Jump to content
Annons

Dithering - triangular eller none


Bluemoon

Recommended Posts

Jag har läst i bruksanvisningen om Dithering och har alltid kört på "triangular", men jag kom på mig själv idag att det kanske inte alls är rätt. När jag läser bruksanv. så blir det inte riktigt glasklart det här med Dithering vad det faktiskt står för, och om "triangular "är det val jag ska ha intryckt? Det andra alternativet är "none".

Dithering finns även att välja vid recording och där har jag också "triangular" intryckt, det andra valet är "none" där också.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Här är hämtat från help-funktionen i Producer 8.5

  • Rectangular. Essentially white noise, no noise shaping. Advantages: least CPU-intensive, lowest signal-to-noise ratio, preferable to shaped dither when successive dithering can occur (e.g. bouncing, freezing). Disadvantages: suffers from intermodulation distortion, higher perceived loudness than Pow-r dither.
  • Triangular. Higher level than rectangular, no noise shaping. Advantages: low CPU-intensive dither, superior to Rectangular as it does not suffer from modulation noise effects. Preferable to shaped (Pow-r) dither when successive dithering can occur (e.g. bouncing, freezing). Disadvantages: higher perceived loudness than Pow-r dither.
  • Pow-r 1. Noise-shaped dither. Advantages: less CPU-intensive than Pow-r types 2 and 3, lower perceived loudness than Rectangular or Triangular. Disadvantages: less noise shaping than Pow-r types 2 and 3, not recommended for operations where dither will be applied successively (e.g. bounce and freeze).
  • Pow-r 2. Noise-shaped dither. Advantages: lowest perceived loudness, highest quality settings, recommended for audio export. Disadvantages: highest CPU-intensive settings, not recommended for operations where dither will be applied successively (e.g. bounce and freeze).
  • Pow-r 3. Same as Pow-r 2 except most CPU-intensive and transparent of all choices.

Hur stora skillnader blir har jag ingen aning om. Jag brukar använda Triangular dithering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stora skillnader blir har jag ingen aning om. Jag brukar använda Triangular dithering.

Ingen som pallar sätta ihop ett test (där man inte vet vad som är vad)?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dither använder man när man går ned i bitdjup. Från tex 24 bitar till 16 bitar.

Det kan vid svaga signaler bildas lite kvantiseringsbrus som dither hjälper till att ta bort.

I vanlig popmusik tycker jag det inte spelar någon roll om kör med dither eller inte.

Möjligen kan man höra det vid utklingningar, men oftast gör inte dither varken till eller från.

Dither är brus som man lägger till ljudfilen väldigt svagt, under vår förmåga att höra.

Nåväl, här är en fil ni kan ladda hem och lyssna på.

Den består av två filer en med dither och en utan.

Ni hör tydligt var klippen ligger? 😮

http://dl.dropbox.com/u/6897056/dither_test.wav

(Jag har klippt upp snutten 7 gånger... och växlar mellan dither och ej dither)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Här är ett bra ditherings test.

The Great Dither Shootout

Klar vinnare av testet är den typ av dithering som används i iZotope Ozone (Mbit+ ultra high).

En ditherings guide från Ozone.

OzoneDitheringGuide.pdf

Herbeck

Tyvärr är inte den här testen inte så bra.

Det är ju extrem förstärkning av nåt man normalt inte skulle kunna höra...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
så det man ser i mikroskop finns inte?

Ingen bra jämförelse.

Bara för att någon gör en test på internet så behöver det inte vara sant.

Det saknar praktisk betydelse. Sunt förnuft tycker jag bör råda.

Tycker man det är viktigt att veta att saker som inte hörs låter bra, ja då köper man sig lite säkerhet med en proffs ditherplugg...

😑

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev många svar på den frågan, tack för det. Vad gäller triangular så är det vad programmet Sonar lägger in automatiskt, så därför har jag tagit för givet att det är ett normalt val.

Men för att klargöra, dithering lägger alltså till ett svagt underliggande brusljud? Det är ju inget man vill ha när man dubbar, men jag har inte märkt av något brus än så länge och jag antar att det är så pass lite att det inte kommer att märkas. Jag spelar alltid in i 24/44. Men jag känner mig fortfarande lite osäker, ska jag fortsätta köra med "triangular", eller ska jag köra på "none"? Det kanske kvittar som sagt... men ditherings funktion är för att minimera klippningar/störningar om jag förstått rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev många svar på den frågan, tack för det. Vad gäller triangular så är det vad programmet Sonar lägger in automatiskt, så därför har jag tagit för givet att det är ett normalt val.

Men för att klargöra, dithering lägger alltså till ett svagt underliggande brusljud? Det är ju inget man vill ha när man dubbar, men jag har inte märkt av något brus än så länge och jag antar att det är så pass lite att det inte kommer att märkas. Jag spelar alltid in i 24/44. Men jag känner mig fortfarande lite osäker, ska jag fortsätta köra med "triangular", eller ska jag köra på "none"? Det kanske kvittar som sagt... men ditherings funktion är för att minimera klippningar/störningar om jag förstått rätt?

Dither använder man när man går ner i bitdjup - men aldrig annars. Man använder det alltså bara som sista åtgärd vid mastering - och man ska inte heller köra Dithering mer än en gång.

Bruset som läggs till är inte brus i vanlig mening, så det skadar inte signalen när den är i normal lyssningsnivå, utan det gör bara att man vid väldigt svaga passager och fade-out, slipper få en tydlig försämring av ljudkvalitet på grund av det minskande bitdjupet som det automagiskt blir då. Det ska vara VÄLDIGT svaga signalnivåer innan det gör någon hörbar skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen bra jämförelse.
säger du det

jag ska väl undvika be dig motivera antar jag

Bara för att någon gör en test på internet så behöver det inte vara sant.
jaha det är internet du är skeptisk mot

innan lät det som själva testet "inte var så bra"

Det saknar praktisk betydelse. Sunt förnuft tycker jag bör råda.
ja oftast

men det gör ju inte själva testet mindre bra

sunt förnuft säger mycket dumheter

Tycker man det är viktigt att veta att saker som inte hörs låter bra, ja då köper man sig lite säkerhet med en proffs ditherplugg...

😉

ja kör man bara höga volymer och inte fadar så hörs det ju inte

är valet av ditheringsmetod försumbar i dom allra flesta fall? - ja

är dithering försumbart? - nej inte om man byter bitdjup

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
säger du det

jag ska väl undvika be dig motivera antar jagjaha det är internet du är skeptisk mot

innan lät det som själva testet "inte var så bra"ja oftast

men det gör ju inte själva testet mindre bra

sunt förnuft säger mycket dumheter

ja kör man bara höga volymer och inte fadar så hörs det ju inte

är valet av ditheringsmetod försumbar i dom allra flesta fall? - ja

är dithering försumbart? - nej inte om man byter bitdjup

Om du läst hur han har gjort testen så förstår du nog vad jag menar.

Sunt förnuft är ett vitt begrepp naturligtvis. Men med kunskap och lite sunt förnuft kommer man långt.

Om man är osäker slå på Dither eller välj vilken dither metod som passar dig.

Det hörs ju ändå inte i normala fall.

Kan erkänna att jag slår på dither försäkerhetens skull. Inte för att jag hör någon skillnad. Men är det finproduktioner så gör ju en mastertekniker valet åt en så slipper man bestämma sig för denna viktiga detalj... 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
folk får rösta på det dom tycker låter bäst

har själv inte lyssnat på filerna

vad är din invändning?

Precis som du gör nu gör dom flesta utan att reflektera hur testen är gjord... Jag har inte lyssnat själv men folk får ju rösta...

Rösta kan man ju göra men förstår man i praktiken vad man röstar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som du gör nu gör dom flesta utan att reflektera hur testen är gjord... Jag har inte lyssnat själv men folk får ju rösta...

Rösta kan man ju göra men förstår man i praktiken vad man röstar på?

vi som inte brytt oss om att rösta har kanske heller inte brytt oss om att lyssna

jag antar att dom som röstat lyssnat först - vad antar du?

om man lyssnat och röstat - vad skulle man missat att förstå menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...