckel. Jag skulle vilja testa ProTools eftersom Graham Cochrans videos på Youtube? har gjort mig intresserad. Han arbetar ju i ProTools och jag har skrivit ut en 1/2 pärm med skärmdumpar som jag gjort plus egen text om mixning, effekter och mastring. Om jag vill ha evig licens bör jag köpa Studio nu trots att jag endast behöver Artist, lite sjukt men...Man måste ju inte uppdatera hela tiden. Jag känner musiker som kör med ett jättegammal Cubase och det funkar för dem utan uppgraderingar m.m. Det blir nog billigast i längden tror jag. Så vad du tycker du Frithiof?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thom Brandt (oregistrerad)

I dag köpte jag Cubase Elements 12 för 595 kr hos emusic. Full license. Det räcker för mina behov. Jag brukar ligga på max 20 spår. Nu behöver jag inte köpa ProTools Studio för 6.590 kr. Artist finns ej att köpa som Full licenser endast på prenumeration och det blir dyrt. Jag känner mig lättad. Nu återstår endast köp av nyare musikdator 

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...