Jump to content
Annons

Sampla prat från film


lonewind

Recommended Posts

Annons

Japp

Det är inte ok utan tillstånd från filmbolaget. Ibland måste man även ha tillstånd från skådisen eller skådisens släktingar om man har otur:) Gäller som för vilken sampling som helst med andra ord. Lite osäker på vad som gäller med filmer äldre än 50 (eller är det 75?) år (de är inte så många i o f s).

Det finns säkert folk som har riktigt bra koll på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp

Det är inte ok utan tillstånd från filmbolaget. Ibland måste man även ha tillstånd från skådisen eller skådisens släktingar om man har otur:) Gäller som för vilken sampling som helst med andra ord. Lite osäker på vad som gäller med filmer äldre än 50 (eller är det 75?) år (de är inte så många i o f s).

Det finns säkert folk som har riktigt bra koll på forumet.

Tack för snabbt svar.

Det låter ju lite drygt... synd om det är så hårt. Jag antar att det kanske är dumt att chansa på att man kommer undan med det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju lite drygt... synd om det är så hårt. Jag antar att det kanske är dumt att chansa på att man kommer undan med det....

Och varför skulle det vara drygt ? Det är faktiskt människor som oftast slitit hårt för att göra filmen och kanske värnar om sin skapelse och inte vill

att deras jobb ska spridas hej vilt höger och vänster.

Men du kan ju lämna din ytter-dörr öppen nästa gång du åker till jobbet så kan folk gå in och hämta det dom vill ha.

Filmer , Musik , texter , böcker , bilder , tavlor etc etc är skyddade genom upphovsrätts lagstiftning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och varför skulle det vara drygt ? Det är faktiskt människor som oftast slitit hårt för att göra filmen och kanske värnar om sin skapelse och inte vill

att deras jobb ska spridas hej vilt höger och vänster.

Men du kan ju lämna din ytter-dörr öppen nästa gång du åker till jobbet så kan folk gå in och hämta det dom vill ha.

Filmer , Musik , texter , böcker , bilder , tavlor etc etc är skyddade genom upphovsrätts lagstiftning.

Men sluuuuta. Det är klart att det är drygt att man inte får använda en snutt tal från en film. Detta lån påverkar med största sannolikhet inte den du samplar ett enda jävla litet dugg.

Lonewind - om din låt inte ska släppas på ett majorbolag, synas i tv eller bli en jättehit är det mer eller mindre fritt fram. Det finns _ingen_ som jagar den typen av brottslighet, dels för att det inte lönar sig, dels för att det är löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sluuuuta. Det är klart att det är drygt att man inte får använda en snutt tal från en film. Detta lån påverkar med största sannolikhet inte den du samplar ett enda jävla litet dugg.

Då måste man ju kunna sampla låtar hur mycket vill, då detta lån med största sannorlikhet inte påverkar den man samplar ett enda j***a dugg.

Samma gäller med att " Låna " textrader och melodier. Och använda fotografier , tavlor och bilder då detta " Lån " med största sannorlikhet inte

påverkar dom du " Lånar " av ett enda J***a dugg.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Då måste man ju kunna sampla låtar hur mycket vill, då detta lån med största sannorlikhet inte påverkar den man samplar ett enda j***a dugg.

Samma gäller med att " Låna " textrader och melodier. Och använda fotografier , tavlor och bilder då detta " Lån " med största sannorlikhet inte

påverkar dom du " Lånar " av ett enda J***a dugg.

Men nu pratar vi väl om typ en replik eller något ur en film? Det är ju en sån otroligt liten del

av konstverket i sig, som förutom ljudet också är en visuell upplevelse. Jag håller med dig rent

principiellt, men tycker du inte att du är lite väl nitisk och drar det hela lite väl långt?

Jag menar, fotograferar du en tavla får du ju hela konstverket i sin helhet. Tar du en filmreplik får du

kanske fem sekunders ljud från en kombination av 90 minuters ljud och bild.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det kunde man ju aldrig tro att en sån här fråga kunde få någon att bli akut skitnödig här på forumet 😄 .

....

Tack nattvaktarn för lite distans.

Och anthony tog precis orden hur min mun.

I mitt fall handlar det om ca tio sek monolog.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mängder med släppta skivor där artister har samplat monologer från filmer. Visst, psy trance/full-on och chill out kanske inte spelas på radio direkt, men ändå.

Om du inte tjänar stora pengar på låten så kör på.

Undra hur många filmbolag som skulle stämma mig om dom lyssnade på mina låtar.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

så här tycker jag:

låt inga regler sätta stopp för kreativiteten.

så länge du inte tjänar pengar på det du lånar kör hårt!

är du så lyckligt lottad att du börjar tjäna pengar på det du "skapat" så får du kanske tänka om och skaffa en advokat som hjälper dig att cleara samplingarna

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var om man fick = Svaret är NEJ.

Jag tror dock inte att det är svårt att få tillstånd att använda samplingar från filmer " om det nu inte e Titanic ,Avatar osv "

Fraser från Gladiator har jag för mig Jay-Z har använt , Scarface e ju populär inom Hip-Hop.

Är det däremot någon mer okänd film tror jag att dom flesta låter dig använda fraser då du egentligen inte Konkurrerar med dom utan mer

sprider deras film eller ialla fall repliker till publik dom annars kanske inte nått.

Lättaste och säkraste är ju maila och be om lov..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle verkligen inte maila och fråga om lov!

Om dom skulle svara så skulle du säkert få vänta ganska länge innan dom svara. Sen om dom godkänner så måste man förmodligen skriva på massa papper osv.

När allt är klart så är låten förmodligen gammal och bortglömd.

Just fucking do it! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock gäller väl citaträtten för tal som Neil Armstrong och Luther King etc?

Citaträtten? Var har du hört talas om den? Visst att man kan citera nån i text om man uppger källan (oftast). Men du säger väl knappast "I have a dream" (Source Martin Luther King, 1963 (eller när det nu var...)) i en låt? Eller "To be or not to be - That is the question? (W. Shakespeare, year xxxx:)

Diskussionen om samplingar och upphovsrätt lär fortsätta...

Studio hade nån artikel om sampling för ett tag sen. Där stod väldigt tydligt vilka regler som gäller, minns tyvärr inte vilket nummer det var.

Jag kan till viss del hålla med om att det ibland är rätt "seeegt" om att knycka 2 ord i en film, att göra om dem till oigenkännliga och sen ändå behöva få godkänt att använda samplingen. Men å andra sidan kan man göra en grym hit ändå.

Tänk hur svårt det varit för Prodigy att inte jobba med samplingar. Kolla in här om ni inte sett den. Massa samplingar, men allt är säkert godkända;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk hur svårt det varit för Prodigy att inte jobba med samplingar. Kolla in här om ni inte sett den. Massa samplingar, men allt är säkert godkända;)

Hade ingen aning om att alla ljuden var samplade på den låten.

Tycker inte man ska behöva tillstånd om man har tagit en viss replik eller musiksnutt om man gjort den oigenkännlig från originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

MikaelEdebro (oregistrerad)
Då måste man ju kunna sampla låtar hur mycket vill, då detta lån med största sannorlikhet inte påverkar den man samplar ett enda j***a dugg.

Samma gäller med att " Låna " textrader och melodier. Och använda fotografier , tavlor och bilder då detta " Lån " med största sannorlikhet inte

påverkar dom du " Lånar " av ett enda J***a dugg.

Antar att du har fått tillstånd att sampla Queens We Will Rock You på din låt Stripper Girl?! 😄

Slappa av, det finns värre problem i världen än att folk samplar. En sampling från en film lär ju om inte annat skapa ökat intresse för filmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det så klart filmer som är public domain som man får sampla och använda hur som helst (om jag inte har helt fel, vilket jag tvivlar på). Dessutom finns det ju indiefilmer där upphovsrättsinnehavarna bara blir glada om man samplar och sprider, och som andra sagt - så länge din låt inte blir en hit eller jättespridd så ser du nog inte skymten av arga advokater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det så klart filmer som är public domain som man får sampla och använda hur som helst (om jag inte har helt fel, vilket jag tvivlar på). Dessutom finns det ju indiefilmer där upphovsrättsinnehavarna bara blir glada om man samplar och sprider, och som andra sagt - så länge din låt inte blir en hit eller jättespridd så ser du nog inte skymten av arga advokater.

Japp:) Robin Hood från 1922 med Douglas Fairbank är Public Domain. Höjdarrulle tror jag;) Eller varför inte The General med Buster Keaton från 1927... Man kan nog hitta nån samlling om man verkligen letar.

Hållar nog med om att risken är liten att bli jagad av advokater om man inte slår igenom lite större. Eller att det är nått uppenbart "Go ahead punk - make my day". Fast det hade nog varit den coolaste samplingen på länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...