Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Humoristiskt och jÀvligt intressant program!

http://www.sonicstate.com/top20/

Fyll gÀrna pÄ med synthar som ni tycker borde vart med i listan, men som inte lyckades av nÄn anledning.

GĂ€rna med förklaring. 😄

SjĂ€lv tycker jag att rolands 909:a, 808:a och 303:a borde hamna pĂ„ en samlad parantes-1:a för deras bidrag till i princip all elektronisk musik sedan 1980-talet. Men det Ă€r ju bara min Ă„sikt. 😄

/ Fredrik

Annons
Postat

Intressant! Jag ska kolla igenom den bara för att fĂ„ mer koll pĂ„ gamla syntar. KĂ€nns som nĂ„got jag behöver kunna rĂ€tt bra eftersom jag spelar i ett bitrock-band... 😄

Postat
Roland jp 8000 borde vara med

HÄller fullstÀndigt med om det.

Postat
Roland jp 8000 borde vara med

Vet inte sĂ„ mycket om den... Varför borde den vart med? 😄

HĂ€da inte..

Och med hÀda menar du?

Postat
Vet inte sĂ„ mycket om den... Varför borde den vart med? 🙂

För att den lÄter unikt och helt enkelt inte gÄr att ersÀtta. Precis som moogens speciella ljud har jp8000 skapat super saw vÄgformen som varit vÀldigt betydande för hur elektronisk musik lÄtit sen slutet pÄ 90-talet fram till idag.

Finns hur mÄnga synthar som helst som försökt Äterskapa det ljudet men ingen som riktigt lyckats. Har du lyssnat pÄ elektronisk musik av nÄgot slag (trance, techno, house osv...) under de senaste 10 Ären har du garanterat hört en jp8000.

En jp8000 anvÀnder man precis som en moog, man Àr ute efter ett visst unikt ljud inte för att hÀrma andra synthar (Àven om den frÄn början var tÀnkt för det).

Bara för att nÀmna nÄgra som anvÀnder eller anvÀnt den: Armin van Buuren, Chicane, Depeche Mode, David Bowie, Duran Duran, Ferry Corsten, Gary Numan, Jean Michel Jarre, Paul Van Dyk, Pet Shop Boys, The Prodigy, Rank 1, Tiesto, Atb....

Postat
Och med hÀda menar du?

JP8000 Àr en rÀtt opersonlig synt med dÄliga filter, visst har den en del anvÀndningsomrÄden men det finns hur mÄnga syntar som helst som lÄter bÀttre och mer personligt Àn JP8000 vet att Roland sjÀlva inte blev helt nöjda med sin "Nord-killer"

Postat
JP8000 Àr en rÀtt opersonlig synt med dÄliga filter, visst har den en del anvÀndningsomrÄden men det finns hur mÄnga syntar som helst som lÄter bÀttre och mer personligt Àn JP8000 vet att Roland sjÀlva inte blev helt nöjda med sin "Nord-killer"

TrÄden Àr till för folks personliga Äsikter angÄende synthar som borde vart med i listan över de 20 bÀsta syntharna, nÄgonsin.

IstĂ€llet för att kritisera andras val fĂ„r du gĂ€rna slĂ€nga in ett eget bidrag som du tycker borde vart med. 🙂

Postat
TrÄden Àr till för folks personliga Äsikter angÄende synthar som borde vart med i listan över de 20 bÀsta syntharna, nÄgonsin.

IstĂ€llet för att kritisera andras val fĂ„r du gĂ€rna slĂ€nga in ett eget bidrag som du tycker borde vart med. 🙂

w_oberheim_matrix12.1_a.jpg

Postat

RÀtt synt pÄ första platsen. Kul att Roland har fem syntar bland de tjugo

(har sjÀlv haft första D-50:en och JV-1080 - dum som man var sÄlde man bÀgge).

Postat
Mhm.. och den lÄter hur, och borde vart med pÄ listan för att?

Waven lĂ„ter ĂŒberfett och borde vara med pĂ„ listan för att den Ă€r sĂ„ ultimat en "modern" synt kan vara.

Postat

Kul program, och pÄ listan saknar jag ingen synth förutom att jag tycker att det Àr lite trÄkigt att JV-1080 fÄtt representera Rolands finfina 90-tals ROMplers som fÄtt sÄ mycket skit, men lÄter ack sÄ bra bÄde i mix och pÄ egen hand i mina öron.

NÀr Roland förlorade Eric Persing tappade de en av de största ljudmakarna enligt mig.

Nu fĂ„r man jaga inspiration i mjukvara via Omnisphere istĂ€llet 😛

Postat

Jag saknar faktiskt en fantastisk synth pÄ listan.. Först och frÀmst sÄ betyder synthesizer för mig möjligheten att skapa och förÀndra ljud sÄ ROM-plers och andra rena presetprylar tycker jag inte borde fÄ förvÀxlas med just en synthesizer.

Synthen jag saknar Ă€r nĂ„n ur Kurzweils V.A.S.T program T.ex K2000.. Fantastiska möjligheter till att skapa och förĂ€ndra sound pĂ„. SĂ„ gott som alla synthesmetoder finns dĂ€r. Subtrativ, additiv. etc.. SĂ„ vĂ€l en mycket trevlig presetsynth att spela pĂ„ ocksĂ„.. Ett mĂ„ste att ha i studion om man ville ha en bred palett av sound att vĂ€lja ur.. 😉

http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.php

pme (oregistrerad)
Postat
Jag saknar faktiskt en fantastisk synth pÄ listan.. Först och frÀmst sÄ betyder synthesizer för mig möjligheten att skapa och förÀndra ljud sÄ ROM-plers och andra rena presetprylar tycker jag inte borde fÄ förvÀxlas med just en synthesizer.

Synthen jag saknar Ă€r nĂ„n ur Kurzweils V.A.S.T program T.ex K2000.. Fantastiska möjligheter till att skapa och förĂ€ndra sound pĂ„. SĂ„ gott som alla synthesmetoder finns dĂ€r. Subtrativ, additiv. etc.. SĂ„ vĂ€l en mycket trevlig presetsynth att spela pĂ„ ocksĂ„.. Ett mĂ„ste att ha i studion om man ville ha en bred palett av sound att vĂ€lja ur.. 😳

http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.php

Visst borde den vara med. Och Fairlight och Synclavier.

Postat

Jag Fairlight betydde ju mycket under 80-talet faktiskt! Och med tanke pÄ att man kunde rita in en vÄgform sÄ

var den ju en riktigt synthesizer ocksĂ„ 😳

Visst borde den vara med. Och Fairlight och Synclavier.
Postat

Brukar skissa upp syntar för skojs skull, tror de skulle ha kommit lĂ„ngt in pĂ„ listan 😛

Kan inte tillverka dem dock, utan det Àr mer "drömsyntar" för mig :/

Well well... Blofeld förtjÀnar en plats!

Postat
Jag Fairlight betydde ju mycket under 80-talet faktiskt! Och med tanke pÄ att man kunde rita in en vÄgform sÄ

var den ju en riktigt synthesizer ocksĂ„ 😑

Fairlight hör hemma pÄ en helt annan lista, som den första fungerande samplern.

Postat

Njao.. Men som jag sa.. Den klassar ju in som fullvĂ€rdig synthesizer ocksĂ„ efter som man med en penna kunde rita in och förĂ€ndra vĂ„gformer ocksĂ„... 😏

Fairlight hör hemma pÄ en helt annan lista, som den första fungerande samplern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.