Jump to content
Annons

Bra kvalité vid inspelning


Per Saad

Recommended Posts

Inte säker på om jag postar det här i rätt avdelning, men ändå...

På sistone har jag odlat fram ett rejält sug efter att börja göra musik igen. Jag vill försöka ta det till nästa nivå och bli seriösare där slutmålet är att spela ute på diverse ställen och verkligen vara aktiv. Det jag först och främst vill få kunskap om är hur jag på bästa möjliga sätt sköter mina inspelningarna.

Har ni några tips på hur jag uppnår bra kvalité?

Jag har tänkt införskaffa ett litet mixerbord, vad mer kan tänkas behövas?

Kan tillägga (om det nu skulle vara till någon hjälp) att jag i första hand kommer koncentrera mig på mitt Game Boy och att göra musik med hjälp av dess ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad hade du tänkt spela in för nåt? Instrument, sång etc? Föresten är ett externt mixbord väldigt onödigt i dagens läge.. Oftast blir det bättre med ett ok ljudkort med bra preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du tänkt spela in för nåt? Instrument, sång etc? Föresten är ett externt mixbord väldigt onödigt i dagens läge.. Oftast blir det bättre med ett ok ljudkort med bra preamp.

Jag kommer uteslutande att använda mitt Game Boy DMG-01. Den gamla "tegelstenen" har ett oundvikligt brus som jag först och främst tänkt modifiera bort (ska försöka ta kontakt med någon elektriker och se vad som kan tänkas göras). Sedan vill jag gärna få till ljuden bättre och det är där jag inte vet hur jag ska göra...

När jag väl spelar live så antar jag att om jag kör genom ett litet mixerbord så kan jag därifrån ratta till ljudet något sådär. Hur jag ska göra vid inspelning vet jag inte. Är inte särskilt kunnig när det gäller just sånt här och därför försöker jag höra mig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill försöka ta det till nästa nivå och bli seriösare där slutmålet är att spela ute på diverse ställen och verkligen vara aktiv. Det jag först och främst vill få kunskap om är hur jag på bästa möjliga sätt sköter mina inspelningarna.
Jag kommer uteslutande att använda mitt Game Boy DMG-01. Den gamla "tegelstenen" har ett oundvikligt brus som jag först och främst tänkt modifiera bort (ska försöka ta kontakt med någon elektriker och se vad som kan tänkas göras). Sedan vill jag gärna få till ljuden bättre och det är där jag inte vet hur jag ska göra...

Fösrta steget för seriösare och mer proffesionella resultat är nog att skippa Game Boy som inspelnings manick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen inte. Jag vill åt begränsningarna och den lo-bit som Game Boy erbjuder.
Sedan vill jag gärna få till ljuden bättre och det är där jag inte vet hur jag ska göra...

Då får du isåfall nöja dig med den kvaliten du får ur den.

Svårt at ha kvar kakan och äta den samtidigt , Nånstans måste en kompromiss göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad dumma ni är! Vill han spela på en Game Boy ska han ju göra det såklart! "Det första du måste göra är att skaffa en ny gitarr, strator låter skit" -- nej, skulle inte tro det va? Vad man använder för instrument är väl upp till var och en.

Det som däremot kan vara värt att notera är att man inte behöver vara så kinkig med att köpa dyra ljudkort osv om man har en Game Boy som ljudkälla, för den är så pass begränsad i vilka ljud den kan skapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad dumma ni är! Vill han spela på en Game Boy ska han ju göra det såklart! "Det första du måste göra är att skaffa en ny gitarr, strator låter skit" -- nej, skulle inte tro det va? Vad man använder för instrument är väl upp till var och en.

Det som däremot kan vara värt att notera är att man inte behöver vara så kinkig med att köpa dyra ljudkort osv om man har en Game Boy som ljudkälla, för den är så pass begränsad i vilka ljud den kan skapa.

Ett gameboy är inget instrument.

Har jävligt svårt för folk som klipper ihop loopar och använder pads som kallar sig musiker med.

Nuff said.

Redigerat av Chrissey
Link to comment
Dela på andra sajter

Game Boy använder synth ljud, förstår inte meningen med att spela in med gameboy när han spelat in alla ljud som finns i spelen har han inga fler ljud köper han en synth kan han göra oändligt med ljud som han är ute efter..

Han vill ju iof inte ha andra ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror seriöst alltså att det är sånt spel som avses? Ja inte konstigt att du inte har en aning om vad du pratar om.

Jag vet precis hur dom gör, har sett sådant där förut.

Men det är fortfarande ingen musiker, det där programmering av samplingar. Ville visa skillnaden på en kille som faktist kan lira synth mot en som programmerar synth, det är en djävla skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet precis hur dom gör, har sett sådant där förut.

Men det är fortfarande ingen musiker, det där programmering av samplingar. Ville visa skillnaden på en kille som faktist kan lira synth mot en som programmerar synth, det är en djävla skillnad.

Programmering av samplingar? Eller musik? Eller gubevars, BÅDA TVÅ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Programmering av samplingar? Eller musik? Eller gubevars, BÅDA TVÅ??

Det spelar ingen roll hur jäkla vitsig du försöker vara, faktum kvarstår att jag inte ser en kille som använder musen eller sitt gameboy för att klistra ihop samplingar som andra MUSIKER har gjort som en musiker. Ser folk som programmerar dance låtar och allt annat skit och är så sjukt nöjd och försöker hela tiden hävda sig som en "musiker". Visst, dom har kanske fått ett skönt gung. Men det skulle fan en femåring också få om han satt en timme.

Ge en gitarr till en som håller på med såntdär eller något annat instrument så kan dom fan knappt namnet på instrumentet i 90% av fallen. Jag tar sådana människor som ett jäkla hån mot riktiga musiker.

Du kan väll inte på fullaste jävla allvar påstå att denna kille:

Är en musiker?

Skojjar du med mig eller?

Redigerat av Chrissey
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll hur jäkla vitsig du försöker vara, faktum kvarstår att jag inte ser en kille som använder musen eller sitt gameboy för att klistra ihop samplingar som andra MUSIKER har gjort som en musiker. Ser folk som programmerar dance låtar och allt annat skit och är så sjukt nöjd och försöker hela tiden hävda sig som en "musiker". Visst, dom har kanske fått ett skönt gung. Men det skulle fan en femåring också få om han satt en timme.

Ge en gitarr till en som håller på med såntdär eller något annat instrument så kan dom fan knappt namnet på instrumentet i 90% av fallen. Jag tar sådana människor som ett jäkla hån mot riktiga musiker.

Du kan väll inte på fullaste jävla allvar påstå att denna kille:

Är en musiker?

Skojjar du med mig eller?

Tycker att spela och programmera bara är olika vägar att nå fram till slutmålet. Sätt en gitarrist som aldrig suttit framför en dator att programmera en bra syntslinga och han kommer nog också att känna sig lite lost 😄 Alla har inte som mål att lira live och alla har inte som mål att sitta framför burken och pilla med automatisering och liknande utan vill lira solon på scen. Olika konstformer helt enkelt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll hur jäkla vitsig du försöker vara, faktum kvarstår att jag inte ser en kille som använder musen eller sitt gameboy för att klistra ihop samplingar som andra MUSIKER har gjort som en musiker. Ser folk som programmerar dance låtar och allt annat skit och är så sjukt nöjd och försöker hela tiden hävda sig som en "musiker". Visst, dom har kanske fått ett skönt gung. Men det skulle fan en femåring också få om han satt en timme.

Ge en gitarr till en som håller på med såntdär eller något annat instrument så kan dom fan knappt namnet på instrumentet i 90% av fallen. Jag tar sådana människor som ett jäkla hån mot riktiga musiker.

Du kan väll inte på fullaste jävla allvar påstå att denna kille:

Är en musiker?

Skojjar du med mig eller?

Klart han är en musiker, han gör musik. Hur han gör det är ju skitsamma, det viktiga är att han gör det. Sen kan man tycka vad man vill om hur det låter och hur bra det är, men det är ju definitivt musik.

Vart menar du att gränsen går? Spelar man gitarr är man alltså musiker, men är mellotron okej? En nordsynth, är man musiker då? Keyboard? Får man använda trummaskiner eller hånar man alla grymma riktiga musiker då som vet att en gitarr är en gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll hur jäkla vitsig du försöker vara, faktum kvarstår att jag inte ser en kille som använder musen eller sitt gameboy för att klistra ihop samplingar som andra MUSIKER har gjort som en musiker. Ser folk som programmerar dance låtar och allt annat skit och är så sjukt nöjd och försöker hela tiden hävda sig som en "musiker". Visst, dom har kanske fått ett skönt gung. Men det skulle fan en femåring också få om han satt en timme.

Ge en gitarr till en som håller på med såntdär eller något annat instrument så kan dom fan knappt namnet på instrumentet i 90% av fallen. Jag tar sådana människor som ett jäkla hån mot riktiga musiker.

Du kan väll inte på fullaste jävla allvar påstå att denna kille:

Är en musiker?

Skojjar du med mig eller?

Nämn en anledning till att han inte är musiker?

Själv skulle jag inte kunna göra sån musik, Skulle dock lätt kunna göra musik inom metall, pop, rock, dance, electro, house osv osv...

Kör man din typ av resonemang så är ju jag inte musiker för jag inte har samma skills som han som jag anser vara musiker...

buhu stackars mig 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW.... Gör man gameboymusik så klistrar man fan inte ihop grejer nån annan gjort. Man gör ju allt från grunden. lika mkt som att spela en slinga på en gitarr men bara använda sig av en förstärkare för att få ut ljud...

Och so what om man samplar? varför skulle det vara dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni j..la idioter sluta tjafsa om nån annan är musiker eller inte!!!

Det kom en allvarligt menad fråga. Allmän etikett i världen säger att har man inget att tillföra till frågan så låter man bli att skriva spam.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...