Jump to content
Annons

Vad har du för mickar och vad har du dom till?


evilrocker

Recommended Posts

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på vad alla har i sina mickskåp och vad ni använder dom till.

Jag kan börja då.

Jag har:

Akg C 414 B-xl II - sång och acke, hihat

Röde nt2a - sång ibland

sm57 - virvel, elgitarr, ibland sång

sm81 - acke, överhäng

sm7b - sång

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här är de mikrofonerna som jag oftast använder:

Neumann U87 - Sång, Acka, Mono trumrum.

Neumann KM184 x3 - Överhäng, Stereo acka

AKG 414 - ibland sång när annan karaktär än U87 önskas eller HiHat

Sennheiser 421 x2 - Pukor & gitstärkare

SM57 - Perc, Virvel, Pukor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar sällan (Edit: Läs aldrig) in hela band. Däremot spelar jag ofta in sångare och akustiska instrument.

Då det gäller basmickning funkar AT 4033 utmärkt.

Blockflöjt är det CM3 på stereoskena i ett bra rum.

Klarinett samma sak men om det är möjligt så lägger jag till en Brauner Phantom AE lite närmare.

Saxofon Shure SM7 vid klockstycket.

Violin har jag aldrig kommit underfund med. Men även mer än en mick där. Kanske Brauner eller Neumann TLM 49 nära och ett bra rum med DPA en bit bort.

Trumpet en SM 57 eller 7 ganska nära klockstycket.

Tamburiner och diverse mindre slagverk Karma K10 på stereoskena då transienterna kan vara allt för elaka samtidigt som man behöver en mick som klarar såväl det starka som det svaga.

Jag spelar ibland in akustiska och elektriska gitarrer men jag måste erkänna att jag har aldrig gjort det bra även om jag har försökt med många mickar. I synnerhet då det gäller akustisk gitarr. Antar att det har att göra med att jag går för nära och sätter en mick vid tolvteband 30cm. En gitarr kräver längre avstånd och antagligen stereo men i mina mixar har det aldrig varit mer än ett rytminstrument.

Sång här är allt möjligt. Favoriten för egen del Neumann TLM 49 men det är ointressant då rösten är avgörande.

För starksjungande sångare brukar jag köra AT 4060 eller Shure SM7 men Audio Technican är att föredra. Spelar jag in hemma kan det nog bli SM7.

Min dotter sjunger rent och fint och inte så starkt så på henne blir det Brauner Phantom AE.

Annars använder jag den mick som finns till hands men AT 4033 och Oktava MK-319 får alltid en chans.

Oktavan fungerar som regel suveränt på lite lägre kvinnoröster.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar bara in sång - och ibland akustisk gitarr, så detta är huvudaktörerna i min blygsamma arsenal:

BLUE Babybottle

sE Electronics z5600A mkII

Crowley and Tripp Naked Eye

Line Audio Design SM6i

Shure Beta58A

Oktava MK012

Själv tycker jag att det är en ganska lagom blandning av olika sound och olika teknik, så att jag kan hantera det mesta. Har funderat lite på att skaffa någon Gefell-mick också, men har inte riktigt bestämt mig ännu...

Puffskyddet jag använder är P110 från svenska Mikrofonen AB. Kostar lite, men det är också j-t bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade på BLUE Babybottle för länge sen, hur är den i soundet? 🙂

Jag spelar bara in sång - och ibland akustisk gitarr, så detta är huvudaktörerna i min blygsamma arsenal:

BLUE Babybottle

sE Electronics z5600A mkII

Crowley and Tripp Naked Eye

Line Audio Design SM6i

Shure Beta58A

Oktava MK012

Själv tycker jag att det är en ganska lagom blandning av olika sound och olika teknik, så att jag kan hantera det mesta. Har funderat lite på att skaffa någon Gefell-mick också, men har inte riktigt bestämt mig ännu...

Puffskyddet jag använder är P110 från svenska Mikrofonen AB. Kostar lite, men det är också j-t bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som rubriken lyder så är jag nyfiken på vad alla har i sina mickskåp och vad ni använder dom till.

Jag kan börja då.

Jag har:

Akg C 414 B-xl II - sång och acke, hihat

Röde nt2a - sång ibland

sm57 - virvel, elgitarr, ibland sång

sm81 - acke, överhäng

sm7b - sång

PDM 57

Främst till sång. Ibland för mickning av min transistorstärkare. Dean Markley 50 W.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ju fylla i:

Peluso 2247 Le (1) - sång främst, trumm ambience,Gitarr

Oktava mk 012 (2) - Överhäng

Audio Technica ATM 450 (3) - Pukor, Virvel

Shure Beta 52 (1) - Bastrumma

Shure sm57 (4) - Gitarr, Virvel, Hihat etc

Kan ju varmt rekommendera Peluso 2247LE till alla som har råd. Den gör inspelning av sång löjligt enkel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe du diggar den peluson. vet ju inte om den hade passat min röst.

Just nu har jag backat tillbaka lite till en sm7b, den är fin via P-1 och även MA5 genom tracking comp via fatson 😉

Jag kan ju fylla i:

Peluso 2247 Le (1) - sång främst, trumm ambience,Gitarr

Oktava mk 012 (2) - Överhäng

Audio Technica ATM 450 (3) - Pukor, Virvel

Shure Beta 52 (1) - Bastrumma

Shure sm57 (4) - Gitarr, Virvel, Hihat etc

Kan ju varmt rekommendera Peluso 2247LE till alla som har råd. Den gör inspelning av sång löjligt enkel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 102an lite vass i soundet? Eller kör du genom en varm trafo-pre?

Neumann TLM 102

Studio Projects B3

Studio Projects B1

Har uteslutande varit inspelning av sång, saxofon och ack gitarr. Trodde jag skulle variera mer mellan B3:an och TLM 102:an, men det är ingen variation, jag kör JÄMT på min 102:a 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe du diggar den peluson. vet ju inte om den hade passat min röst.

Just nu har jag backat tillbaka lite till en sm7b, den är fin via P-1 och även MA5 genom tracking comp via fatson 😉

DEn har passat alla band jag trackat hitintills. Allt från höga tenorer till lite basigare baritoner, allt från clean sång till growl. Den är super!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

De jag använder mesta är min Röde NTK och min röde NT 4. Bägge använder jag mycket för gitarr eller andra akustiska instrument. NTk är en ganska snäll rörmikrofon som jag tycker passar de flesta giratter och och röster. NT 4 använder jag föratt få ett fetare gitarrkomp eller på körer samt då jag spelar in trummor och tex bongos.

/edit: oj vad hände med resten jag skrev???? Inte ens hälften kom med :-(

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattig student, kör Bluebird till allt 😆 Line:ar iofs bas och elgura, så den blir endast till vox och akustisk gitarr + övrigt som kan tänkas ( http://www.thomann.de/se/blue_bluebird.htm ). Tycker iofs personligen att den låter snorbra för priset, nästa steg är inte heller ny mic, snarare lite bättre akustikbehandling.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade på BLUE Babybottle för länge sen, hur är den i soundet? 🙂

Det är den jag alltid testar med först, eftersom den verkar funka till i princip allt. En försiktig puckel någonstans kring 3kHz, som gör att tydligheten kommer fram utan behov av eq. Ibland kan det t o m gå att köra utan eq helt på den, eftersom den verkligen låter kalasbra - men det beror förstås också på rösten. Den finns med på min testsite, så att du kan lyssna på smakprov på den. 🙂

Den jag har är från när de fortfarande tillverkades i Baltikum - och jag har sett att nyare modeller har en lite annan frekvenskura - något som är lite märkligt när den fortfarande har samma modellnamn... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hmm då passar den nog inte min röst. Jag har ibland en puckel i rösten just där som får det väldigt

vasst i just hi mids. Tror fasen en sm7 e bra för min röst, med en go trafo-pre 🙂.

Det är den jag alltid testar med först, eftersom den verkar funka till i princip allt. En försiktig puckel någonstans kring 3kHz, som gör att tydligheten kommer fram utan behov av eq. Ibland kan det t o m gå att köra utan eq helt på den, eftersom den verkligen låter kalasbra - men det beror förstås också på rösten. Den finns med på min testsite, så att du kan lyssna på smakprov på den. 🙂

Den jag har är från när de fortfarande tillverkades i Baltikum - och jag har sett att nyare modeller har en lite annan frekvenskura - något som är lite märkligt när den fortfarande har samma modellnamn... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...