Jump to content
Annons

Nya omvandlare behövs


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Klart att det blir skillnad det kan jag tom höra på mina skitlurar på jobbet. Om jag inbillar mig så får jag väll stå med lång näsa.

För att avgöra om du verkligen vill ha nya omvandlare bör du nog lopa fler varv, säg en 8-10 varv.

Att göra samma med den dyrare och sen se vem som sabbar mest. Tror dock att alla omvandlare sabbar till ljudet mer eller mindre. I verkligheten så kan en komplex mix innebära att olika ljud skickas många varv genom omvandlarna och jag antar att det är i dessa fall dom större skillnaderna uppstår. Själv är jag lite skeptisk till att skillnaderna ska vara så stora.

Men jag har å andra sidan bara ägt olika typer av M-audio ljudkort/interface så jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på Rosetta just nu, ska ta hem och testa en iaf, annars finns ju Hedd också.

Lynx har jag varit inne på.

Som sagt så ska jag iaf ta hem och testa och jämföra.

För som det är nu så suger det ju, stereobilden försvinner, både topp och botten försvinner.

Blir det ingen skillnad med Rosetta så skickar jag tillbaka skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på Rosetta just nu, ska ta hem och testa en iaf, annars finns ju Hedd också.

Lynx har jag varit inne på.

Som sagt så ska jag iaf ta hem och testa och jämföra.

För som det är nu så suger det ju, stereobilden försvinner, både topp och botten försvinner.

Blir det ingen skillnad med Rosetta så skickar jag tillbaka skiten.

Jag hade testat ialla fall både Lynxen och Rosettan. Keep us updated 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga ! Jag undrar hur man brukar testa AD/DA-omvandlare ? Att ta en färdig inspelad låt typ och sedan köra den genom några omvandlare typ behringer,digi 003,Aurora mm för att höra skillnaden?

Eller att man spelar in typ i Cubase med en gitarr genom var och en , d.v.s. gitarr in genom Digi 003 och sedan lyssna, gitarr in genom behringer och sedan lyssna o.s.v. för att höra vilken som låter bäst . Hoppas ni förstår hur jag menar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ bägge sätten. Kan vara svårt ibland att höra på enskilda spår, även mixar tex det som crillemannen länkade till på GS.

Men i mitt fall så använder jag ju hårdvara på masterspåret och kör ju ut först från 003an och sen in igen i 003an och jag

hörde hur stereobredden minskade jämfört med om jag inte körde ut den alls.

En liten fråga ! Jag undrar hur man brukar testa AD/DA-omvandlare ? Att ta en färdig inspelad låt typ och sedan köra den genom några omvandlare typ behringer,digi 003,Aurora mm för att höra skillnaden?

Eller att man spelar in typ i Cubase med en gitarr genom var och en , d.v.s. gitarr in genom Digi 003 och sedan lyssna, gitarr in genom behringer och sedan lyssna o.s.v. för att höra vilken som låter bäst . Hoppas ni förstår hur jag menar .

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ bägge sätten. Kan vara svårt ibland att höra på enskilda spår, även mixar tex det som crillemannen länkade till på GS.

Men i mitt fall så använder jag ju hårdvara på masterspåret och kör ju ut först från 003an och sen in igen i 003an och jag

hörde hur stereobredden minskade jämfört med om jag inte körde ut den alls.

Ok! nu fattar jag tack ,

Detta har jag aldrig tänkt på

jag ska testa detta på min Aurora när jag får tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

No shit! Jag har funtat på att byta ut min Nail mot en behringerkompressor, någon som kan tipsa om något hett? 😆

Sköja bara. Nä men jag har inte sagt något om någon viss pryl så direkt än. Bara det

att det suger att skicka ut ljudet genom typ hi end-hårdvara för ca 75000kr genom

omvandlare som tar bort stereobilden.... fuck, det suger ju. Dörför måste jag skaffa något

som lämnar ljudet mer som det är. Och gör en behringer det nu så får jag väl köpa det nu

då om ni garanterar att det är exakt samma ljud som går som kommer in! Annars blir

det apogee eller lynx. Känns ju lite B (inte för att flasha med dyra grejer) att skicka

ljudet genom så dyra och fina grejer och så ha en omvandlare från Tyskland för 7kr. 🙂

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag lyssnat på dina filer.

Du måste se till att båda filerna har samma utnivå. Annars lurar man sig att den starkare låter bättre.

Jag gjorde en liknande fil till dig som jag gjort till mig själv.

Vassego!

Ett ihopklipp av båda dina filer, normaliserade.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/songtest_evil.wav

Var är klippen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte höra klippet alls. Detta är dock inte en speciellt komplex undersökning.

Det jag vore intresserad av att höra vore en jämförelse mellan antingen en mer komplex mix där vissa ljud går igenom omvandlarna fler än en gång, men inte alla. Som i verkligheten. Då räcker inte ett stereospår om man nu inte lopar det fler gånger.

Jag är visserligen skeptisk till hur stor skillnaden kan vara men detta säger inte så mycket.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

men jag har inte gjort någon nivåskillnad på dom, det är bara en loop ut genom omvandlarna!

om du kör ut en loop i en true bypass så får du ju det ljud som gick ut genom omvandlarna

och sen in, det som saknas (eller lagts till) har ju omvandlarna gjort.

Nu har jag lyssnat på dina filer.

Du måste se till att båda filerna har samma utnivå. Annars lurar man sig att den starkare låter bättre.

Jag gjorde en liknande fil till dig som jag gjort till mig själv.

Vassego!

Ett ihopklipp av båda dina filer, normaliserade.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/songtest_evil.wav

Var är klippen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi se om öronen funkar efter sjunde biran.

Typ vid 8, 13 och 31.

Tjo, skål, Tuborg e gott

Nu har jag lyssnat på dina filer.

Du måste se till att båda filerna har samma utnivå. Annars lurar man sig att den starkare låter bättre.

Jag gjorde en liknande fil till dig som jag gjort till mig själv.

Vassego!

Ett ihopklipp av båda dina filer, normaliserade.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/songtest_evil.wav

Var är klippen?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Oj, vad klantigt av mig. Jag vet inte själv var klippen ligger.

Sparade inte filen med den informationen.

🙂

Jaja, jag kan göra en ny om ni om ni tvingar mig.

Men det är fler än tre klipp, har för mig att det är 5 klipp.

Jag har också gjort en loopbacktest med billiga AD/DA och kört ljudet in och ut flera gånger och inom praktiska gränser dvs 2 gånger in och ut så är resultatet det samma, hörs inte.

En av dina filer var starkare än den andra. Jag mätte inte men minsta förstärkning kan lura örat.

Det är vanligt att AD/DA förstärker signalen lite grann vid en looptest.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på DrLoop.

Nivåerna måste vara helt matchade - annars kommer man direkt att

föredra den starkaste signalen som, pga vår hörsel, tycks ge

mer diskant och framförallt mer bas (Fletcher/Munson).

Jag minns att Digi 002 hade dåliga A/D/A men kan inte

uttala mig om Digi 003.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag vet att högre uppfattas som bättre, därför testade jag till och med

dra ner loopen som inte gått igenom omvandlarna först -4 db sen -6 db och jag

jag föredrar den än.

Men fan jag orkar inte tjafsa om det här längre. Peppa mig istället till att

köpa något bra, inte vara avundsjuka. 🙂 Vill man ha Behringer så är det cool

men jag är inte så sugen på det bara, finns massa converters. Och jag lovar att

om jag får hem en converter på test och jag INTE tycker det blir bättre så skickar

jag tillbaka den och kör på 003ans converters.

Så sluta tjöta nu. Har inte tid att sitta å motbevisa en hemmastudio från Jockmock hehe 🙂

Oj, vad klantigt av mig. Jag vet inte själv var klippen ligger.

Sparade inte filen med den informationen.

🙂

Jaja, jag kan göra en ny om ni om ni tvingar mig.

Men det är fler än tre klipp, har för mig att det är 5 klipp.

Jag har också gjort en loopbacktest med billiga AD/DA och kört ljudet in och ut flera gånger och inom praktiska gränser dvs 2 gånger in och ut så är resultatet det samma, hörs inte.

En av dina filer var starkare än den andra. Jag mätte inte men minsta förstärkning kan lura örat.

Det är vanligt att AD/DA förstärker signalen lite grann vid en looptest.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klart du skall köpa nytt om du är sugen.

Avsaknaden av delay kompenseringen i PT LE är en sak som jag skulle oroa mig för och faktiskt en av dom grejern a som jag blir tokig på när jag har försökt att mixa i PT LE.

Så jag tycker att när du ändå är inne på att lägga en slant på AD/DA köp ett PT HD, då kan du få både ny AD/DA och ett riktigt bra system.

Mina 5 cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag hade också velat ha HD, omni kanske såg intressant ut, men sen behöver man väl HD core eller accell excel word eller vad dom nu heter, och vad

kostar dom? Kostar sheisse. Ska sälja all utrustning jag har och bara köpa ett sånt kort hehe. Men jag ska testa några omvandlare, både dyra och billiga.

Om jag tar en billig har man faktiskt råd med något mer 🙂

Klart du skall köpa nytt om du är sugen.

Avsaknaden av delay kompenseringen i PT LE är en sak som jag skulle oroa mig för och faktiskt en av dom grejern a som jag blir tokig på när jag har försökt att mixa i PT LE.

Så jag tycker att när du ändå är inne på att lägga en slant på AD/DA köp ett PT HD, då kan du få både ny AD/DA och ett riktigt bra system.

Mina 5 cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det har ju ryktats om en ny native PT på Gearslutz... om du kan hålla lite i pengarna kanske du kan göra ett riktigt klipp.

Gör grundjobbet med och lyssna på AD/DA och håll lite på inköpet tills man vet mer om en eventuell native version.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt; Är du sugen på nytt, så är det bara att slå till, men tänk på att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, så risken finns att du efter hand upptäcker andra prylar i riggen som inte riktigt håller måttet när du byter. Du behöver också troligen ha ganska bra lyssning för att få riktig glädje av det nya...

Lynx Aurora8 (eller 16, om du behöver 16 kanaler) är det ingen som har blivit besviken på hittills, så den kan jag verkligen rekommendera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp fast oavsett lyssning så kanske inte stereobredden försvinner

med en bättre omvandlare än den jag har i 003. 🙂

Som sagt; Är du sugen på nytt, så är det bara att slå till, men tänk på att en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk, så risken finns att du efter hand upptäcker andra prylar i riggen som inte riktigt håller måttet när du byter. Du behöver också troligen ha ganska bra lyssning för att få riktig glädje av det nya...

Lynx Aurora8 (eller 16, om du behöver 16 kanaler) är det ingen som har blivit besviken på hittills, så den kan jag verkligen rekommendera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp fast oavsett lyssning så kanske inte stereobredden försvinner

med en bättre omvandlare än den jag har i 003. 🙂

Nej - stereobredden försvinner definitivt inte i en bra omvandlare... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...