Jump to content
Annons

Test av buss-kompression


evilrocker

Recommended Posts

Har lagt upp 5 st audiofiler mp3 256bit där jag använta olika kompressorer.

Lyssna igenom och rangordna dom gärna och ge en kort beskrivning av

varför det lät bra eller dåligt, kanske lät alla dåligt? Nr 5 är originalfilen dvs ingen buscomp alls.

Tänk även på att volymen kan variera lite så justera lyssningen, så att du inte blir lurad av den högre volymen.

buscomp 1 - A-designs Nail

buscomp 2 - Empirical labs Fatso Jr

buscomp 3 - Waves SSL

buscomp 4 - Behringer COMPOSER PRO-XL MDX2600

buscomp original

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste nog säga att jag tycker skillnaden är rätt subtil, men det känns som att cymbalerna försvinner lite mer i de buscompade filerna och får ett ringande ljud som stör mig lite grand. Skulle vilja ha lite mer cymbaler över huvud taget när det drar igång, känns som att det skulle öppna upp bättre och bli ösigare!

Har du buscompat hela 2ch eller är det bara på trummorna?

Sitter i ett hörn på hifi-högtalare (Yamaha NS-333), men tycker jag känner den här lyssningen tillräckligt bra för att kunna göra en hyfsad bedömning åtminstone. Förutom volymskillnaden tycker jag det var rätt svårt att höra några jätteskillnader, men rent spontant kändes det som att blev grötigare ju högre upp i numrena man kom, bortsett från 5:an då. Ska jag välja en version som lät bäst säger jag nog 1:an, efter att ha lyssnat runt ett par rundor!

...och efter att folk har svarat och diskuterat kommer "höhö, placebo, alla är samma version som jag normaliserat olika bara" 😄

Cool låt förresten! Får lite Satorvibbar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt hård mix så kompressorn lyfter fram det ännu mer, vilket gör att jag väljer orginalfilen som bäst.

Om jag ska välja någon av de andra så blev favoriten nummer 3, även om skillnaderna va små.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag lovar och svär att det är olika utrustning!! 🙂 Och ja det är hela masterbussen som är komprimerad.

Jepp Anders, im in it for the compression, jag älskar det!! 🙂

Jag kommer snart att avslöja vilken utrustning som ligger på de olika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igen nu när folk nämnde trean. Tycker det är rätt jämnt mellan trean och ettan, men fyran tycker jag fortfarande minst om! Kanske blir lite biased mot ettan för att den är lite högre i volym än trean, svårt att avgöra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är lite lurigt med volymen, man får försöka bortse från det 🙂

Lyssnade igen nu när folk nämnde trean. Tycker det är rätt jämnt mellan trean och ettan, men fyran tycker jag fortfarande minst om! Kanske blir lite biased mot ettan för att den är lite högre i volym än trean, svårt att avgöra!
Link to comment
Dela på andra sajter

Test av buskompression

Hur busig är kompressorn ? Bara lite busig eller rent av för-jävla busig.

Typ , kakka i kattlådan i två veckor så ägaren till katten tror att det e nått fel på kattfodret för kattens korvar är som berg nu för tiden.

True story för övrigt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Så går det när dottern ligger jämte å skriker och man blandar svenska och engelska!

Jag särskriver iaf inte 😉

Hur busig är kompressorn ? Bara lite busig eller rent av för-jävla busig.

Typ , kakka i kattlådan i två veckor så ägaren till katten tror att det e nått fel på kattfodret för kattens korvar är som berg nu för tiden.

True story för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

OT: (Sorry)

Bra grej att låta bli särskrivning. Min särskrivningsfavvis just nu!

Fryst kyckling lever.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...