Jump to content
Annons

Spela in Sång och Akustisk gitarr - mickval


Martin

Recommended Posts

Annons

Vad är det för preamp?

En del rörpreamps har lite mörkare ton. Med tanke på puckeln vid 150 Hz kan det bli

väldigt mycket energi där nere i lågmiden.

Om kondensatormicken är lite vass i diskanten så kanske man kan använda rörpreampen till den.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle aldrig spela in en gitarr med en dynamisk mic

eller menar du en förstärkare?

dynamisk funkar då bättre på sång

om du inte vill ha spill så ska du nog göra pålägg istället

angående preamp så måste du nog testa dig fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte lägga sakerna separat, det ska vara en tagning. B1:an har ju fruktansvärd diskant vid runt 8000 hertz. Så köra rör-preampen (VTB-1) på den och sedan pula lite med rörpluggar på den dynamiska micken som inte får någon värme? Ja, det låter väl bra! TACK

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Beta 87 'är inte dynamisk den är en kondensator. 57:an hade jag valt bort även om den kan va cool till viss musik på sång. Det kommer läcka åt båda hållen men med rätt placering kan du hålla ner det så att det är acceptabelt. Vilken som låter bäst till vad beror på hur du/ni låter så testa båda kombinationerna. Sen kan man ju även experimentera men någon slags liten hemmagjord skärm monterat på t.ex. ett mickstativ som skärmar bort lite läckage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog? Och CM2:an låter perfa till akustisk gitarr med lite bett i ?

CM2/3 är neutrala i ljudet, så vill du ha en färgande mick, så är de inte rätt - men de är väldigt bra för pengarna, så det finns egentligen inga vettiga ursäkter för att inte ha en sådan (eller två...). :rolleyes:

En färgande mick som är kalasbra till acke, är också Oktava MK012.

Det finns ljudexempel på min testsite på både CM2, CM3 och MK012 (och några till...), om du vill lyssna på smakprov på hur de kan låta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt den lilla erfarenhet jag har av att micka en acke med CM3 så skulle jag rekomendera någon annan mick istället eftersom det blir mer brus med en CM3. Jag har istället använt mig av en AKG C2000B med ett betydligt bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick en liten idé här när jag såg B1:an...

Vad jag förstått så tar den upp väldigt runt och till och med bakom (vilket betyder att om jag vinklar den nedåt så kommer baksidan ta upp sång).

Om jag tejpar på metallgrillen överallt utom vid framsidan där gitarrljudet ska in. Någon som testat det eller vet så mycket om mikrofoner att du på en gång kan säga att det här crazy?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Den tar upp betydligt sämre bakifrån än framifrån - och om du täcker för baksidan, så skapar du en mick som mer närmar sig omni - och alltså tar upp ännu mer av rummet. Det är ju en cardioidmick - och tekniken fungerar så, att det skapas utsläckning mellan framsidan och baksidan - och det är därför man måste ha den öppen på båda sidor - för om man täcker över den ena, så fungerar inte utsläckningen som det är tänkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en liten idé här när jag såg B1:an...

Vad jag förstått så tar den upp väldigt runt och till och med bakom (vilket betyder att om jag vinklar den nedåt så kommer baksidan ta upp sång).

Om jag tejpar på metallgrillen överallt utom vid framsidan där gitarrljudet ska in. Någon som testat det eller vet så mycket om mikrofoner att du på en gång kan säga att det här crazy?

spill är ju inget problem så om du vill spela in samtidigt så behöver du inte ens fundera på att försöka undvika det

(klart lite svårare om du spelar in med trumset)

om du gör flera tagningar som ska klippas samman så ska du hela tiden klippa båda spåren på samma ställe

lägger du på bakgrund kan man klart ändra mer utan att det hörs

däremot kan du ju mixa med olika effekter på de olika spåret

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
om du gör flera tagningar som ska klippas samman så ska du hela tiden klippa båda spåren på samma ställe

Varför ska man göra detta? 🤪 (och tack)

Har det nått att göra med man håller ner på hack/brus?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska man göra detta? 😮 (och tack)

Har det nått att göra med man håller ner på hack/brus?

idag kan man göra vad man vill om det bara låter som man vill

hack och brus har inget med det att göra

hack blir det inte om man crossfadar och brus ska det heller inte bli

eftersom du spelar in samtidigt kommer alla mikar ta upp lite av allting

om du då spelar fel på gitarren och klipper ut det så finns felet ändå med i den andra miken och i akustiken

men det är inte säkert att det hörs eftersom det rätta gitarrljudet som du klipper in är starkare

om du spelar in utan tempo så är ju risken även att timingen eller exakt tempo inte är samma

då är det bättre att göra pålägg

när man spelar in klassisk musik tex så klipper man hundratals gånger men man klipper aldrig in ett enskilt spår från en annan tagning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...