Jump to content
Annons

Troligen den bästa/tysta cpu fläkten på marknaden för tillfället.


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Sprang på denna fläkt då jag börjat tröttna på min orginal fläkt till I7 som låter lite väl mycket, denna installeras väldigt enkelt och ger otroliga resultat både kylningsmässigt samt ljudmässigt.

10db är en ganska fin siffra utan vattenkylning.

Kommer att beställa en snarast.

502731.jpg

Går att köpa på komplett nu för 729:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731

Här är en video hur man monterar den på ett lätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Utan vattenkylning"...? Det ÄR ju vattenkylning... 😄

Själv har jag fastnat för Scythe, som gör kalasbra och tysta kylare. Kör i nuläget med en Core2 Quad CPU med en Scythe Orochi kylare, som jag inte ens har behövt montera någon fläkt på, tack vare det fina luftflödet och tack vare den separata kammaren för hårddiskarna i mitt Antec P180-chassi. ☺️

Jag har haft vattenkylning tidigare, men tröttnade på det när pumpen lade av slutgiltigt efter att ha brummat mer och mer efter hand under några månader...

Jag har förresten en Zalman Reserator (fast den ursprungliga modellen, med blå radiator) inkl en ny pump (som dock måste placeras externt eftersom den är större än originalpumpen) och en Alphacool Cape Cora 642 radiator liggande (och diverse andra tillbehör och slangar), om någon i Malmötrakten vill ta över det till en billig peng för att testa vattenlekar... Troligen måste nytt kylblock införskaffas till nyare processorer, men sådant brukar alltid gå att få fram hos datorbutikerna.

EDIT: Lade till några länkar...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

CL-P0071.gif

Den här har jag och den låter ingenting... 😄

Fyfan sicken grej, blir svårt att stänga sidoluckan på min dock ☺️

"Utan vattenkylning"...? Det ÄR ju vattenkylning... ☺️

Själv har jag fastnat för Scythe, som gör kalasbra och tysta kylare. Kör i nuläget med en Core2 Quad CPU med en Scythe Orochi kylare, som jag inte ens har behövt montera någon fläkt på, tack vare det fina luftflödet och tack vare den separata kammaren för hårddiskarna i mitt Antec P180-chassi. ☺️

Jag har haft vattenkylning tidigare, men tröttnade på det när pumpen lade av slutgiltigt efter att ha brummat mer och mer efter hand under några månader...

Jag har förresten en Zalman Reserator inkl en ny pump (som dock måste placeras externt eftersom den är större än originalpumpen) och en Alphacool Cape Cora 642 radiator liggande (och diverse andra tillbehör och slangar), om någon i Malmötrakten vill ta över det till en billig peng för att testa vattenlekar... Troligen måste nytt kylblock införskaffas till nyare processorer, men sådant brukar alltid gå att få fram hos datorbutikerna.

Haha, ja där ser man, tänkte inte så mycket på det då jag fått för mig att vattenkylning kostar några tusen samt att man har extern tank för det, men nu ser jag naturligtvis detta.

Hur länge tror du denna kan hålla? Ett par år minst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag har inte redigerat om mitt inlägg och bildlänken är bara borta.... konstigt

Edit: jag bytte ut gif-bilden mot en jpg och då verkar den synas igen.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja där ser man, tänkte inte så mycket på det då jag fått för mig att vattenkylning kostar några tusen samt att man har extern tank för det, men nu ser jag naturligtvis detta.

Hur länge tror du denna kan hålla? Ett par år minst?

Den inbyggda pumpen i min Reserator höll i omkring 2 år, så något ditåt kan man säkert vänta sig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna metod kan också vara en idé. Galen idé, men ändå... 😆

http://www.tomshardware.com/reviews/strip-fans,1203.html

...bara att hoppas att man aldrig behöver bta ut något... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min dator, appropå effektiv kylning.

cooling_tower.jpg

Haha! Ingen direkt ljudlös pryl det där.

Denna metod kan också vara en idé. Galen idé, men ändå... 😆

oelpc_player.jpg

...bara att hoppas att man aldrig behöver bta ut något... 😠

Det där var fan det galnaste jag sett, skulle aldrig våga starta datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna metod kan också vara en idé. Galen idé, men ändå... 😆

http://www.tomshardware.com/reviews/strip-fans,1203.html

...bara att hoppas att man aldrig behöver bta ut något... 😠

För fem år sen ungefär cirkulerade det en video på en kille som gjort likadant. Han använde nån form av mineralolja och lade givetvis till färg i den samt belysning. Såg riktigt coolt ut. Dock kylde det ganska dåligt eftersom oljan cirkulerade så långsamt, pga trögheten. Fast å andra sidan kanske processorerna var varmare då, det var en AMD Athlon 64 med Winchester- eller Newcastlekärna. Länge sen alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Haha! Ingen direkt ljudlös pryl det där.

Det där var fan det galnaste jag sett, skulle aldrig våga starta datorn.

Transformatorolja funkar fint... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
WTF 😆 .hahahaa,största jag sett nånsin.

Men den kyler effektivt med flödet från chassifläktarna. 😄

Jag byggde i en Antec P182 och där får den plats... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)

Jag har fått höra av experter att det inte går att köra passiv kylare på I7 eftersom dom processorerna går väldigt varma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
post-17020-1267142302_thumb.jpg

Bästa kylaren jag ägt ☺️

Analogfreak? Vad sitter det för processor under din?

E8400 😮

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Sprang på denna fläkt då jag börjat tröttna på min orginal fläkt till I7 som låter lite väl mycket, denna installeras väldigt enkelt och ger otroliga resultat både kylningsmässigt samt ljudmässigt.

10db är en ganska fin siffra utan vattenkylning.

Kommer att beställa en snarast.

502731.jpg

Går att köpa på komplett nu för 729:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=502731

Här är en video hur man monterar den på ett lätt sätt.

Utan vattenkylning? Den har ju vattenkylning, eller vad menar du? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått höra av experter att det inte går att köra passiv kylare på I7 eftersom dom processorerna går väldigt varma.

Det går nog förutsatt att man har bra luftflöde genom lådan (d v s fläktar) men då kan man ju lika gärna sätta en tyst fläkt på CPU-kylaren med... Så länge man väljer rätt fläktar och stryper dem med potar så blir det tyst ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

E8400 😄

Jag funderar lite på hur mycket den här kylaren pallar. Det beror ju såklart på genomströmningen i lådan men ändå 😉 Hur ser din låda ut i övrigt?

Jag har en gammal trött 45W AMD propp under min, har testat och stänga av chassifläkten helt och det funkade. E8400 e väl på 65W va? Då borde den klara en 73W i5-650 me tycker man. Sätter man in en 95W+ propp tror jag den kan få det kämpigt. Då behöver man nog så mycket genomströmning i lådan att man lika gärna kan sätta nån fläkt på processorn istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Så såg det ut när jag byggde den...

Antec P182 och chassifläktarna byttes ut mot lågvarviga Noctua. 😆

Jag hör bara hårddiskarna så det blir snart SSD-diskar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...