Jump to content
Annons

Vad gör små rum dåliga?


evilrocker

Recommended Posts

Jag har ju sen länge fattat att små rum ofta är kassa att spela in, takhöjd har man gärna högre än vanligt osv.

Men om man tänker spela in akustisk gitarr eller sång tex, om man nu vill ha ett ett torrt/dött ljud, vad är det

i det lilla rummet som sabbar ljudet? Och vad är det mest kritiska åtgärden? Har inte riktigt lyckats sätta mig

i vad som skapar det där burkiga ljudet och vad man lättast gör för att åtgärda det.

post-10141-037980100 1281451260_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Och vad är åtgärden för dom då? Är det hörnen som är det mest kritiska eller taket, eller kanske väggarna runt om? Och varför?

Reflexer som anländer för tidigt eller för dämpat (oftast i övre register) samt ojämn och ”burkig” bas p g a stående vågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det finns en flock med bygg och mättrådar.

Gilbert brukar ju ha ett urval med googlade länkar på lager. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja men jag behöver inte bygga, jag vill bara veta själva teorin och varför.

Jo men i trådarna brukar Doktor Gilbert med flera ge fina förklaringar serru.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Även om det är ett litet väl dämpat rum så kommer det reflexer tidigt. I ett större rum så kommer de senare. Men det får inte vara för stort heller för dämningen blir mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skumgummat rum är bland det säsmta i "akustikbehandling" man kan göra, skulle kalla det för akustiskt självmord 😉

Om du nu ska absorbera, använd dit av riktiga absorbenter av t ex rockwool inklätt i tyg!, kolla in crunchers byggtråd och se hur han gjorde sina absorbenter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skumgummat rum är bland det säsmta i "akustikbehandling" man kan göra, skulle kalla det för akustiskt självmord 😉

Om du nu ska absorbera, använd dit av riktiga absorbenter av t ex rockwool inklätt i tyg!, kolla in crunchers byggtråd och se hur han gjorde sina absorbenter!

Eller ännu bättre; undvik absorption (för övre registret) där det inte är absolut nödvändigt och använd diffusorer och paneler för basabsorption (som man nästan aldrig kan få för mycket av). Förutsätter givetvis att rummet är stort nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber här med om ursäkt för mig skojfriskeri. Abdikerar härmed som forumets rolighetsminister.

Självklart begriper jag att 17m skumgum åt alla håll är dumt. Anledningen till mit skoj var att just 17 meter dämpar allt det männskliga örat klarar av att höra. Har man en vägg med 2 cm skumgum dämpar den ljudvågor som är 2 cm eller kortare. En ljudvåg på 20Hz är just 17 m lång.

Att ha ett helt tort rum är också en ganska tråkiga grej, speciellt på trummor. Jag är ett stort fan av rumsmickar. Mitt "släng på ett reverb i mixen-skoj" var en lite gliring till de som lajnar elgitarrer och slänger på en förstärkarsimulator i mixen. Något som jag vet många föredrar och gör. Inte jag dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber här med om ursäkt för mig skojfriskeri. Abdikerar härmed som forumets rolighetsminister.

Självklart begriper jag att 17m skumgum åt alla håll är dumt. Anledningen till mit skoj var att just 17 meter dämpar allt det männskliga örat klarar av att höra. Har man en vägg med 2 cm skumgum dämpar den ljudvågor som är 2 cm eller kortare. En ljudvåg på 20Hz är just 17 m lång.

Porösa material absorberar ca. en 1/4 våglängd och uppåt. Detta p g a att partikelrörelsen är maximal en 1/4 våglängd från ytan.

Rättat inlägg

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt, då kan jag ta den där ölen som stirrar på mig ...... :rolleyes:

evilrocker:

Förutom stående vågor som är största problemet vilket Gilbert skrev först så blir också "vanliga" reflektioner ett problem. Teorin hänger ju lite ihop. Eftersom ljudvågor i fas förstärker varandra och i motfas släcker ut varandra och hur starkt de gör det beror på deras styrka/amplitud så betyder det att har de samma amplitud kommer det att få störst effekt. Full förstärkning eller full utsläckning. I ett litet rum, kommer reflexerna snabbt och med nästan samma styrka som direktljudet. Det betyder stora förstärkningar och utsläckningar för de frekvenser som ligger "fel" i fas.

Och enligt tester verkar vi människor inte gilla det riktigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett för litet rum får man ju inte plats med ett par rejäla horn.

med_largest_loudspeacker.jpg

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ok, då är det alltså utsläckningar och förstärkningar av olika frekvenser i det lilla rummet som är problemet.

Mitt problem är att jag spelar in acke och får jäkligt burkigt ljud, jag har köpt en del absorbenter från Gik

men ändå har jag samma problem. Är det bara att lägga ner själva idéen eller? Har ägnat förmiddagen idag till

att läsa alla akustiktrådar här men blir inte klokare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för mått på rummet?

Det är lätt att räkna ut problemfrekvenserna och för att slippa ifrån för mycket problem så kan du kanske skära vid lämplig frekvens i basen med ett HP-filter och dämpa mid och diskant en del (men inte för mycket...) med porösa absorbenter. Kanske kan du göra ett sånghörn trots att det är acke du vill spela in...? 😉

Man ska kanske tillägga att det nämndes tidigare i tråden att skumdämpning är det sämsta man kan ha. Så är det inte, utan det är lika effektivt som mineralull av samma tjocklek, eftersom det främst är tjockleken på materialet i porösa absorbenter som gör nytta i basen (basen är som bekant det som porösa absorbenter inte reder ut tillräckligt bra).

En jämförelse som visar detta finns här: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

När det gäller högre frekvenser (mid och diskant) så kan skumdämparna rentav vara något effektivare än mineralull, eftersom skumdämparna brukar ha någon sorts profilmönster som ökar den totala ytan.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Små rum är svåra. Inte minst för att man ofta hamnar i centrum av rummet. All ljudstuts får liknande förutsättningar. Dvs att allt som studsar har stora förutsättningar att förstärka frekvenser. All inspelning i mitten bör undvikas i ett rum om man inte är ute efter det eller har ett helt dämpat rum. I ett större rum kan det vara det man är ute efter. Tex om man spelar in akusisk gitarr i en kupol. Ett rum med fantastiskt ljud i sig själv.

Då det gäller små rum har man kanske bara möjlighet att isolera tunt. Man lyckas med högre frekvenser och ofta för bra.

Dom lägre frekvenserna kräver som regel annan behandling. Behandling som också behöver plats vilket ofta är en omöjlighet.

Resultatet blir ett ganska dött rum men med stående ljudvågor i det du kallar bumligt.

Små rum kan säkert funka bra för vissa saker men glöm inte att vissa instrument och i synnerhet dom som går lite lägre behöver antagligen ett visst avstånd från din mikrofon då ljudvågen i vissa fall kan vara längre än ditt lilla rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

post-10141-035034300 1281451317_thumb.jpg

Denna bild gjorde jag sista vevan jag försökte få ordning på skiten.

Det tjocka röda är ett fönster och det jämte det är en balkongdörr.

rummet är 4m djupt, 2,40 brett och 2,40 högt. Har förskt spela in i hörn också. Låter fan ukelele i en toa.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

2,4m ger ca 72Hz och 4m ger ca 43Hz (eftersom halva våglängden ger första problemet). Sedan har du multiplarna av dem som också ger sig till känna, men allt svagare ju högre upp i frekvens du kommer. Att du har två identiska mått hjälper inte heller till, eftersom deras problemfrekvenser förstärks ännu mer då. Fyll rummet med diverse bråte så att alla stående vågor bryts upp och aldrig får någon chans att bråka... 😉

Beroende på hur det låter så kanske du kan testa att skära med HP-filter vid 150Hz eller något ditåt? Det kommer kanske inte att låta så kul ensamt, men i en mix kan acken ändå sitta som en smäck även om den är skuren i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, i en mix så kommer detta att fungera perfekt om det är AK så länge som du skär ovan bumlet. Förmodligen bättre än i ett större rum. Ibland kan det tom vara perfekt att skära vid 400 eller högre och i synnerhet om gitarren ska fungera mer som ett rytminstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm fast jag vill kunna ha den som ensamt instrument + sång. Jag testade att sätta mig längst ner i hörnet nu (med ryggen mot hörnet), där har jag

en egenbyggd absorbent i hörnet som går från golv till tak + en absorbent på varje sida om den som är ca 60 bred och 150 höga. Och nu var

inte basbumlet lika påtagligt, dock saknar jag något i taket just där så det är lite flutter där, kanske att jag löser det med att slänga upp något

i taket, har dock bara en tunn egengjord absorbent kvar 70mm tror jag den bara är. Testar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm fast jag vill kunna ha den som ensamt instrument + sång. Jag testade att sätta mig längst ner i hörnet nu (med ryggen mot hörnet), där har jag

en egenbyggd absorbent i hörnet som går från golv till tak + en absorbent på varje sida om den som är ca 60 bred och 150 höga. Och nu var

inte basbumlet lika påtagligt, dock saknar jag något i taket just där så det är lite flutter där, kanske att jag löser det med att slänga upp något

i taket, har dock bara en tunn egengjord absorbent kvar 70mm tror jag den bara är. Testar.

Det är i princip så jag har beskrivit sånghörnan i Kontrollrummets Wiki-artikel om akustikbehandling... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...