Jump to content
Annons

Förberedelsetråd inför studiofestival #31


therocker

Recommended Posts

Jaha go'vänner! Eftersom den generöse Carl Cadello skänkte förstapriset till mig (vilket jag tackar allra ödmjukast för) så tar jag på mig ansvaret att hålla i den 31:a festivalen.

Är så taggad att jag drar igång planeringen inför nästa studiofestival redan innan den förra hunnit kallna! ☺️

Jag har några ideer över tema vilka jag presenterar nedan men tar tacksamt emot andra förslag och ser gärna en givande diskussion i tråden.

Samarbetsfestival, jag delar in alla intresserade i grupper om förslagsvis 3 i varje där uppgiften är att gemensamt skapa ett bidrag. Min tanke är att i grupperna få så stor spridning som möjligt avseende musikalisk inriktning och andra färdigheter som att komponera, mixa/producera eller att spela olika instrument. Detta skulle kunna ge MYCKET intressanta bidrag! Krävs dock ganska många deltagare för detta tema.

Filmmusik, en filmsnutt ca 5-10 min lång (kan klippas ur vilken film som helst) tas fram som ska ljudläggas. Har inga erfarenheter själv från detta område men tror det skulle kunna vara kul samtidigt som jag anar vissa potentiella problem.

General midi, laxlaxlax efterfrågade detta i nån tråd. Gör en låt enligt general midi standard (midifil som kan spelas upp och låta lika vart som helst, i mobilen eller i windows). Ser möjliga problem även här då jag själv haft krångel att få det att funka i mitt inspelningsprogram.

80-tal, ett mysterium att decenniet inte varit föremål för en studiofestival än!

Schlagerfestival, gör ett seriöst försök att göra en typisk schlager, vinnaren förbinder sig att skicka in det till nästa års uttagning 😄

Kommer inte på nåt mer för tillfället men tycker nog att samarbetsfestivalen skulle vara väldigt kul att genomföra! Synpunkter? Andra förslag?

Har tänkt att temat ska vara klart innan den 1:a februari

Edit: stavfel

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 77
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag kom en massa idéer, många lite udda.

Filmmusik.

Valfri musik med twist, måste dock innehålla jojk eller ett kinesiskt instrument.

Vattentema, låten måste innehålla vatten av något slag.

30-40 tals jazz.

Valfri Asiatisk musik.

Finskt trolltema.

Hissmusik.

Gör om musiken till en TV-serie.

Göra en Countrylåt.

Indisk sexlåt.

Göra en låt baserat endast på Fem ord, behöver dock inte innehålla sång kan vara instrumental låt, bli inspirerad av orden bara.

Eld, Luft och Vatten tema.

Mordtema.

Katolsk lagerstämma.

Tropisk Vaggvisa.

Göra en Mariachi låt.

Motorväg inspirerande musik.

Orkan och vindar Musik.

Samurai inspirerande musik.

Tivoli musik.

Fransk baguette musik

NYA

Cowboy western style theme.

Kärnvapen reaktor inspirerande musik.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Filmmusik, en filmsnutt ca 5-10 min lång (kan klippas ur vilken film som helst) tas fram som ska ljudläggas. Har inga erfarenheter själv från detta område men tror det skulle kunna vara kul samtidigt som jag anar vissa potentiella problem.

Hade samma idée själv. den gillar jag väldigt mycket den tar vi. ☺️

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

"80-tal" var jag med i ett 'annat' forum och gjorde, schlager låter nästan country och dansband, har också gjorts, eller blandar jag ihop forumen nu? 🙂

Förutom filmmusik som låter intressant, så hade hellfog en del,

"motorvägsinspirerad musik" låter skoj, kan bli flera sköna trax att ha i bilen? 🙂

"Indisk sexlåt" låter också spännande, har det något med p-rullemusik att göra? ☺️

Jag undrar också vad "fransk baguettemusik" är?

"Katolsk lagerstämma" låter konstigt också, lika konstigt som "protestantisk förrådsröst" 😄

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom filmmusik som låter intressant, så hade hellfog en del,

"motorvägsinspirerad musik" låter skoj, kan bli flera sköna trax att ha i bilen? 🙂

"Indisk sexlåt" låter också spännande, har det något med p-rullemusik att göra? ☺️

Jag undrar också vad "fransk baguettemusik" är?

"Katolsk lagerstämma" låter konstigt också, lika konstigt som "protestantisk förrådsröst" 😄

motorvägsinspirerad musik: Du står ute på en motorväg, vad känner du? Vad vill du spela.

Man skulle också kunna ha en massa metalliska ljud också.

Indisk sexlåt: Behöver inte ha så mycket med p-rullemusik att göra, men det kan också göra det, förutom att den inehåler lite stön, och lite indisk instrument av tycke alla fall.

fransk baguettemusik: Tänk dig en man med en basker och baguett i handen, och dom spelar dragspel i bakgrunden. Och en vacker kvinna med röd kjol stirrar på honom.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att förra vinnaren (eller tvåan i detta fall) skall få bestämma själv och att vi enbart skall ge synpunkter på hans förslag. Jag gillar 80-talsgrejen även om den känns gjord. Fast jag röstar ändå mest för den. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att förra vinnaren (eller tvåan i detta fall) skall få bestämma själv och att vi enbart skall ge synpunkter på hans förslag. Jag gillar 80-talsgrejen även om den känns gjord. Fast jag röstar ändå mest för den. ☺️

Hehe, jag välkomnar andra förslag 😄 även om temat knappast blir katolsk lagerstämma....Ingen som är samarbetssugen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att förra vinnaren (eller tvåan i detta fall) skall få bestämma själv och att vi enbart skall ge synpunkter på hans förslag. Jag gillar 80-talsgrejen även om den känns gjord. Fast jag röstar ändå mest för den. ☺️

Vem säger att han inte bestämmer då? Vi ger honom bara mer val att välja ibland.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

motorvägsinspirerad musik: Du står ute på en motorväg, vad känner du? Vad vill du spela.

Man skulle också kunna ha en massa metalliska ljud också.

jag tänker på låtar som:

route 66- rolling stones

highway to hell- ac/dc

on the road again- canned heat

we are the road crew- motorhead

mfl.

kan bli intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

samarbetsfestival var jag med på på kontrillrummets forum och den jag fick samarbeta med tänkte lägga sången dagen innan bidraget skulle vara inne men då hade han ont i halsen så det blev inget bidrag. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En signaturmelodi för ett TV-program...

...eller en temamelodi/intromusik till en film. Sedan får vi bestämma en genre. (Komedi, action, skräck osv.)

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han menar 8-bitsmusik med Chipmusik. Det vill säga musik som låter som musiken i ett gameboy eller Nintendo 8-bit.

Filmmusik: Kul, men det blir jobbigt för oss som kör program där man inte kan importera videofiler. (Reason)

Samarbetsfestival: Tror intresset är för svalt för att det skall bli tillräckligt många bidrag. Annars är det en bra Idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmmusik: Kul, men det blir jobbigt för oss som kör program där man inte kan importera videofiler. (Reason)

Gör musiken i Reason, kolla på filmen någon annanstans. Ha bägge fönsterna upp samtidigt, sedan exportera låten. Sedan ha något program för att rendra ut musiken + filmen.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

hellfog: jo jag misstänkte du menade franskaktig musik med dragspel, men när du nämner indisk sex och baguetter blir man lite misstänksam 😮

Carle: vinnaren bestämmer ja, men om vinnaren väljer en festival som ingen vill ha så blir det inget skoj, alltså spånas på här och vinnaren väljer det som "massan" (kritisk eller ej) kan gå med på - så kallad demokratisk diktatur (eller not/nåt) 😛

sixties: jag tänkte detsamma, gillar 'roadmoviemusik'-ide'n

Gillar även filmmusikide'n, fast det är nog svårare än man tror(?), vilket är bra 🙂

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar även filmmusikide'n, fast det är nog svårare än man tror(?), vilket är bra 😛

hellfog: jo jag misstänkte du menade franskaktig musik med dragspel, men när du nämner indisk sex och baguetter blir man lite misstänksam

Inte svårare än Remix tävlingen.

Man kan bli misstänksam då. 😮

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Chiptune är ju kul! ☺️ Annars gillar jag Linus förslag med filmintro.

Tv-spels-musik, antingen att man gör musik som skulle passa i en viss typ av spel, eller remix på tv-spelsklassiker! 😄

Redigerat av UNiT
Link to comment
Dela på andra sajter

ang. film så behöver man ju inte importera filmen, det räcker ju om du skriver ner var musiken ska ändras.

jag hade ju ett förslag förra gången om en film titel låt som ska sälja en film som tex. alla klassiska bond film låtar som goldfinger, a view to a kill osv.

så man får tex. 4 filmer att göra en valfri låt till tex.

Outlaw bikers from hell (action)

Teenage hearts (highschool rulle)

my name is Bond, James Bond ( "nästa" bond film)

+ kanske nått mer bra förslag.

en låt som passar filmen och lockar den tänkta målgruppen.

eller om det finns filmer som ska komma som man kan låna filmtiteln från, eller ta nån gammal som man kan göra bättre , kans nån av de första bond filmerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. film så behöver man ju inte importera filmen, det räcker ju om du skriver ner var musiken ska ändras.

jag hade ju ett förslag förra gången om en film titel låt som ska sälja en film som tex. alla klassiska bond film låtar som goldfinger, a view to a kill osv.

så man får tex. 4 filmer att göra en valfri låt till tex.

Outlaw bikers from hell (action)

Teenage hearts (highschool rulle)

my name is Bond, James Bond ( "nästa" bond film)

+ kanske nått mer bra förslag.

en låt som passar filmen och lockar den tänkta målgruppen.

eller om det finns filmer som ska komma som man kan låna filmtiteln från, eller ta nån gammal som man kan göra bättre , kans nån av de första bond filmerna.

Eller ta valfri svensk film som skulle behöva bättre filmmusik? :rolleyes:

Bättre vore ha en sekvens a 4 minuter så alla får samma film, lite lättare rösta då

EDIT: nej nu vet jag, sätt musiken till en filmtrailer, bästa vore att ha en färdig trailer utan musik, men det finns väl inte att få tag på, alltså tar någon och gör en trailer av en befintligt film, man vill få med dialog, men ingen filmmusik. Säg 3 eller 4 minuter? Helst någon film med blandning av lite olika 'moods'- sekvenser, såsom actionsekvens, drama/gräl, kärlek, skräck etc etc

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: nej nu vet jag, sätt musiken till en filmtrailer, bästa vore att ha en färdig trailer utan musik, men det finns väl inte att få tag på, alltså tar någon och gör en trailer av en befintligt film, man vill få med dialog, men ingen filmmusik. Säg 3 eller 4 minuter? Helst någon film med blandning av lite olika 'moods'- sekvenser, såsom actionsekvens, drama/gräl, kärlek, skräck etc etc

+1

Verkar bli film den här gången... 🙂 Kul! Tyckte annars oxå om General MIDI idén. Kanske en annan gång... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmtemat tänder jag inte alls på. För det första är film svintråkigt och för det andra så har det redan avverkats i förrförra festivalen, den med Skräcktemat, där de flesta såg temat som en film.

Idén om en signaturmelodi som Linus föreslog är den klart bästa så långt.

Alternativet en Egnakroppsljudfestival var tydligen redan avverkad, men en Percussionfestival kanske, där låtarna bara får bestå av slagverk av olika slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...