Jump to content
Annons

JJMusik

Recommended Posts

Fått ihop en svinbra mix på en låt, allt sitter som jag vill, men

Mixen klipper... Jag är väldigt noga med nivåer annars och brukar ha riktlinjer när jag mixar på vart jag vill att trummor och bas ska peaka för att veta vart jag hamnar i slutänden. Det är en explosionsartad RnB-låt det handlar om. Ni vet en sådan där allting händer i refrängen.

Och outputbussen peakar på 3,7 dbfs när refrängen kommer... 😄

Har inte tittat så mycket på datorskärmen då jag helt mixar via externa kontollytor och har alltså inte sett vart outputbussen ligger i nivå...

Det är ju tyvärr inte bara att sänka alla kanaler med 4db. Väldigt mycket är ju bussat till auxar där det ligger kompressorer och eqs som insert på auxarna, då sänker ju nivån in till insertarna. Alla sendar ligger ju också post fader så att bara dra ner kanalerna blir ju helt knas.

Det är nog kört va? Det får vara som det är kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte hur det ser ut i Logic, men kan du inte bara sänka Input Gain på mastern, så kan du ha kvar regeln på 0, om du tänkt göra "snabbmastring" och smeta på limiter/etc direkt. Annars, som Gilbert säger, dra ner masterregeln bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Output regeln.

Problemet som dock kan uppstå om du " bara " sänker volymen i output är att mixen kan låta annorlunda när du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda.

För att riktigt tackla problemet bör du sänka alla kanaler till den starkaste inte klipper längre och mixa om låten , bör gå relativt fort då det endast gäller volymerna och bouncar ut den med lite mera spelrum till mastringen.

Sätt en limiten på Output kanalen som höjer upp volymen under mixningen så hör du ungefär hur den kommer låta mastrat.

Ta givetvis bort den när du slutbouncar låten.

Men om det inte är för kasst mixat så går nog det mesta att korrigera med bra mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Output regeln.

Problemet som dock kan uppstå om du " bara " sänker volymen i output är att mixen kan låta annorlunda när du sedan drar upp den igen i mastringen , framför allt kan volymerna kanaler sinsemellan bli annorlunda.

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det låter konstigt och det kan säkert vara min signalkedja som gör det men

jag har märkt när jag bouncat ut ur logic med sänkt masterkanal att det inte riktigt låter lika som i mixen.

Små små skillnader men märkbara ibland , ibland inte...

Men som sagt oavsett så kan man rädda/fixa/korrigera mycket i mastringen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det låter konstigt och det kan säkert vara min signalkedja som gör det men

jag har märkt när jag bouncat ut ur logic med sänkt masterkanal att det inte riktigt låter lika som i mixen.

Små små skillnader men märkbara ibland , ibland inte...

Men som sagt oavsett så kan man rädda/fixa/korrigera mycket i mastringen.

Antingen så har du hittat en skum bug i Logic eller så inbillar du dig saker ... 😛

Lägg upp ett exempel på det du talar om så vi får kolla.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått ligger alla inserts i Logic före regel.

Helt korrekt. Men det gäller ju bara på egen kanal.

Inte när en insert ligger på en aux där kanaler kommer bussade till auxen. Ändrar jag då den individuella kanalens volym så ändrar jag ju volymen in i inserten på auxbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått ligger alla inserts i Logic före regel.

Helt korrekt. Men det gäller ju bara på egen kanal.

Inte när en insert ligger på en aux där kanaler kommer bussade till auxen. Ändrar jag då den individuella kanalens volym så ändrar jag ju volymen in i inserten på auxbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen så har du hittat en skum bug i Logic eller så inbillar du dig saker ...

Jag tror att det är det mest troliga...

Lägg upp ett exempel på det du talar om så vi får kolla.

Nästa gång jag har en mix som inte är för kommersiellt bruk så gör jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att man helst inte skall sänka mastervolymen, utan att man ska sänka de andra kanalerna först och främst och försöka hålla mastern på runt 0 db .. själv har jag alltid mastern på -0.5

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att man helst inte skall sänka mastervolymen, utan att man ska sänka de andra kanalerna först och främst och försöka hålla mastern på runt 0 db .. själv har jag alltid mastern på -0.5

Om man mixar analogt eller i en DAW som jobbar med fixed point så är detta viktigt men i en DAW med 32bit float –motor (som Cubase, Logic o s v) så spelar det faktiskt ingen roll, men jag tycker fortfarande man ska försöka att "mixa på rätt sätt", d v s att lämna master-regeln ifred (på unity) så man enkelt kan jobba analogt ifall man plötsligt finner sig i den situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...