Jump to content
Annons

Väljer jag rätt mikrofon?


Outshined

Recommended Posts

Jag drog iväg ett mail till en av expediterna i en välkänd musikaffär och frågade vilken mikrofon under 5000 eller strax över som är det bästa köpet. Jag nämnde även att den ska användas till sång och att jag har en mbox pro hemma. Han rekommenderade SE4400a och Z5600a II från SE electronics 4500 respektive 5500 kronor. Jag själv är säljare och vet hur det fungerar och reagerade lite på att det föll på två mickar som låg precis vid smärtgränsen för min budget.

Jag själv kan inte överdrivet mycket om mikrofoner men anser att den här industrin är så oerhört konservativ och att man inte egentligen testar budgetmickar eftersom de är i princip samma utbud överallt i varenda studio. Och den man själv har köpt är ju alltid den bästa! 😉

Ni som testat dessa, är det ett vettigt förslag? Eller finns det billigare varianter som är minst lika bra?

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag drog iväg ett mail till en av expediterna i en välkänd musikaffär och frågade vilken mikrofon under 5000 eller strax över som är det bästa köpet. Jag nämnde även att den ska användas till sång och att jag har en mbox pro hemma. Han rekommenderade SE4400a och Z5600a II från SE electronics 4500 respektive 5500 kronor. Jag själv är säljare och vet hur det fungerar och reagerade lite på att det föll på två mickar som låg precis vid smärtgränsen för min budget.

Jag själv kan inte överdrivet mycket om mikrofoner men anser att den här industrin är så oerhört konservativ och att man inte egentligen testar budgetmickar eftersom de är i princip samma utbud överallt i varenda studio. Och den man själv har köpt är ju alltid den bästa! 😉

Ni som testat dessa, är det ett vettigt förslag? Eller finns det billigare varianter som är minst lika bra?

Tacksam för svar

Varför reagerade det på att det föll på två mickar som låg precis runt priset du beskrev? Det är väl det som är poängen

med att uppge en prisidé?

Hur som, är inte SE4400a ganska personlig till karaktären? Den kanske inte blir fullt så allround till sång som

två olika, billigare mickar blir? Fast är det bara en röst du ska ha den till är det ju inget problem om du tycker

att SE4400a passar bra till den 😉 Z5600a II har jag nog aldrig provat, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

z5600 gillar jag - men sådant är ju alltid en smaksak.

Du kan lyssna på exempel på hur ett gäng olika mickar kan låta, genom att hämta ljudfiler från min testsite - så kan du höra om karaktären är i närheten av vad du vill ha - eller om det kanske finns andra som känns lämpligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5000 var ju min absoluta maxbudget, så som jag beskrev det så det var därför jag reagerade. Hade väntat mig förslag på billigare alternativ också. Men det är väl säljaren i mig som alltid är misstänksam! 😄

Tack så mycket för svaren. Det är inte lätt det här. Det är en djungel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör rätt i att vara lite sunt misstänksam... 😄

Vad säljaren föreslår är ofta något av följande:

  • Det han har bäst förtjänst på
  • Det som ligger närmast maxkostnaden som kunden nämner (eller gärna lite över... 😄 )
  • Det han har läst på bäst om i reklam och broschyrer
  • Det han verkligen har testat och gillar själv

Många säljare rekommenderar slentrianmässigt det som ligger "rätt" i pris och som har "rätt" buzzwords enligt reklamen om kunden frågar efter vissa egenskaper som förekommer bland dessa buzzwords, men användarna har ju olika förutsättningar. Bara för att en mick för 5000:- låter kanonbra till en röst, så innebär det inte nödvändigtvis att den fungerar lika bra för alla andra också, utan för en annan persons röst och/eller smak, kan en mick för bara 2000:- låta mycket bättre. Det är alltså ingen enkel sak... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör rätt i att vara lite sunt misstänksam... 🙂

Vad säljaren föreslår är ofta något av följande:

  • Det han har bäst förtjänst på
  • Det som ligger närmast maxkostnaden som kunden nämner (eller gärna lite över... 😉 )
  • Det han har läst på bäst om i reklam och broschyrer
  • Det han verkligen har testat och gillar själv

Många säljare rekommenderar slentrianmässigt det som ligger "rätt" i pris och som har "rätt" buzzwords enligt reklamen om kunden frågar efter vissa egenskaper som förekommer bland dessa buzzwords, men användarna har ju olika förutsättningar. Bara för att en mick för 5000:- låter kanonbra till en röst, så innebär det inte nödvändigtvis att den fungerar lika bra för alla andra också, utan för en annan persons röst och/eller smak, kan en mick för bara 2000:- låta mycket bättre. Det är alltså ingen enkel sak... 😉

Ofta kan det vara så också att de "rekomenderar" det de har mycket av på lagret som de måste bli av med

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ah en mer neutral mikrofon, så kan du också överväga den svenska Line Audio Design's SM6i (listpris på 4125:- ).

Som iGnu är inne på, så är det också en fördel att ta en funderare på akustiken - något som kan göra väldigt stor skillnad...

Link to comment
Dela på andra sajter

5000 var ju min absoluta maxbudget, så som jag beskrev det så det var därför jag reagerade. Hade väntat mig förslag på billigare alternativ också. Men det är väl säljaren i mig som alltid är misstänksam! 😉

Tack så mycket för svaren. Det är inte lätt det här. Det är en djungel...

Jag förstår. Ja, det är märkligt att man väldigt ofta får alternativ som ligger väldigt nära precis vad man kan tänka

sig att betala ☺️

Vad tänker du köra micken genom för grejer? Vad följer så att säga i signalkedjan? Där har du också en hel värld

av möjligheter att färga signalen om det är något speciellt sound du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl lite på vilken karaktär du vill ha på sången.

Röde NT2 eller Shure SM7 är väldigt olika men bägge funkar bra på röster och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ju ännu mer förvirrad! Haha

Dock så tyckte jag att micken som rekommenderades av säljaren lät bra på din testsite Claes, så det kanske blir en SEE. Jag kommer i princip uteslutande spela in sång och har två stereopar (oktaviamickar) till gitarr. Använder mboxen och macbook pro. Endast. Så det behövs ju något som är rätt "tyst", brus har ju varit ett tidigare problem. Jag har inte de bästa förutsättningarna ändå just nu, så oavsett vad jag väljer blir det aldrig optimalt.

Jakten efter det perfekta ljudet tar aldrig slut 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en röde nt2a och tycker den funkar fint till det mesta. Dock är den lite hypad i diskanten, så för många pålägg med samma mic gör det tröttsamt för öronen. Vidare är det, enligt mig, en god ide' att ha ett bra behandlat rum om man ska spela in med en kondensatormic. Då denna typ av mic fångar upp mycket av rummet. Har du ett icke behandlat rum så gör du klokt i att kika närmre på en dynamisk kvalitetsmic typ shure Sm

7b, som nämts ovan.

Men som Claes mfl påpekar, så fungerar olika micar olika bra beroende på situation.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en röde nt2a och tycker den funkar fint till det mesta. Dock är den lite hypad i diskanten, så för många pålägg med samma mic gör det tröttsamt för öronen. Vidare är det, enligt mig, en god ide' att ha ett bra behandlat rum om man ska spela in med en kondensatormic. Då denna typ av mic fångar upp mycket av rummet. Har du ett icke behandlat rum så gör du klokt i att kika närmre på en dynamisk kvalitetsmic typ shure Sm

7b, som nämts ovan.

Men som Claes mfl påpekar, så fungerar olika micar olika bra beroende på situation.

/Jon

NT2-A hypad i diskanten? Jag tycker den tvärt om är ganska len jämfört med de flesta kondingar i den prisklassen.

Gällande akustik så är det alltid bra med ett rum som låter bra men ännu viktigare med kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
jag kontrar med två olika

http://www.thomann.de/se/akg_c3000_b.htm för nasal midröst

http://www.thomann.de/se/audiotechnica_at4040.htm för lite grumligare basröst

Lånar tråden lite.

För eller mot nasal midröst? (Skojar bara)

Intressant, beroende på hur jag sjunger så får jag starka e-ljud som ger rejält tryck runt 2500-3000hz området.

Förvisso är min röst inte så middig förutom när jag tar i och sjunger e... :rolleyes: Så jag brukar få automatisera en hel del och sidechaina en kompressor i worst case.

Troligen behöver jag kanske lite hjälp med sångtekniken om jag skall komma till rätta med detta fenomen.

Har inte provat någon AKG mick på många år så, förutom 414 varianter förstås.

Kanske skulle testa en C3000. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite.

För eller mot nasal midröst? (Skojar bara)

Intressant, beroende på hur jag sjunger så får jag starka e-ljud som ger rejält tryck runt 2500-3000hz området.

Förvisso är min röst inte så middig förutom när jag tar i och sjunger e... :rolleyes: Så jag brukar få automatisera en hel del och sidechaina en kompressor i worst case.

Troligen behöver jag kanske lite hjälp med sångtekniken om jag skall komma till rätta med detta fenomen.

Har inte provat någon AKG mick på många år så, förutom 414 varianter förstås.

Kanske skulle testa en C3000. Tack för tipset.

ja den "mjukar upp" lite i det området

image1079362226_c3000b4055c2b2d3a10.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har de ju höjt priset på 5600 till 6999... så jag får ta mig en funderare igen. Är röde nt2a likvärdig? Jag ve att det är en dum fråga, men jag känner att det kanske inte spelar så stor roll eftersom jag inte har världens bästa förutsättningar vad kommer till aukustik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har de ju höjt priset på 5600 till 6999... så jag får ta mig en funderare igen. Är röde nt2a likvärdig?

Det är mycket svårt att välja rätt mick utan att testa i förväg. Ännu svårare att rekommendera en mick till en annan person.

Det slutar ofta med rekommendationer på mickar som anses vara neutrala eller allround.

De flesta mikrofoner jag använt har varit värda sitt pris, givet att man uppskattar resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...