Jump to content
Annons

Blindtest; Summering i DAW


Linus

Recommended Posts

Annons
Hur hög volym lyssnade du på testfilerna med och lyssnade du i lurar eller högtalare?

Lyssnade på låg volym via mina Event TR-6 i lägenheten som har kass akustik....

Nu när jag lyssnade lite nogrannare i lurarna tyckte jag hörde en viss skillnad på Sum08, samt Sum06, men efter en genomlyssning igen så vet jag inte om jag hörde nått eller bara ville höra nått.

Är väldigt nyfiken på vad som är vad av dessa summeringar.

Kan tillägga att jag drog in wav-filerna i mitt DAW för att testa att nulla dem, och det gick inte helt.. Sum01 och Sum02 var de enda som blev helt tysta när jag fasvände dem mot varandra. Sum10 och Sum11 tror jag också blev nästan helt tyst. Vad jag än nullade mot Sum08 så blev det massa diskant kvar, men efter att ha dragit tillbaka Sum08 1 sample så blev den tystare, dock var det lite kvar i basen istället, vilket var skumt. Känns som det är nått skumt fasfel i Sum08 då diskanten verkar "hänga efter". Är nyfiken på dessa summeringar, speciellt Sum08 som inte verkar helt bra.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som vanligt när det är dags för guldöron-killarna att bevisa sin överlägsenhet är det massor av "fel" på testet. Eller, Glas-Blansing och AnalogFolieHägglund och dom andra?

Nu vill jag se någon pricka in Pro-Tools och Harrison tack, eller åtminstone berätta för oss andra idioter vilken DAW som har den bästa summeringen, ljudmotorn eller någon annan hokus-pokus-term som brukar användas i dessa sammanhang.

Bra initiativ Linus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hög volym lyssnade du på testfilerna med och lyssnade du i lurar eller högtalare?

Hittade du något som stack ut positivt/negativt? Hör du lättare skillnad med hög volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med jämna mellanrum så dyker sådana här tester upp på internet.. och summan är alltid densamma.

ingen kan egentligen höra någon väsentlig skillnad och i min värld är det helt otroligt att folk låter sig luras att det är summeringen som påverkar dina

mixar och inspelningar. Det bivisas om och om igen att den digitala tekniken är mycket mer avancerad än vad det mänskliga örat kan uppfatta

och ändå fortsätter forumtrollen att leva vidare.

Jag brukar tänka såhär, den EXTREMT lilla skillnad som KAN finnas där är helt oviktig, totalt orelevant.

Om jag gick in i en av dessa summeringar och la på en 1db high shelf på ett av spåren så skulle det spåret

utan tvekan sticka ut absolut mest av de testade summeringarna och tänk hur många shelfs, kompression, reverb m.m

ni har i era produktioner. Tillkortakommanden i mixning och produktion har aldrig berott på ett DAW's summering enligt mig.

Du kan förstöra mer i en ljudbild med en shelf på 1db än vad denna skillnad någonsin kan uppnå.

Det är också så roligt att det kommer sådana här kommentarer:

Jag vet vilken som är Pro Tools HD. 48 bitars summering hörs låååååång väg.

vi alla vet ju att drloop inte kommer säga vilken han VET är pro tools förens efter resultatet har presenterats.

Detta är någon sorts primitiv hävdning som vissa måste lura sig själva om.

Om nu drloop vet vilken pro tools är och kan identifiera detta på LÅNG väg är det också oväsentligt då

denna otroliga hörselförmåga som fått honom just att kunna höra detta på LÅNG VÄG uppenbarligen inte resulterat i allt för stora

fördelar i produktionskunskap.

Även om du upplever en skillnad så är du enligt mig fel ute om du tror på din egen hörsel i det läget.

Musik och ljud handlar om uppfattning och den dag vi slutar ifrågasätta vad vi hör och börjar lita på öronen för mycket

kan vi bli väldigt bedragna av dem.

jag rekommenderar ALLA i den här tråden att se detta:

!!!!!!

Och för alla er som är relativt nya inom inspelning.. tro inte på de gamla trollens ursäkter.

Ingen i denna tråd kan efter att ha lyssnat på exemplen som med handen på hjärtat kan säga att valet av program p.g.a den interna summeringen är ett avgörande val.

det finns andra saker som är så mkt viktigare.

Det finns ett fåtal människor i världens vars arbete skulle påverkas av detta.. och vi på detta amatörforum är definitivt inte någon av dem.

Det är också roligt att det redan nu börjar ifrågasättas om hur testet är gjort.

ett tips till ts

kan du inte sätta upp en poll, så att vi slipper att folk kommer och trollar tråden längre fram?

Redigerat av olofd
Link to comment
Dela på andra sajter

vi alla vet ju att drloop inte kommer säga vilken han VET är pro tools förens efter resultatet har presenterats.

Detta är någon sorts primitiv hävdning som vissa måste lura sig själva om.

Jag tolkar loopens inlägg som ironiskt. Pollen var en kul ide btw (gärna dold tills tiden är ute).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
forhoppningsvis ironi... hade dock inte förvånat mig om det inte var det.

Med tanke på att jag har svårt att höra skillnad på ett klipp som passerat via min da till en billig behringer mixer och in via min ad så hyser jag inga större förhoppningar att höra skillnad på summering i en DAW.

Se min tråd här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=75693

Dessutom ger jag bort min behringer mixer till den som får alla rätt.

Men alla vet väl att 48bit fixed har sitt speciella sound. 😛

EDIT: Jag har testat med mina egna DAW program och dom nollar ut varandra. Mao, ingen skillnad.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara laddat hem på jobbet idag och lyssnat i lurar lite snabbt jag tyckte dock att jag kunde höra någon slags skillnad ibland. Däremot går detta emot allt jag vet ock känner till. Alltid trott att sumeringen är exakt och att det enda som kan skillja är vilket internt bitdjup som används. Detta bör inte spela så stor roll om man inte använder intern processring med olika interna pluggar.

Har inte vågat lyssna på riktigt då jag faktiskt inbillar mig att jag kunde höra skillnader på vissa av exemplen. Hur som helst jag skulle inte sätta mitt huvud på det och jag skulle aldrig kunna påstå att det ena var bättre än det andra. Och let's face it mina problem ligger inte främst i sumeringen utan i att jag inte är tillräckligt bra på att utnyttja det jag har.

Bra initiativ och det ska bli roligt att höra facit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav det en halvtimme i mina K701-lurar. Och mina öron fann för gott att plussa nummer 1, 2, 7 och 11. Samtidigt känner jag mig manad att påpeka att jag inte alls kunde sätta något ljudfilosofiskt finger åt något håll, utan de val jag bistått med kan lika gärna ha haft vidskepelse som grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just därför kommer denna tråden bli skitlång.

Nja.. än så länge har ju ingen av de oerhört tuffa (och inte alls rå-nördiga) "proffsen" här på forumet svarat... och de lär väl inte göra det heller nu när det är upp till bevis:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. än så länge har ju ingen av de oerhört tuffa (och inte alls rå-nördiga) "proffsen" här på forumet svarat... och de lär väl inte göra det heller nu när det är upp till bevis:)

är man proffs så vet man att olofd har rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. än så länge har ju ingen av de oerhört tuffa (och inte alls rå-nördiga) "proffsen" här på forumet svarat... och de lär väl inte göra det heller nu när det är upp till bevis:)

🙂

De tester jag har sett om detta med summering (har då gällt externa summeringsburkar), har hittills verkat vara ganska entydiga; Det hörs skillnad, men inte tillräcklig skillnad för att man tydligt har kunnat avgöra vilket som låter bäst. Dessutom blir det samma skillnad vare sig man kör summeringen i den externa burken eller om man kör summeringen i sin DAW och sedan kör stereomixen genom den externa burken - så det handlar i så fall inte om summering, utan om färgning. Jag har dock inte testat någon summeringsburk själv, men en kund som hade köpt en sådan av lite dyrare sort från utlandet, blev ganska besviken på den eftersom den enligt hans öron inte gjorde någon nämnvärd skillnad - och väldigt långt från den skillnad som hade beskrivits i reklam och på olika forum...

Jag är ganska säker på att skillnaden mellan olika DAW är ännu mindre (om den finns alls), men jag ska försöka hinna med att lyssna igenom det hela till helgen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Summering, i detta exempel ett antal spår som "mixas" igenom programvaran utan effekter eller EQ, oprocessade.

Null test... Man tager två filer och den ena fasvänder man, om ljudet släcks ut och inte hörs är det samma innehåll i båda filerna. Hörs det nåt är har dom inte samma innehåll.

Viktigt att man startar på samma sample och att man har samma amplitud annars släcker dom inte utvarandra trots att det är identiskt innehåll i filerna.

Zipp packar bara filerna och har inget med själva ljudformatet att göra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En kort fråga:

Varför skulle de bli någon skillnad mellan olika DAW's?

Somliga påstår att det är gigantiska skillnader mellan de olika programmens summeringsalgoritmer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det finns extremt små skillnader är troligt p g a avrundningsfel och annat men att dessa är hörbara är en annan sak. Logiskt tänkande är allt som krävs för att inse att det inte kan skilja mycket mellan olika DAWs:

Om man importerar två identiska spår varav den ena är fasvänd och summerar dessa i en DAW så ska resultatet bli noll (total tystnad). Om detta inte blir resultatet så är det ”fel” på mjukvarans summering alternativt så har man valt att ”färga” resultatet medvetet med någon form av inbyggd ”analogsummeringsalgoritm” eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte eftersom jag har påstått att det finns skillnader mellan olika mixbussar inte att de är gigantiska det har du hittat på.

Varför frågar du i så fall - om du inte känner dig träffad? 🙂

Det är inte ovanligt att det påstås då och då i olika forum, att det är stora skillnader mellan olika DAW-programs summering - och Protools påstås alltid låta bäst... 🙂

Om du använder en plugin för att färga ljudet så är det en annan sak - men då handlar det inte om summering, utan färgning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ovanligt att det påstås då och då i olika forum, att det är stora skillnader mellan olika DAW-programs summering - och Protools påstås alltid låta bäst...

Det är en väldigt stor skillnad mellan att tycka att det är stora skillnader på något jämfört med att tycka att det är en gigantisk skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...