Jump to content
Annons

Vad är vitsen med Wavelab?


LejonLeo

Recommended Posts

Men om man köper Wejvlab så missar man INTE programmets hela potential, eftersom man ju har en manual på 800 sidor!

Ibland blir det roligt när man vänder på ett resonemang. Ibland inte.

Hur som helst var det inte det jag menade och det vet du.

... hon har konstaterat att inget av dessa program kan leverera vad Wavelab kan utan att hon förlorar (?) tid. Eftersom jag själv har "mastrat" i såväl Wavelab som Samplitude (men inte Sequoia) och inte finner någon avgörande skillnad, så skulle det vara intressant att veta vad det är som gör Wavelab så överlägset för Radiobruttan — jag är nyfiken. Till Wavelabs fördelar nämner Radiobruttan gärna editering och convertering [sic], vilket ju inte precis är något extraordinärt om man t.ex. jämför med Samplitude.

Om jag förstod det rätt undrar trådskaparen vad det är för poäng att ha ett separat program att mastra i. Vill du istället diskutera vilket mastringsprogram som är bäst föreslår jag att du skapar en ny tråd. Gissar att det är som i fallen Mac vs PC, Cubase vs Logic o s v, man väljer mastringsprogram efter egna behov och preferenser.

2. Nej, fanboy, Steinberg är "gnuggarna" i det här sammanhanget...

Är jag också en fanboy? Räcker det med att inte hålla med dig för att bli titulerad?

3. När det gäller Magix så tog ju de "Master"-versionen ur sortimentet för några år sedan. Skillnaden mellan en "Pro" och "Master" var, som du säkert vet, begränsningar i antal "spår", resten var i princip samma (om man bortser från priset, förstås). Så "gnuggandet" för Magix del är nog över.

Jag tror den främsta anledningen till att sälja ett program i flera versioner och storlekar är att maximera antalet potentiella köpare. Lite gnuggigt är det allt...

Det finns nog inga Magixanvändare kvar som anser att "se, mastrar, det gör man i Samplitude Master".

Nej, sitter man på fullversionen kan man väl sköta hela mastringsprocessen därifrån. Gissar jag. Är inte så insatt i Magix produkter. Hittar förresten inte masterversionen på deras hemsida.

Jag hittade däremot en jämförelselista mellan tre storlekar Samplitude samt Sequoia. Lustigt nog framgår inte vilka versioner man kan bränna cd-master enligt Red Book standard. Däremot ser man att enbart Sequoia har stöd för DDP.

Idag tror jag att Magix ser lite med avund på Steinberg med undringarna: Hur fan lyckas de tuta i sina användare all den där tjurskiten än idag!? Fast det har jag ju givetvis inget belägg för.

Det Steinberg (som exempel) gjort som kan tyckas smart är att de inte lagt in mastringsfunktioner i musikprogrammet (Cubase). Det håller priset nere.

För den som är i behov av både ett musikprogram, kraftfulla redigeringsmöjligheter samt mastringsfunktioner spelar det i och för sig mindre roll.

Väljer man att gå Steinberg-vägen kostar det ungefär 10 papp (reducerat pris för Wavelab om man har licens på Cubase). Då pratar jag fullversioner. Väljer man Magix kostar Samplitude 11 Professional kostar det ungefär lika mycket.

Kaffet intaget!

I can tell the difference! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

3. När det gäller Magix så tog ju de "Master"-versionen ur sortimentet för några år sedan.
Är inte så insatt i Magix produkter. Hittar förresten inte masterversionen på deras hemsida.

Var exakt var jag otydlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstod det rätt undrar trådskaparen vad det är för poäng att ha ett separat program att mastra i. Vill du istället diskutera vilket mastringsprogram som är bäst föreslår jag att du skapar en ny tråd.

Om du hade förstått det jag säger lika rätt som du tror dig förstå vad precis alla andra säger, så hade du förstått att min ståndpunkt är att: mastra, det gör man i vilket program som helst (som erbjuder rimligen samma verktyg). Jag tror det är fjärde gången jag säger det.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilken/vilka nuvarande versioner av Samplitude kan man sammanställa en komplett cd-master i Red Book standard?

Sedan 1992 har man kunnat göra det i (åtminstone) Pro-versionen:

CD mastering Samplitude allows you to burn master-CDs directly from the multi-track project. You do not need a separate burning program. This means that the whole process, from recording to the finished master-CD, is covered by Samplitude. The CDs produced are 100% Red Book-compatible and can be sent directly for pressing. The CDs can be configured to include copy protection, UPC/EAN, ISRC codes, pre-emphasis, and CD text. In order to reduce the bit depth to the 16- bit CD-format and preserve the highest level of quality possible, Samplitude includes POW-r dithering. Developed by the POW-r Consortium, this patented algorithm works on a psycho-acoustic basis to permit word length reduction with a very high degree of usable signal dynamics, with or without noise shaping.

Du kan läsa mer här: http://www.samplitude.com/uploads/SAMPLITU...mseq_uk_web.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

... min ståndpunkt är att: mastra, det gör man i vilket program som helst (som erbjuder rimligen samma verktyg).

Har noterat det. Samtidigt efterlyser du en jämförelse mellan program med mastringsfunktionalitet.

Eftersom jag själv har "mastrat" i såväl Wavelab som Samplitude (men inte Sequoia) och inte finner någon avgörande skillnad, så skulle det vara intressant att veta vad det är som gör Wavelab så överlägset för Radiobruttan — jag är nyfiken.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par paralleller:

Varför ska man köra med Photoshop? Photoshop är ju ett helt meningslöst program eftersom man kan rita i Paint också...

Vad är det för mening att Word finns? Man kan ju lika gärna skriva i Notepad, som följer med Windows...

Olika personer trivs med olika arbetssätt, helt enkelt - så käbblandet om huruvida Wavelab är bluff och båg eller inte, är faktiskt helt irrelevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ett par paralleller:

Varför ska man köra med Photoshop? Photoshop är ju ett helt meningslöst program eftersom man kan rita i Paint också...

Vad är det för mening att Word finns? Man kan ju lika gärna skriva i Notepad, som följer med Windows...

Olika personer trivs med olika arbetssätt, helt enkelt - så käbblandet om huruvida Wavelab är bluff och båg eller inte, är faktiskt helt irrelevant.

Jag trodde du hade högre kompetens än att göra såna där löjliga paralleller då dina jämförelser inte står i proportion till varandra kvalitetsmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du hade högre kompetens än att göra såna där löjliga paralleller då dina jämförelser inte står i proportion till varandra kvalitetsmässigt.

Visst gör de det. Om man ritar ett streck i Paint, så ser det precis likadant ut som om man har ritar strecket i Photoshop - och bokstäverna man skriver ser likadana ut vare sig man använder Word eller Notepad. Var finns skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Visst gör de det. Om man ritar ett streck i Paint, så ser det precis likadant ut som om man har ritar strecket i Photoshop - och bokstäverna man skriver ser likadana ut vare sig man använder Word eller Notepad. Var finns skillnaden?

Jaha det är på den nivån.... då förstår jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om jag förstod dig rätt.

Ja, jag misstänkte det — eftersom du (inte helt oväntat) inte förstod mig helt rätt. (Jag får jobba på att uttrycka mig bättre.) Givetvis ville jag, med min "jämförelse", bara försöka visa att Radiobruttan lovordar Wavelab endast av personliga skäl snarare än av tekniska. Och det är ju självfallet OK.

Så vad är vitsen med Wavelab då? Varken mer eller mindre vits än det hade varit med något annat program som som erbjuder rimligen samma verktyg för "mastring". Om vi bortser från fåfänga och fanboy-aktiviteter, alltså.

Var förresten länken angående Samplitudes "Red Book"-standard till Herr joachimes belåtenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ville jag, med min "jämförelse", bara försöka visa att Radiobruttan lovordar Wavelab endast av personliga skäl snarare än av tekniska. Och det är ju självfallet OK.

Det tror jag också. Jag har själv valt Wavelab utifrån mina egna preferenser. Och är egentligen öppen för att använda andra program för mastring. Men som Claes varit inne på finns en viss tröhet mot att byta arbetssätt/programmiljö, när man väl lärt sig. OCh självklart kostar det att byta miljö, även om det är till en man trivs bättre i. Dels licensen för verktyget, dels den tid det tar att lära om sig.

Så vad är vitsen med Wavelab då? Varken mer eller mindre vits än det hade varit med något annat program som som erbjuder rimligen samma verktyg för "mastring". Om vi bortser från fåfänga och fanboy-aktiviteter, alltså.

Håller delvis med. Wavelab är, vad jag upplevt, aldrig det enda alternativet.

Det finns andra programalternativ när det gäller mastring.

Däremot är mastring bara en av poängerna med programmet, som även innehåller andra kraftfulla verktyg.

Och, vill jag förtydliga, Wavelab är inte ensam på dessa områden heller.

Var förresten länken angående Samplitudes "Red Book"-standard till Herr joachimes belåtenhet?

Tack för länken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst gör de det. Om man ritar ett streck i Paint, så ser det precis likadant ut som om man har ritar strecket i Photoshop - och bokstäverna man skriver ser likadana ut vare sig man använder Word eller Notepad. Var finns skillnaden?

Det här börjar nästan bli något av en filosofisk fråga...

Ser ljudvågorna likadana ut i Cubase som i Wavelab? 😄 Har de möjligtvis kantats av en tysk accent?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...