Jump to content
Annons

Psykologisk "timestretch" vid trötthet?


tbruce

Recommended Posts

Om ni vaknar till musik, brukar ni uppleva att den går några BPM snabbare än vanligt då? Jag brukar få den känslan, tempot känns lite jobbigt högt medans man fortfarande halvsover sådär.

Tidsuppfattningen är väl subjektiv, och kan ju vara väldigt konstig när man sover.

Öhm, ja, det var allt. Hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om ni vaknar till musik, brukar ni uppleva att den går några BPM snabbare än vanligt då? Jag brukar få den känslan, tempot känns lite jobbigt högt medans man fortfarande halvsover sådär.

Tidsuppfattningen är väl subjektiv, och kan ju vara väldigt konstig när man sover.

Öhm, ja, det var allt. Hej.

Vaknar till musik...du menar att du har smullit av och vaknat upp till festen igen, klart att det känns jobbigt då!? 🙂

I övrigt så säger jag som dig själv om detta ämne:

Öhm, ja, det var allt. Hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni vaknar till musik, brukar ni uppleva att den går några BPM snabbare än vanligt då?

Absolut! Det fenomenet har jag märkt av flera gånger - även när det gått en halvtimme-timme sen jag vaknade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett liknande "problem". Om jag lyssnar på musik i lurar och hamnar i gråzonen precis mellan vaken/sover så kan jag höra grejer i låtarna som jag aldrig hört innan. Om det är hjärnan som spelar ett spratt vet jag inte. Men jag kommer inte ihåg sen vad det var sen när jag vaknar. Nån som känner igen sig?

Och när jag är precis till att somna så hör jag hur musiken stängs av i huvet. Men kan komma tillbaka. Och då upplever jag musiken som stark och jobbig. Det är oftast då jag tar av mig lurarna i "sömnen/gråzonen"

Jag blir alltid liiiiiite stressad av att vakna till musik som har beat i sig. Jag brukar alltd ha spacead musik som smyger upp i volym. Då vaknar man salig! ☺️

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett liknande "problem". Om jag lyssnar på musik i lurar och hamnar i gråzonen precis mellan vaken/sover så kan jag höra grejer i låtarna som jag aldrig hört innan. Om det är hjärnan som spelar ett spratt vet jag inte. Men jag kommer inte ihåg sen vad det var sen när jag vaknar. Nån som känner igen sig?

Och när jag är precis till att somna så hör jag hur musiken stängs av i huvet. Men kan komma tillbaka. Och då upplever jag musiken som stark och jobbig. Det är oftast då jag tar av mig lurarna i "sömnen/gråzonen"

Jag blir alltid liiiiiite stressad av att vakna till musik som har beat i sig. Jag brukar alltd ha spacead musik som smyger upp i volym. Då vaknar man salig! 😳

Den gråzonen du beskriver är ju hur najs som helst. Jag upplever det som ett euforiskt rus, blir på bra humör, och drömmer mig bort". Dock i väldigt korta stunder precis mellan vaket och sovande tillstånd, gärna i hörlurar. Men det kan lika gärna slå över till något jobbigt, om det inte är en bra låt. Är det en låt man älskar så kan det bli hur bra som helst.

Jag tror detta är helt normalt, det är bara hjärnan som spelar en ett spratt. Som föregående talare nämde också.

Redigerat av Linuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...