Jump to content
Annons

Hur många använder sig av Ableton?


Taus

Recommended Posts

Är lite nyfiken på hur många som egentligen använder sig av programmet Ableton Live och tänkte härmed skapa ett frågeformulär som jag uppmanar alla brukare av Ableton ta del utav.

1. Varför använder du just Ableton?

2. Vilket version har du installerat?

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

4. Använder du Ableton utanför studion?

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Varför använder du just Ableton?

Det finns inget bättre. Har verkligen hittat rätt! Jag gillar gränssnittet. Mycket snabbt och lättarbetat.

Live suddar ut gränsen mellan DJ / uppträdande artist och studioproducenten! Otroligt bra community kring Live oxå.

2. Vilket version har du installerat?

8.1.5

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

Live är min studio. (Ja)

4. Använder du Ableton utanför studion?

Vid eventuella gig är Live det självklara valet.

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

Har använt Reason och Cubase utan större framgångar. Tack vare Live lossnade det på riktigt.

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

1. För det är snabbjobbat, testa nya grejor i en mix gör man väldigt enkelt.

2. 7.0.3 men ska uppgradera snart till 8 an.

3. Ja

4. inte ännu

5. Jajemen har använt mycket Cubase innan, tack vare att jag testa att göra en remix i Ableton i stället så fastnade jag för det helt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med snabba svar 🙂 Men jag glömde ju att svara själv 😉

1. Det enkla gränssnittet kombinerat med innovativa lösningar för skapandet.

2. 8.1.3 + Max 5.1.1

3. Jeppsideysi. Det host:ar en bunt med Vst, au´s och reason 4

4. Ja, och det sviker aldrig!

5. Jag har arbetat i Sonar/cakewalk, Cubase och Pro Tools men föll efter en vecka med Ableton 🙂

Så, nu är vi 4 som har svarat. Men visst finns det fler här på Foratt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite nyfiken på hur många som egentligen använder sig av programmet Ableton Live och tänkte härmed skapa ett frågeformulär som jag uppmanar alla brukare av Ableton ta del utav.

1. Varför använder du just Ableton?

2. Vilket version har du installerat?

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

4. Använder du Ableton utanför studion?

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

1. Det är bäst, hade aldrig klarat mig utan de

2. 8.1.3

3. Jepp tillsammans med Reason, Kör alla tracks genom Logic vid slutmix men Ableton är bäst att vara kreativ och börja i

4. Jepp, som Dj och på spelningar och tillochmed under Tvproduktioner

5. Nej

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Live är kreativt (!), extremt kraftfullt men samtidigt enkelt och logiskt.

2. 8.1.3 Suite

3. Jepp.

4. Använder Live på en MBP för att köra ett par mjukvarusyntar och effekter, men kommer nog börja köra hela sessions med min APC40 inom kort.

5. Bytt från Logic 9 (använder det fortfarande för rena inspelningsjobb)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara, är ni alla i elctro (hugg inte huvet för att jag inte använder rätt "genre" ord för just ER stil, men alltså elektronisk musik) svängen eller sitter nån och proddar gitarr, bas trummor rock också? för jag har live men det är helt bortom mig men jag respekterar att alla inte jobbar likadant, och andra sidan är jag så långt ifrån electrosvängen det bara går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara, är ni alla i elctro (hugg inte huvet för att jag inte använder rätt "genre" ord för just ER stil, men alltså elektronisk musik) svängen eller sitter nån och proddar gitarr, bas trummor rock också? för jag har live men det är helt bortom mig men jag respekterar att alla inte jobbar likadant, och andra sidan är jag så långt ifrån electrosvängen det bara går.

Jag tror också att de flesta använder nog Ableton för att göra elektronisk musik, ofta klubbmusik, men samtidigt ser jag inga problem att spela in rockband eller liknande!

Jag använder själv logic för detta då jag är beroende av logics comp-funktion samt att Ableton inte har samma överskådlighet i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara, är ni alla i elctro (hugg inte huvet för att jag inte använder rätt "genre" ord för just ER stil, men alltså elektronisk musik) svängen eller sitter nån och proddar gitarr, bas trummor rock också? för jag har live men det är helt bortom mig men jag respekterar att alla inte jobbar likadant, och andra sidan är jag så långt ifrån electrosvängen det bara går.

jag tror att en nästan allmän uppfattning är att det är elektronisk musik som gäller med Live men så är inte fallet.

du hittar antagligen alla genrer representerade (som med andra DAW:s...)

glömde nämna Live's allsidighet också! du kan göra så mycket. stöd för pluggar och inspelning och rewire såklart...

du kan koppla ihop laptops (trådlöst om man kör mac) och jamma ihop med andra.

man kan banne mig tom redigera video (mov) i Live, out of the box!

vill man bekanta sig mer med Ableton Live finns det mycket bra videos på www.ableton.com och tuben såklart.

kolla in vettja! trial-version finns också för nedladdning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara, är ni alla i elctro (hugg inte huvet för att jag inte använder rätt "genre" ord för just ER stil, men alltså elektronisk musik) svängen eller sitter nån och proddar gitarr, bas trummor rock också? för jag har live men det är helt bortom mig men jag respekterar att alla inte jobbar likadant, och andra sidan är jag så långt ifrån electrosvängen det bara går.

Ableton är optimalt för elektronisk musik men det går även fint att redigera audio precis som i alla andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför använder du just Ableton?

Tillfredställer alla behov jag behöver i ett program, utan att behöva arbeta för mycket.

2. Vilket version har du installerat?

(super)8 😛

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

Japp, men har inte alltid varit.

4. Använder du Ableton utanför studion?

Inte än, men kommer att göra så fort jag införskaffat mig en akai apc40. 😄

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

Japp, började 1999 med Buzztracker över till Sonar, vidare till Fruity Loops (som dock inte funka bra med hårdvara) och nu Ableton, vilket ställer alla behov jag behöver utan att behöva jobba så mycket utanför programmet. Har även provat Reaper och StudioOne, men ableton krossade dem rätt hårt.

Men antar att det är en smaksak, fick med ableton LE med ett ljudkort en gång och provade det men då var det mest för att jag var så insatt i "trackern" som jag sket i ableton, men nu jefflar 🙂

Jag undrar bara, är ni alla i elctro (hugg inte huvet för att jag inte använder rätt "genre" ord för just ER stil, men alltså elektronisk musik) svängen eller sitter nån och proddar gitarr, bas trummor rock också? för jag har live men det är helt bortom mig men jag respekterar att alla inte jobbar likadant, och andra sidan är jag så långt ifrån electrosvängen det bara går.

Jag håller på mest med DnB, men även hardcore, hardstyle.

Redigerat av Knogslag
Link to comment
Dela på andra sajter

blev väldig inspirerad. laddar ner demot nu. jag gör mer vanlig rock, gitarrer, röst. och trumsamplingar. så vi får se om live passar mig, jag ska testa.

har en Presonus Firebox och en M-Audio Keystation Pro 88. har tidigarea jobbat med Cubase. nu är valet mellan Cubase 5 och Live, så jag ska testa båda innan jag pungar ut de 6 000 / 7 500 för Ableton Live Suite 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

349 euro kostar Live 8 (vanliga versionen) från ableton.com. Du kan alltid uppgradera till Suite-versionen senare! Det som skiljer är främst de medföljnande instrumentpluggarna.

Edit: som download då.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

1. Varför använder du just Ableton?

- Användarvänligt, snabbjobbat för idéer och den typen av musik jag gör, några bra inkluderade instrument samt många bra (och snyggt integrerade) effekter, enkelt gränssnitt för övriga pluggar och externa prylar.

2. Vilket version har du installerat?

- Live 8.1.3

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

- Ja (dock spelar jag in på kassett/rullband, men Live är sequencer samt synth/effektrack)

4. Använder du Ableton utanför studion?

- De få gånger jag har spelat min musik live har Live vart med.

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

- Från Cubase. Live är så mycket enklare vid midihantering och sequencing och för att testa olika idéer. Funkar nog även utmärkt för större audiohantering, men jag använder bandare för sånt.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

1. Varför använder du just Ableton?

Sjukt smidigt och bäst att köra live med helt enkelt.

2. Vilket version har du installerat?

Live Intro 8.1.3 tror jag

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

Nepp. Producerar i Reason. Har dock börjat testa lite grejer i ableton.

4. Använder du Ableton utanför studion?

Ja. Det är det jag har det till eg. Programmerar livespelningarna i studion å så men det är för att kunna köra just live.

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

Konverterat å konverterat kanske man inte kan säga. Men ja, från reason isf...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför använder du just Ableton?

* för att live läget funkar kanonbra till mina 2 midicontrollers.

2. Vilket version har du installerat?

* Ableton Suite 8

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

* Delvis, kör även logic

4. Använder du Ableton utanför studion?

* Ja

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

* Nja har väll prövat igenom en del program och tycker att ableton är överlägset bäst i live läget. När det gäller produktion så hade jag nog inte valt ableton som huvudenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

1. Pålitligt och stabilt i livesituationer.

2. Version 8.1.5 (senaste just nu)

3. Nej, jag kör mest Record och Logic.

4. Absolut.

5. Nej, det skulle jag inte säga. Jag kompletterade med Live pga. användningsområden/funktioner som de andra inte hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Varför använder du just Ableton?

För Live har grejer som inte finns i andra DAWs.

2. Vilket version har du installerat?

7 nåt.

3. Är Ableton huvud-host;en i din studio?

Nej

4. Använder du Ableton utanför studion?

Nej, kör den som Rewired till Tracktion eller som Rewired Master till Record.

5. Har du konverterat till Live ifrån något annat program?

Nej, använder Record eller Tracktion med. Live är ett komplement.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

1. Oöverträffat när det gäller att få ner idéer snabbt. Workflow är också snabbt, gränssnittet lättjobbat och funktionerna lättillgängliga.

2. Live Suite 8.1.3

3. Yep.

4. Nope, inte ännu.

5. Kom från Reason. VST-abstinensen vann till slut. Jag testade både Cubase och Logic, men Ableton passade helt enkelt mig bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...