Jump to content
Annons

Frågor om decibel


fulis

Recommended Posts

Håller på och ska överklaga en detaljplan angående en väg som ska gå 2 meter från mitt fönster

med bussar mm.

Ursäkta om det är lite off topic.

Citerat ur en detaljplanering.

"

Buller och beräkningar

Människan kan uppfatta ljud i ett brett

spann. För att slippa använda mycket

stora tal används därför en logaritmisk

skala för ljudtrycket som anges i decibel

(dB). En skillnad i bullernivå om 3 dBA

ger en knappt hörbar förändring, medan

en skillnad på 8–10 dBA upplevs som en

fördubbling av ljudet (Naturvårdsverket

2009-05-26).

"

Vet inte om jag har missförstått tidigare uppfattning av ljudvolym

men uppfattas inte en ökning på 3dB som en dubblerad ljudnivå?

Eller har jag missuppfattat att det behövs 2ggr effekten för att öka 3 dB

och uppfattningen in är detsamma som det man skickar in?

En annan fråga. Vet någon om de mäter infra/ultraljud och har med det i sina beräkningar?

Ett ljud på tex 5 Hz på låg volym kan ju uppfattas väldigt störande och orsaka stress?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB. Örat kan uppfatta små förändringar av ljudtrycksnivån; 1 dB är en tydlig förändring.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är inte wiki alltid klanderfri. Men ang. frågan ovan passar det väl, såvitt jag vet. 😛

Långt ifrån. Inskrivet av någon utan konto och flera andra inlägg av personen var inte riktigt korrekt och ändrat i efterhand.

Men det är bara att skaffa konto och ändra eller diskutera. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Beroende på vilken typ av ljud det rör sig om så brukar en uppfattad fördubbling innebära 6-10 dB ökning. 10-log används vid effekt.

http://www.sengpielaudio.com/TableOfSoundPressureLevels.htm

Tack ni som har svarat. Läst wikin men det var för mkt information att ta till sig kl ett på natten efter en lång arbetsdag=)

Är det någon som kan räkna ut hur många decibel det kommer vara vi husfasaden om en diesellastbil avger 90 dB på tio meter avstånd.

Vägen kommer gå 2 meter ifrån på det närmsta avståndet till huset. Det kommer bli genomfartsled för biltrafik och flertalet busslinjer

med en frekvens på mellan 2- 3000 bilar per dygn.

Vägen dras även med skarpa kurvor då de ska trycka in den mellan husen och ett naturreservat som finns mellan 2 och 10 meter ifrån husen.

Detta kommer resultera i att bussarna kommer göra inbromsningar vid dessa kurvor och alla vet hur mysigt en bromsande buss låter =)

Är det någon som har tillgång till mätstatistik ifrån en bromsande buss? Google gav inga svar de första 100 sidorna sen gav jag upp.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan räkna ut hur många decibel det kommer vara vi husfasaden om en diesellastbil avger 90 dB på tio meter avstånd. Vägen kommer gå 2 meter ifrån på det närmsta avståndet till huset. Det kommer bli genomfartsled för biltrafik och flertalet busslinjer med en frekvens på mellan 2- 3000 bilar per dygn.

103,98 dB (förutsatt att lastbilen beter sig som en punktljudkälla och bortsett mark och andra ytor).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Två meter. Detta låter otänkbart. Antingen är det en diktator som styr där du bor eller så har du ett plan och byggnadskontor som sover.

Ta kontakt med dom som ansvarar för generalplanen i ditt område gärna statdsarkitekten. Finns ingen sådan så är det närmaste stadsbygnadskontor och är det inte där du bor så gå till närmaste. Dom borde kunna hjälpa dig, Stor trafik två meter från din bostad är lagvidrigt och kan bara möjligtvis tillåtas på ställen som Gamla Stan i Stockholm. Det är trångt där. Men faktum är att inte ens där försöker man fresta de boende till vansinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

C20 (oregistrerad)
Håller på och ska överklaga en detaljplan angående en väg som ska gå 2 meter från mitt fönster

med bussar mm.

Ursäkta om det är lite off topic.

Citerat ur en detaljplanering.

"

Buller och beräkningar

Människan kan uppfatta ljud i ett brett

spann. För att slippa använda mycket

stora tal används därför en logaritmisk

skala för ljudtrycket som anges i decibel

(dB). En skillnad i bullernivå om 3 dBA

ger en knappt hörbar förändring, medan

en skillnad på 8–10 dBA upplevs som en

fördubbling av ljudet (Naturvårdsverket

2009-05-26).

"

Vet inte om jag har missförstått tidigare uppfattning av ljudvolym

men uppfattas inte en ökning på 3dB som en dubblerad ljudnivå?

Eller har jag missuppfattat att det behövs 2ggr effekten för att öka 3 dB

och uppfattningen in är detsamma som det man skickar in?

En annan fråga. Vet någon om de mäter infra/ultraljud och har med det i sina beräkningar?

Ett ljud på tex 5 Hz på låg volym kan ju uppfattas väldigt störande och orsaka stress?

Det beror på vad man menar med fördubbling också - vanligen menar man intensiteten (ljudenergi per ytenhet - kan också anges som t ex W/m²), då motsvarar 3 dB en fördubbling. T ex 100 dB SPL ger en ljudintensitet på 10 mW/m² och då ger 103 dB ca 20 mW/m²

Snackar man om ljudtryck (lufttrycks-variationerna), så är 3 dB en ökning på ca 41% (ljudtrycket ökar med kvadratroten av ljudintensiteten) - där blir 6 dB en fördubbling istället.

T ex mikrofoner ger en spänning på utsignalen som är proportionell mot ljudtrycket - känsligheten anges ofta som volt/pa (1 pa = 94 dB). Det är också det man vanligen ser på grafen för ett ljudprogram - vilket t ex blir en sinusvåg för en ren ton som bara består av en frekvens.

3 dB är en fullt hörbar skillnad men inte väldigt stor. Precis hur kraftigt man upplever det beror till stor del också på frekvens-innehåll på ljudet, samt amplitud mellan det föregående och den nya ljudnivån (det är också lite individuellt)

I dom flesta fall upplever man ca 6-12 dB som en fördubbling (det är då upplevd skillnad inte verklig).

5 Hz är infraljud (det är inte hörbart). Man kan dock känna det som lufttrycks-variationer vid höga nivåer (>100 dB).

Antar att du menar 5 kHz (det är betydligt värre). Den skala dom använder normalt räknar vanligen inte in lågfrekvent ljud och även högfrekvent ljud dämpas endel - det är vanligen dB(A) skalan man mäter vid bullermätningar - vilket ofta stämmer med hur ljud uppfattas nivåmässigt av hörseln, det anger också ganska så bra hur hörselskadligt ett ljud är.

Hur man störande man uppfattar basljud är ofta till stor del individuellt också - lågfrekvent ljud t ex lastbilar och bussar som åker förbi utanför huset kan dock bli kraftigt utan att det syns på "traditionella bullermätningar". Väggarna på t ex en byggnad dämpar dessutom dom högre frekvenserna betydligt mer än dom lägre.

Många har väl t ex besökt kontor och butiker i stan med trafiken utanför (dom håller sig ju normalt inom bullervärdena även i rusningstrafik) - jag tycker ioförsej bara "mullret" är lite härligt, men endel uppfattar det nog som rätt störande och jag skulle inte vilja ha det så t ex i mitt lyssningsrum (där man ju vill höra basinformationen tydligt i ljudet man spelar upp).

Kan dock tänka mig att man har lite andra regler när det gäller bostäder (är dock inte säker på vad som gäller där).

Link to comment
Dela på andra sajter

Två meter. Detta låter otänkbart. Antingen är det en diktator som styr där du bor eller så har du ett plan och byggnadskontor som sover.

Ta kontakt med dom som ansvarar för generalplanen i ditt område gärna statdsarkitekten. Finns ingen sådan så är det närmaste stadsbygnadskontor och är det inte där du bor så gå till närmaste. Dom borde kunna hjälpa dig, Stor trafik två meter från din bostad är lagvidrigt och kan bara möjligtvis tillåtas på ställen som Gamla Stan i Stockholm. Det är trångt där. Men faktum är att inte ens där försöker man fresta de boende till vansinne.

Förslaget känns inte riktigt igenomtänkt. Deras problem är ett naturreservat som växer några meter ifrån huset. De vill anlägga en väg och för att inte göra för stor inverkan på naturreservatet så försöker de klämma in vägen mellan det och husen för att få tillstånd. För detta krävs dispens hos Miljö och bygglovsnämnden. Förmodligen som alla hoppas här i området är det precis som du säger att planen helt enkelt är för korkad för att genomföras. men som alla vet är det det ekonomiska intresset som har mest makt om folk runt omkring är tysta så därför måste protester och motargument in för att inte riskera att de får sina vilja igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
5 Hz är infraljud (det är inte hörbart). Man kan dock känna det som lufttrycks-variationer vid höga nivåer (>100 dB).

Antar att du menar 5 kHz (det är betydligt värre). Den skala dom använder normalt räknar vanligen inte in lågfrekvent ljud och även högfrekvent ljud dämpas endel - det är vanligen dB(A) skalan man mäter vid bullermätningar - vilket ofta stämmer med hur ljud uppfattas nivåmässigt av hörseln, det anger också ganska så bra hur hörselskadligt ett ljud är.

Jag menar runt 5 hz och då menar jag de väldigt lågfrekventa ljud som uppstår av tung trafik. Men det kanske mäts med hjälp av seismograf istället för med dB mätare. Försöker hitta argument de inte tagit med i sin dispensansökan.

Redigerat av fulis
Link to comment
Dela på andra sajter

C20 (oregistrerad)
Jag menar runt 5 hz och då menar jag de väldigt lågfrekventa ljud som uppstår av tung trafik. Men det kanske mäts med hjälp av seismograf istället för med dB mätare. Försöker hitta argument de inte tagit med i sin dispensansökan.

Själva ljudet går att mäta med en vanlig dB-mätare eller ljudinspelnings-utrustning som är kalibrerad så man kan mäta nivån - dock är 5 Hz extremt lågt och dom flesta mätare är väl inte kalibrerade så lågt.

Jag har gjort en hel del inspelningar på trafik och oftast brukar den starkaste delen av ljudet ligga runt 15-100 Hz för lastbilar och bussar (men det ger inte heller utslag på traditionella bullermätningar)

- det blir dock ofta en "tryckvåg" när stora fordon passerar i hög fart som är betydligt starkare än ljudet i övrigt (men den uppstår bara väldigt nära fordonet), den kan dock gå ner mot kanske 2-3 Hz (lite osäkert där då jag inte har riktigt koll på frekvens-responsen på min utrustning så lågt).

Du kanske tänker på markledda vibrationer - och jo, dom kan mätas med seismograf, eller med accelerometrar.

Markledda vibrationer finns det dock normer för också tror jag - är inte säker på vad som gäller där

Redigerat av C20
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...