Jump to content
Annons

Uthus till "studio"


Polder

Recommended Posts

bilder vill vi se!! 😉

alla detaljer ska med! hehe

alltid lika inspirerande att läsa om medlemmars byggen och se resultat...

keep it up!! =D

Ok =)

post-2600-094585900 1282892798_thumb.jpg

post-2600-063993600 1282892806_thumb.jpg

Hej. Kul tråd och bygge. Såg den där härliga sommarbilden på huset i det första inlägget och kunde inte låta bli att tycka att jag sett det förut. Efter att ha funderat lite måste jag få fråga, det ligger inte utanför ett ställe som heter "kölsta"? Lycka till med studion, jag följer med spänning!

Ja det är härligt att bygga =) Jag har väl postad bilden förut. Kölsta vet jag inte var det ligger =( Värna i Linköping är det... Men mer kanske man ska låta bli att berätta om. Vaknar säkert en dag med ett tomt rum =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hej, hur blir det nu med luftspalten bakom utepanelen som jag tjatat om ?!

Blir lite orolig nu för ditt bygge :-)

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

=)

3 snickare och ägare till byggfirma och jag stod och diskuterade. Luftspalt behövs inte. Rakt på vara. Målar man utsidan med plastfärg är det dock andra bananer men så länge det är hederlig rödfärg går det jättebra.

Däremot blir det en distans mellan bef vägg och nya regelverket. Som sedan bara fylls med isolering. Total isoleringstjocklek kommer bli ca 200-220 mm. Det kommer nog att räcka för att stänga fågelkvittret ute.

Har nu också hämtat 30 eldosor hos elfirman som jac ska sätta i väggen. Varav 15-20 ska sitta vid kortväggen där jag kommer att ha bordet... Så slipper man alla skarsladdar samt så tar jag och delar ut trefas på dessa så kan man få bort eventuell brum o skit 🙂

Fler bilder kommer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hur blir det nu med luftspalten bakom utepanelen som jag tjatat om ?!

Blir lite orolig nu för ditt bygge :-)

robc

Polder!

Det har varit lite olika snack om luftspalter i tråden.

Det ena luftspaltssnacket gäller "studioväggsprinciper" Robcs luftspaltssnack är mer typ: så här bygger man en vägg på "snickarvis" Alltså, - Isolering i stående reglar, sedan på med liggande reglar med en femma i, sedan papp, sedan en 10mm läkt (här blir det en luftspalt) sist panel. Nu bygger du ju din vägg åt andra hållet men Robc verkar inte gilla att du smackar på en plast rätt på panelens insida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Polder!

Det har varit lite olika snack om luftspalter i tråden.

Det ena luftspaltssnacket gäller "studioväggsprinciper" Robcs luftspaltssnack är mer typ: så här bygger man en vägg på "snickarvis" Alltså, - Isolering i stående reglar, sedan på med liggande reglar med en femma i, sedan papp, sedan en 10mm läkt (här blir det en luftspalt) sist panel. Nu bygger du ju din vägg åt andra hållet men Robc verkar inte gilla att du smackar på en plast rätt på panelens insida.

pappen ska inte sitta mot ytter panelen, dtavanligaste är 2"x4" stomme med vindpapp, sedan 2"x2" där man spiker ytter panel. altsaå luftspalt mellan panel och vindpapp. 195 isolering är det minsa man kan ha som ytter isolering(mot vindpappen) som man sedan plastar(altså när man ljudisolerar och inte har vertikal och horisontell isolering). luftspalt, 95iso och dubbel gips(hälst limmad tex Skias AT lim).

Link to comment
Dela på andra sajter

=)

3 snickare och ägare till byggfirma och jag stod och diskuterade. Luftspalt behövs inte. Rakt på vara. Målar man utsidan med plastfärg är det dock andra bananer men så länge det är hederlig rödfärg går det jättebra.

Däremot blir det en distans mellan bef vägg och nya regelverket. Som sedan bara fylls med isolering. Total isoleringstjocklek kommer bli ca 200-220 mm. Det kommer nog att räcka för att stänga fågelkvittret ute.

Har nu också hämtat 30 eldosor hos elfirman som jac ska sätta i väggen. Varav 15-20 ska sitta vid kortväggen där jag kommer att ha bordet... Så slipper man alla skarsladdar samt så tar jag och delar ut trefas på dessa så kan man få bort eventuell brum o skit 🙂

Fler bilder kommer

du lär inte behöva mer än 5 eldosor. inte mer än nödvändigt. alla hål man gör i väggen försämrar ljudisoleringen. sedan lär du tänka på var du pacerar allt så det inte blir i vägen för akustiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

hederlig rödfärg

Jasså, rödfärg, det gör ju saken lite bättre, det blir nog kanon bra !

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

30 eldosor hos elfirman som jac ska sätta i väggen. Varav 15-20 ska sitta vid kortväggen där jag kommer att ha bordet..

Kompromissa lite där, sätt färre dosor o sätt i 4vägs utanpåliggande uttag i varje dosa.

robc

post-995-031724900 1282943722_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

30 apparat/kopplings dosor? låter lite väl mycket.

hur har du planerat detta?

15-20 på kortsidan? väggen kommer se ut som en ost. =)

du får mer än gärna berätta hur du har tänkt när det gäller elen.

dela på faserna. menar du att du ska en fas till 5 uttag? (om du tänkte ha 15 uttag dvs 15/3=5 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot blir det en distans mellan bef vägg och nya regelverket. Som sedan bara fylls med isolering. Total isoleringstjocklek kommer bli ca 200-220 mm. Det kommer nog att räcka för att stänga fågelkvittret ute.

Fler bilder kommer

Liten fråga .Vad ska du göra åt golvet ? och hur många kvadratmeter får du ut av rummet när du Total har en isoleringstjocklek som kommer bli ca 200-220 mm +distans och det nya regelverket + osb+gips ,

för du ska bygga det inåt om jag fattar det rätt eller?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, rödfärg, det gör ju saken lite bättre, det blir nog kanon bra !

robc

Mmm. Det tyckte bygggubbarna också =) Så jag är inte så orolig.

Kompromissa lite där, sätt färre dosor o sätt i 4vägs utanpåliggande uttag i varje dosa.

robc

Hm håller med där!

30 apparat/kopplings dosor? låter lite väl mycket.

hur har du planerat detta?

15-20 på kortsidan? väggen kommer se ut som en ost. =)

du får mer än gärna berätta hur du har tänkt när det gäller elen.

dela på faserna. menar du att du ska en fas till 5 uttag? (om du tänkte ha 15 uttag dvs 15/3=5 😉 )

Hm, ni har rätt. Det blir typ ett avlång långt hål i väggen. Det blir en massa läckage. Ska nog tänka om. Behöver nog dosorna i huset sen så det får nog kommer att komma till anvädning för dem =)

Liten fråga .Vad ska du göra åt golvet ? och hur många kvadratmeter får du ut av rummet när du Total har en isoleringstjocklek som kommer bli ca 200-220 mm +distans och det nya regelverket + osb+gips ,

för du ska bygga det inåt om jag fattar det rätt eller?

Golvet är isolerad sedan tidigare. Ligger linoleum matta. Uppepå tänkte jag lägga en "Per-Gessle-matta" =) hehe lite intern skämt kankse men en skön matta att gömma tårna i =)

Golvets storlek kommer nog att hamna på ungefär 3.90 x 3.20 m

***

För övrigt blir det 4 spottar i taket utsatt som en fyrkant i mitten av rummet. Bör räcka. På väggarna blir det några vägglampor och så skrivbordsbelysning.

Har 3 fas som kommer upp till huset så tänkte ta 2 st till ljudgrejer och 1 till ljuset. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya innerväggen på plats

post-2600-054297800 1283411834_thumb.jpg

Jo takr blev det och gott om plats för massssor isolering =)

post-2600-027178000 1283411842_thumb.jpg

Andra delen av rummet som ska reglas upp. (hehe, windy direkt mot panelen =)

post-2600-015318200 1283411847_thumb.jpg

Lite kjel på kvällen så charlie somnade =)

post-2600-048809400 1283411852_thumb.jpg

Tillfällig lekhörna fram tills bygget är klart

post-2600-046513800 1283411857_thumb.jpg

Isolerad hela rummet, och plastad. Det blir OSB + gips. Om jag senare känner att det dämpas för lite blir det greenglue och ytterligare ett lager gips. Var och besöket Audio Dog i Norrköping som har gjort ett sångbås med greenglue och är även återförsäljare här i Sverige. Väggen utan greenglue gör ifrån sig det vanliga dunk ljudet från vanlig gipsvägg. Väggen med greenglue blir ett mycket dämpad knack. Otroligt faktiskt. Men för tillfället har jag inte 7000:- för ytterligare gips och glue. Glue'n går på va 5000:-

post-2600-098496800 1283411861_thumb.jpg

Isolerad och plastad. Valde att sätta bara några kontakter som ni påpekade längre upp. Så nu är det bra isolerad.

post-2600-008042000 1283411866_thumb.jpg

Vad gäller ventilation fick jag tag i ett ljuddämpande insug och så tog jag ett spirurör som vi snurrade in i väggen med en förkjutning på 1 meter ungefär. Så lite ljudkommer att komma in. Skulle det blir för mycket kommer jag att bygga en ljudfälla på utsidan för båda in och ut luft.

TJohoooo

Link to comment
Dela på andra sajter

Väggen utan greenglue gör ifrån sig det vanliga dunk ljudet från vanlig gipsvägg. Väggen med greenglue blir ett mycket dämpad knack. Otroligt faktiskt

Shit! Det skulle man vilja se/höra! Du menar alltså att lite sån fog gör skillnad?

Vad gäller ventilation fick jag tag i ett ljuddämpande insug och så tog jag ett spirurör som vi snurrade in i väggen med en förkjutning på 1 meter ungefär. Så lite ljudkommer att komma in. Skulle det blir för mycket kommer jag att bygga en ljudfälla på utsidan för båda in och ut luft.

Finns det några bilder på detta? Har svårt att se den lösningen "i huvudet" 🙂.

Kul att bygget går framåt! vet inte om du svarade på frågan om ditt fönster, är det trippelglas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Det skulle man vilja se/höra! Du menar alltså att lite sån fog gör skillnad?

Finns det några bilder på detta? Har svårt att se den lösningen "i huvudet" 🙂.

Kul att bygget går framåt! vet inte om du svarade på frågan om ditt fönster, är det trippelglas?

Mmm det tycker jag! Det går på ca 5000:- för limmet i mitt 12kvm lilla rum. Så jag väntar lite med det. Men förmodligen så kommer jag att smeta på det framöver för det är världens skillnad.

Hör med Ulf på Audio Dog för demo =) www.audiodog.se

Trippelfönster är det inte. Det är gammaldags skitfönster. Delbar ram med en ruta i 2 lager. Ska nog också bytas kankse framöver. Men få ha det kvar tillsvidare. Har nu spräckt budgeten på 20.000 så =(

Link to comment
Dela på andra sajter

demplim(vilket green gule) är gör skillnad. men green glue är ju ganska dyrt.

Skia AT-84 kostar ungeför 1500(mins inte exakt) för ca 20m2(minsta hinken) och det brukar användas vid proffsbyggen. har själv använt AT-84, blir väldigt bra.

Man behöver inte använda Green glue man kan använda, tex PL400, eller vanligt vitlim för att få ett stumt ljud med dubbel gips,eller gips mot träskiva.

http://www.norgips.se/limning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Alltså Larm i all ära.

Ska jag lägga en pistol under kudden också?

Nä ett litet hänglås fixar biffen. då täcker hemförsäkringen rubbet.

Dessutom så har vänner svårt att hitta hem till mig så jag behöver nog inte vara så orolig.

Och vill någon ta nånting så tar dem det oavsett elstängsel, hund, larm, arg fru, pistol hot osv...

Nästa vecka kommer Auralex kit hem och Audio Dog kommer och mäter upp rummet =)

Ska bli najs och se vilken skillnad det kommer att bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så har vänner svårt att hitta hem till mig så jag behöver nog inte vara så orolig.

Och vill någon ta nånting så tar dem det oavsett elstängsel, hund, larm, arg fru, pistol hot osv...

Jag är ju ingen vän av paranoia, och har själv varken larm, vapen, hund eller kraftiga lås - men så bor jag ju inte på landet heller. Men knappa in ditt namn (syns i din signatur) på hitta.se så hittas ett hus ute i skogen hur enkelt som helst. Man ser till och med uthuset på satellitbilden. Så inte är det svårt att hitta dina fina prylar, om man vill.

Sätta upp några sådana där kraftiga strålkastare med rörelsesensor kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...