Jump to content
Annons

Lägga ut platta på Spotify


Tophe

Recommended Posts

Vilka har ni, som inte har kontrakt med större bolag, fått ut era plattor på Spotify?

Vilka tjänster har ni använt? cd baby, record union osv....?

Vi kan få ut grejerna genom UpSweden som är en organisation vi är med i, men jag tänkte kolla vilka erfarenheter ni har.

Länka gärna till er musik på Spotify och berätta hur ni gjort för att få upp det, hur lång tid det tog och vad det kostade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder Rebeat och tycker det är klockrent. Kostar 99 euro att komma igång och få programmet.

Vi har mest släppt enstaka låtar hittills och då betalar man 7 euro per låt (avgifter, streckkod och ISRC-kod). Det tar ett tag innan låten når spotify men det går rätt snabbt till andra webbutiker.

Det ända negativa med Rebeat, som jag märkt, är att deras mac-klient har en del buggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rebeat lät lite väl dyrt att köra... Vi får nog bättre deal genom UpSweden tror jag.

Hur är era erfarenheter med CD baby och Record Union?

Har varit på vippen att använda CD Baby. Verkar bra att man hos dem kan skräddarsy sin distribution. Var intresserad av endast Sportify och inte amazon, rhapsody osv och det skulle tydligen funka fint. men så är det kanske hos Record Union och Ditto också? Inte så värst dyrt heller, billigare än Rebeat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi tänkte lägga ut musik på spotify kollade vi på CD Baby, Record Union och Ditto. Det som vi fann intresantast var Record Union.

Däremot fick vi höra snabbt från folk inom branschen (band på topplistor som hört av sina respektive kontaktpersoner) att vi skulle akta oss för dem, att många musiker blir lurade etc.

Vi fick tips om ett utöver CD Baby, Record Union och Ditto.. Kan tyvärr inte minnas just nu vad det hette, återkommer när jag får tillbaka hjärnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lånar tråden lite.

Antar att det smidigaste är att anlita ett företag som kan lägga ut en låt på flera ställen som Spotify, iTunes mfl än att själv försöka komma in på dessa?

Ser olika namn här, men kom man fram till något? Vilka är seriösa och vilka är kassa? Tror att Studio hade en sådan artikel för ett tag sedan, men kom man fram till något i den?

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi tänkte lägga ut musik på spotify kollade vi på CD Baby, Record Union och Ditto. Det som vi fann intresantast var Record Union.

Däremot fick vi höra snabbt från folk inom branschen (band på topplistor som hört av sina respektive kontaktpersoner) att vi skulle akta oss för dem, att många musiker blir lurade etc.

Vi fick tips om ett utöver CD Baby, Record Union och Ditto.. Kan tyvärr inte minnas just nu vad det hette, återkommer när jag får tillbaka hjärnan.

Nyfiken på källorna till de uppgifterna och vad de har för grund.

Har använt Record Union nästan sedan de startade och är asnöjd med dem.

Men som sagt, skulle gärna höra på vilket sätt de skulle kunna tänkas luras???

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej det känns som att det är ngt av dessa vi är ute efter. Vad är kostnaderna på Record Union? Ni som redan är med där! Hittade ingen info om det.

Från Record Unions FAQ:

How much does it cost to distribute music with Record Union?

Signing up and distributing your music with Record Union is free. However, one requirement for selling music online is a UPC or "barcode". These are required for each release (i.e. single or album). If you don’t already have one, you can purchase a UPC from Record Union for $10.

How does Record Union make money?

Record Union asks for the first $5 anually from each single or album you upload once it starts generating sales from the services we distribute to, and 15% of the sales. This means that we only make money when your music begins to sell, and there are no financial risks for you as an artist.

https://www.recordunion.com/FAQ/

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl helt ok antar jag 🙂

Är det bättre att ladda upp fler låtar på en gång då?

Distrubueras låten/låtarna till alla dessa partners? Har sett att vissa har paket där det läggs till olika partner beroende på peng, men Record Union verkar ju ta betalt när man börjar sälja så det kanske blir tillgängligt på samtliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl helt ok antar jag 🙂

Är det bättre att ladda upp fler låtar på en gång då?

Distrubueras låten/låtarna till alla dessa partners? Har sett att vissa har paket där det läggs till olika partner beroende på peng, men Record Union verkar ju ta betalt när man börjar sälja så det kanske blir tillgängligt på samtliga?

Ja, att ladda upp en singel och distribuera den kostar lika mycket som ett helt album. Så hela album är nog att föredra om man vill vara kostnadseffektiv.

Record Union skickar ut till alla sina partners. Om man vill att det ska släppas så fort som möjligt så blir släppdatumen helt olika beroende på affär. Spotify är bland dem som tar längst tid. Därför kan man välja ett release-datum minst 7 veckor fram så garanteras man att det släpps överallt samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Reverbnation har ngt liknande som detta.

Lite krav från oss

- Man vill att det skall vara lätt att lägga ut.

- Desto fler desto bättre

- Kostnaden får inte överstiga 2-3000kr, men de flesta verkar ta betalt per låt/låtar

- Det får inte ta flera månader utan man vill ju få ut det i en rimlig tid. 7 veckor är gränsfall tycker jag, men det kanske beror mer på deras partners.

- Inga taskiga förbindelse avtal utan raka puckar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att Reverbnation har ngt liknande som detta.

Lite krav från oss

- Man vill att det skall vara lätt att lägga ut.

- Desto fler desto bättre

- Kostnaden får inte överstiga 2-3000kr, men de flesta verkar ta betalt per låt/låtar

- Det får inte ta flera månader utan man vill ju få ut det i en rimlig tid. 7 veckor är gränsfall tycker jag, men det kanske beror mer på deras partners.

- Inga taskiga förbindelse avtal utan raka puckar 🙂

Vad det gäller record union så tycker jag att du helt enkelt ska maila dem med dina frågor rakt på.

När det gäller detaljer så är det ju bättre att gå direkt på källan. Och just med dem tycker jag att man brukar få väldigt raka svar.

Förresten är 7 veckor en frivillig gräns om du vill vara säker på att allt kommer ut samtidigt.

Annars brukar det ta ett par dagar till iTunes, Amazon och CDOn, Spotify två till fyra veckor. Fler än dem och vilken tid det tar har jag inte koll på.

Och ja, det beror helt på deras partner och hur ofta de väljer att uppdatera sin katalog.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ursäkta min passivitet som trådstartare...

Nu la jag iallafall upp upp vår EP på Record Union i förrgår.

Köte koder och grejade.. Ser bra ut.

Det är inget mer man behöver göra än att "submitta" materialet?

Det läggs sedan ut automatiskt hos alla deras partners?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså i Maj i år startade jag ett skivbolag med enda syfte att få ut min musik på cdon och spotify. Helt i onödan känns det som nu när jag lik förbannat får hålla på med sånt här på sidan. Men om en skiva har en steckkod ysiskt, måste den ha en annan digitialt eller kan jag använda den fysiska på näte också?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

http://www.uploadmym...tifyforfree.com

ÖVERLÄGSET BÄSTA SIDAN!!

Jag har kollat runt väldigt mycket och alla "gratis-sidor" har ju gömda avgifter

lite här o där.

Den här sidan funkade för mig. Man laddar upp genom Record Union men med en A&R-kod

som gör att det blir gratis.

Gå bara in på sidan och läs. Det är enkelt...och gratis=)

Hej, snacka om kontraproduktiv reklam. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...