Jump to content
Annons

Vad kan jag ta för arvode? (Ljud för reklam)


Kokanin

Recommended Posts

Hej,

Dumt nog vet jag inte exakt vad det är för jobb de har att erbjuda mig, men ska dit på möte imorgon (torsdag). De jag ska träffa är ett team som arbetar med de stora företagen. Gör hela kampanjer åt lokaltrafiksföretaget, jeansföretag osv. De har nämnt att de ofta gör flashsidor, och vi har pratat om att jag kanske skulle få göra ljud till dessa.

De sa att jag måste vara beredd på att säga hur mkt pesos jag vill ha, redan imorgon! Jag har ingen som helst koll på hur mkt jag kan ta ut.

Arbete 1: T.ex. göra ljud till knappar på flashsida (på- & avrullning + klick = 3 ljud). Förmodligen till stort företag.

Vad kan jag ta för detta?

Arbete 2: Om de ber mig göra en loop till sidan. Eller kanske t o m skriva en låt som passar till märket?

Vad kan jag ta för detta?

(Kommer köras vitt - har F-skattsedel)

Förväntar mig inga svar på så kort notis, men chansa får man! 🙂 Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Dumt nog vet jag inte exakt vad det är för jobb de har att erbjuda mig, men ska dit på möte imorgon (torsdag). De jag ska träffa är ett team som arbetar med de stora företagen. Gör hela kampanjer åt lokaltrafiksföretaget, jeansföretag osv. De har nämnt att de ofta gör flashsidor, och vi har pratat om att jag kanske skulle få göra ljud till dessa.

De sa att jag måste vara beredd på att säga hur mkt pesos jag vill ha, redan imorgon! Jag har ingen som helst koll på hur mkt jag kan ta ut.

Arbete 1: T.ex. göra ljud till knappar på flashsida (på- & avrullning + klick = 3 ljud). Förmodligen till stort företag.

Vad kan jag ta för detta?

Arbete 2: Om de ber mig göra en loop till sidan. Eller kanske t o m skriva en låt som passar till märket?

Vad kan jag ta för detta?

(Kommer köras vitt - har F-skattsedel)

Förväntar mig inga svar på så kort notis, men chansa får man! 🙂 Tack på förhand!

Kom överens med dig själv om en timersättning du vill begära, för användning av dig och dina studioresurser. 500 spänn + moms kanske? Sedan kanske 2 timmars jobb per minut färdig musik? Med minst en timme för varje enskild blipp de vill ha? Det viktigaste är nog att du gör klart för dig själv vilka parametrarna är, och hur du skall ta betalt för dem. Sen kan du bolla med variablerna tills du hamnar på ett vettigt pris. Ett förslag till metodik bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville de ha ett fast pris för allt? Annars kan du väl föreslå timlön. Ett par hundralappar + moms.

Grejen är att jag skulle nog lägga ner min själ (och 200 timmar) på detta, så jag får fler jobb av dem. Haha. 🙂

Så jag vet inte hur många timmar jag kan säga att det tar (?).

Fast pris kanske är det bästa, nu innan man kommit in i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att jag skulle nog lägga ner min själ (och 200 timmar) på detta, så jag får fler jobb av dem. Haha. 🙂

Så jag vet inte hur många timmar jag kan säga att det tar (?).

Fast pris kanske är det bästa, nu innan man kommit in i det.

Jag vet hur det känns, jag lägger också ner omänskligt med tid för att få nöjda kunder. Jag brukar skriva upp färre timmar än jag arbetat. Kunden blir nöjd och kommer att ha intrycket att jag arbetat effektivt och professionellt (förutsatt att resultatet håller). Jag kommer med erfarenhet att få klart jobben fortare och fortare och efter ett tag så är jag uppe i de antal timmar jag faktiskt föreslog, fast med en högre timlön.

Faran med att sätta ett fast pris nu är att det kan vara svårt att komma ur det för framtida jobb. Om du märker att du tog på tok för lite betalt och vill dubbla ditt arvode så tror jag att det ur arbetsgivarens ögon är en stor nackdel när du höjer ditt arvode med 100%. Även om det är en skälig summa så är själva uppförhandlingen mer än obekväm. Med en timlön har du större kontroll på vad ditt arbete är värt för dig.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville de ha ett fast pris för allt? Annars kan du väl föreslå timlön. Ett par hundralappar + moms.

Tack Erik för svaret förresten. 🙂

Kom överens med dig själv om en timersättning du vill begära, för användning av dig och dina studioresurser. 500 spänn + moms kanske? Sedan kanske 2 timmars jobb per minut färdig musik? Med minst en timme för varje enskild blipp de vill ha? Det viktigaste är nog att du gör klart för dig själv vilka parametrarna är, och hur du skall ta betalt för dem. Sen kan du bolla med variablerna tills du hamnar på ett vettigt pris. Ett förslag till metodik bara.

Okej. Så jag skulle t.ex. kunna ta:

I startavgift: 500 kr

För 3 blip-ljud: 600 kr (200 kr/h)

Totalt 1100 + moms.

Eller:

I startavgift: 500 kr

Loop 1 min: 400 kr

Totalt 900 kr + moms.

Tänkte jag rätt nu?

(Hm.. kanske man ska arbeta liite långsammare än så) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur det känns, jag lägger också ner omänskligt med tid för att få nöjda kunder. Jag brukar skriva upp färre timmar än jag arbetat. Kunden blir nöjd och kommer att ha intrycket att jag arbetat effektivt och professionellt (förutsatt att resultatet håller). Jag kommer med erfarenhet att få klart jobben fortare och fortare och efter ett tag så är jag uppe i de antal timmar jag faktiskt föreslog, fast med en högre timlön.

Faran med att sätta ett fast pris nu är att det kan vara svårt att komma ur det för framtida jobb. Om du märker att du tog på tok för lite betalt och vill dubbla ditt arvode så tror jag att ett höjt arvode med 100% är till stor nackdel jämfört med att ha lagt sig på den nivån från början.

Ah.. där sa du något! Är nog bäst att förklara timpriset för dem, och höja Det priset senare, i sådana fall.

1000 kr för sin själ är inte mkt (framför allt inte efter skatt haha). Men som du säger, man blir förhoppningsvis effektivare. Kanske man t o m kan lämna själen hemma med den riktiga musiken. 😕

Tack för svaret. Du också Strummindude! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske man t o m kan lämna själen hemma med den riktiga musiken. 😕

Det strävar jag mot varje dag 🙂 Den ska inte behövas om man kan sitt jobb.

Tänk också på att inte vara tjorvig och komma med komplicerade förslag. Det gillar inga arbetsgivare. Det ska vara enkelt, koncist, pang på, inga konstigheter. Då har du jobb!

Om en underentreprenör visade mig sitt arvode i ett diagram med diverse startbelopp och andra variabler så skulle jag dra öronen åt mig för att jag känner att jag tappar kontrollen på mina utgifter. Och det behöver inte vara avancerade uträkningar för att de slutar lyssna. Tro mig! Det ska vara enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det strävar jag mot varje dag 😆 Den ska inte behövas om man kan sitt jobb.

Tänk också på att inte vara tjorvig och komma med komplicerade förslag. Det gillar inga arbetsgivare. Det ska vara enkelt, koncist, pang på, inga konstigheter. Då har du jobb!

Om en underentreprenör visade mig sitt arvode i ett diagram med diverse startbelopp och andra variabler så skulle jag dra öronen åt mig för att jag känner att jag tappar kontrollen på mina utgifter. Och det behöver inte vara avancerade uträkningar för att de slutar lyssna. Tro mig! Det ska vara enkelt.

Nä, precis. Det här ska ju vara ett jobb. Ett trevligt sådant. 🙂 Får hitta en alternativ jobb-själ, som vet när det låter "bra". 😕

Okej. Skitbra tips. Ska omedelbart sluta skissa på diagrammet. 🙂 Jag säger helt enkelt att "..det här låter intressant, och kommer gå snabbt. Priset bör, enligt mitt timpris, inte hamna på mer än tusen plus moms. Jaha, men då säger vi väl det? Skitfin slips förresten.".

Sedan om de vill ha förklaring på timpris, då kan man gå in på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har helt rätt ingång där. Kommer gå hur bra som helst 🙂

Lycka till!

Ps, en rätt intressant grej är att ta reda på vad de har betalat till den tidigare ljudproducenten. Det kan vara till stor hjälp när man väljer nivå. Jag fick ett jobb som musikproducent till ett stort evenemang för ett par år sedan då arbetsgivaren precis sparkat sina tidigare musikproducenter för att de var för dyra. (insideinformation från en vän 😕 ) Han frågade mig vad jag ville ha och jag hade ingen aning så jag svarade "min ambition är att vara lite billigare än det du betalat tidigare" varpå han föreslog en siffra som var dubbelt så hög som min förhoppning. Det var en bra dag:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Erik för svaret förresten. 🙂

Okej. Så jag skulle t.ex. kunna ta:

I startavgift: 500 kr

För 3 blip-ljud: 600 kr (200 kr/h)

Totalt 1100 + moms.

Eller:

I startavgift: 500 kr

Loop 1 min: 400 kr

Totalt 900 kr + moms.

Tänkte jag rätt nu?

(Hm.. kanske man ska arbeta liite långsammare än så) 😕

Nja - i dina exempel blir det snarast så här:

3 blippar à 500 kr = 1500 kr + moms

1 minut musik = 2 timmar = 2 x 500 kr = 1000 kr + moms

500 spänn i timmen är alla gånger en rimlig timpenning - du ska betala all skatt och alla avgifter plus att du har kostnader för utrustning och lokal - det blir inte mycket över till dig så det är rena vrakpriset. Sen har jag ju ingen aning om hur snabbt du jobbar - men gör gärna tidsuppskattningen själv. Hur många timmar skulle du i snitt behöva per minut färdig musik. Inklusive tracking, mix och mastering. 2 timmar är kanske snålt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Erik med den ledsna smileyn.

Man vinner på att ha ett enkelt kostnadsupplägg.

500-600:- timmen plus moms är en bra deal.

När de frågar hur mycket det kostar att t ex göra ljud till sex knappar kan du snabbt svara att det tar ungefär en timme per ljud (eller något annat rimligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har helt rätt ingång där. Kommer gå hur bra som helst 🙂

Lycka till!

Ps, en rätt intressant grej är att ta reda på vad de har betalat till den tidigare ljudproducenten. Det kan vara till stor hjälp när man väljer nivå. Jag fick ett jobb som musikproducent till ett stort evenemang för ett par år sedan då arbetsgivaren precis sparkat sina tidigare musikproducenter för att de var för dyra. (insideinformation från en vän 😕 ) Han frågade mig vad jag ville ha och jag hade ingen aning så jag svarade "min ambition är att vara lite billigare än det du betalat tidigare" varpå han föreslog en siffra som var dubbelt så hög som min förhoppning. Det var en bra dag:D

Mja, jag börjar förstå hur det kanske fungerar. 😆 Tack!

Det där var också ett mycket bra tips. Jag kanske t o m lånar din ambition. haha 🙂

Jag träffade Art Directorn på nyår. Med några öl i sig fick jag veta att "det finns pengar" och "gillar vi det som levereras betalar vi där efter". Så kan vara läge att fråga om "det vanliga arvodet". Får se hur snacket utvecklas imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Så jag skulle t.ex. kunna ta:

I startavgift: 500 kr

För 3 blip-ljud: 600 kr (200 kr/h)

Totalt 1100 + moms.

Eller:

I startavgift: 500 kr

Loop 1 min: 400 kr

Totalt 900 kr + moms.

Tänkte jag rätt nu?

(Hm.. kanske man ska arbeta liite långsammare än så) 😄

Har alltid haft ågren inför det där med prissättning, så det var ett bra initiativ att ta upp det här tycker jag!

Tycker att det verkar ganska rimligt, det är i varje fall inte oskäligt dyrt. Kan dock tänka mig att såpass stora företag är beredda att lägga mer än så såna bitar, men hur långt vågar man pusha det liksom? 🙂

EDIT: Såg sen att nåra hann svara medan jag skrev, och bekräftade det jag kände på mig - att det är värt mer. Vilket kanske visar problematiken jag har haft (och tydligen fortfarande har 😉 ). Det är nog många som har svårt att veta vad sånt här egentligen är värt.

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja - i dina exempel blir det snarast så här:

3 blippar à 500 kr = 1500 kr + moms

1 minut musik = 2 timmar = 2 x 500 kr = 1000 kr + moms

500 spänn i timmen är alla gånger en rimlig timpenning - du ska betala all skatt och alla avgifter plus att du har kostnader för utrustning och lokal - det blir inte mycket över till dig så det är rena vrakpriset. Sen har jag ju ingen aning om hur snabbt du jobbar - men gör gärna tidsuppskattningen själv. Hur många timmar skulle du i snitt behöva per minut färdig musik. Inklusive tracking, mix och mastering. 2 timmar är kanske snålt?

Okej, då är jag med! Tack!

Brukar man ta olika betalt för olika typer av musikproduktioner?

Jag menar. Om de vill ha en loop (som inte utvecklas så mkt) går arbetet så mycket snabbare än om jag ska skriva ett musikstycke, ut efter den vision/känsla som AD'n kommit fram till.

Eller iofs. Återigen, då handlar det om timpris. Timpris verkar vara en bra grej. (Nu tänker jag högt märker jag)

Håller med Erik med den ledsna smileyn.

Man vinner på att ha ett enkelt kostnadsupplägg.

500-600:- timmen plus moms är en bra deal.

När de frågar hur mycket det kostar att t ex göra ljud till sex knappar kan du snabbt svara att det tar ungefär en timme per ljud (eller något annat rimligt).

Okej, tack för tipset. Det låter smidigt.

Så jag nämner för dem att jag tar 500 kr/h, och efter lite detaljer kan jag enkelt säga hur lång tid det tar. Dvs, jag nämner timpriset. Men pratar sedan endast om timme per ljud eller minut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vettefan var smileyn kommer ifrån, och jag kan inte ta bort den heller! Kanske är för att jag varit inaktiv i 4 år så har nån moderator märkt mig.

Jag tycker inte du behöver ändra på den. Den är skön. 😄

Men ibland behöver man omväxling.

I övre högra hörnet hittar du en länk till kontrollpanelen.

Kontrollpanelen har en meny i vänstermarginalen. Under rubriken "Medlemsprofil" hittar du "Byt avatarbild".

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid haft ågren inför det där med prissättning, så det var ett bra initiativ att ta upp det här tycker jag!

Tycker att det verkar ganska rimligt, det är i varje fall inte oskäligt dyrt. Kan dock tänka mig att såpass stora företag är beredda att lägga mer än så såna bitar, men hur långt vågar man pusha det liksom? 😄

Jo det är onekligen svårt att prata prissättning. Jag är överlag dålig på att prata för mig, och min kunskap. Men nu har jag lovat mig själv att börja prata, och "VIPS!" så har jag två möten. Gäller bara att fortsätta prata på nu så man får det man förtjänar. 😉

Nu visade det ju sig att jag satte något för låg timpenning. Så tack vare Strummindude och joachime kan man kanske äta köttsoppa istället för ärtsoppa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar man ta olika betalt för olika typer av musikproduktioner?

När det gäller uppdragsgivare som man planerar ha en långvarig och regelbunden relation med tycker jag att det är fair att enas om ett fast timpris. Då varierar ersättningen med hur mycket tid du rapporterar att du lägger ned.

Som Erik skriver kan man ibland rapportera mindre tid än man faktiskt lagt ned. Endera för att attrahera kunden att återkomma elelr för att kompensera för något som man inte tycker kunden borde betala för. Det kan handla om att man känner sig oerfaren uppdraget och drar av för tid man "trevar sig fram". Eller något missförstånd eller haveri som gjort att uppdraget tagit längre tid än det skule behövt göra.

Samtidigt tycker jag att det är viktigt att göra överenskommelse om vidareanvändning av det material du levererar. Beställer de ljud för en kunds räkning och sedan återanvänder dessa ljud i flera andra sammanhang har du rätt till ytterligare ersättning. Din kund spar tid och resurser på att använda befintligt material och du borde också bli kompenserad för det.

Jag skulle nog föreslå 50 % av det ursprungliga beloppet vid varje vidareanvändning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Endera för att attrahera kunden att återkomma elelr för att kompensera för något som man inte tycker kunden borde betala för. Det kan handla om att man känner sig oerfaren uppdraget och drar av för tid man "trevar sig fram". Eller något missförstånd eller haveri som gjort att uppdraget tagit längre tid än det skule behövt göra.

Precis så jag tänker! Jag är inget fullfjädrat proffs, och drar därför av de timmar som ett fullfjädrat proffs inte hade lagt ner. Har fungerat bra hittills. Men snart måste jag förhandla upp min timlön...*aik* Kommer att flytta verksamheten till en studiolokal som kostar pengar och behöver således få in mer pengar i verksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt tycker jag att det är viktigt att göra överenskommelse om vidareanvändning av det material du levererar. Beställer de ljud för en kunds räkning och sedan återanvänder dessa ljud i flera andra sammanhang har du rätt till ytterligare ersättning. Din kund spar tid och resurser på att använda befintligt material och du borde också bli kompenserad för det.

Jag skulle nog föreslå 50 % av det ursprungliga beloppet vid varje vidareanvändning.

Tack för tipset! Det låter ju rimligt. Bra att ta upp det med dem. De får veta att de gärna får använda materialet igen, de får veta vad det kostar och de blir medvetna om att det spar dem tid (om de inte redan kommit fram till det själva).

Link to comment
Dela på andra sajter

500 kr/timme.

Max 6 ljud per dag. Eller vad du tror är rimligt med fikaraster och lunch etc.

En arbetsdag=4000 kr.

För ett större företag är 4000 kaffepengar.

Jag jobbade som grafiker för 10 år sen och gjorde en del CD-omslag efter regeln 1 fodral/arbetsdag = 4000 kr. Det var ingen som höjde på ögonbrynen åt den summan. Ibland gjorde jag det på två timmar...

Kul att du fått jobb!

Ps. Att sätta ett ordentligt pris innebär dessutom en garanti för att de får jobbet gjort på ett bra sätt och i tid. Det sämsta man kan göra är att vara för billig, det ser aldrig seriöst ut. ds.

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är onekligen svårt att prata prissättning. Jag är överlag dålig på att prata för mig, och min kunskap. Men nu har jag lovat mig själv att börja prata, och "VIPS!" så har jag två möten. Gäller bara att fortsätta prata på nu så man får det man förtjänar. 😉

Nu visade det ju sig att jag satte något för låg timpenning. Så tack vare Strummindude och joachime kan man kanske äta köttsoppa istället för ärtsoppa. 🙂

Du och jag verkar stå på ungefär "samma ställe" känns det som 🙂 Jag borde nog stå på mig lite jag oxå.

Än en gång har Studioforumet inneburit ökad insikt och framåtskridande 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur det gick?

Jodå, mötet gick kanon! 😏 Det är två reklambyråer som sammarbetar med varandra just med detta projekt. Den andra byrån hade en "ljudkille" redan, medans byrån jag var på var mer intresserad av att jobba med mig. Så det står mellan mig och den andra. Byrån jag var på berättade att de i dagsläget inte har någon "ljudkille" i teamet och nämnde att om de är nöjda med mig kan jag bli "ordinarie". Jag lade mig därför ganska lågt i pris, för att få jobbet - och en fot in i teamet. Får svar vilken dag som helst.

Nu har jag iaf presenterat mig för dem. Blir det inte detta jobb borde jag få chansen en annan gång. ☺️

5000 spänn + moms. Inkl musikloop, kan du ta. Tycker de att det är för dyrt, så får de pruta istället. Men troligen är de helt ok med detta.

Får försöka ta ut lite mer nästa gång. De är medvetna om att jag lade mig billigare "än jag brukar".

För en loop på 1 min, 1 klickljud och ett "swoosch-ljud" hamnade vi på 2000 kr + moms. Det kunde eventuellt bli 4 loopar till, och då snackade vi om ca 8000 kr + moms.

Mitt mål är att göra ett gott intryck så jag får mer jobb av dem. Det är inte vanligt att de sammarbetar med andra byråer, så nästa gång kanske jag inte konkurrerar med någon annan.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokanin: Kul att höra att det gick bra! Det är ju rätt vanligt också att man får lägga sig lite lägre om det handlar om ett första/visa-upp-sig-jobb. Får ni upp en bra relation så blir det ju antagligen mer jobb. Sen i framtiden kan du ju alltid försöka få dem att fråga dej innan de har gett offert till sina kunder, om vad du skulle vilja ha betalt för musiken. Då ökar chanserna att du får så mycket som du vill ha, pga att byrån kan lägga på din kostnad redan på offertstadiet. Sen är det upp till slutkunden att pruta på hela offerten istället. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, mötet gick kanon! 😛 Det är två reklambyråer som sammarbetar med varandra just med detta projekt. Den andra byrån hade en "ljudkille" redan, medans byrån jag var på var mer intresserad av att jobba med mig. Så det står mellan mig och den andra. Byrån jag var på berättade att de i dagsläget inte har någon "ljudkille" i teamet och nämnde att om de är nöjda med mig kan jag bli "ordinarie". Jag lade mig därför ganska lågt i pris, för att få jobbet - och en fot in i teamet. Får svar vilken dag som helst.

Nu har jag iaf presenterat mig för dem. Blir det inte detta jobb borde jag få chansen en annan gång. 😄

Får försöka ta ut lite mer nästa gång. De är medvetna om att jag lade mig billigare "än jag brukar".

För en loop på 1 min, 1 klickljud och ett "swoosch-ljud" hamnade vi på 2000 kr + moms. Det kunde eventuellt bli 4 loopar till, och då snackade vi om ca 8000 kr + moms.

Mitt mål är att göra ett gott intryck så jag får mer jobb av dem. Det är inte vanligt att de sammarbetar med andra byråer, så nästa gång kanske jag inte konkurrerar med någon annan.

Tack för alla svar!

Vad kul att det gick bra! Då får man önska dig lycka till i fortsättningen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...