Jump to content
Annons

EQ Bas vs Synt


Emili01

Recommended Posts

Hej

Jag håller på med en ny låt och jobbar lite på introt just nu. Just nu känns det som att basen inte riktigt syns/hörs medans synten spelar. Har ni något tips på hur man kan göra för att göra den mer synlig? Har använt spectrum läsare och kollat vart basen pekar mest och tagit bort de på synten men då tycker jag att den tappar kraft.. Hur ska man göra för att behålla kraften men samtidigt ha ett bra samarbete mellan bas och synt?

Tackar

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör lite tomrum, så att de kompletterar och svarar varandra i stället för att spela samtidigt - om nu synten verkligen måste gå så lågt eller spela så starkt att den krigar med basen. Det är ju inte de enskilda ljuden som måste låta "perfekt" vart och ett för sig, utan det är helheten som ska bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör lite tomrum, så att de kompletterar och svarar varandra i stället för att spela samtidigt - om nu synten verkligen måste gå så lågt eller spela så starkt att den krigar med basen. Det är ju inte de enskilda ljuden som måste låta "perfekt" vart och ett för sig, utan det är helheten som ska bli bra.

Jo jag har tänkt på de också men om sen vid ett tillfälle det bara är synten som spelar då är den ju helt botten lös om man skär bort där basen pumpar? Då är ju "helheten" inge bra just då :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har tänkt på de också men om sen vid ett tillfälle det bara är synten som spelar då är den ju helt botten lös om man skär bort där basen pumpar? Då är ju "helheten" inge bra just då :rolleyes:

Det gör oftast inget, eftersom låten är igång då och man redan har ljudbilden inetsad i medvetandet. Om du ändå tycker att synten behöver förstärkning just på det senare stället, så komplettera hellre med en synt till som bara kommer in just där och som har en lite annan inställning än den ursprungliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör oftast inget, eftersom låten är igång då och man redan har ljudbilden inetsad i medvetandet. Om du ändå tycker att synten behöver förstärkning just på det senare stället, så komplettera hellre med en synt till som bara kommer in just där och som har en lite annan inställning än den ursprungliga.

...Eller bypass:a eq:n på synthen just då...

Håller med det som sägs, om du får till det frekvensmässiga samspelet mellan synthen och basen så kommer du få det där djupa trycket som du vill åt. Och det är BASLJUDEN som ska stå för botten i en mix, inte melodiljuden. Men jag förstår dig, jag hade väldigt svårt att släppa att man vill ha kvar ett ljud som det är bara för att det ensamt låter bäst då. Men då får man lov att ta till såna trix som Cleas föreslår här

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en eq med low shelving filter och sänk volymen i det lägre bandet/basregistret. Återställ nivån när synten lirar på egen hand.

Eq kan automatiseras med nästan alla DAWs.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en eq med low shelving filter och sänk volymen i det lägre bandet/basregistret. Återställ nivån när synten lirar på egen hand.

Eq kan automatiseras med nästan alla DAWs.

Jo det har jag tänkt på också men är inte det ganska fult och kanske oproffsigt att göra? Känns lite så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har jag tänkt på också men är inte det ganska fult och kanske oproffsigt att göra? Känns lite så..

Tvärtom, det är ett av greppen "proffs" generellt tar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det har jag tänkt på också men är inte det ganska fult och kanske oproffsigt att göra? Känns lite så..

För det första så är det ju inte oproffsigt så länge det låter bra 😑

Och sen är just automation ett väl vedertaget grepp inom mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så är det ju inte oproffsigt så länge det låter bra 😄

Och sen är just automation ett väl vedertaget grepp inom mixning.

Jo självklart men känns så på något sätt 😆. Samma sak om man skulle höja och sänka olika saker volymmässigt för att det hörs sämre på vissa ställen därför att man har mixat dåligt. Ska testa o göra de då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo självklart men känns så på något sätt 😉. Samma sak om man skulle höja och sänka olika saker volymmässigt för att det hörs sämre på vissa ställen därför att man har mixat dåligt. Ska testa o göra de då 🙂

Jag tror jag förstår vad du menar. Känns det lite som att fuska? 🙂 Jag kände det så förut, tänkte att om man var tillräckligt skicklig på att ställa in allting så skulle allt låta bra hela tiden utan att behöva fippla med inställningarna (bortsett från automatisering av volym för fadein/-out och filtersvep förstås). Men det man måste tänka på är att musik är inte statisk utan högst dynamisk! 🙂 Därför behöver man ibland anpassa och alternera olika inställningar över tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag förstår vad du menar. Känns det lite som att fuska? ☺️ Jag kände det så förut, tänkte att om man var tillräckligt skicklig på att ställa in allting så skulle allt låta bra hela tiden utan att behöva fippla med inställningarna (bortsett från automatisering av volym för fadein/-out och filtersvep förstås). Men det man måste tänka på är att musik är inte statisk utan högst dynamisk! 🙂 Därför behöver man ibland anpassa och alternera olika inställningar över tiden.

Jo det gör de 🙂. Okej men då får jag helt enkelt testa de. Tack för alla svar, hoppas jag får till mixen på min nya låt nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo självklart men känns så på något sätt 😉. Samma sak om man skulle höja och sänka olika saker volymmässigt för att det hörs sämre på vissa ställen därför att man har mixat dåligt. Ska testa o göra de då 😉

Du vet, tidigare stod de och ryckte manuellt(!!!) i mixerbordets reglar vid nedmix, för att hålla nivåer och annat i schack 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Skratta på men de är sant, och har man någon gång tittat på hur en proffsproduktion ser ut så ser man att en av de sakerna som skiljer dessa från amatörerna är att massvis med tid lagts ner på superpetig automation 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skratta på men de är sant, och har man någon gång tittat på hur en proffsproduktion ser ut så ser man att en av de sakerna som skiljer dessa från amatörerna är att massvis med tid lagts ner på superpetig automation 😉

Haha okej 🙂. Det trodde jag faktiskt inte. Förut höll jag på och ändra volymer under låtarnas gång men inte nu nå längre, nu har man fått till en mer jämnare mix. Då var man ju proffs förut då 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

På "den gamla goda tiden", när all sorts automation bara var en våt dröm om man inte hade typ 3-4 mille att lägga på en mixer, så kunde man ibland behöva sitta 2-3 man framför varsin bestämda del av mixern och vrida potar och skjuta reglar hit och dit under mix, där olika lägen markerades med klisterlappar o dyl. I bästa fall gjorde alla rätt, så att man slapp göra om något... 😄

Det var INTE bättre förr... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan är inne på så är det ju resultatet som räknas, inte hur man tar sig dit.. och tycker man att automation är fusk så vet jag inte vad överanvänd sidechain kallas 😄

Automation är din bästa vän.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller på med en ny låt och jobbar lite på introt just nu. Just nu känns det som att basen inte riktigt syns/hörs medans synten spelar. Har ni något tips på hur man kan göra för att göra den mer synlig? Har använt spectrum läsare och kollat vart basen pekar mest och tagit bort de på synten men då tycker jag att den tappar kraft.. Hur ska man göra för att behålla kraften men samtidigt ha ett bra samarbete mellan bas och synt?

Tackar

😄

Ducking brukar vara ganska ballt! Rekomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

På "den gamla goda tiden", när all sorts automation bara var en våt dröm om man inte hade typ 3-4 mille att lägga på en mixer, så kunde man ibland behöva sitta 2-3 man framför varsin bestämda del av mixern och vrida potar och skjuta reglar hit och dit under mix, där olika lägen markerades med klisterlappar o dyl. I bästa fall gjorde alla rätt, så att man slapp göra om något... 😛

Det var INTE bättre förr... 😄

Ojdå 🙁 det låter bökigt hehe. Kanske inte just de men andra saker var bättre förr 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ducking brukar vara ganska ballt! Rekomenderas!

Förstår inte riktigt hur de skulle funka när noterna är så pass korta, melodin skulle bara försvinna då. Om du menar att synten ska ducka när bassen kommer in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, det är ett av greppen "proffs" generellt tar till.

Enkelhet är ofta bäst. Shelving-EQ är underskattat. Har börjat använda det mer och mer numera. Resultatet blir mycket mer enhetligt än om man skulle börja pilla med parametriska band. Som bonus går det fortare och man kan komma vidare i mixandet utan att snöa in på EQ:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelhet är ofta bäst. Shelving-EQ är underskattat. Har börjat använda det mer och mer numera. Resultatet blir mycket mer enhetligt än om man skulle börja pilla med parametriska band. Som bonus går det fortare och man kan komma vidare i mixandet utan att snöa in på EQ:n.

Det blir väl inte lika exakt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt hur de skulle funka när noterna är så pass korta, melodin skulle bara försvinna då. Om du menar att synten ska ducka när bassen kommer in?

Du skulle kunna splitta synthen i två frekvensområden och bara ducka syntens låga frekvenser när basen kommer in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...