Jump to content
Annons

Förberedelsetråd inför studiofestival #31


therocker

Recommended Posts

En ide är att generalen, när förslagen haglat klart om nån dag eller två, plockar ut några stycken och så röstar vi om dem, kanske går det fixa en poll?

"debatt", om vi väljer en film som inte har skräcktema så blir det ju inte "skräckmusik"

Signaturmelodi är också okej, till viss mån även percussionfestival

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Filmmusik, en filmsnutt ca 5-10 min lång (kan klippas ur vilken film som helst) tas fram som ska ljudläggas.
Från planeringen av #29:
Inför röstningen kan resultaten jämföras med hjälp av VLC. Där kan man specifiera att ladda in vår vinjettvideo som bildspår och alla deltagares bidrag som ljudspår.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Öppna-funktionen från menyn och bläddra fram filmen.

Kryssa för den inringade rutan och öppna valfri mp3-fil.

iwlu6p.jpg

Om det redan finns ett ljudspår i filmfilen, så kommer mp3-filen att dyka upp som Ljudspår 2

2cicx2a.jpg

Den här vägen slipper alla ladda hem 10-15 filmklipp, det räcker med att byta ut ljudspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast är att använda programet AVI-Mux_GUI man laddar in filmen där sedan alla ljud spåren - spara filmen. Sen så är alla spåren färdiga bara att växla imellan på tex VLC.

Så slipper man lägga in spåren själv och krångla.

Gjorde ett test nyss med Hans Zimmer och Steve Jablonsky musik, funkar suveränt.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom en massa idéer, många lite udda.

Filmmusik.

Finskt trolltema.

Motorväg inspirerande musik.

Orkan och vindar Musik.

Samurai inspirerande musik.

NYA

Kärnvapen reaktor inspirerande musik.

Hellfog, har reducerat dina ideer lite 🙂

samarbetsfestival var jag med på på kontrillrummets forum och den jag fick samarbeta med tänkte lägga sången dagen innan bidraget skulle vara inne men då hade han ont i halsen så det blev inget bidrag. 😆

Ok, anledning nog för att vi ska hoppa det temat!

En signaturmelodi för ett TV-program...

...eller en temamelodi/intromusik till en film. Sedan får vi bestämma en genre. (Komedi, action, skräck osv.)

Blir lite som #29?

Filmmusik: Kul, men det blir jobbigt för oss som kör program där man inte kan importera videofiler. (Reason)

Carle, om det inte krävs några större synk krav, endast musik och inga röster så finns inga undanflykter även för reasonanvändrana 🙂

P-rulle-musik, a'la sliskigt 70-tal.

Sluta Hellpig, tappar koncentrationen.... 😄

Eller ta valfri svensk film som skulle behöva bättre filmmusik? 😏

Bättre vore ha en sekvens a 4 minuter så alla får samma film, lite lättare rösta då

EDIT: nej nu vet jag, sätt musiken till en filmtrailer, bästa vore att ha en färdig trailer utan musik, men det finns väl inte att få tag på, alltså tar någon och gör en trailer av en befintligt film, man vill få med dialog, men ingen filmmusik. Säg 3 eller 4 minuter? Helst någon film med blandning av lite olika 'moods'- sekvenser, såsom actionsekvens, drama/gräl, kärlek, skräck etc etc

Har kollat på MÅNGA redan färdiga trailers för att se om någon kan vara lämplig för ändamålet men tror att det är för svårt då det oftast är så mkt tal. Göra en egen trailer har jag ingen ork till.

Jag tänder helt på motorvägs inspirerat tema! 😄😄

Sammanfattar vi intresset så här långt tycker jag att det står mellan film eller motorvägstema. Själv skulle jag inte ha nåt emot kärnreaktortema eller orkan och vind musik tema.

Vad gäller film så har jag hittat en animerad film strax under 5 minuter lång på nätet, har frågat filmmakaren om lov och vi får använda filmen. Den växlar i känsloläge under hela filmen vilket känns intressant, finns plats för både ångest och "fria vidder".... 🙂

För att förenkla för alla vid röstningen skulle jag eventuellt kunna tänka mig att lägga ut alla bidrag på youtube så blir röstningen enklare för er.

Vad sägs?

Link to comment
Dela på andra sajter

mattias_k (oregistrerad)

Filmmusik, motorväg och porrmusik tycker jag låter roligt 😏 Varför inte filmmusik till en porrfilm som utspelar sig på en motorväg?

Det roliga med filmmusik är att man får använda sin Orkester-plugins på riktigt, och att det blir väldigt annorlunda för oss som mest sitter och spelar in massa "coola" gitarrsolon hela dagarna. Men som någon sade så är det ganska likt skräck-temat. Dock så var inte jag med i den tävlingen... Om någon skulle hitta en trailer utan musik, men med dialog så skulle det vara grymt. Sen var det väl det där med copyright?

Motorväg är skithäftigt, och mina tankar förs direkt till en låt från soundtracket till "Local Hero", men jag kommer inte på vad låten heter. Det är en motor i början i alla fall, och sedan lite country-aktigt tema (Mark Knopfler you know...).

Porrmusik.... Mums.

Link to comment
Dela på andra sajter

motorvägsinspirerad musik: Du står ute på en motorväg, vad känner du? Vad vill du spela.

Man skulle också kunna ha en massa metalliska ljud också.

Nej men vänta nu, motorvägsmusik är väl låtar att glida till, praktexempel "Born to be wild" med Steppenwolf!?

Indisk sexlåt: Behöver inte ha så mycket med p-rullemusik att göra, men det kan också göra det, förutom att den inehåler lite stön, och lite indisk instrument av tycke alla fall.

fransk baguettemusik: Tänk dig en man med en basker och baguett i handen, och dom spelar dragspel i bakgrunden. Och en vacker kvinna med röd kjol stirrar på honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men vänta nu, motorvägsmusik är väl låtar att glida till, praktexempel "Born to be wild" med Steppenwolf!?

Var inte tanken direkt att man ska göra glida runt musik, när jag tänkte på motorväg tänkte jag lite annorlunda än vad ni verkar göra.

I så fall hade jag aldrig nämd temat ens, för jag vill inte göra någon glida runt musik direkt.

Det är för TRIST och vanligt.

Film, kärnreaktortema eller orkan och vind musik tema är roligt och intressant.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

mer motorvägs låtar:

såg att Dj shadow hade 2 motorvägs låtar också.

annars kunde det vara kul med någon midifil man måste använda fast med valfritt ljud och tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte tanken direkt att man ska göra glida runt musik, när jag tänkte på motorväg tänkte jag lite annorlunda än vad ni verkar göra.

I så fall hade jag aldrig nämd temat ens, för jag vill inte göra någon glida runt musik direkt.

Det är för TRIST och vanligt.

Film, kärnreaktortema eller orkan och vind musik tema är roligt och intressant.

Men väldigt diffust!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte tanken direkt att man ska göra glida runt musik, när jag tänkte på motorväg tänkte jag lite annorlunda än vad ni verkar göra.

I så fall hade jag aldrig nämd temat ens, för jag vill inte göra någon glida runt musik direkt.

Det är för TRIST och vanligt.

Film, kärnreaktortema eller orkan och vind musik tema är roligt och intressant.

Det är väl fritt för var och en vilka associationer man får av "motorvägsmusik". Själv hör jag zz-top, gimme all your lovin eller sharp dressed man 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är det som är tanken att det ska vara fritt fram, vad man blir inspirerad av.

Gör det inte så abstrakt, det ska väl vara en utmaning och det är ju en festivaltävling där man visar upp färdigheter har jag tolkat det som.

Annars kan vi ju helt enkelt göra en låt och sedan talar vi om vad som har inspirerat oss!?

Återkommer igen till kontrollrummets 80-talsfestival.

Där poäng kunde delas ut trots att man säger att produktionen lät 90 och man inte hörde nån typisk 80-tals "touch"...ska den verkligen ha poäng då!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det inte så abstrakt, det ska väl vara en utmaning och det är ju en festivaltävling där man visar upp färdigheter har jag tolkat det som.

Annars kan vi ju helt enkelt göra en låt och sedan talar vi om vad som har inspirerat oss!?

Återkommer igen till kontrollrummets 80-talsfestival.

Där poäng kunde delas ut trots att man säger att produktionen lät 90 och man inte hörde nån typisk 80-tals "touch"...ska den verkligen ha poäng då!?

Ingen aning om vad du pratar om, du resonerar helt idiotiskt.

THE END:

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning om vad du pratar om, du resonerar helt idiotiskt.

THE END:

Kanske var lite luddig, skrev imorse.

Men vad är det du inte fattar!?

Gör en låt om ELD...vari ligger riktlinjerna?

Bara min åsikt...herregud!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Orsaken till festivalen är att ge oss själva inspiration och en anledning till att skriva musik. (Min åsikt). Därför behövs ett tema som många går i gång på, motorväg verkar vara ett sånt tema. På vilket sätt man associerar till temat spelar mindre roll, kan ge sköna överaskningar. En bifogad motivering till bidraget kanske inte är helt fel?

Hur som helst så kommer ni att få rösta mellan 3-4 olika förslag, slänger upp en sån tråd i slutet av veckan. Så än är det INTE färdigt, kom gärna med nya förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Agentmusik eller spagettiwestern.

låter också skoj.

gärna en 70-tals festival. har hamnat i ett sug efter att göra lite kiss, sweet,slade mm. låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så få som nappar på idén om porrfilmsmusik då?

70-tal ala Starsky and Hutch-musik! Hur coolt hade inte det varit :rolleyes:😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...