Jump to content
Annons

Uthus till "studio"


Polder

Recommended Posts

Nu är det dags att dra i gång bygget.

Har tidigare haft en tråd om ventilationen, nu är det dags för isolering/dämpning.

Jag har nu läst i 3 veckors tid över hela internet och blir inte riktigt klok. Alla lösningar har ju olika förutsättningar men jag har inte hittat något som liknar min situation direkt.

Mål:

Att ha ett rum fri från läckage utifrån. Någorlunda dämpning ut

Att ha ett kombinerad kontroll- och sånginspelningsrum

Då huset ligger i skogen är endaste störmoment: vägen en 200 meter bort. Fåglar =)

Förutsättning:

Uthus 3.9 x 3.25 x 2.15

post-2600-091046200 1282413834_thumb.jpg

Snälla ge mig lite tips. Följande lösningar har jag hittat lite varstans

utifrån och in: gips, gips, stenull, luft, stenull, gips, gips

Några funderingar:

Vilken tjocklek ska första resp andra stenull lagret vara?

ska man verkligen sätta gips direkt mot panelen till utsidan, eller ska man skippa det lagret gips och sätta stenull direkt? Vad blir skillnaden och hur kommer det att påverka ljudet?

Ska man seperera väggen från golvet nånting? Jag har en jordkällare under som liksom inte stör, och jag stör inte den??

Hur har ni löst taket. Det är som en liten vind uppepå som går att isolera...

Även på vinden tänkte jag lägga ventilationstrumman/Labyrinet (någon som har en bild på sådant?)

Tjoho, många frågor som jag känner mig osäker på. Nån som kan komma med något tips?

Kommer såklart att uppdatera tråden med bilder så fort bygger drar igång (måndag 23/8 2010 =)

//Erik

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Hej, funderar lite på hur det ser ut nu i ytterväggen, är det ytterpanelen som syns inifrån nu?

Isåfall bör du börja inifrån med:

luftspalt mot utepanelen, mkt viktig (stående spikläkt 28X70 om det inte redan finns spikregel för utepanelen)

9mm utegips som skruvas i spikläkten, (ev vindpapp istället)

regelverk m samma isolerings tjocklek + ev ett ytterligare regelverk m samma isolerings tjocklek (med luftspalt emellan)

dubbel innegips

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska öppna väggen på måndag. Det är reglad och satt nån massonitskiva istället för gips. Sedan anar jag att de har isolerad väggarna med något skum eller liknande så det ska ut.

Räcker det med 45x45 - luft (storlek?) - 45x45 - gipsgips?

Eller ska man ta 45x90 i både lager? väggen är väl 20cm just nu så plats finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit va kul! Studiobyggen det värmer gött i själen det 😄! Ska bli grymt roligt att följa detta.

3 saker som slog mej direkt: isolering, akustikbehandlning och förvaring!

Isolering:

Eftersom du inte har några grannar i närheten som kan störas så känns inte detta superprioriterat i min värld. Och för en klockren "utåt" behandling behövs rum i rummet som kommer ta på tok för mycket plats att din redan lilla yta. Klart att du ska isolera så du håller värmen när vintern kommer men ju mer yta du har kvar inne i studion när innerväggen är klar är en fördel. Jag hade nog kört såhär sett utifrån:

panel

vindpapp (som är billigare än gips)

isolering 70 mm

träregel 70 mm från pappen (så att isoleringen hamnar på mot vindpappen)

isolering 70 mm (som sitter i själva träregeln)

plastfolie

osb

gips

Mer än så tror jag inte du behöver. Och jag hade haft osb-gips som innerlager istället för gips-gips (även om det är bättre ljuddämpning i gips) så du kan hänga upp tyngre grejer på väggarna.

Akustikbehandling:

Detta antar jag att du tänker göra så bra som möjligt eller? Räkna med att du får problem med stående vågor i det lilla rummet så plats för typ helmholtz kan du nog kallt räkna med. Mät upp rummet så fort du kan så du kan se dina problemfrekvenser innan du börjar slå upp hyllor och möblera.

Förvaring

Sjukt viktigt! Du snackade om att du hade en liten vind? Du kommer garanterat behöva förvaringsplats åt grejer. Tänk både 4-7-19 gånger extra på hur du kan hitta smarta förvaringslösningar. När jag byggde min studio så dels hade jag sneväggar och fönster på kortsidan. Märker det nu att det är väldigt lite plats kvar för förvaring när man slängt upp diffusorer och akustikplattor.

Link to comment
Dela på andra sajter

TACK för ditt svar =)

Jo vad gäller grannar så bor dom på andra sidan gärdet så det är väl inte så farligt. Har jag stört dom nu så bör det bli bättre vad jag än gör. Det är dock av vikt att det inte kommer in ljud i rummet från vägen. T.ex nä mjölkbilen dundrar förbi så kan man i dagsläget höra ett dov dånande...

Förvaring ja. Bra poäng! Det måste jag planera lite noga...

Jag fick inte riktigt grepp om dina mått i väggen där.

-) Vindpapp är jag med på

-) Isolering 70 mm? Hur tänkte du då, man bör väl regla upp för det eller har du någon dunderisolering som bara hänger på väggen? Eller menar du helt enkelt att 70mm isolering och regel är samma sak =)

-) Träregel 70mm från pappen. Du menar att den bygger 70 mm?

-) Plastfolie kommer inte in i mitt hem

-) osb och gips är jag med på =)

Ska man inte ha en luftspalt mellan första lagret isolering och andra lagret? och hur stor ska den vara för att vara optimalt?

Bör man dämpa innerväggen från golvet också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att du gör såhär

Vindpapp

Sen bygger du reglar 70 mm innanför pappen som oxå är 70 mm djupa. Så när du mäter från ytterkant regel till vindpapp så ska det vara 140 mm

Sen slänger du in isolering i det mellanrummet mellan papp och regel. Detta är första lagret isolering

Men det andra lagret isolering sätter du i regelverket som är 70 djupt. Sen upp med osb och gips

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att du gör såhär

Vindpapp

Sen bygger du reglar 70 mm innanför pappen som oxå är 70 mm djupa. Så när du mäter från ytterkant regel till vindpapp så ska det vara 140 mm

Sen slänger du in isolering i det mellanrummet mellan papp och regel. Detta är första lagret isolering

Men det andra lagret isolering sätter du i regelverket som är 70 djupt. Sen upp med osb och gips

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok. Så det blir liksom ett lager med bara isolering mellan innerväggen och pappen. Jag förstår

Men ingen luftspalt mellan den isoleringen och själa innerväggen alltså. Ursäkt men jag har läst att i varje lösning har de en luftspalt.

Men det kankse bara kommer in när det är ett flytande rum i rummet???

Så det skulle bli

panel

70mm endast isolering

70mm regelverk med isolering

mellan rum på 45mm

45mm regelverk med isolering

osb

gips...

Eller kommer det att ha minimal påverkan på ljudet mot det utrymmet man förlorar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med på vad du menar. Har faktiskt inte full koll på exakt hur mycket bättre det blir med luftspalt men i ditt fall så är jag rädd för att ska du göra ytterligare reglar har du snart inget rum kvar :-). Vill du hemskt gärna ha en luftspalt så bygg det! Men jag hade nog satsat på dubbla lager gips istället för att spara yta. Kolla denna länken som handlar om luftspalter när när det uppstår sk tripleleaf http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har man kommit hem från lite rep med bandet.

Har kollat i väggen. Just nu är reglad med 170mm grova träbalkar (kan knappast kallas för reglar...)

Så dom får vara kvar och isolerar emellan. Sätter sedan på en 45:a och isolering och osb och gips. Så det blir kalas. Det enda rummet kommer att minskas med är ca 2cm vilket jag känner är överkomligt. Funderar då alltså på att skippa luftspalten i väggen. NÅGON SOM invänder sig?

Taket kommer vi att öppna upp. Inte ända upp till nock men halvägs. gömmer sedan ventilation i lilla vinden som blir kvar. Vad tror ni om ljudet i så fall? Eller ska jag skippa det och behålla ett "rakt" innetak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väggen blir bra, så som du nu tänkt. Luftspalt bör du i alla fall ha bakom panelen. Spika en tex läkt 25x25 längst ut på 170 regeln för att sätta en 9mm utegips på. Sen har du 135mm kvar att isolera i ditt regelverk. En ytterligare 45:a är bra innan osb o gips. Du kan då lägga elen i det skiktet. Ska du ha det uppvärmt bör det faktiskt vara en plast innanför osb:n som stoppar innefukt att kondensera i isoleringen.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har man kommit hem från lite rep med bandet.

Har kollat i väggen. Just nu är reglad med 170mm grova träbalkar (kan knappast kallas för reglar...)

Så dom får vara kvar och isolerar emellan. Sätter sedan på en 45:a och isolering och osb och gips. Så det blir kalas. Det enda rummet kommer att minskas med är ca 2cm vilket jag känner är överkomligt. Funderar då alltså på att skippa luftspalten i väggen. NÅGON SOM invänder sig?

Taket kommer vi att öppna upp. Inte ända upp till nock men halvägs. gömmer sedan ventilation i lilla vinden som blir kvar. Vad tror ni om ljudet i så fall? Eller ska jag skippa det och behålla ett "rakt" innetak?

Ang luftspalten så kollade jag runt lite extra i forumet . Ska du få ut nån effekt av din luftspalt så måste den vara väldigt stor för att göra någon nämnvärd effekt som "basljuds"-isolering.

Några citat från forumiter:

"...Och skall du ha nån form av ljudisolering så är 50 cm minimum vad gälle rlågfrekventljud. 1 2 5 eller 10 cm luft spalt är skit samma egentligen. Allt under en halv meter är i stort sett löjligt om du vill bli av med lågfrekvent ljud... Sen säger jag att du kan skatta dig lycklig du har betong runt om..det gör det lättare......bättre ur ljudisolerings synpunkt och så e det me det!"

"Det som är viktigt är istället hur tjockt man gör luftspalt och hur tjock isoleringen är. Det är det avståndet och den massan som avgör hur mycket som går igenom."

Detta tycker jag gör att dina frågetecken kring luftspalt rätas ut. Du tjänar nog helt enkelt för lite på det till ytan du förlorar. Står fast vid att du kan slänga upp ett extra lagar gips överallt istället om du känner att du vill göra nåt extra 🙂.

Ta en sjuhelsikes massa bilder imorgon när du drar igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kameran strular. Få bli bilder imorgon tänkte köpa en ny =)

50cm luftspalt =) Tjena, det kör vi på så kanske man får plats med ett litet akvarium för 2 fiskar till slut =) HAHA

Skiter i luftspalten i väggen som Ponderosa har påpekad sedan tidigare!

Återkommer ikväll med bilder =)

Link to comment
Dela på andra sajter

50cm luftspalt =) Tjena, det kör vi på så kanske man får plats med ett litet akvarium för 2 fiskar till slut =) HAHA

Skiter i luftspalten i väggen som Ponderosa har påpekad sedan tidigare!

Woooow , Aldrig hört att man behöver 50 CM luftspalt som ett minimum däremot 50 MM.Det skulle ju betyda att väggen blir runt 70-90 CM tjock m.a.o nästan en Meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Nu vänder det igen =)

Någon mer som har något att säga om 50 mm (millimeter) mellanrum mellan ytterväggen och innerväggen?

hihi

Vilken isolering du får i basen beror på vilken resonansfrekvens väggen får. Detta avgörs av flera parametrar:

Massa (vikt på väggarna).

Storlek på luftspalt

Regelavstånd

Mängd poröst material mellan väggar

Vid resonansfrekvensen kommer väggen isolera minimalt. Man försöker därför bygga så att denna hamnar under hörbart område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken isolering du får i basen beror på vilken resonansfrekvens väggen får. Detta avgörs av flera parametrar:

Massa (vikt på väggarna).

Storlek på luftspalt

Regelavstånd

Mängd poröst material mellan väggar

Vid resonansfrekvensen kommer väggen isolera minimalt. Man försöker därför bygga så att denna hamnar under hörbart område.

Oj, vilken vetenskap!

Hur går man tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA! Nu vänder det igen =)

Någon mer som har något att säga om 50 mm (millimeter) mellanrum mellan ytterväggen och innerväggen?

hihi

Dom länkarna som Gilbert bifogade va guld! Att det skulle krävas 50 cm det trodde jag inte ens själv på, men att det skulle stjäla mycket yta om man ska göra det "rätt" det råder det inga tvivel om. Ska du göra en "Double stud walls" lösning så är du ju uppe i en runt 30-35 cm innåtbygge i rummet. Om du kör med enkla lager isolering så är det i alla fall runt 7 cm på varje, plus gips och luftspalt. Runt 20 cm i alla fall. Ska du sen göra samma sak i taket... Ja du hajjar

Link to comment
Dela på andra sajter

Shitpomfrit! Vilka bra länkar!

Det innebär att göra en enkelvägg förmodligen =) ska mäta lite extra noga ikväll när jag kommer hem för att se var måttet blir nu när rummet är stripped.

Bifogar lite bilder så som det ser ut för närvarande =)

post-2600-074143100 1282637808_thumb.jpg

post-2600-045558400 1282637816_thumb.jpg

post-2600-020851900 1282637824_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt! Är det första dagen på semestern nu? Eller du ska jobba heltid och sen skita i att sova och bygga studio isället? 😄

Hihi, nä.. Jag jobbar för fullt. Köket fixade jag på semestern:

Köksrenovering

Nu jobbar jag heltid och har en kille som jobbar åt mig hemma =) Snickrande musiker kan man säga. Han trivs som fisken i vatten. Och jag med.

Håller sedan på själv på kvällen och planerar och fixar och dånar.

=)

Återkommer med nya bilder ikväll..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry forumet.

Kom hem precis. Tänkte ta foto men det är för mörkt och "Mister Sparky" har kopplat bort elen så något lyse går ej att fixa till.

Får ta bilder imorgon och lägga upp.

Green Glue. Någon som har erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort uppdatering:

Hela rummet är städat och rensat från allt.

Vindpapp satt mot panelen.

Isolering och regler ligger ute i släpan och väntar på att sättas dit imorgon =)

Kabelrör för elen finns i bilen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Kul tråd och bygge. Såg den där härliga sommarbilden på huset i det första inlägget och kunde inte låta bli att tycka att jag sett det förut. Efter att ha funderat lite måste jag få fråga, det ligger inte utanför ett ställe som heter "kölsta"? Lycka till med studion, jag följer med spänning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...