Jump to content
Annons

Tvingat paikbyte av studiomonitor i lägenhet


antepop

Recommended Posts

Hej

Jag har i dag ett par ESI NEAR08 kostar ca 2800 vilka gick sönder och skickades till Thomann för reparation, nu när jag fick tillbaka dom så har det gått en rejäl flisa ur högtalaren i frakten eller innan......

Nu när jag ska skicka tillbaka högtalarna så är dom restnoterade hos thomann till slutet av april vilket är för länge för mig att vänta...

Nu så undrar jag två saker.

ESI Near 08

Är det overkill i en lägenhet att ha så pass "stora" monitorer, tänker på storleken på elementet, att man inte kan utnytja högtalaren eftersom mitt rum inte är balanserat, har ingen möjlighet att flytta och balansera heller mer än möblerna i rummet?

Så ska jag gå på mindre högtalare, i element, jag gör demopruduktioner med trummor som plugg och gitarr genom plugg förstärkare. Lägger sång....

Såg att både YAMAHA HS50M sålde bra på thomann och fått hyfsade recensioner. Det känns som dom skulle räcka, för kontroll lyssnar gör man ju i andra högtalare ändå.

Yamaha HS50M

Upplever i dag att de mixar jag gjort har mycket bas i sig med tanke på basfällor och dyligt.

Kom med tips men tips som är plus 500-1000 kronor

Detta är inte en fråga om att jag ska lägga till en massa pengar för jag vet att det finns bättre monitorer än de jag har, detta är en fråga om hur jag kan får det bästa för min situation.

Hur jag ska tänka, att välja en högtalare som inte går så lågt i bas kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Jag kan verkligen rekommendera Yamahas HS50:). De låter fantastiskt bra. Vissa tycker de har för lite bas, men jag föredrar ett rent ljud utan färgning.

Du får ett par grymt bra högtalare för ett löjligt lågt pris om du frågar mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det ibland vara skönt att slippa det lägsta registret om rummet inte kan hantera det men den finns gränser och personligen så tycker jag HS50 är på tok för basfattiga, känns som de inte spelar något under ca. 70 Hz (OBS, hur jag uppfattar dem, jag vill inte höra något om att så inte är fallet … 😛.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...