Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Skaffade rĂ€tt nyligen min första plugin för trummor, Addictive. Är lite rookie pĂ„ detta eftersom jag tidigare bara har jobbat med trummor live.

Det nÀrmar sig för att börja mixa en lÄt och jag undrar hur ni bÀr er Ät nÀr ni mixar med en trumplugg. I Addicitve kan jag ju mixa internt med dess interna edit-funktioner och hÄlla mig till ett track i ProTools. Eller ska jag nÀr jag Àr nöjd med trumljuden lÀgga ut allting till separata tracks och plugin's i ProTools?

Kan tÀnka mig att det kostar mindre CPU att mixa inom Addictive, dessutom funderar jag pÄ om det kan bli en skillnad i ljudbild?

Vore trevligt med lite tips om hur ni gör dĂ€rute. â˜ș

Arne

Annons
Postat

Tja!

Satt faktiskt igÄr och mixade en gammal slösÄng jag spelade in för nÄgra Är sen och hade anvÀnt addictive i den.

Gör sÄ att du fixar sÄ gott det gÄr i addictive och behöver du lite mer Àn sÄ kan du ju bara fixa med AD Master spÄret sen.

Funkade fint för mig i alla fall.

/#6

Postat

Om man mixar i pluggen kan man vÀl inte komma Ät de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? DÄ blir det svÄrt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra.

Postat
Om man mixar i pluggen kan man vÀl inte komma Ät de separata trummorna som olika signaler i resten av programmet? DÄ blir det svÄrt att exempelvis sidechaina basen mot kaggen och annat som kan vara bra.

Det Àr ju sant.

Skaffade ProTools för nÄgra mÄnader sen sÄ jag vet inte Àn om det överhuvudtaget gÄr att flytta ut trummorna till separata spÄr.

Postat

JodÄ! I Addictive Drums sÄ gÄr trummorna igenom effekterna innan de skickas ut pÄ individuella spÄr. DÀremot gÄr de inte igenom effekterna som ligger pÄ Master-bussen i AD.

Arne: HÀr har du ett dokument som gÄr igenom steg för steg hur man anvÀnder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf

Postat
JodÄ! I Addictive Drums sÄ gÄr trummorna igenom effekterna innan de skickas ut pÄ individuella spÄr. DÀremot gÄr de inte igenom effekterna som ligger pÄ Master-bussen i AD.

Arne: HÀr har du ett dokument som gÄr igenom steg för steg hur man anvÀnder separate outputs med Addictive Drums i alla officiellt supportade hostar, inklusive Pro Tools:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ate-outputs.pdf

Tackar Jarlo. Det lönar sig att lĂ€sa manualen, det borde jag gjort tidigare. â˜ș

Postat

Men om man stĂ€nger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spĂ„ren som wave fil (varje del av trummorna i eget spĂ„r dĂ„ sĂ„klart) och jobbar med torra signaler och mixar dĂ€refter i host programmet? Är detta en bra metod?

Postat
Men om man stĂ€nger av alla effekter, eq, kompressor i AD och exportar spĂ„ren som wave fil (varje del av trummorna i eget spĂ„r dĂ„ sĂ„klart) och jobbar med torra signaler och mixar dĂ€refter i host programmet? Är detta en bra metod?

Det var precis det jag funderade över oxÄ, att ta det rÄa trumljudet frÄn AD och ta kontrollen i PT. Och Àven nÀr/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, dÄ borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospÄr.

Postat
Det var precis det jag funderade över oxÄ, att ta det rÄa trumljudet frÄn AD och ta kontrollen i PT. Och Àven nÀr/om jag vill exportera mixen till en annan host som inte har samma pluggar som jag, dÄ borde det vara en fördel att ha uteslutande audiospÄr.

Å andra sidan - om du gör mixen i AD sĂ„ Ă€r ju AD den enda pluggen du behöver för att fĂ„ till samma sound nĂ€r du byter host 😆

Men det finns nog flera som jobbar pÄ det sÀttet du beskriver, framförallt om man Àr van vid att mixa egeninspelade trummor.

Postat
Å andra sidan - om du gör mixen i AD sĂ„ Ă€r ju AD den enda pluggen du behöver för att fĂ„ till samma sound nĂ€r du byter host 😆

Men det finns nog flera som jobbar pÄ det sÀttet du beskriver, framförallt om man Àr van vid att mixa egeninspelade trummor.

Största nackdelarna Àr att om jag vill lÀgga till en effekt frÄn min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD sÄ gÄr det ju inte utan det Àr vÀl först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt frÄn hosten?

Sen kan man sÄvitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD!

Postat
Största nackdelarna Àr att om jag vill lÀgga till en effekt frÄn min host, exempelvis ngn disteffekt och vill att den ska komma innan reverbet i AD sÄ gÄr det ju inte utan det Àr vÀl först alla effekter i AD som passerar torra signalen sen kommer min disteffekt frÄn hosten?

Sen kan man sÄvitt jag vet heller inte rangordna hur man vill effekterna i AD!

Precis - effekterna lÀggs ju pÄ ljudet innan det skickas ut till separata utgÄngar i hosten och det gÄr inte att Àndra ordning pÄ insert-effekterna i AD.

Postat
Vad Àr fördelar / nackdelar, kan du utveckla?

du fÄr samma kontroll över materialdelarna som om du gjort en riktig inspelning

du fÄr möjligheten att styra nivÄer Ä pan helt efter ditt önskemÄl Ä i samklng med resten av materialet

du kan lÀgga pÄ egna effekter, fÀrga pÄ olika sÀtt beroende efter vad du vill uppnÄ för varje del av setet - Ä du kan börja frÄn noll igen om du vill

du kan skapa ett sound som inte lÄter sÄ mycket "typiskt den pluggen som alla anvÀnder" Ä du kan placera allt i samma rum om du vill pÄ ett helt valfritt sÀtt

nackdelen Àr vÀl isf att detta krÀver mer jobb

Postat

Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan lÄta AD gÄ "live". Men som du sÀger, om du ska skicka filer till nÄn annan kan det ju vara lÀmpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet nÀr man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lÀttare att justera saker i midi Àn i audio)

Postat
Du behöver inte exportera till wavfil för att mixa delarna separat, du kan lÄta AD gÄ "live". Men som du sÀger, om du ska skicka filer till nÄn annan kan det ju vara lÀmpligt att exportera ut. Men man kan ju avvakta med det till slutet nÀr man har arrat trummorna som man vill ha dom (betydligt lÀttare att justera saker i midi Àn i audio)

Tack för alla synpunkter, vÀrdefullt eftersom det Àr första gÄngen jag anvÀnder AD. MÄste sÀga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgÄ frÄn fÀrdiga beats.

Funderar pÄ om jag vill automatisera, (anvÀnder PT som host), mÄste jag dÄ lÀnka ut hela trumsetet till separata aux-spÄr?

Postat
Tack för alla synpunkter, vÀrdefullt eftersom det Àr första gÄngen jag anvÀnder AD. MÄste sÀga att det otroligt skönt att bara plocka ihop ett trumset och utgÄ frÄn fÀrdiga beats.

Funderar pÄ om jag vill automatisera, (anvÀnder PT som host), mÄste jag dÄ lÀnka ut hela trumsetet till separata aux-spÄr?

Nej dÄ, det behövs inte. Automatiseringar gör du pÄ Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behÄller det pÄ ett stereospÄr.

Postat
Nej dÄ, det behövs inte. Automatiseringar gör du pÄ Instrument Track:et, oavsett om du har skickat ut ljudet till enskilda kanaler i Pro Tools eller behÄller det pÄ ett stereospÄr.

TÀnkte mest pÄ att automatisera inom trumsetet, valda delar typ.

Postat

*host* Det har blivit lite vÀl mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men sÄ kommer det ju frÄgor som passar alldeles utmÀrkt som referens. SÄ, vad fan, varför inte? grinbig.gif

I vÄrt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, sÄ anvÀnder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna Àr mixade helt och hÄllet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. DÀrefter Àr resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillÀgga att jag inte anvÀnt nÄgon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt frÄn scratch med AD:s Tama Starclassic-set.)

Det enda som pÄverkar det fÀrdiga trumsoundet frÄn AD Àr de effekter som finns pÄ masterbussen. Givetvis.

Fördelarna att göra som jag gjort ovan — och förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga — Ă€r att resultatet blir bĂ„de Ă„teranvĂ€ndbart och inte minst portabelt. Du har ett fĂ€rdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan anvĂ€nder som utgĂ„ngslĂ€ge i andra lĂ„tar/miljöer. Fungerar finfint.

Nackdelarna — förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga — Ă€r att du fĂ„r stĂ„ ut med att lyssnare har synpunkter pĂ„ att trumljudet inte "kommer frĂ„n riktiga trummor" och dĂ€rmed menar att produktionen hade varit mycket bĂ€ttre om det hade varit "riktiga trummor". Det mĂ„ste i och för sig respekteras — men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Postat (redigerat)
men jag Àr Ä andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frÄn definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Aldrig! 🙂

Redigerat av aROCKER
Postat (redigerat)

Jag mÄste hÄlla med Valle i ovanstÄende orering dÄ jag sjÀlv Àr en flitig anvÀndare av AD bÄde under rep och bandinspelning. DÄ kör vi ÀndÄ rÀtt avancerat skit. MÄste Àven flika in att jag tror att gitarrer och basar as we know it ocksÄ successivt lÀr försvinna - om Àn det tar lite lÀngre tid. Med utvecklingen av midi-gitarrer, konverterare (axon e.d) programstyrda stompboxar och bÀttre och bÀttre ljud lÀr det vÀl ske under ens livstid.

Redigerat av JohnRick
Postat
Det gÄr! PÄ sida 42 i manualen kan du se vilka parametrar som man kan automatisera via Instrument Track:et

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/...ual-english.pdf

đŸ„° Det stycket kĂ€nner jag ju igen, fĂ„r skĂ€mmas lite för att jag inte lĂ€st manualen ordentligt. 🙂

Tack igen Jarlo.

KĂ€nns som man har full kontroll i AD.

Postat
😄 Det stycket kĂ€nner jag ju igen, fĂ„r skĂ€mmas lite för att jag inte lĂ€st manualen ordentligt. â˜ș

Tack igen Jarlo.

KĂ€nns som man har full kontroll i AD.

Haha, ingen fara 🙂

Valle: Just ja, jag lyssnade pÄ era lÄtar förut men lyckades missa att ni anvÀnde Addictive Drums. Kul! Det lÄter svinbra ju!

Postat
*host* Det har blivit lite vÀl mycket "reklam" för ett projekt jag medverkar i, men sÄ kommer det ju frÄgor som passar alldeles utmÀrkt som referens. SÄ, vad fan, varför inte? grinbig.gif

I vÄrt Studio Forum-projekt, Hellvalla Burn II, sÄ anvÀnder vi oss av V-drums "kört" genom Addictive Drums (AD). Trummorna Àr mixade helt och hÄllet inom AD:s ramar, dess egen mixer respektive egna effekter. DÀrefter Àr resultatet bussat till en enkel, helt "effektfri", stereokanal i mitt inspelningsprogram. (Dessutom kan jag tillÀgga att jag inte anvÀnt nÄgon av XLN Audio:s egna presets utan skapat soundet helt frÄn scratch med AD:s Tama Starclassic-set.)

Det enda som pÄverkar det fÀrdiga trumsoundet frÄn AD Àr de effekter som finns pÄ masterbussen. Givetvis.

Fördelarna att göra som jag gjort ovan — och förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga — Ă€r att resultatet blir bĂ„de Ă„teranvĂ€ndbart och inte minst portabelt. Du har ett fĂ€rdigt, eget sound som du sparar som preset och sedan anvĂ€nder som utgĂ„ngslĂ€ge i andra lĂ„tar/miljöer. Fungerar finfint.

Nackdelarna — förutom att det ger nĂ€ring Ă„t din fĂ„fĂ€nga — Ă€r att du fĂ„r stĂ„ ut med att lyssnare har synpunkter pĂ„ att trumljudet inte "kommer frĂ„n riktiga trummor" och dĂ€rmed menar att produktionen hade varit mycket bĂ€ttre om det hade varit "riktiga trummor". Det mĂ„ste i och för sig respekteras — men jag Ă€r Ă„ andra sidan övertygad om att ordet "akustiska" frĂ„n definitionen av "riktiga trummor" kommer att raderas ut helt inom en snar framtid.

Intressant. LĂ„ter ju kanon, jag hade aldrig gissat att det Ă€r AD â˜ș

Postat

Om man struntar i att tala om vem eller vad det Àr som spelar trummorna, sÄ Àr det nog inte nÄgon som tÀnker pÄ det. Eller i a f sÄ försvinnande fÄ att man kan strunta i dem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.