Jump to content
Annons

Handla hos Thomann


JJMusik

Recommended Posts

Sry om jag drar upp en lite gammal tråd, men jag har ett par frågor.

Angående moms: Dom jag fakturerar mot just nu kör med 6% moms. Vilket innebär att det ingående momsbeloppet inte är speciellt stort. Fakturerar jag 10 000:- Så får jag in 600:- i moms. Vad händer när jag köper/har köpt saker för mer moms än den ingående? Jag har hört något om att staten kompenserar och betalar ut för det beloppet.

Är det inte DIN VERKSAMHET som bestämmer vilken moms-sats du har på dina tjänster/produkter, inte din kunds verksamhet?

Och du lär väl ändå ha 25% som alla andra?

Så ta inte in för lite i moms. Ring Skattekontoret ifall du inte är säker. (Vilket iofs kan vara småjobbigt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Nu ska ni få gratis experthjälp som annars kostar 1500 kr/h!

Jag brukar tillgodose mig mängder med bra information och lösningar på studioforum utan att bidra med något själv, mest pga av att jag sällan kan något bättre än de andra medlemmarna. Nu råkar det dock vara så att jag jobbat som revisor i 3 år och driver en studio som ett sidoprojekt. Nu sa jag iofs upp mig igår för att satsa helhjärtat på min reklammusikproduktion (jag är schitzofren, jag vet). Jag har också handlat större mängder grejer från Thomann och därför kan jag räta ut lite frågetecken här och jag svarar gärna på fler frågor som ni kan ha. Det är ju min tur att bidra. Cruncher har verkligen lite koll men har också fått lite saker om bakfoten.

Först ska jag bara klargöra några termer... Utgående moms eller VAT som det heter på engelska är moms som ni skall debitera era kunder när ni säljer och denna kan variera beroende på vad ni säljer. Exempel: Livsmedel har 12%, dansbandsspelningar har 25% (hoppas ni inte sysslar med det) och bokförsäljning 6%. Ingående moms är den moms som ligger på de fakturor ni mottar när ni köper saker. Slutligen så betyder SKV skatteverket.

Vi börjar med era påståenden om att man kan handla momsfritt. Detta är helt fel såvida ni inte köper saker från en tandläkare eller någon annan momsbefriad verksamhet. Men då det verkar ju svårt att spela in med tandborstar och tandkräm så antar jag att så inte är fallet. När man handlar från ett företag i ett annat EG-land tillämpas s.k. omvänd skattskyldighet för moms vilket innebär att säljaren inte behöver lägga någon utgående moms på fakturan efter som säljaren skall ta upp både den utgående momsen och den ingående momsen på sin skattedeklaration eller inkomstdeklaration (beroende på vilken momsredovisningsperiod ni valt). Då ni som köpare tar upp både utgående moms och ingående blir detta ett nollsummespel precis som om köparen hade lagt utgående moms på fakturan.

Sedan till det Cruncher sa om att man inte kan få tillbaka ingående moms från SKV. Det stämmer inte heller. Har du betalt mer ingående moms till dina leverantörer än vad du debiterat dina kunder så får du tillbaka denna moms från SKV.

Ni diskuterade också det här med att man kan köpa in en massa grejer till sin firma och dra av/få tillbaka den ingående momsen (samt dra av inköpskostnaden och minska er inkomstskatt) för att sedan lägga ner verksamheten. Detta är en fråga som beror lite på vad ni har för typ av företag så om ni har specifika frågor om detta kan ni väl ställa dessa. I detta sammanhang blandas framför allt inkomstskatten in men om vi bara fokuserar på moms kan man generellt säga att det är fullt möjligt, så länge inköpen har med den verksamhet som du bedriver att göra. För att du ska bli registrerad för moms och f-skatt krävs det att du planerar att ha en viss omfattning på din verksamhet (över 40 tkr i försäljning per år är något som SKV brukar höfta till) och så länge du blir registrerad kan de sedan inte tvinga dig att ha några intäkter. De kan inte tvinga din verksamhet att gå bra. Du kan ju driva världens sämsta studio, som kanske har tandborstar istället för mikrofoner. Dock är det ju så att om du år efter år bara drar av en massa ingående moms utan att ha några intäkter kommer du få frågor från SKV och om det då visar sig att du köper in en massa prylar som potentiellt har ett privat ändamål kommer de tvinga dig att betala tillbaka momsen med skattetillägg utan mercy. När handläggaren på SKV tycker något, då är det så det är! Om man inte vill gå till domstol, och där händer det faktiskt att de får fel och det är de fallen som bildar ny rättspraxis på området.

Sedan ska jag också skriva något om det här med Thomann för det är faktiskt lite roligt. Jag har också angivit mitt VAT-nummer och själv tagit upp den utgående momsen i min inkomstdeklaration enligt vad jag skrev ovan. Men vid min senaste beställningen noterade jag att Thomann faktiskt har registrerat sig för moms i Sverige vilket man ser på att de har ett svenskt VAT-nummer som börjar med "SE". Detta gör att man inte behöver ange sitt VAT-nummer utan man kan dra av den momsen som kommer på fakturan som vanligt. Kom ihåg att ni har absolut inget att tjäna på att få en faktura utan moms då det inte går att handla något momsfritt om det inte är från en momsbefriad verksamhet såsom vård mm. Sedan kommer vi till det roliga vilket är att Thomann förmodligen helt felaktigt registrerat sig för moms i Sverige, vilket är deras problem och inte vårt. Det som styr momsen vid försäljning av varor är hur varor åker genom världen. Så länge de inte har ett mellanlager i Sverige (vilket jag är 99% säker på att de inte har) så åker våra beställningar från Tyskland direkt till oss vilket gör att vi antingen ska betala tysk moms eller få en faktura utan moms. Detta är dock deras problem och inget vi behöver bry oss om.

Nu orkar jag inte skriva mer idag och jag vet inte hur intresserade ni är. Som sagt känns det dock bra för mig att kunna bidra med något här för en gång skull så om ni har frågor angående sådana här saker får ni gärna ställa frågor här.

/Studio Nilsagård

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj.... precis när jag postat mitt svar såg jag Oioioi's inlägg ovan som också tar upp en rolig grej. Jag skriver något om den också.

Du skriver att det är köparens verksamhet som avgör vilken moms säljarens skall lägga på fakturan och så är det inte vilket jag ska illustrera med ett roligt exempel nedan.

Först ska bara säga att det är ganska vanligt att folk resonerar så även i större företag. Tex har jag jobbat med en kund som driver en koncern med flera bolag som var tand-laboratorier (momsfri verksamhet) och två bolag som sysslade med utbildning (momspliktig verksamhet). När de fakturerade mellan varandra så la inte utbildningsföretagen någon moms på sina fakturor med motiveringen att laboratorierna inte var momspliktiga. Detta är helt goddag yxskaft!!!!

Det roliga exemplet:

Ni som privatpersoner är ju inte momspliktiga och om man resonerar som tand-koncernen ovan skulle detta betyda att ni skulle kunna gå in i en mataffär och be personen i kassan att dra av 10,7 % eller 20% (om ni handlat schampoo) för att ni inte är momspliktiga. Försök med detta så får ni se vad som händer!

Att tillägga är väl att ett mail där tand-koncernen resonerar kring detta hänger vid vårt fikabord tillsammans med en bild på en clown och diverse roliga tidningsutklipp.

/Studio Nilsagård

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi börjar med era påståenden om att man kan handla momsfritt. Detta är helt fel såvida ni inte köper saker från en tandläkare eller någon annan momsbefriad verksamhet. Men då det verkar ju svårt att spela in med tandborstar och tandkräm så antar jag att så inte är fallet. När man handlar från ett företag i ett annat EG-land tillämpas s.k. omvänd skattskyldighet för moms vilket innebär att säljaren inte behöver lägga någon utgående moms på fakturan efter som säljaren skall ta upp både den utgående momsen och den ingående momsen på sin skattedeklaration eller inkomstdeklaration (beroende på vilken momsredovisningsperiod ni valt). Då ni som köpare tar upp både utgående moms och ingående blir detta ett nollsummespel precis som om köparen hade lagt utgående moms på fakturan.

...men det blir "momsfritt" (även om termen kanske inte är juridiskt korrekt...) om det man köper är avsett att stanna i firman som inventarier - precis som det blir "momsfritt" om man köper från ett annat företag i Sverige. Skillnaden mellan att köpa in till sin firma från annat EU-land eller köpa inom Sverige, är att man vid köp från andra länder slipper ligga ute med den moms som man annars får tillbaks efter mer än ett år - något som kan ha betydelse för ekonomin om man gör stora inventarie-inköp.

Att man tar upp moms på sådana inköp som både ingående och utgående moms i deklarationen, gör ingen skillnad. Man har ju fortfarande inte behövt ligga ute med någon moms för varorna. Därav snacket om "momsfritt".

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det blir "momsfritt" (även om termen kanske inte är juridiskt korrekt...) om det man köper är avsett att stanna i firman som inventarier - precis som det blir "momsfritt" om man köper från ett annat företag i Sverige. Skillnaden mellan att köpa in till sin firma från annat EU-land eller köpa inom Sverige, är att man vid köp från andra länder slipper ligga ute med den moms som man annars får tillbaks efter mer än ett år - något som kan ha betydelse för ekonomin om man gör stora inventarie-inköp.

Att man tar upp moms på sådana inköp som både ingående och utgående moms i deklarationen, gör ingen skillnad. Man har ju fortfarande inte behövt ligga ute med någon moms för varorna. Därav snacket om "momsfritt".

Ja, momsfritt är det ju inte, som du skriver men visst har du en poäng i att detta är en aspekt för de som har en mindre firma utan någon vidare försäljning (så man har utgående moms att kvitta mot sin ingående) och som redovisar sin moms en gång per år i inkomstdeklarationen. Dock är det inget att skäl att ignorera våra svenska handlare då man kan göra en preliminär självdeklaration och därmed justera din skattebetalning under året. Det borde fler göra och på så vis slippa att ligga ute med en massa källskatt (om man är anställd), moms, f-skatt och fastighetsskatt.

/Nilsagård

Link to comment
Dela på andra sajter

...Sedan kommer vi till det roliga vilket är att Thomann förmodligen helt felaktigt registrerat sig för moms i Sverige, vilket är deras problem och inte vårt. Det som styr momsen vid försäljning av varor är hur varor åker genom världen. Så länge de inte har ett mellanlager i Sverige (vilket jag är 99% säker på att de inte har) så åker våra beställningar från Tyskland direkt till oss vilket gör att vi antingen ska betala tysk moms eller få en faktura utan moms. Detta är dock deras problem och inget vi behöver bry oss om.

...

/Studio Nilsagård

Ett litet tillägg som mest gäller moms registrering samt köp som privatperson.

Mellan länder inom EU har jag förstått det som, om du som företag har export till ett annat EU-land och har en försäljning på mer än 30000 EUR till ett och samma land, är du skyldig att moms registrera dig i detta land. Thomann i detta fall kommer ju upp i denna summa per vecka, så där är det 25% moms som gäller.

Däremot går det ju att göra "moms" klipp fortfarande då många mindre butiker kan sälja till sverige utan svensk 25% moms.

Många länder inom EU som har 16% VAT

Och det jag reagerar på hur lite det nämnts (som det precis började nämnas här i inläggen precis ovan), är huruvida det faktiskt kan vara idé att köpa in prylar till företaget som inventarier istället för att plocka ut som lön, vilket ju blir bra mycket mer skatt!

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

rekommenderar inte att köpa där fick mitt dj set helt nästan trasig men fattade inte det i början märkte att ena jogwheelen var snabbare än den andra så efter några veckor så villje jag få pengarna tillbaka och fick ups kod i brevlådan och skickade i väg det och innan slutet av maj så fick man pengarna tillbaka istället för en reparation eftersom .. jag ångrade att jag köpte mig dj set .. slö tysksvenskar tycker jag att dem är ..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Ok.

En fråga. Om jag hade en firma vilket jag inte har, än i alla fall. Och så köper jag saker från thomann utan moms. Och lämnar mitt moms nummer. Meddelar thomann detta köp till svenska staten? så att staten sedan skulle kräva mig på momspengar?

Skulle jag alltså kunna köpa momsfria saker för mina privata pengar, som jag inte bokför i företaget? Utan att det skulle hända något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

En fråga. Om jag hade en firma vilket jag inte har, än i alla fall. Och så köper jag saker från thomann utan moms. Och lämnar mitt moms nummer. Meddelar thomann detta köp till svenska staten? så att staten sedan skulle kräva mig på momspengar?

Skulle jag alltså kunna köpa momsfria saker för mina privata pengar, som jag inte bokför i företaget? Utan att det skulle hända något?

Nej. Alla köp som görs med ditt VAT-nummer, registreras (det är därför VAT-numret måste användas i sådana lägen) - så du kan aldrig köpa som privatperson när det går genom firman, utan det måste redovisas i firman. Om du ändå skulle försöka så kommer skatteverket att se att momsen du tar upp i deklarationen, inte stämmer överens med den moms du borde ha redovisat för EU-köp - och då blir det verkligen fart på dem, eftersom du då blir en skattebrottsling. Det kommer i så fall förmodligen inte bara ett momskrav, utan även en polisanmälan för både skattefiffel och bokföringsbrott...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

I enskild firma tar du inte ut någon lön i vanlig mening (som i t.ex. AB) utan du skattar på den vinst företaget gjort.

Så insättningar och uttag kan du egentligen göra som du vill.

Det gäller bara att hålla koll (eller spara undan nånstans) på hur mycket du är skyldig staten så att du inte saknar pengar när moms & skatt m.m. skall in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Men för att återknyta till tråden så innebär alltså det att om man handlar inventarier ifrån thomann utan att betala moms så blir det plus minus noll, man ligger inte ute med någon moms och får såklart därför inte tillbaka någon. Vilket ju då blir ett slags "momsfritt" inköp.

Har jag förstått det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men redovisningen i deklarationen blir lite rörig, eftersom man lägger till en fiktiv moms (som man aldrig har betalat) på ett ställe, för att sedan dra av samma summa på samma ställe som andra momsavdrag. Det gäller att hålla tungan i rätt mun så att det blir rätt, men det står beskrivet i deklarationsbroschyrerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...