Jump to content
Annons

Hur limmar ni mixen?


joachime

Recommended Posts

Vad brukar ni använda för knep för att få de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen?

Vilka tekniker/angreppssätt har ni? Vilka pluggar/hårdvara innefattar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad brukar ni använda för knep för att få de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen?

Vilka tekniker/angreppssätt har ni? Vilka pluggar/hårdvara innefattar det?

att placera olika enheter i samma "rum"

sen jobbar jag mycket med att redan under inspelningen anpassa nästa pålägg efter det som redan finns

har man tex ett trumljud man vill jobba med så får bas å klav å gitarr därefter hitta sin roll i förhållande till vad som redan finns

jag håller alltså inte alla dörrar öppna till slutmix utan väljer att stänga efterhand inspelningen pågår - det ena ger det andra som ger det tredje

och förhoppningsvis en helhet som passar ihop redan när man börjar slutmixa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat en hel del angreppssätt genom åren. De flesta innefattar så klart kompressor och eq.

Men utvecklingen har gått mot att jag låter kompressor och eq sköta mer av den separererande biten. Det vill säga de ser till att de olika instrumenten faktiskt får en plats i mixen. Sedan använder jag mig av distortion/smuts, korta rum (ofta impulser) och modulerande effekter som chorus för att få delarna att mötas och smälta ihop.

Till dist använder jag mig av: Massey Tape Head, Voxengo Tube Amp, Airwindows Channel, Tritone Digital Coloursound Free (som inte verkar finnas tillgänglig längre) och Soundhacks +chebyshev. För grövre dist använder jag gärna Logics Guitar Amp eller Airwindows Amps.

När det kommer till outoard brukar jag till exempel låta sången gå genom Empirical Labs Distressor. Förutom att vara en kompressor med väldigt funktionella attack- och releaseinställningar är det också en bra distbox!

Små rum hittar jag ofta i när jag bläddrar impulser i Altiverb eller Space Designer. Vissa följer med pluggarna, andra kan man ladda hem på nätet. Ett bra ställe att leta rum är på Noisevault. Det behöver inte vara ett konventionellt rum. Ibland lägger jag en kabinettimpuls på sång. Eller impulsen av ett gammalt fjäderreverb. Vad som helst som ger ett svar. Ett annat tips är att besöka Fokke van Saanes sida och ladda hem samlingen av tefoner och små radios plus riktigt klaustrofobiska rum som insidan av en plåthink med mera. Med rätt balans mellan torr signal och impulsrespons kan helt osannolika rum ha överraskande effekt, på ett positivt sätt då alltså.

När det kommer till modulerande effekter brukar jag ta vad som står till buds. Föredrar chorus framför flanger. Det får inte vara för beskedligt. Hellre en galen inställning som mixas in svagt än något putsat snyggt som kräver plats för att göra skillnad.

En variant är att välja ett kort delay och modulera det. Ibland finns flera sått att modulera delay på. Kanske ett modulerande lågpassfilter, en långsamt svajande pitchmodulation och ytterligare en pitchmodulation som ger en snabbare vibrerande tremolokänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellre en galen inställning som mixas in svagt än något putsat snyggt som kräver plats för att göra skillnad.

håller med där

en liten men speciell grej kan lyfta nåt på ett odefinierbart sätt utan att självt märkas eller ta över för mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad brukar ni använda för knep för att få de separata instrumenten i en mix att möta varandra och bilda en helhet? Eller, för att uttrycka det kort, hur limmar ni mixen?

Vilka tekniker/angreppssätt har ni? Vilka pluggar/hårdvara innefattar det?

Dist...eller band/rör överstyrning är extremt bra verktyg för att ge karaktär till spåren. Jag brukar använda mig av kompressorer som färgar ljuden för att ge dem lite samma karaktär. Nästan uteslutande UAD 1176, LA-2A & Fairchild. Och samma rum på mycket. Saker som du redan har skrivit med andra ord. Tänk redan från start på vilket håll du vill dra din mix. Ska det vara lite äldre retro sound eller ska det vara mer modernt. Välj kompressorer som är gjorda för det ändamålet i första hand men ibland kan det vara spännande att blanda in någonting som kontrar.

En av de viktigaste detaljerna som gör mycket för att få en mix som håller ihop är arrangemang. Vilken oktav ska den här melodin spelas i med vilket instrument och så vidare. Se till att melodier som finns passar ihop med varandra. På samma sätt som ett spår kan låta väldigt fult i sig självt men bra i helheten, kan en melodi vara lite konstig när man bara lyssnar på den men tillsammans med allt annat så passar den in.

Link to comment
Dela på andra sajter

För dist använder jag duy tape eller massey, eller nu även fatson (hårdvara). Men även paralell kompression ibland.

Limiter är också något jag använder på enstaka spår för att inte låta saker som körer och bakgrundsslingor hoppa fram

och ta för mycket plats.

Sen brukar jag aldrig snåla på hpf, tyker det ger mig mycket mer spelrum.

Sen på körer å sånt brukar jag ofta använda mig av doubler och ett avlägset reverb.

Sen är ju fatson och distressor grym för att tracka bas.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag har testat en hel del angreppssätt genom åren. De flesta innefattar så klart kompressor och eq.

Men utvecklingen har gått mot att jag låter kompressor och eq sköta mer av den separererande biten. Det vill säga de ser till att de olika instrumenten faktiskt får en plats i mixen. Sedan använder jag mig av distortion/smuts, korta rum (ofta impulser) och modulerande effekter som chorus för att få delarna att mötas och smälta ihop.

Till dist använder jag mig av: Massey Tape Head, Voxengo Tube Amp, Airwindows Channel, Tritone Digital Coloursound Free (som inte verkar finnas tillgänglig längre) och Soundhacks +chebyshev. För grövre dist använder jag gärna Logics Guitar Amp eller Airwindows Amps.

När det kommer till outoard brukar jag till exempel låta sången gå genom Empirical Labs Distressor. Förutom att vara en kompressor med väldigt funktionella attack- och releaseinställningar är det också en bra distbox!

Små rum hittar jag ofta i när jag bläddrar impulser i Altiverb eller Space Designer. Vissa följer med pluggarna, andra kan man ladda hem på nätet. Ett bra ställe att leta rum är på Noisevault. Det behöver inte vara ett konventionellt rum. Ibland lägger jag en kabinettimpuls på sång. Eller impulsen av ett gammalt fjäderreverb. Vad som helst som ger ett svar. Ett annat tips är att besöka Fokke van Saanes sida och ladda hem samlingen av tefoner och små radios plus riktigt klaustrofobiska rum som insidan av en plåthink med mera. Med rätt balans mellan torr signal och impulsrespons kan helt osannolika rum ha överraskande effekt, på ett positivt sätt då alltså.

När det kommer till modulerande effekter brukar jag ta vad som står till buds. Föredrar chorus framför flanger. Det får inte vara för beskedligt. Hellre en galen inställning som mixas in svagt än något putsat snyggt som kräver plats för att göra skillnad.

En variant är att välja ett kort delay och modulera det. Ibland finns flera sått att modulera delay på. Kanske ett modulerande lågpassfilter, en långsamt svajande pitchmodulation och ytterligare en pitchmodulation som ger en snabbare vibrerande tremolokänsla.

Gillar beskrivningen av ditt arbetssätt. Personligen tycker jag om att istället för reverb använda mig av kort delay. Använder ofta bandkompression för att smälta ihop saker.

Jag brukar ofta använda ytterst lite dist på saker jag vill ska sticka ut utan att behöva lyfta nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen, WOW, joachime! Det är inte ofta du kör igång ämnen... 😄 Kul ämne, dock!

Som semi-pro vill jag säga så här:

Att "limma mixen" är ett uttryck som har hängt med ett tag men som jag numera ignorerar eftersom det (när man väl redovisar resultat) verkar innebära olika för olika producenter/slutlyssnare. Med andra ord: jag tror att jag inte är riktigt säker på vad det innebär att "limma en mix". Dessutom blir det inte lättare av uttrycksförvirringen när man talar om separation av instrument som man slutligen vill limma ihop (igen)...

Anyways... Det huvudsakliga verktyget jag använder för att separera/definiera är nog EQ. Kompressor kör jag till fördärv (=hårt) på i princip allt; det är mycket möjligt att det bidrar till separation/definition, men så fall är det något jag bara får på köpet eftersom "mina" kompressorers syften endast är att få fram ett så energiskt och mustigt sound som möjligt ur den enskilda källan. Jag är ett fan av det gamla Motown-tänket när det gäller separation med EQ — det ska vara vågade och dumdristiga "cuts 'n passes".

Eftersom jag är en Tretow-/Lang-iker som bara måste dubba allt så brukar det räcka för att kunna ersätta modulerande effekter som t.ex. Chorus — det ger tillräckligt av den där lilla (slumpmässiga) fördröjningen och rumskänslan för att kunna skjuta källorna i sid- och djupled. Visst, det kränger mer resurser (utrymme, prestanda etc...) men man har större kontroll.

Delay (rätt så filtrerat) kör jag nästan alltid på lead-"källor" som sång och sologitarr.

Dist = alltid på bas (instrumentet).

Reverb struntar jag oftast i och vars förträfflighet jag överlåter till andra som Nattvaktaren, kärringar och bögar att belysa.

Sedan vet jag inte riktigt om jag köper det där med att en låts arr skulle ha någon avgörande betydelse. Visst, man kan ju inte låta tvåtusen gitarrsolon duellera under samma tiosekundersperiod och tro att man ska kunna urskilja varje enskild gitarr — men överlag anser jag att allt går att mixa, och det "jag" inte klarar av att mixa finns det andra som klarar av. Arret ska inte behöva vara en begränsande faktor för kompositörer att uttrycka sig; om det blir en begränsad faktor för en enskild producent och dennes förmåga att fullborda sitt uppdrag är däremot en annan sak.

Ska ve se här nu, var det något mer... .... Jo! Jag kan inte dela med mig av några länkar i joachime-style vad gäller favoritverktyg etc. Jag använder det jag har just nu och vad som vid varje tillfälle finns att tillgå. Funkar alldeles förträffligt bra. Jag har nämligen kommit på att att ratio-regeln fungerar i princip på samma sätt i vilken kompressor man än använder...

grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra ämne.

Rum är alltid intressant.

Har ett hemligt vapen för trummor och gitarrer.

Det finns några impulser från Quantec Yardstick som är magiska. Limmar ljudbilden kanon.

Sedan är det tapekompressionspluggar som jag går igång på, faktum är att min favvis är Reason/Records tapekompression.

Kompressorer för att limma ljudbil, då har jag två favvisar:

* Är mycket svag för LA2 också. Där den funkar är den kung! (Som hårdvara helst, eller när jag hade Liquid Mix)

* Annars är SSL´s channelkompressor en favvis, tycker återigen Record har fångat funktionaliteten av SSL kompressorn.

Använder dessa på enskilda kanaler.

EQ står för själva modeleringen av ljudet, viktig komponent.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kör du för bandkompression, plugg, hårdvarueffekt eller the real thing?

Gillar beskrivningen av ditt arbetssätt. Personligen tycker jag om att istället för reverb använda mig av kort delay. Använder ofta bandkompression för att smälta ihop saker.

Jag brukar ofta använda ytterst lite dist på saker jag vill ska sticka ut utan att behöva lyfta nivåer.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

att placera olika enheter i samma "rum"
Och samma rum på mycket.
Jag har numera alltid ett finreverb, ett litet rum på en send, och det lägger jag i olika grad på allt i mixen.

Intressant att så många använder någon typ av efterklang för att limma sin mix. Jag har också jobbat efter principen att använda ett huvudreverb som jag pytsar ut på spår jag vill ska limma med det övriga. Men i takt med att datorer har blivit kraftfullare och fina/bra/praktiska/sjuka impulser har blivit fler har jag lämnat det tänket. Idag har jag snarare ett reverb per instrumentgrupp. För limning då. Vox-reverb, ev virvelreverb eller andra typer av hörbara efterklanger tillkommer.

Tycker det är betydligt enklare eftersom man inte behöver ta hänsyn till hur andra typer av instrument kommer att svara på samma typ av efterklang. Bara en sån smidig sak som att använda flera olika instanser av samma reverb med olika predelay. Leadvox kanske har 30 ms predelay och backingvox det dubbla.

Ett exempel på situation. Leadsången är putsad och fin och har en supernice plåt och ett kortare delay som känns helt rätt för låten. Men det är något med lägre mid. Det låter som att rösten aldrig möter instrumenten. Att plussa på med eq ger en för statisk känsla. Mer kompression får oönskad effekt på övre mellanregister och diskant.

Istället skickar jag lite av sången till ett mindre och ganska resonant rum som ger (artificiellt såklart) liv till det lägre mellanregistret. Det låter nästan som att bröstonerna kommer fram tydligare.

Någon som arbetar på ett liknande sätt?

Nämen, WOW, joachime! Det är inte ofta du kör igång ämnen... 😄 Kul ämne, dock!

Äsch! 😄 Och tack!

Att "limma mixen" är ett uttryck som har hängt med ett tag men som jag numera ignorerar eftersom det (när man väl redovisar resultat) verkar innebära olika för olika producenter/slutlyssnare. Med andra ord: jag tror att jag inte är riktigt säker på vad det innebär att "limma en mix". Dessutom blir det inte lättare av uttrycksförvirringen när man talar om separation av instrument som man slutligen vill limma ihop (igen)...

Håller helt med dig. Det är motsägelsefullt att man i mix dels strävar efter separation och dels försöker få mixen att "limma". Att sitta ihop.

Innan jag postade tråden funderade jag på om jag skulle nämna det här i första inlägget. Men jag fick känslan av att en massa analytisk text redan i första inlägget snarare skulle skrämma iväg än locka till att skriva. Men nu kunde jag visst inte hålla mig längre. 😄

Jag kan inte dela med mig av några länkar i joachime-style vad gäller favoritverktyg etc. Jag använder det jag har just nu och vad som vid varje tillfälle finns att tillgå.

Klart du kan. Reaper is your weapon of choice!

Passar på att påpeka att de pluggar jag länkar till i tidigare inlägg alla är freeware. Samma gäller impulserna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ett exempel på situation. Leadsången är putsad och fin och har en supernice plåt och ett kortare delay som känns helt rätt för låten. Men det är något med lägre mid. Det låter som att rösten aldrig möter instrumenten. Att plussa på med eq ger en för statisk känsla. Mer kompression får oönskad effekt på övre mellanregister och diskant.

Istället skickar jag lite av sången till ett mindre och ganska resonant rum som ger (artificiellt såklart) liv till det lägre mellanregistret. Det låter nästan som att bröstonerna kommer fram tydligare.

Menar du att du använder både plåt och ett mindre rum på lead där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd Joachime!

Har ofta funderat över hur man ska tänka kring rumsplacering(artificiellt) av olika instrument/grupper.

Finns det något generellt att säga om saken?

Naturligtvis handlar det ju om vilken gengre man mixar, men om man tex mixar en rocktrio och vill ha ett organiskt sound så borde man väl inte använda sig av mer än ett "rum" för att skapa känslan av att det lirar tillsammans. Eller tänker jag fel här?

Jag sysslar mest med lite större arrangemang och då blir det svårt tycker jag.

Jag kommer ofta på mig själv med att skicka mina stråkar eller körer till Albert Hall, istället för att flytta bak dem i ljudbilden med Eq/volym eller helt enkelt mer mängd av rumsklang. Tycker att det ofta blir lite rörigt i mina mixar, samtidigt tycker jag att Phil Spector var som bäst när det var som mest 😄

Frågan blir alltså: Är det vanligt/gångbart att använda många olika rumsimpulser i samma mix?

Hur skulle ni resonera i en låt med:

*Trummor

*Percussion

*Bas

*3 olika elgitarrer

*2 Ackgitarrer

*Piano

*Diverse synthar

*3 Stråkstämmor

*Sång

*Stämsång

*6 körstämmor

Ok, lite svårt att svara på då det beror på hur man vill att det ska låta, men säg att man vill skapa en stor mix alá tex Coldplay och samtidigt vill att allt ska höras (om arret är tillräckligt bra gjort vill säga), skulle ni då använda flera olika rum, eller ett och samma, eller ska man jobba mer med andra typer av reverb?

Blev lite långt här, var inte meningen att kapa tråden 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se....

Lim....

Rätt mick för instrumentet...

Pre amp är skit samma bara den håller lite kvalité enligt mig. Färg är ett annat ord..

Sen följande...

EQ: Blöder över frekvenser och skapar lite "muddighet".

Ambience: Alltid!!!!!

Produktion: Ber talangen spela slaskigare, släpigare, skitigare!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Menar du att du använder både plåt och ett mindre rum på lead där?

Ett kort rum plus plåt blir ofta bra på leadsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ett kort rum plus plåt blir ofta bra på leadsång.

Där fick jag lära mig nåt nytt! 😛 Dessvärre har jag ingen plåt. Finns det några bra plåtpluggar eller är det fortfarande hardware som gäller där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar ge varje instrument ett eget frekvensområde, dvs att jag delar upp frekvenserna beroende på vart i mixen jag vill att dem ska befinna sig.

sen överstegrar jag parametrarna för att få det till viss del att flyta ihop utan att skapa ett muddrigt ljud och självklart komplettera med reverb, kompressorn är endast till för utjämmning av ljudnivåer.

distade instrument skall aldrig komprimeras då dist är överdriven kompression, självklart kan man manipulera ett ljuds frekvens område ev. omfång med kompression, föredrar själv paralellkompression för det ändamålet.

ett annat tips är att du experimenterar med panorering och chorus i små mängder!

keep on working to perfect you quality of sound !

Redigerat av Hjalmas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja hur får man allt att sitta ihop??? Jo jag gör nog mest som redan sagts.. Kort rum reverb (beroende vart jag sitter och mixer så varierar algoritmen men favoriten är nåt från Lexicon pcm 60). Sen så är det ju att mejsla ut ljudet med en EQ en självklarhet... Eftersom jag får anpassa arbetssättet beroende på vilka verktyg som finns tillgängliga så kan jag inte ge en favorit här.. Jag vrider på rattar tills det låter OK.. helt enkelt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

distade instrument skall aldrig komprimeras då dist är överdriven kompression, självklart kan man manipulera ett ljuds frekvens område ev. omfång med kompression, föredrar själv paralellkompression för det ändamålet.

keep on working to perfect you quality of sound !

Man kan absolut vinna på att komprimera distade instrument. Ja, med dist kommer en egen kompression men det betyder ju inte att man inte kan vinna på att komprimera ytterligare. Du har ju inte direkt så lätt att ställa in attack och release utan kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där fick jag lära mig nåt nytt! :rolleyes: Dessvärre har jag ingen plåt. Finns det några bra plåtpluggar eller är det fortfarande hardware som gäller där?

UAD har en plugg:

http://www.uaudio.com/products/software/emt140/index.html

Jag har inte testat den men jag har hört bra om den. Själv använder jag mig av logics medföljande impulser eller bricasti M7 impulserna som du kan ladda ner här:

http://www.acousticas.net/World/IRs/AcousticasM7.zip

Link to comment
Dela på andra sajter

Masterbusskompressor ser jag som något av det viktigaste när jag mixar. Jag får nästan tuppjuck om det inte gungar lite lätt när alla instrument är igång. En radio på c:a 2, attack på ett par millisekunder och release på 250-500 ms brukar sköta det bra. Sen brukar jag alltid utgå från ett hall, genererat eller faltat, som jag låter i princip allting gå in i. När det inte gäller de baskraftiga instrumenten brukar jag alltid hamna kring -25-20 dB på sendarna om returregeln är orörd. Även bas och bastrumma kan gå in om de har en större roll än att bara kompa, men då brukar reverbet också behöva basskäras vid uppemot 250 Hz. Sen brukar jag också slänga upp ett room som används för främst trummor, men också för andra intrument. Därefter blir det lite reverb och delayer som är med individuella för de enskilda instrumenten för att ändå ge dem lite separation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns några impulser från Quantec Yardstick som är magiska. Limmar ljudbilden kanon.

Två korta informativa meningar som fick mig att inventera impulssamlingen.

Hade några gamla Quantec-impulser liggandes som jag ännu inte haft användning för.

Googlade också fram några senare och mer ambitiöst gjorda (verkar det som) impulser som jag tänkte testa vid nästa mix.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Två korta informativa meningar som fick mig att inventera impulssamlingen.

Hade några gamla Quantec-impulser liggandes som jag ännu inte haft användning för.

Googlade också fram några senare och mer ambitiöst gjorda (verkar det som) impulser som jag tänkte testa vid nästa mix.

Tack för tipset!

Finns några finemang smårum/uttrymmen som får bra fäste på trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på ett sätt att "limma" som funkar riktigt riktigt bra...Jag routar ut stereomixen (med headroom kvar) till min Digitech Rör-preamp...gainar en aning för att få lite härlig rör-kompression och sen tillbaka till datorn för alla mastringspluggar.

Detta funkade alldeles utmärkt och gav extra värme till mixen.

Lyssna gärna på mastrat resultat på: http://www.coreway.se (Club/Rock)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt superlim kommer från UAD 4K, 2:1, 30ms attack o 100ms release, några dB bara. Det simulerar örats kompression lite lätt så man lurar sig att det är högre än vad det egentligen är. 4K är clean o grabby.

Inne i mixen så har alla ljud sitt eget reverb o jag använder alltid en UAD 140 o en 250 nånstans. Men på senaste tiden har jag blivit helt kär i Lexicon PCM som kan generera allt från superkorta grymma rum till massiva spaces. Och det blandar sig med original ljudet nåt helt fantastiskt bra. Jag gillar att slänga på UAD SPL TD för att mixtra med attacken så att det kan bli som en hård slap eller ett fluffigt rum. Sustain gillar jag att joxa med också för att göra rummet riktigt kort sen in i UAD 1176LN o smiska lite granna. Alla UAD mix effekter är helt underbara o det blir en av varje i alla tracks. På senaste har jag också funnit SoundToys som används flitigt o fyller igen hålen UAD lämnar efter sig. PanMan, Tremolator, Echoboy, Filterfreak, Phase Mistress, Decapitator o Crystalizer är alla helt sjukt bra o man kan gå in på djupet ordentligt o alla grooves kan skickas mellan pluggarna. 500 usd är ett skämt för dom här pluggarna som är gjorda av grabbarna som byggde Eventide H3000. http://soundtoys.com/products/index.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...