Jump to content
Annons

wallof

Medlem
  • Antal inlägg

    18
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om mig

  1. wallof

    DAW Controller

    Hej Matte och alla andra! Nu är det äntligen klart! =) Och ja, tangentbordet har god plats. 🙂 Ha det gött!
  2. wallof

    DAW Controller

    Hej igen! Nu är bygget äntligen igång! 🙂 Har fått hem 4 BCF2000 och en CC121:a. Allt provkört i Cubase 5.1 64-bit och funkar fint. Själva bygget kan ni följa här: DAW Controller
  3. wallof

    Pianoplugg

    Hej! Jag är utbildad pianotekniker som föredrar den riktiga varan framför den digitala 😄, men när det gäller pluggar så kan jag varmt rekommendera Art Vista (som även "Sleap" nämnde). Deras Virtual Grand Piano är samplad ifrån en Steinway B flygel och är utan tvekan det bästa jag testat i digital väg. Jag har provat en massa olika pluggar (bl.a. East West Bösendorfer 290, Steinberg The Grand, Synthogy:s Ivory med flera) men jag har inte hittat någon som känns så levande som Art Vista gör. Allt beror förstås på vad du är ute efter och till vilken produktion du ska använda pluggen till. Virtual Grand Piano är mjuk och levande, men lite ostämd och långt ifrån "perfekt"... Ett mer Jazz betonat sound... Ett tipps: Om du vill komma så nära ett riktigt piano som möjligt gäller det att ha en midiklaviatur/el-piano med bra mekanik, och sådan finns det inte så många… Yamahas Digitalflygel GT2 (så ska det låta flygeln) har ju en riktig flygelmekanik och det är först då som det "känns" som att spela piano på riktigt. Jag har provat GT2:an vid ett par tillfällen men ha aldrig haft möjlighet att köra den mot någon bra plugg. Kawai har några elpiano med trä/plast tangengter och en mekanik som ska efterlikna en riktig pianomekanik när det gäller känslan. Dessa är helt okej men dyra. (http://www.thomann.de/se/kawai_mp_8_mk_ii.htm) Själv har jag kompromissat "för mycket" när det gäller midiklaviatur. Jag har en M-Audio Pro Keys 88 och på den kommer någon riktig pianokänsla aldrig att infinna sig. Min uppfattning är att Yamahas moderna elpiano är bättre än Roland och Fatar när det gäller det mekaniska. (Fatar används av en massa tillverkare och finns i flertalet modeller.) Fatar Numa NERO är en ny midiklavitur som verkar vara mycket bra men jag har inte hunnit testa den än: http://www.thomann.de/se/fatar_numa_nero.htm Anledningen till att jag börjar skriva om olika midiklaviaturer är för att jag själv har märkt att man får ut så otroligt mycket mer ur pluggarna om man har en bra mekanik. Art Vista har dessutom en plugg med en Malmsjö flygel som jag köpte. Den är ännu mer "levande" men ganska svårt att använda i pop/rock produktion. Den kanske mer lämpar sig för film musik och mer meditativa projekt… Den har dessutom betydligt sämre dynamiskt omfång än Virtual Grand Piano. Lycka till och hoppas du hittar något du gillar! Mvh / Olof
  4. Tjena! Jag har 3par Beyerdynamic DT-150 och är riktigt riktigt nöjd med dessa. Kan varmt rekommendera dem. I och för sig är de ju fula som stryk men ljudet kompenserar allt! Bra komfort väldigt detaljerade i både bas och diskant. 🙂 (Otroliga 5-30kHz enligt tillverkaren.) Thomann tar endast ca 1400:- Mycket bra köp! Mvh / Olof
  5. Stort tack för era specifikationer! Tyvärr har jag inte hunnit kontakta Steinberg än för det har varit så mycket på jobbet. Men allt talar ju för att det är något i min hårdvara som inte riktigt harmonierar ihop. Man kan ju fortfarande hoppas på att Steinberg kommer med någon smart uppdatering som stöder fler system, men annars få jag väl bygga nytt. Datorn som jag nämnt om tidigare byggdes ursprungligen som Home Theater PC så den är egentligen inte alls optimerad för DAW bruk... Så kan det gå... Men som sagt, tack för era inlägg. Jag återkommer om jag har något att rapportera ifrån Steinberg. 😄 Mvh / Olof
  6. Ännu en det funkar bra hos! Då finns det hopp! 😉 Vad har du för hårdvara? MVh / O.
  7. Det var spännande! Hmm… 🙂 Frågan är bara vad som orsakar störningarna? Har du tid och ork att specificera exakt vad du har för hårdvara? Det skulle verkligen vara bra att veta om man ska bygga nytt någon gång. Mvh / Olof
  8. Där ser man gott folk! Då vet jag i alla fall att fler har liknande problem. Jag ska ta och ringa Steinberg i veckan som kommer och fråga om det är någon ny uppdatering på gång. 😄😄 Mvh / Olof
  9. Okej, det var ingen dålig hårdvara! Låter mycket konstigt att det inte ens skulle flyta bra på en i7:a! Med andra ord måste det ju vara någon programeringsmiss? Som sagt, jag har ju inte kunnat testa pluginet så mycket, men det lilla jag provat på akustisk nylonsträngad gitarr tycker jag är bland det bästa jag hört(?). Min uppfattning är att det låter betydligt bättre än till exempel waves, men det är ju ändå ointressant om det inte går att använda... 😄 Mvh / Olof
  10. Hej hej! Jajje men. jag har testat DCP och har bara gröna staplar, allt verkar flyta perfekt. Däremot så har jag små störningar medan datorn startar upp (som borde kunna tyda på IRQ konflikter), men så fort Vista kommer fram går allt som en klocka. Jag ska tillägga att jag inte har kunnat hitta några IRQ konflikter och audio-interfacet inte delar IRQ med någon annan hårdvara. Det var i alla fall en klen tröst att fler verkar ha problem. Hoppas Steinberg kommer med någon smart uppdatering snart. Mvh / Olof
  11. Ganska så nyligen köpte jag Cubase 5. Efter en snabb anblick verkade allt bra men ganska snart så stötte jag på problem med Steinbergs nya reverb-plugin REVerence. Jag har en AMD Phenom 9850 CPU (Black edition) som jag tycker borde räcka ganska långt i DSP sammanhang (4: kärnor a´ 2,5Ghz). Tillsammans med mitt M-audio Delta 1010 kan jag komma ner på runt 3ms latnecy i 96kHz 24-bitar utan problem med hack eller andra konstigheter (Har testat med 64 mono kanaler och 3 fx-kanaler + 64inserts utan några som helst problem). Kör jag mindre än 20kanaler (med EQ&kompressor på samtliga som test) kan jag till och med komma ner runt 1ms latency utan hack och störningar. Nu till problemet: Oavsätt om jag kör 1 eller 20 audiospår, 1ms eller 20ms latency, så börjar CPU-mätaren att ”fladdra” så fort jag plockar in REVerences pluggen. Ljudet börjar hacka och CPU spikar konstant. Jag håller på att bli tokig… 🙂 Har testat allt snart… Går jag upp mot närmare 30ms latency kan jag använda pluggen hjälpligt, men inte med alla pre-sets. Kör jag många (normalt) audio-spår så blir det samma ”spikande” resultat igen. Någon som har några tips? (Går jag ner till 44,1kHz 16/24-bitar så får jag gå upp ännu högre i latency för att det ska flyta…) REVerence verkar ju låta så sjukt bra annars men varför spikar CPU:n?! Man vill ju inte betala en massa för en programvara om man inte kan använda den fullt ut… Jag ska tillägga att jag kör Vista 64-bit och alltså även Cubase 5.1.1 64-bit. Jag har läst en massa på olika form och funderat över tänkbara IRQ-konflikter och även ”ner-slöande” IDE-kanaler, men jag kan inte hitta något som verkar störa. Jag har också testat att inaktivera AMD's Cool'n'Quiet funktion, byta hårdiskar, byta PCI-plats, inaktivera integrerad grafik på modekortet, stänga av LPT och COM portar, ta bort optiska enheter m.m… allt utan någon som helst skillnad. Tror ni Steinberg har gjort någon programmeringsmiss eller drar REVerene helt enkelt så mycket CPU så man blir tvungen att tok-höja ”buffern”? I sådana fall är ju REVerene ganska oanvändbart… Kan det ha med Vista 64-bit att göra? Funderar på att uppgradera till Win. 7 64bit om det kan hjälpa? Är det någon som har några tipps? Har ni också problem med REVerene ? Tänkte kolla här innan jag ringer till Steinberg supporten. Mvh / Olof Jag har testat på följande hårdvara: Gigabyte GA-MA78GM-S2H (AMD chipset), AMD Phenom 9850 Black editon. 4GB OCZ DDR2, Western digital 7200v/min SATA, Pioneer BD-ROM, M-audio Delta 1010.
  12. Gunnar: Så det fanns ljudexempel också, det missade jag i gårkväll... Nu blev sidan betydligt mer intressant! Stort tack! 😲
  13. Stort tack för era idéer. Som sagt, jag är amatör och behöver alla råd jag kan få. Jag håller med dig Nightfly, hammare, dämmare och pianopall är en del av helheten. Ska kolla vidare på länkarna du skickade. Det som kanske uppfattas lite rörigt är att jag alltså ska spela in samma instrument med två helt olika typer av ljud beroende på låtarna. Jag gillar både det ”konstlade” och det narturliga, allt beroende på vilken musik vi talar om. Men att ha rundtagande mikar ute i rummet låter ju helt klart vettigt! När det gäller instrumentet har jag bra koll då jag är utbildad pianotekniker, men där stannar också erfarenheterna. För många år sedan var vi med skolan på Sveriges Radio och fick en snabb kurs i mikrofonteknik för flygel, men vi fick aldrig tid till att spela in och jämföra skillnaderna mellan olika typer av placeringar. Jag har försökt snappa upp så mycket så möjligt av andras erfarenheter och testat en del själv med grejerna jag har idag… Men att använda CM3 för närmikning (Jazz sound) har jag en rädsla för… Blir det inte himla tydligt och vasst? Jag vet inte om jag verkligen vill höra ”verkligheten” i förstärkt form om det är ett "modernt" jazz ljud jag vill uppnå… Här har jag nog en önskan om att ”burra” till det lite. Onaturligt mycket bas, lite rassel ifrån dämmare&hammare, och en mer ”silkeslen” diskant. . Däremot så verkar ju Röde K2 (som rundtagande) ett lockande alternativ vid placering enligt klippet… Tack för tipset ”ptr”. Gunnar: Kanon bra idé att hyra grejer, har tänkt tanken men viste inte vad jag kunde få tag i grejer! 🙂 Jag ska räkna lite på det. Länkarna är också bra. Var inne där igår kväll. MVH / Olof
  14. wallof

    Piano och flygel

    Hej! Behöver rådgivning från någon som har testat och verkligen vet… Jag ska inverstera i ett par (i mina mått mätt) fina mickar som i första hand ska användas för studioinspelning av flygel. ( Mer åt ett jazzbetonat sound, men det skadar inte om de har fler användningsområden.) Jag har läst på detta och i andra forum och försökt finna bra jämförelser mellan olika mikrofonmodeller och fabrikat, men det känns svårt när man kommer upp i denna prisklass. Dessutom verkar det inte vara så många som spelar in akustiskt piano längre och mycket handlar ju om vilket typ av ljud man gillar. Som det känns nu ligger ett stereopar av AKG C414 XLS nära tillhands. I samma prisklass kan man köpa 2st Neumann TLM103, men vad jag hört av dessa innan så har de lite för vass topp i min smak. (?) Kollar man på olika tillverkares hemsidor och guider får man också lite tips, men det känns fortfarande som en för dyr ”chansning”. Mycket beror förstås på uppmikningsteknik och akustik. Rummet jag ska spela in i är ett (ovanligt) missionshus med öppet till nock, limträbalkar och trägolv, uppskattningsvis ca 5-6meters tackhöjd i mitten och 2,60 ute i kanterna. (Inga bänkar eller annat ”skräp” i vägen, däremot en liten beklädd estrad .) Tanken är att ta det säkra före det osäkra och mika på några olika sätt för att sedan välja i mixen. Jag får givetvis prova mig fram vad som låter bäst, men det blir både ”närmikning” och ett par rumsmickar en bit ifrån för att ta in lite mer av rummets klang. (kolla detta klipp så förstår ni vad jag menar: ). Nu räcker tyvärr inte budgeten till ett stereopar av Neumman U87, men efter att ha lyssnat på Claes Holmerups förträffliga mikrofontester ( Claes Holmerups testinseplningar ) föll jag för ett stereopar ADK Vienna som nu är beställda – En ren chansning, jag är amatör, men det jag uppskattar är den mjuka toppen. ( Sorry Claes, ska handla av dig en annan gång 😮 ) Längre bort i rummet har jag tänkt att placera 2st Line Audio CM3. Men vad ska jag ha inne i flygeln? (…och hur låter C414/TLM103/ADK Vienna om man använder dem på samma sätt som U87 i klippet? Tror ni mina ADK kan funka bra där?) ”Less is more” brukar man ju säga, och jag håller ofta med om det… Anledning till att jag vill mika på många olika sätt är för att olika låtar ska få olika karaktärer. En del av musiken är renodlad pianomusik utan kompinstrument, och då tycker jag det är snyggt ett mer rumsbetonat ljud. Andra låtar är mer åt jazz/popp-hållet och då krävs det närmikning... Tidigare har jag bara gjort demoinspelningar med billiga grejer, så detta är ett stort steg för mig. Är jag helt snurrig eller tror ni det kan bli bra? ( Som mikrofonförstärkare har jag 2st 2kanaliga Neve kopior av högsta kvalité (Green Pre) och en 4kanalig RME. ) Tacksam för idéer och svar! MVH / Olof
×
×
  • Skapa ny...