Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2010 del 3


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Jag undrar en sak för en tjejkompis räkning, som bara varit bosatt i Sverige en knapp månad av deklarationsåret, men i Sverige inte tjänat några pengar. Har en fråga om en ordalydelse... Det är det fetstilta nedan jag undrar över:

"Utdrag från Skatteverkets webbsida:

 

Jag har inte fått någon deklarationsblankett. Hur gör jag, ska jag deklarera?

 

Du som har varit bosatt i Sverige under hela 2009 ska deklarera om du har haft lön eller andra förvärvsinkomster (t.ex. pension och inkomster av näringsverksamhet) på 18 104 kronor eller mer. Har du varit bosatt i Sverige bara en del av året ska du deklarera om du har haft en inkomst på 100 kronor eller mer.

 

Om du inte har fått någon deklarationsblankett kan det bero på att de kontrolluppgifter på lön m.m. som kommit in till Skatteverket visar att din inkomst under 2009 understiger deklarationsgränsen."

Det är det fetstilta jag undrar över.

Dingbats och alla andra lingvistiker...

är det INOM Sverige man måste ha tjänat 100 kr eller mer för att vara tvungen att deklarera? "En inkomst på 100 kr eller mer" - var då nånstans?

😮

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan göra en morfologisk nedbrytning av texten om du vill, men jag är inte bättre än någon annan på att tolka vad de menar.

Jag tror att de menar att om man tjänat 100 kr OAVSETT var det skett... men det borde vara om man tjänat 100 kr i Sverige, för vem fan har inte tjänat några pengar öht, för i beloppet inkomster räknas ju inte bara lön utan en massa annat också.

Hoppas jag har fel. Hon har inte fått någon deklaration iaf.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ligger det som är i Papperskorgen och är synligt?

När man "kastar" något i datorn så flyttar man egentligen bara det till mappen Papperkorgen, så det tar fortfarande "plats" i datorn.

Om du tar bort det därifrån så kan du inte längre komma åt det, om du inte är en hacker eftersom filerna fortfarande ligger på hårdisken och går att komma åt.

Filerna ligger kvar på hårddisken tills du fortsätter fylla datorn så det skriver över de filerna för att få "plats" med de nya.

Om du inte vill gå omvägen via Papperkorgen hela tiden för att få "bort" filer från datorn så kan du hålla in Shiftknappen samtidigt som du trycker Delete.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man "kastar" något i datorn så flyttar man egentligen bara det till mappen Papperkorgen, så det tar fortfarande "plats" i datorn.

Om du tar bort det därifrån så kan du inte längre komma åt det, om du inte är en hacker eftersom filerna fortfarande ligger på hårdisken och går att komma åt.

Filerna ligger kvar på hårddisken tills du fortsätter fylla datorn så det skriver över de filerna för att få "plats" med de nya.

Om du inte vill gå omvägen via Papperkorgen hela tiden för att få "bort" filer från datorn så kan du hålla in Shiftknappen samtidigt som du trycker Delete.

Tror han syftar på forumets papperskorg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint väder ida! 🥰

Blev en gång ett lite roligt missförstånd angående just "ida" och "idag" . Fick ett sms av en killpolare:

-"Tja! Va gör du ida?"

Och jag tolkade ju det som att han var lustig och tilltalade mig vid namnet ida. 😄 Så jag svarade:

-"Tja Linda! Inget speciellt, hitta på nått eller?"

Han bara:

-"ehh..va? vaddå Linda?"

osv osv xD

😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev en gång ett lite roligt missförstånd angående just "ida" och "idag" . Fick ett sms av en killpolare:

-"Tja! Va gör du ida?"

Och jag tolkade ju det som att han var lustig och tilltalade mig vid namnet ida. 😄 Så jag svarade:

-"Tja Linda! Inget speciellt, hitta på nått eller?"

Han bara:

-"ehh..va? vaddå Linda?"

osv osv xD

😛

I like It! 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...