Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Som rubriken lyder. Tips om mikrofoner du anvÀnder vid tillfÀllen dÀr man annars "sÀtter dit en 57:a"

Min första tanke Àr Beyerdynamic M201. Gillar den skarpt bÄde live och i studio. Bör nÀmnas att den Àr hypernjure.

Fire on

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

421 🙂

Postat

Beyer M201 som sagt - virvel, stÀrkare

Beyer M160 - stÀrkare

Sennheiser MD409 - stÀrkare, virvel

Sennheiser MD21 - stÀrkare, virvel under eller sida

Bang Olufsen M3 - stÀrkare

Postat
Beyer M201 som sagt - virvel, stÀrkare

Beyer M160 - stÀrkare

Sennheiser MD409 - stÀrkare, virvel

Sennheiser MD21 - stÀrkare, virvel under eller sida

Bang Olufsen M3 - stÀrkare

421 - Pukor ocksĂ„... 🙂

Postat

Jag Àr sÄ trött pÄ "57:a ljudet" om ni förstÄr vad jag menar.

M160 har jag inte testat. Är den hĂ„llbar?

M3 gÄr vÀl knappast att fÄ tag pÄ nu för tiden.

Postat

Det gÄr BO-mickar pÄ musikmarknaden och vend ibland.

Menar du om M160 klarar hÄrt turnerande? Det vet jag inte. Har bara anvÀnt dem i studio. Men korgen och kroppen pÄminner ju om handhÄllna dynamiska (typ SM58) och de klarar sig mot oavsiktliga trÀffar av trumpinnar.

Postat
Det gÄr BO-mickar pÄ musikmarknaden och vend ibland.

Menar du om M160 klarar hÄrt turnerande? Det vet jag inte. Har bara anvÀnt dem i studio. Men korgen och kroppen pÄminner ju om handhÄllna dynamiska (typ SM58) och de klarar sig mot oavsiktliga trÀffar av trumpinnar.

Nej tÀnkte mer pÄ trumslag o dyl

Postat (redigerat)
421 🙂

dito - till amp iaf

man kan ju testa den lite nyare beta57 ocksÄ som Àr lite bredare i sitt ljud Àn föregÄngaren

site_img_us_pro_beta57a_m.jpg

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Sennheiser MD421 Àr en schysst mick, inget snack om saken. En allround nÀrmick, precis som SM57. Men den kostar relativt mycket.

Du fÄr tvÄ Beyer M201 pÄ Thomann för priset av en MD421.

Dessutom Àr de krÄngligare att fÄ in mellan pukor, stativ och cymbaler.

Är det frĂ€mst trumset du kommer anvĂ€nda mickarna pĂ„ rekommenderar jag bĂ„de M201 och Ă€ven Sennheiser e904 före MD421. Just för prisets skull.

klauskalas (oregistrerad)
Postat
Jag Àr sÄ trött pÄ "57:a ljudet" om ni förstÄr vad jag menar.

till gitarrstÀrkare Àr m160 riktigt bra, den Äterger ju stÀrkarens naturliga ljud, men det beror ju pÄ vad det Àr till för musik. Tveksamt om den hÄller till virvel, i alla fall inte om du Àr ute efter att nÀrmicka.

Postat
till gitarrstÀrkare Àr m160 riktigt bra, den Äterger ju stÀrkarens naturliga ljud, men det beror ju pÄ vad det Àr till för musik. Tveksamt om den hÄller till virvel, i alla fall inte om du Àr ute efter att nÀrmicka.

Ja, man kan sÀkert sakna botten om kör enbart M160 till virvel. Men som komplement funkar den sÀkert utmÀrkt.

Jag har Àven hört den som överhÀng. DÀr lÄter den förvÄnansvÀrt bra!

sadomachine (oregistrerad)
Postat
CM2 / CM3

Annars sÄ har JAM en SM57 kopia som lÄter JÀvligt bra tycker jag, billigare dessutom.

Vilken menar du?

Postat
CM2 / CM3

Annars sÄ har JAM en SM57 kopia som lÄter JÀvligt bra tycker jag, billigare dessutom.

Tycker du Shure SM57 Àr sÄ pass dyr sÄ man bör köpa Jams kopia?

Postat
Ja, man kan sÀkert sakna botten om kör enbart M160 till virvel. Men som komplement funkar den sÀkert utmÀrkt.

Jag har Àven hört den som överhÀng. DÀr lÄter den förvÄnansvÀrt bra!

Tycker i regel att Beyers mickar lÄter bra typ överallt.

Är ljudtekniker i en kyrka med 16 st 201:or. Körde 201 överallt pĂ„ trumsetet en gĂ„ng och det blev överaskande bra!

Postat (redigerat)

Sennheizer e905, Àr i grund och botten en sm57 fast utvecklad.

Han som gjorde Shure sm57/58 har Àven gjort Sennheiser E 900- serien!

Jag tycker han lyckades betydligt bÀttre hÀr!

kan varmt rekommendera dem!

e902 lÄter riktigt bra pÄ kagge, lika sÄ e904 pÄ pukor!

SmÄ och lÀtta att placera.

Redigerat av Alexho
Postat
Sennheizer e905, Àr i grund och botten en sm57 fast utvecklad.

Han som gjorde Shure sm57/58 har Àven gjort Sennheiser E 900- serien!

Jag tycker han lyckades betydligt bÀttre hÀr!

kan varmt rekommendera dem!

e902 lÄter riktigt bra pÄ kagge, lika sÄ e904 pÄ pukor!

SmÄ och lÀtta att placera.

Sennheiser har en bra line överlag. 😏

Postat

Sennheiser E906 har jag en av. Tycker den Ă€r bĂ€ttre Ă€n SM57, mĂ„nga sĂ€ger likadant. Är det samma konstruktör som till SM57 sĂ€ger det vĂ€l en del.

Men vi testade en billigare, E90? till gitarr den tyckte vi var sÀmre Àn sm57 pÄ gitarr. E906 Àr sÄ kanon pÄ gitarr, man hÀnger den i sladden utan stativ. Lite brigthare och bÀttre pÄ virvel med. Jag mickade min akustiska gitarr med E906 med. Den Àr helt enkelt nö-grym. SM57orna fÄr vila pÄ hyllan nÀr jag spelar in elgitarr.

Postat
Sennheiser MD421 Àr en schysst mick, inget snack om saken. En allround nÀrmick, precis som SM57. Men den kostar relativt mycket.

Du fÄr tvÄ Beyer M201 pÄ Thomann för priset av en MD421.

Dessutom Àr de krÄngligare att fÄ in mellan pukor, stativ och cymbaler.

Är det frĂ€mst trumset du kommer anvĂ€nda mickarna pĂ„ rekommenderar jag bĂ„de M201 och Ă€ven Sennheiser e904 före MD421. Just för prisets skull.

Jag skulle aldrig byta...inte en chans! Du har ett skönt klonkigt, rejÀlt ljud i 421:orna dÀr du Àven kan shifta lite pÄ mickens egna upptagning.

Postat
Jag skulle aldrig byta...inte en chans! Du har ett skönt klonkigt, rejÀlt ljud i 421:orna dÀr du Àven kan shifta lite pÄ mickens egna upptagning.

Ja och 421:an Ă€r mer mĂ„ngsidig och funkar till det mesta. 😏

Postat

421 har vÀl bara en upptagningskaraktÀr och det Àr njure. Det enda man kan göra Àr att rulla av basen lite

Postat
421 har vÀl bara en upptagningskaraktÀr och det Àr njure. Det enda man kan göra Àr att rulla av basen lite

Det var nog det han menade... 😏

Postat

Utöver SM57 och MD421 fins det en massa mÄngsidiga mikrofoner. Det Àr bara att gÄ ut och upptÀcka dem.

En av mina första mikrofonerfarenheter var en dynamisk Audio-Technica sÄngmikrofon. Ganska lik en Shure SM58 till utseendet. Det hÀr var i slutet av 80-talet, innan kinamickrevolutionen. Det jag hade att jÀmföra med var just en SM58 och en SM57.

Jag testade den pÄ allt möjligt och föredrog den framför Shures modeller pÄ just gitarrförstÀrkare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.