Jump to content
Annons

Musik allmänt


slejnard

Recommended Posts

Spelar instrument?

Mixar/Producerar?

Trollar på olika forum?

Jag gör lite av varje. Mestadels musikskapande och hjälper andra att bli kreativa inom sitt musikintresse. Skapar speltillfällen för kids och byter strängar för de som inte kan. Anordnar gigs. Hjälper till att spela in demos. Osv!

Shoot! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad vi sysslar med som har med musik att göra?

Mest bara lajar jag med musikprylar utan att direkt åstadkomma nånting utom tillfällig förströelse. Sen händer det att jag lyckas skriva en låt nån gång ibland som jag spelar in, men det mesta jag spelar in är bara "experiment" som låter skit. Spelar i ett band lite sporadiskt också, kanske musicerar nån gång i månan i genomsnitt. Hänger på musikforum, har prestationsångest och lyssnar på musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

Tja´det är en salig blandning, som oftast är lustfylld 😉

Lirar i dansband & proggtrio.

Spelar in grannens begåvade dotter & försöker få till ngn egen låt ibland.

Mest odlar jag frustrationen av att inte spela in det jag helst vill/borde göra.

Mina gamla låtar och vissa covers som betytt mycket under resans gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik är stort. större än vad forskarna hittils kommit fram till! 😉

Källa: Slejnard, 20 över tolv Lördag natt. 😄

Jag medarrangerar elektrokollo, en subgenre av popkollo som är till för unga tjejjer som vill lära sig musik. I år kommer Karin Dreijer och ska köra workshops med småbrudarna!

Annars är det väl DGV, en stofil som har lite tid över ibland och klinkar på nåt blocketfynd som verkade spännande just då. Och trollar på studio forum, kan vara ständig antagonist mot hifinördar. Mot bättre vetande & i grunden god uppfostran.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar instrument?

Ja precis har just firat 20 år med gitarrövningar så det är dags att ge ut något fysiskt

Mixar?

Den delen är jävligt rolig faktiskt! Det måste vara den enklaste biten i alla fall på den låga nivå som jag gör det. Det svåraste med musik är att hitta en trevlig lokal att ljuda i, det näst svåraste är att arrangera musik och det tredje svåraste är att hitta fans. Visserligen gjorde jag en trixig grej häromveckan - en gammal super-lofi-låt som jag ville lägga ut på nätet från en gammal kassett. Där var trummorna så högljudda så att jag var tvungen att ta ned volymen på de avsnitt där de var med - och därmed bröt en del regler säkerligen. Den här idén hade jag aldrig fått utan digital redigering där man ser hela låten grafiskt. Jag gjorde så att jag drog ner de avsnitten med trummor så att de hamnade på samma nivå totalt sett vilket innebar katastrof för sången (och gitarren) men det blev mer lyssningsbart. Det tog lång tid innan jag kom på detta. Det var några stycken som efterfrågade uppladdningen av detta under lång tid och de blev nöjda när det till slut blev klart.

Producerar?

Satt just och tänkte på det där med effekter. På tv just nu går ett vetenskapsprogram om 3D-film vilket osökt för tankarna (för oss som var med) till tv-piraterna och de löjliga 3D-glasögonen. På samma sätt förhåller jag mig nog till musik (det viktiga med film är vad som visas). Det viktiga i musik är vad som spelas. Produktion är överskattat och inlevelse i tagningar är underskattat. Jag experimenterade med effekter ett tag men tyckte det inte gav så mycket. Hade ett Microverb till att göra effekter på sången live på scen och wah-wah till gitarren som jag använde när jag gjorde riff. Det enda jag använder fortfarande är distpedalen. Distpedal på eller av - är lagom mycket effekt. Däremot fnular jag mycket med inställningar för att få precis det (o)ljud jag vill ha. Jag har t.ex gjort en serie på fem blackmetal-gitarrsnuttar som alla har olika ljudinställningar. Därför att de skulle låta olika var för sig menade jag. Och problemet blir förstås att om jag ger ut dem på en och samma inspelning, så vill jag ju istället att hela paketet spelas in med samma inställningar (det stör mig mycket när jag lyssnar på en skiva och det inte är enhetligt proddat). Så då blir det en kompromiss istället - vilket jag iofs tror fungerar. Summa av kardemumman - jag gillar ljud väldigt mycket men tycker effekter ska användas med måtta.

Lite samma när det gäller produktion. Som exempel. Den bästa deathmetal-plattan är Human med Death. Den är lite underproducerad. Lite obskyrt ljud - ingen riktigt tydlig ljudbild. Detta passar egentligen inte den skivan eftersom den inte har något mystiskt tema (det är jazz-death rakt på sak). Däremot passar det polerade amerikanska gitarrljudet bra eftersom jazz-death måste ses som något väldigt modernt - nästan futuristiskt. Den näst bästa deathmetal-produktionen är Blood Fire Death med Quorthon. Nu är den skivan ett sammelsurium av stilar (mycket blackmetal) men just låten Blood Fire Death är melodisk dötsmetall och inte vilken som helst utan den bästa. Där har vi Bathory's mystiska men berömda garage (vet någon var det ligger - om det ligger kvar - så vill jag veta). Och eftersom han spelade in i stort sett själv och i lo-fi så är det förstås underproducerat - men på ett annat sätt. Där har vi väldigt RIVIG produktion - vilket inte alls är konstigt eftersom han gjorde black metal. Det fanns inget renhetsideal som hindrade att det lät raspigt.

De bästa låtarna är alltså underproducerade och det är ingen slump - dessa genier har alltså förstått att det är vad som spelas som har betydelse. Nu är det inte så att det skulle vara fel att få höra de här inspelningarna i sin fulla härlighet så som de lät i replokalen eller liknande. Men hade de gjort fina normala produktioner såsom popmusik produceras - så hade man liksom bjudit in helt fel folk till att lyssna på det. Poängen med lo-fi är alltså att stänga ute de med överdrivet renhetsideal.

Härav så producerar jag till exempel hellre precis såsom det verkligen låter (alltså försöker använda effekter så lite som möjligt särskilt digitala - som kompressorer) - utan att försöka få upp volymen till max. Sedan är det såklart så att varken Quorthon, Chuck Schuldiner eller jag haft någon obegränsad inspelningsbudget. Chuck var iofs knuten till det bästa lokala produktionsbolaget - men det var fortfarande hårdrock de var bra på att producera. Jag gör även annan musik än hårdrock - som pop - men tänker likadant där. Jag vill inte att folk som inte gillar det ska höra det så lo-fi-inspelningar passar precis lika bra där. Än så länge vill jag inte ha någon musik av mig spelad i radio - men detta kan visserligen ändras någon gång i framtiden - och jag räknar med att börja uppdatera mina bottennapp till inspelningsprylar... någon gång när det finns anledning till det... Jag bestämde för några år sedan att jag ska spela in mina poplåtar igen från 90-talet och ge ut och då är det ganska höga krav på produktion eftersom de låtarna är tänkta att höra av en bredare publik (men de är fortfarande ingen "celebration of life" som ska hjärntvätta massorna).

Precis som det där med 3D-glasögonen så är det med stereoljud. Jaha nu låter det från höger - jaha nu låter det från vänster.. det är bara en effekt. Enda vettiga anledningen att använda stereoeffekter vore att efterlikna det rum/scen som musiken utförs på men detta görs ändå inte (tex på live-DVD) - helt enkelt därför att en jämn ljudmatta är mer lyssningsbart. Visserligen låter det ofta "coolt" när det är panoreringar som effekt i slutet av låtar men det är knappast för att det är coolt som jag gör musik.

Trollar på olika forum?

Japp.. fast jag brukar försöka låta bli att skoja om viktiga saker såsom musik... 😄

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Tja´det är en salig blandning, som oftast är lustfylld 😄

Lirar i dansband & proggtrio.

Spelar in grannens begåvade dotter & försöker få till ngn egen låt ibland.

Mest odlar jag frustrationen av att inte spela in det jag helst vill/borde göra.

Mina gamla låtar och vissa covers som betytt mycket under resans gång.

Har samarbetat lite här på forumet med bla aRocker & Kpinnen.

Det skulle jag iofs vilja göra mer av, men tiden räcker inte riktigt till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samarbetat lite här på forumet med bla aRocker & Kpinnen.

Det skulle jag iofs vilja göra mer av, men tiden räcker inte riktigt till

Och så har du skänkt mig en riktigt go orgel på en låt som jag tyvärr inte lyckats få sång på ännu, men jag har definitivt inte gett upp än!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar instrument?

Klaviatur, euphonium och sjunger.. sen är jag faktiskt en jävel på beatboxing också 😄

Sjunger aktivt i en kör också..

Mixar/Producerar?

Jepp.. Mest elektronisk musik av olika former i min lilla hobbystudio. Fast just nu är min ettåriga son inne i en period där det betyder att om jag går in i studion och han tvingas stå utanför den uppsatta grinden, så börjar han gnälla, gråta och till slut skrika. Pust...

Trollar på olika forum?

Det händer.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör lite allt möjligt.. Spelar några instrument, försöker spela andra. Sjunger en del. Skriver det jag känner för; filmmusik, pop, techno, polka etc.. Enda musiken jag mixar är min egen. Lever inte på musiken men det är möjligt att jag gör det i framtiden, vi får se. Hänger inte på några andra musikforum. Fan vad tråkig jag låter.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör lite allt möjligt.. Spelar några instrument, försöker spela andra. Sjunger en del. Skriver det jag känner för; filmmusik, pop, techno, polka etc.. Enda musiken jag mixar är min egen. Lever inte på musiken men det är möjligt att jag gör det i framtiden, vi får se. Hänger inte på några andra musikforum. Fan vad tråkig jag låter.. 😄

Din musik är dock allt annat än tråkig...= )

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Och så har du skänkt mig en riktigt go orgel på en låt som jag tyvärr inte lyckats få sång på ännu, men jag har definitivt inte gett upp än!! ☺️

Tjéna, alléna!

Det hade jag nästan glömt bort 😄

Vilken låt var det?

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Explode heter den. Ganska hårdrockigt stycke som du berikade med lite John Lord orgel:)

Just det, den var skitkul att göra 😄

Kolla på nytt om ngn kan lägga sång på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...