Jump to content
Annons

Pianoplugg


CJN

Recommended Posts

Letar efter en bra och prisvärd pianoplugg. Såg att Native Instruments

"Alicia's Keyes" låg på en bra prisnivå. Nån som har testat den? Är ute

efter kvalitet före kvantitet, dvs det behöver inta va många olika pianon.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipsen! Tror Pianissimo är precis vad jag va ute efter.

Nu till nästa... Nån som kan tipsa om en bra och prisvärd basplugg?

Återigen är jag inte ute efter nåt stort och flashigt bibliotek, utan ett

bra, naturligt "rockbas"-ljud.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Tror Pianissimo är precis vad jag va ute efter.

Nu till nästa... Nån som kan tipsa om en bra och prisvärd basplugg?

Återigen är jag inte ute efter nåt stort och flashigt bibliotek, utan ett

bra, naturligt "rockbas"-ljud.

Mvh

Kolla in Scarbee Pre-Bass m.fl. Låter kanon, har flera av dessa själv. Kräver dock Kontakt.

EDIT: Kan köras med Kontakt Player som är gratis.

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är utbildad pianotekniker som föredrar den riktiga varan framför den digitala 😄, men när det gäller pluggar så kan jag varmt rekommendera Art Vista (som även "Sleap" nämnde). Deras Virtual Grand Piano är samplad ifrån en Steinway B flygel och är utan tvekan det bästa jag testat i digital väg.

Jag har provat en massa olika pluggar (bl.a. East West Bösendorfer 290, Steinberg The Grand, Synthogy:s Ivory med flera) men jag har inte hittat någon som känns så levande som Art Vista gör. Allt beror förstås på vad du är ute efter och till vilken produktion du ska använda pluggen till. Virtual Grand Piano är mjuk och levande, men lite ostämd och långt ifrån "perfekt"... Ett mer Jazz betonat sound...

Ett tipps:

Om du vill komma så nära ett riktigt piano som möjligt gäller det att ha en midiklaviatur/el-piano med bra mekanik, och sådan finns det inte så många…

Yamahas Digitalflygel GT2 (så ska det låta flygeln) har ju en riktig flygelmekanik och det är först då som det "känns" som att spela piano på riktigt. Jag har provat GT2:an vid ett par tillfällen men ha aldrig haft möjlighet att köra den mot någon bra plugg. Kawai har några elpiano med trä/plast tangengter och en mekanik som ska efterlikna en riktig pianomekanik när det gäller känslan. Dessa är helt okej men dyra. (http://www.thomann.de/se/kawai_mp_8_mk_ii.htm)

Själv har jag kompromissat "för mycket" när det gäller midiklaviatur. Jag har en M-Audio Pro Keys 88 och på den kommer någon riktig pianokänsla aldrig att infinna sig. Min uppfattning är att Yamahas moderna elpiano är bättre än Roland och Fatar när det gäller det mekaniska. (Fatar används av en massa tillverkare och finns i flertalet modeller.) Fatar Numa NERO är en ny midiklavitur som verkar vara mycket bra men jag har inte hunnit testa den än:

http://www.thomann.de/se/fatar_numa_nero.htm

Anledningen till att jag börjar skriva om olika midiklaviaturer är för att jag själv har märkt att man får ut så otroligt mycket mer ur pluggarna om man har en bra mekanik.

Art Vista har dessutom en plugg med en Malmsjö flygel som jag köpte. Den är ännu mer "levande" men ganska svårt att använda i pop/rock produktion. Den kanske mer lämpar sig för film musik och mer meditativa projekt… Den har dessutom betydligt sämre dynamiskt omfång än Virtual Grand Piano.

Lycka till och hoppas du hittar något du gillar!

Mvh / Olof

Redigerat av wallof
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller flygel kör jag Truepiano, mkt prisvärt och resurssnål (inga samplingar), när det gäller vanlig rockbas tycker jag om den som finns med i "Halion one" i cubase som hetar nåt i stil med: el bas, fingered muisicman. Man får skruva till den lite bara.

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Letar efter en bra och prisvärd pianoplugg. Såg att Native Instruments

"Alicia's Keys" låg på en bra prisnivå. Nån som har testat den? Är ute

efter kvalitet före kvantitet, dvs det behöver inta va många olika pianon.

En användare på forumet VI-Control gjorde ett intressant blindtest. Länken verkar inte fungera längre, men här är en spegling av filerna: piano 1, piano 2, piano 3.

Jag tyckte att det var en kul jämförelse eftersom alla pianon i testet var så pass bra. Här är förresten en

för den som är intresserad.

Det är jag som har skrivit skriptet till instrumentet, så jag är väl inte helt opartisk, men Alicia's Keys är definitivt det mest inspirerande pianobibliotek jag har. Har använt det i något år nu. Några egna låtar med AK: 1, 2, 3, 4 och några postade här på forumet.

http://www.sampletekk.com/proddetail.php?p...IVER-004-FORMAT

Rain piano från sampletekk är riktigt bra..

Sampletekk gör bra pianon ifall man redan har fullversionen av Kontakt. Jag hade dock litet otur med The Emperor som har en härlig klang men inte är speciellt noggrant mappad (speciellt attackerna är konstiga på flera toner, och det är missljud på ett fåtal). Jag har fått intrycket att Sampletekks egna pianon (de som inte är inköpta från Michiel Post) är betydligt mer noggrant producerade. Tänker man köpa någonting från Sampletekk är det bäst att vänta på en av deras reor eftersom de då brukar sänka priset rätt dramatiskt.

Utöver Art Vistas Virtual Grand Piano så verkar Imperfect Samples också ha ett intressant piano om man är ute efter någonting med extra mycket karaktär. Har dock inte provat det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som kan tipsa om en bra och prisvärd basplugg?

Tycker att 4Fronts basmodul har sina förtjänster: http://www.yohng.com/bass.html

Den är jäkligt enkel, ett enda ljud utan inställningar, men jag har använt den till demos och sånt när jag inte orkat lägga elbas och den låter helt okej, tycker jag. Dessutom är den gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonivox har annars ett gäng baspluggar för en billig peng

Tufft! De där ska jag tusan testa. Vore tufft att ha nåt riktigt schysst basinstrument, även om jag helst lirar mina basar på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag är utbildad pianotekniker som föredrar den riktiga varan framför den digitala 😄, men när det gäller pluggar så kan jag varmt rekommendera Art Vista (som även "Sleap" nämnde). Deras Virtual Grand Piano är samplad ifrån en Steinway B flygel och är utan tvekan det bästa jag testat i digital väg.

Jag har provat en massa olika pluggar (bl.a. East West Bösendorfer 290, Steinberg The Grand, Synthogy:s Ivory med flera) men jag har inte hittat någon som känns så levande som Art Vista gör. Allt beror förstås på vad du är ute efter och till vilken produktion du ska använda pluggen till. Virtual Grand Piano är mjuk och levande, men lite ostämd och långt ifrån "perfekt"... Ett mer Jazz betonat sound...

Ett tipps:

Om du vill komma så nära ett riktigt piano som möjligt gäller det att ha en midiklaviatur/el-piano med bra mekanik, och sådan finns det inte så många…

Yamahas Digitalflygel GT2 (så ska det låta flygeln) har ju en riktig flygelmekanik och det är först då som det "känns" som att spela piano på riktigt. Jag har provat GT2:an vid ett par tillfällen men ha aldrig haft möjlighet att köra den mot någon bra plugg. Kawai har några elpiano med trä/plast tangengter och en mekanik som ska efterlikna en riktig pianomekanik när det gäller känslan. Dessa är helt okej men dyra. (http://www.thomann.de/se/kawai_mp_8_mk_ii.htm)

Själv har jag kompromissat "för mycket" när det gäller midiklaviatur. Jag har en M-Audio Pro Keys 88 och på den kommer någon riktig pianokänsla aldrig att infinna sig. Min uppfattning är att Yamahas moderna elpiano är bättre än Roland och Fatar när det gäller det mekaniska. (Fatar används av en massa tillverkare och finns i flertalet modeller.) Fatar Numa NERO är en ny midiklavitur som verkar vara mycket bra men jag har inte hunnit testa den än:

http://www.thomann.de/se/fatar_numa_nero.htm

Anledningen till att jag börjar skriva om olika midiklaviaturer är för att jag själv har märkt att man får ut så otroligt mycket mer ur pluggarna om man har en bra mekanik.

Art Vista har dessutom en plugg med en Malmsjö flygel som jag köpte. Den är ännu mer "levande" men ganska svårt att använda i pop/rock produktion. Den kanske mer lämpar sig för film musik och mer meditativa projekt… Den har dessutom betydligt sämre dynamiskt omfång än Virtual Grand Piano.

Lycka till och hoppas du hittar något du gillar!

Mvh / Olof

Jag håller med Wallof i detta, jag har också testat en massa pianopluggar, ute efter den som låter mest riktig. Jag har alltid fallit tillbaka på Virtual grand piano. Kul att en pianotekniker säger samma sak. Så olof, om du skulle hitta något som är bättre så hoppas jag att du hör av dig till mig, för jag har letat. Jag har däremot haft lite problem med virtual grand piano när jag har spelat många tangenter samtidigt, det har blivit lite dropouts, detta oberoende vad jag har för latency. Men jag har börjat köra samplingarna genom kontakt 4, det ända problemet är att det är bara vissa delar av Virtual grand piano som funkar då.

Timmy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...