Jump to content
Annons

Edit


XBERRC

Recommended Posts

Annons
Har sökt och är inte riktigt hemma vid så'nt här ännu, så drar bara iväg frågan istället 😕

Fungerar vindskyddet/puffskyddet även som skydd mot fukt från min mun på en kondensatormikrofon i studiomiljö?

Sjunger du som Daffy Duck?

Lägger du en lobba på puffskyddet så fastnar den där. Prova! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt och är inte riktigt hemma vid så'nt här ännu, så drar bara iväg frågan istället 😄

Fungerar vindskyddet/puffskyddet även som skydd mot fukt från min mun på en kondensatormikrofon i studiomiljö?

De puffskydd som är i nylon kommer nog inte spott igenom.

Konsonanter ger nog ut små mängder vätska lite då och då utan att man märker det. Kan tänka mig att de blir vätska särskilt när man gör dom högljutt, snabbt och skrikigt. (gissningar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! "Nylonstrump-modellen" rekommenderas ofta av mikrofontillverkarna för att skydda extra mot fukt/saliv. Jag använder alltid det till dyrare mikrofoner och metall-puffskydd till billiga mikrofoner som inte gör så mycket om de blir skitiga på membranet. Då kan man hålla tyg-puffskydden fräscha längre.... Metallvarianten går ju att diska 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo, brukar behöva fylla en 1,5l pet med vatten innan för att inte bli uttorkad 🙂

Ja, jag tänker också på allmän fukt som kommer från munnen när du sjunger mindre än någon dm ifrån.

Okej, har ju också ett skumliknande vindskydd som man trär på, hjälper det något månne?

Skumgummit tar nog bort onödigt mycket av ljudet, det blir inte lika tydligt, sämre diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumgummit tar nog bort onödigt mycket av ljudet, det blir inte lika tydligt, sämre diskant.
Hm, har inte märkt det ännu fast måste kolla (lyssna) upp det.. Får väl kanske investera i ett nylonskydd eller bygga någon egen variant då 😄

Förutom att skumskyddet (som egentligen betecknas "vindskydd" och inte "puffskydd") stjäl lite mer diskant än ett puffskydd, så kommer fukten inte att avdunsta särskilt snabbt när den kommer in i materialet, utan risken finns att den istället letar sig in i micken, eftersom skummaterialet sitter tätt intill micken. Jag skulle absolut rekommendera ett puffskydd i stället.

Nylonskydden kan stjäla lite diskant (men mindre än skumskyddet), medan metallskydden kan ge vissa ringningar i materialet alternativt blåsljud - men då är nördfaktorn ganska hög... 😄 Båda varianterna fungerar utmärkt, så välj det du känner för, helt enkelt.

Det finns puffskydd från knappt 200:-, så det är inte lönt att lägga tid på att pilla ihop något eget, där man ändå får problem med hur man ska fästa det på micstativet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • XBERRC ändrade titeln till Edit

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...