Jump to content
Annons

Kablar i pedalbordet?


Recommended Posts

Först och främst kan vi gå igenom vilka pedaler jag använder.

gitarr - boss tuner - aramat mojo fuzz - maxon 6band eq - voodoo lab chorus - mxr 6band eq - line6 dl4 delay - stärkare

(ska snart lägga till en fulltone octafuzz i pedalbordet också)

just nu använder jag laboga kablar i pedalbordet men hade för få så jag köpte mig ett planet waves pedalboard cable kit (sådana man gör själv) till resterande pedaler. Sen har jag klotz kablar från pedalbordet till gitarr och stärkare. hur som... jag vill dock köpa ett gäng kablar så jag har samma i pedalbordet. och självklart några som är bra!

jag testade george l en gång fast bara genom stärkare för att testa "soundet" och tyckte kanske de var lite mycket middiga i soundet. mina laboga kablar har bra output och go rund bas. men till pedalbordet vill jag inte förlora någon känsla eller framkalla brus. jag förstår själv att det inte händer avskyvärt mycket i ljudet men jag vill ha det så bra som möjligt.

sen gillar jag ideen av att välj längden på kablarna själv.

men vilka använder ni och vad har ni använt och känner ni någon skillnad? någon som ångrat sina köp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://store.thesegoto11.se/product_info.p...products_id=290

Jag använder de inte, för jag är trummis, men har kompisar som gör det.

Tveksamt om det går att höra skillnad på ljudet. Det är nog mestadels placebo, om man inte jämför med en gammal och billig kabel.

Men med dessa bestämmer du längden på kablarna själv, och dom är väldigt små så man kan ha tightare mellan pedalerna.

Högsta kvalitet, vad jag har förstått!

Redigerat av Justwannagroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst kan vi gå igenom vilka pedaler jag använder.

gitarr - boss tuner - aramat mojo fuzz - maxon 6band eq - voodoo lab chorus - mxr 6band eq - line6 dl4 delay - stärkare

(ska snart lägga till en fulltone octafuzz i pedalbordet också)

just nu använder jag laboga kablar i pedalbordet men hade för få så jag köpte mig ett planet waves pedalboard cable kit (sådana man gör själv) till resterande pedaler. Sen har jag klotz kablar från pedalbordet till gitarr och stärkare. hur som... jag vill dock köpa ett gäng kablar så jag har samma i pedalbordet. och självklart några som är bra!

jag testade george l en gång fast bara genom stärkare för att testa "soundet" och tyckte kanske de var lite mycket middiga i soundet. mina laboga kablar har bra output och go rund bas. men till pedalbordet vill jag inte förlora någon känsla eller framkalla brus. jag förstår själv att det inte händer avskyvärt mycket i ljudet men jag vill ha det så bra som möjligt.

sen gillar jag ideen av att välj längden på kablarna själv.

men vilka använder ni och vad har ni använt och känner ni någon skillnad? någon som ångrat sina köp?

Innan du gör något annat, be en polare hjälpa dig genomföra ett blindtest. Man blir

besviken om man säger så... Fast glad, för helt plötsligt blir det mycket billigare med

kablar än man tänkt sig 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag har gjort blindtest genom olika stärkare med olika gitarrer också. man satte det inte på alla försök men dom som jag har valt har alltid varit i topp på testen. sen köper jag också kablar som håller eftersom jag är ute och turnerar ständigt. mycket koppla in, ut byta osv...

lava känner jag till men är också där lite osäker på hur själva kontakterna ser ut. känns lite instabila. speciellt om man ska koppla in ett par pedaler som ligger precis jämte varandra men som inte har kontakterna nära varandra..

grejen är den... det ska fungera och inte vara krångligt... så vill väl alla ha det?

EDIT : kollade inte på filmen först om lava innan jag skrev mitt inlägg. ser ju ifs ut att fungera rätt bra. man vill ju dock ha både raka och vinklade kontakter. ska kanske maila these go to 11 och kolla om de kan lösa ett par kontaker till

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort blindtest genom olika stärkare med olika gitarrer också. man satte det inte på alla försök men dom som jag har valt har alltid varit i topp på testen. sen köper jag också kablar som håller eftersom jag är ute och turnerar ständigt. mycket koppla in, ut byta osv...

lava känner jag till men är också där lite osäker på hur själva kontakterna ser ut. känns lite instabila. speciellt om man ska koppla in ett par pedaler som ligger precis jämte varandra men som inte har kontakterna nära varandra..

grejen är den... det ska fungera och inte vara krångligt... så vill väl alla ha det?

EDIT : kollade inte på filmen först om lava innan jag skrev mitt inlägg. ser ju ifs ut att fungera rätt bra. man vill ju dock ha både raka och vinklade kontakter. ska kanske maila these go to 11 och kolla om de kan lösa ett par kontaker till

Jag förstår. Ett hett tips är Zaolla, har hört mycket bra om dem. Har inga egna, men efter sommaren

blir det ett gäng. Min ekonomi spås ligga betydligt bättre till då. Har du testat George L's?

Funderar faktiskt på att lägga upp ett blindtest någon gång. Just kabelfrågan intresserar

mig väldigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det är mycket större skillnad på kablar än man tror. Har gjort flera tester där jag upplever att det är skillnad. Det är inga super stora skillnader, men stor nog för att iaf jag ska bry mig. (Har dock inte råd att införskaffa de kablar jag vill, men det hör inte hit 😑)

Monster Cable Studio Pro 1000 är en kabel som jag personligen tycker om ( Finns att köpa här: http://accessories.musiciansfriend.com/pro...p;rec=product_B ) Men det är ju en smaksak vad man gillar. Annars upplever jag att Planet Waves funkar bra till gitarr!

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda som är viktigt egentligen är att det ska var välflätad tät skärm och tåliga kablar.. Bra kontakt.. Gärna neutrik eller annan välgjord kontakt.. Dom skall helt enkelt tåla lite hårda tag som det gärna kan bli på ett pedalbord.. Sen är allt annat snack om ljudkvalitet och syrefri koppar bara trollsnack 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

visst är det så att man ska ha en bra kabel+bra kontakt för att få en bra låtande kabel! sen går det självklart till överdrift med 24karats guldplaterade kontakter osv.. men det kvarstår dock att det är en skillnad i ljudet... den som inte hör det eller inte vill höra... jaa.. synd och tråkigt för den då 😑

jag tror faktiskt ändå jag ska köpa mig ett lava-set först för att testa. i värsta fall återgår jag ju till mina gamla kablar tills jag hittar något nytt..

har ni förresten några trick på att få en kabel "mjukare"? många av mina som jag gillar är väldigt styva och "korvar" sig lätt. rätt jobbigt på en scen

Link to comment
Dela på andra sajter

visst är det så att man ska ha en bra kabel+bra kontakt för att få en bra låtande kabel! sen går det självklart till överdrift med 24karats guldplaterade kontakter osv.. men det kvarstår dock att det är en skillnad i ljudet... den som inte hör det eller inte vill höra... jaa.. synd och tråkigt för den då 😱

jag tror faktiskt ändå jag ska köpa mig ett lava-set först för att testa. i värsta fall återgår jag ju till mina gamla kablar tills jag hittar något nytt..

har ni förresten några trick på att få en kabel "mjukare"? många av mina som jag gillar är väldigt styva och "korvar" sig lätt. rätt jobbigt på en scen

De mjukaste kablar jag har är de som varit med längst, släpats fram och tillbaka

över scengolv, rullats ihop, rullats ut, klivits på etc. De som är mest slitna helt

enkelt. Det är nog enda sättet. En gammal toksliten Paveykabel tror jag är

min "mysigaste" 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att det hörs skillnad på en bra och dålig kabel! En dåligt skärmad kabel med en dålig kontakt låter sämre.

Satsa på en kabel med tät och fin skärm samt bra kontakt så låter det bra.. Sen spelar det ingen roll om allt hokuspokus snack om syrefri koppar och att signalen ska gå åt rätt håll etc.. 😑

visst är det så att man ska ha en bra kabel+bra kontakt för att få en bra låtande kabel! sen går det självklart till överdrift med 24karats guldplaterade kontakter osv.. men det kvarstår dock att det är en skillnad i ljudet... den som inte hör det eller inte vill höra... jaa.. synd och tråkigt för den då 😠

jag tror faktiskt ändå jag ska köpa mig ett lava-set först för att testa. i värsta fall återgår jag ju till mina gamla kablar tills jag hittar något nytt..

har ni förresten några trick på att få en kabel "mjukare"? många av mina som jag gillar är väldigt styva och "korvar" sig lätt. rätt jobbigt på en scen

Link to comment
Dela på andra sajter

Största risken för ljudskillnad när det gäller kablar som går från gitarren, är om kabeln har för hög kapacitans - för då kan kabeln påverka gitarrmickarna - men de flesta kablar har nu för tiden ganska låg kapacitans - och då är påverkan på ljudet i hörbara frekvenser minimal om den alls finns. Riktningsbestämd kabel existerar inte, annat än i reklamen (om inte riktningsbestämningen består i att skärmen är avklippt i ena änden av kabeln för att undvika jordloopar). Växelspänning (som allt ljud är) innebär ju att elektronerna svänger fram och tillbaka...

Nåja - någon gång i sommar, när jag har semester och tid till det, så ska jag göra ett kabeltest som jag sedan lägger upp som ett blindtest, så det var bra att frågan dök upp.

Jag har köpt in lite grand kablar för ändamålet, bl a ett par olika Monster, en Zaolla silverkabel, ett par olika andra färdiga kablar - och några olika i lösvikt, som jag kommer att löda ihop själv och sätta Neutrik-kontakter på, bl a från Supra, Klotz, Bostrom, Mogami, någon riktigt billig från Clas Olsson etc - så det ska bli intressant. Jag tror inte att det kommer att vara någon nämnvärd skillnad, men ändå...

Ska se om jag kan ta och köpa några av de fabrikat som har nämnts i tråden också; GeorgeL, Laboga, Lava.

Tipsa mig gärna om fler fabrikat som kan vara intressanta, så kan det finnas en chans att jag tar med dem också.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Största risken för ljudskillnad när det gäller kablar som går från gitarren, är om kabeln har för hög kapacitans - för då kan kabeln påverka gitarrmickarna - men de flesta kablar har nu för tiden ganska låg kapacitans - och då är påverkan på ljudet i hörbara frekvenser minimal om den alls finns. Riktningsbestämd kabel existerar inte, annat än i reklamen (om inte riktningsbestämningen består i att skärmen är avklippt i ena änden av kabeln för att undvika jordloopar). Växelspänning (som allt ljud är) innebär ju att elektronerna svänger fram och tillbaka...

Nåja - någon gång i sommar, när jag har semester och tid till det, så ska jag göra ett kabeltest som jag sedan lägger upp som ett blindtest, så det var bra att frågan dök upp.

Jag har köpt in lite grand kablar för ändamålet, bl a ett par olika Monster, en Zaolla silverkabel, ett par olika andra färdiga kablar - och några olika i lösvikt, som jag kommer att löda ihop själv och sätta Neutrik-kontakter på, bl a från Supra, Klotz, Bostrom, Mogami, någon riktigt billig från Clas Olsson etc - så det ska bli intressant. Jag tror inte att det kommer att vara någon nämnvärd skillnad, men ändå...

Ska se om jag kan ta och köpa några av de fabrikat som har nämnts i tråden också; GeorgeL, Laboga, Lava.

Tipsa mig gärna om fler fabrikat som kan vara intressanta, så kan det finnas en chans att jag tar med dem också.

Riktigt bra ide! Vart fick du tag på en Zaollakabel förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte några meter mogami mikrofonkabel och klippte av skärmen i ena änden och lödde på neutrikkontakter på. de funkade skitbra tills jag spräckte kapseln på min neutrikkontakt.. (plasten gick sönder efter att förmodligen drämt den i golvet). sen var jag lite för lat för att löda på en ny så jag köpte en klotzkabel. fast det gjorde jag också för att kolla om det kändes annorlunda. inget jag tänkte på dock ;D

detta med blindtesten låter sjukt skoj. jag gjorde det för en lång tid sedan. det svåra är att bevisa det i inspelade varianter eftersom det knappt hörs. däremot lurar aldrig örat en på nära håll precis vid källan.

sen när man fått det avklarat är väl det mesta bara psykiskt... men jag spelar ju helt klart bättre på scen med min gibson än med någon epiphone (låter bättre, känns bättre för min del), min klotz mot en whateverkabel med whateverkontakt.. jag vet helt enkelt att det funkar. men svensson nere i publiken vet/känner oftast ingen skillnad. det handlar lite om ens egna säkerhet. Sen är det väldigt lustigt att det är kablarna som är det billigaste en musiker snålar om... varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jämfört planet waves pro kablar mot musikbörsens standard gitarrkablar, och det blev hörbar skillnad, lite annorlunda ljud, såg till och med rent grafiskt att signalen blev lite annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jämfört planet waves pro kablar mot musikbörsens standard gitarrkablar, och det blev hörbar skillnad, lite annorlunda ljud, såg till och med rent grafiskt att signalen blev lite annorlunda.

Vad hände med ljudet? Fick du några peaks/dips i kurvan som du inte fick innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, men det blev lite annorlunda. Kan vart kontakten på gamla kabeln som slitits lite dock 🙂

Jo, men du skrev att du såg "rent grafiskt" att signalen blev annorlunda. Det var det jag blev nyfiken på. Vad

var det du såg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...