Jump to content
Annons

Mikrofon som klarar över 20kHz


Elektronikant

Recommended Posts

Annons

Jo det finns nog. Men varför? Det kan underlätta om du berättar vad du tänkt ha den till, kanske spela in fladdermöss?

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Earthworks har mickar som går från 3Hz till 50kHz +1/-3dB. Inga modeller för 2000:- dock... 😱

Ok. De behöver bara gå upp till strax över 20kHz, säg 25 eller så räcker. Sedan ska de förstås inte vara sämre på mellan och basregistren för grundtonerna i de inspelade ljuden kan mycket väl var låga, men ha övertoner över 20kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta mikrofontillverkare bryr sig inte om att ange återgivningen för frekvenser högre än 20 kHz. Det betyder inte att de inte plockar upp ljud ovanför 20 kHz.

Jo det låter ju rimligt eftersom så många mickar (och monitorer mm) har just 20kHz som max, om de inte helt enkelt klippt det där av någon anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Man kan nog lugnt räkna med att alla kondensatormikrofoner som specas raka upp till 20kHz fortsätter en bra bit till uppåt. Exakt hur frekvenskurvan ser ut där kan man dock inte lita på, det kan nog vara rätt stora dippar eller toppar. Och exakt hur fasförändringarna ser ut kan man inte heller vara säker på. Jag skulle inte förvänta mig särskilt mycket från dynamiska mickar.

Använd sen korta kablar och se till att mickförstärkare och ljudkort också hänger med. Ljudkort brukar ha rätt mycket filter som börjar kring 20kHz för att inte få för mycket problem vid vanliga samplefrekvenser.

I korthet, även om du ligger utanför det som tillverkarna specar så kan med kunskap (eller bar tur) komma rätt långt.

Vill du veta exakt vad du mäter så bör du låna en riktig mätmikrofon med spårbart mätprotokoll. Sånt borde finnas på tekniska universitet och finns säkert på en del företag. För allmänt eller hobbybruk, börja med nån mick du redan har och prova dig fram.

Tänk också på att mickarna blir mer och mer riktade ju högre frekvensen är.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har du kanske koll på, men ja.. bra att tänka på är: Nyquist-teoremet

Från länken ovan:

"Teoremet går i grova drag ut på att man måste, för att undvika fel, sampla med en frekvens som är minst dubbla signalens bandbredd annars blir resultatet på mätningen lägre än signalens verkliga frekvens, det vill säga fel".

Dvs om du spelar in, och vill kunna återskapa, frekvenser över 24 kHz räcker det inte med en samplingsfrekvens på 48 kHz.

Spelar du in i 44.1 kHz blir 22'050 Hz den högsta frekvensen som lagras (iaf som lagras korrekt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Didrik de Geer's ☺️

Upp till 200kHz och kostar därefter oxå *host* 🥰

liiite mer än 2000:- - och ful som stryk, men ändå...

didriksclose.jpg

Jag tror dock att man är mer hjälpt av en Earthworks eller Brüel&Kjaer, eftersom de inte är färgande och därför lämpligare till analytiska inspelningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

liiite mer än 2000:- - och ful som stryk, men ändå...

didriksclose.jpg

Jag tror dock att man är mer hjälpt av en Earthworks eller Brüel&Kjaer, eftersom de inte är färgande och därför lämpligare till analytiska inspelningar...

Ursäkta off topic, men dessa mickar är ruskigt lika:

b1b2softweb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

liiite mer än 2000:- - och ful som stryk, men ändå...

didriksclose.jpg

Jag tror dock att man är mer hjälpt av en Earthworks eller Brüel&Kjaer, eftersom de inte är färgande och därför lämpligare till analytiska inspelningar...

Hmm... När blev de Geers mickar "färgande"? Har du hört dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... När blev de Geers mickar "färgande"? Har du hört dessa?

Nej - det har jag inte, men det finns ju en anledning till att man alltid använder småmembrans omni som mätmickar... 😮

Även om hans mickar är förhållandevis ofärgade (om de nu är det - men det skulle väl inte vara någon mening om man vill att det ska bli ett "snyggt" ljud, som man förmodligen vill med så speciella mickar...), så blir ljudet mer färgat i stormembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det har jag inte, men det finns ju en anledning till att man alltid använder småmembrans omni som mätmickar... 😮

Även om hans mickar är förhållandevis ofärgade (om de nu är det - men det skulle väl inte vara någon mening om man vill att det ska bli ett "snyggt" ljud, som man förmodligen vill med så speciella mickar...), så blir ljudet mer färgat i stormembranare.

Generellt sett har större membran än mindre bandbredd än mindre membran. Men det säger ingenting om de Geer-mickarna. Eller hur?

Snyggt ljud? Det har väl ingenting med frekvensrespons att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej, jag undrar vilka mikrofoner som når strax över 20kHz. Är det i så fall på bekostnad av lägre frekvenser? finns några som kostar under 2000 kr?

Tacksam för svar.

Finns ju ett gäng som når strax över 20 kHz, men många frekvensdiagram slutar där eftersom tillverkaren inte anser att övertonerna är värda att ha med då de ändå inte hörs. Schoeps gör en annorlunda version av sin förförstärkare, cmc6xt som gör att mikrofonerna går upp till omkring 40 kHz. Har hört en del kritik mot den dock.

Misstänker starkt att de flesta DPA fortsätter över 20 kHz, men faller nog ganska snabbt. Folk konstruerar ju oftast mikarna efter bra frekvenssvar i det hörbara området (utom Eartworks och några andra).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
  • 1 månad senare...

Min gissning är att: mindre membran=mindre massa=högre gränsfrekvens.

Ska man vara säker på att klara högre frekvenser än 20kHz bör man kolla ritningarna på den utrustning man ska använda, alternativt bygga själv. Enkla diy-preamps behöver absolut inte vara dåliga.

Ska man digitalisera ljudet (och det ska man ju numera) över 20kHz väljer man hastigheter på 96kS/s eller 192kS/s för att vara säker på att man inte tappar något. En sån utrustning bör ju vara konstruerad för att klara frekvenser upp till (teoretiskt) 48kHz och 92kHz.

För att höra ultraljuden ändrar man bara ljudfilen. Stretch till exempel.

Vill man monitorera ljudet live bygger/köper man en frekvensomvandlare.

Ett område kan vara fladdermössjakt. Läs mer om ämnet här:

http://www.fladdermus.net/svenskaarter.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
ronnyrydgren (oregistrerad)

Ska du spela in en mygga eller vad är det du söker för mic? tänkte om det var naturproject du syssla med tanke på ditt krav ;P haha du lär iallafall inte sjunga över 20 khz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hur många kan helt ärligt höra frekvenser över 20 ? 🙂

jag klarar 16-17 sist jag kolla. men tror knappast det är högre nu..

Ingen, såklart, men man kan ändå fånga material och sänka ner till hörbart område, om man är intresserad av det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...