Jump to content
Annons

Intressant hävdelse från Realtraps


Recommended Posts

"Q: I read somewhere that the only way to know what treatment is needed is to measure the room with special analysis tools. But your descriptions imply this is not necessary, and all I need is to install enough of your panels. Is it really that simple?

A: Yes, it really is that simple. All rooms need absorption at all frequencies, and especially at low frequencies. The notion that bass trapping should target specific frequencies determined by the room dimensions, or should be tuned based on room measurements, ignores that peaks and deep nulls occur in all rooms at all low frequencies."

Citerat från http://www.realtraps.com/faq.htm

Jag antar att det är Ethan Winer som kommenterat detta.

Alltså enligt denna teori så är det inte alls så viktigt att göra mätningar av rummet innan behandling?

Tolkar jag det fel?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"Q: I read somewhere that the only way to know what treatment is needed is to measure the room with special analysis tools. But your descriptions imply this is not necessary, and all I need is to install enough of your panels. Is it really that simple?

A: Yes, it really is that simple. All rooms need absorption at all frequencies, and especially at low frequencies. The notion that bass trapping should target specific frequencies determined by the room dimensions, or should be tuned based on room measurements, ignores that peaks and deep nulls occur in all rooms at all low frequencies."

Citerat från http://www.realtraps.com/faq.htm

Jag antar att det är Ethan Winer som kommenterat detta.

Alltså enligt denna teori så är det inte alls så viktigt att göra mätningar av rummet innan behandling?

Tolkar jag det fel?

Det finns mycket tung litteratur som har en annan syn på saken.

"peaks and deep nulls occur in all rooms at all low frequencies" ?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket tung litteratur som har en annan syn på saken.

Absolut, det är jag medveten om.

Jag har inte följt Ethan Winer så himla mycket, men han verkar vara respekterad inom ämnet.

Då detta motsäger många utlåtanden här på forumet, så kan jag inte låta bli att bli nyfiken på responsen här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket tung litteratur som har en annan syn på saken.

Fast Ethan lär nog dock inte lida samma skit som Galileo Galilei, där den senare inför domstol blev tvungen att avsvärja sig allt rörande den så kallade "felaktiga läran"... Också på grund av att det fans "tung litteratur som [hade]en annan syn på saken".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju sett ganska många mätningar som visar att det inte förekommer peakar och dippar vid "alla frekvenser" utan oftast vid några enstaka och dessa är inte sällan direkt relaterade till stående vågor, d v s vissa dimensioner av rummet. Varför slösa yta med absorbenter som absorberar frekvenser som inte utgör ett problem? Bättre att fokusera på problemen och utnyttja ytan maximalt (då det inte finns några effektiva bredbandsabsorbenter för låga frekvenser).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ju sett ganska många mätningar som visar att det inte förekommer peakar och dippar vid "alla frekvenser" utan oftast vid några enstaka och dessa är inte sällan direkt relaterade till stående vågor, d v s vissa dimensioner av rummet. Varför slösa yta med absorbenter som absorberar frekvenser som inte utgör ett problem? Bättre att fokusera på problemen och utnyttja ytan maximalt (då det inte finns några effektiva bredbandsabsorbenter för låga frekvenser).

Ang. det du påpekar så tittade jag på Ethan Winers hemmabehandling.

En sak som slår mig är att "basfällorna" är precis lika tunna som övriga absorbenter. Ser ut som han har tagit en smalbandsabsorbent och tryckt upp i hörnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som mätt upp vad en flickvän har för absorbtionsegenskaper? Kanske kan bli den nya tumstocken på krogen - man går efter vilken frekvens hon bäst fyller upp. Ytlighet på en helt ny nivå!

Har tyvärr inga värden för kvinnor men:

"Male standing in heavy coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.17, 0.41, 0.91, 1.3, 1.43, 1.47

"Male standing without coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.12, 0.24, 0.59, 0.98, 1.13, 1.12"

Room Acoustics 5th ed, Heinrich Kuttruff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inga värden för kvinnor men:

"Male standing in heavy coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.17, 0.41, 0.91, 1.3, 1.43, 1.47

"Male standing without coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.12, 0.24, 0.59, 0.98, 1.13, 1.12"

Room Acoustics 5th ed, Heinrich Kuttruff.

Du skämtar? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intresant att se en mätning på sin nakna flickvän, före och efter bushrakning.

Det har väl Ethan redan gjort: http://exposed.ethanwiner.com/ - ja, kanske inte med din flickvän, men ändå... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inga värden för kvinnor men:

"Male standing in heavy coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.17, 0.41, 0.91, 1.3, 1.43, 1.47

"Male standing without coat:

Freq. 125, 250, 500, 1000, 2000, 4000 Hz

abs. 0.12, 0.24, 0.59, 0.98, 1.13, 1.12"

Room Acoustics 5th ed, Heinrich Kuttruff.

Vad tror ni om:

Freq. 125, 1000, 4000 Hz

abs. 36D, 24, 36, 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det har väl Ethan redan gjort: http://exposed.ethanwiner.com/ - ja, kanske inte med din flickvän, men ändå... 😲

Haha, men vad i helvete? 🙂

Jag frågade faktiskt herr Winer om hur hans smala absorbenter han absorbera ner till 40 hz.

Min engelska är riktigt illa, men jag hoppas jag fick fram vad jag menade.

Jag har Halocline som nick här.

http://forums.musicplayer.com/ubbthreads.p...aps#Post2172609

Frågade även om vad han tyckte om Helmholz, men fick inget vettigt svar.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...