Jump to content
Annons

Panorera samma sÄngspar


johangustav

Recommended Posts

Har lÀst lite hÀr pÄ forumet och fÄtt en uppfattning att genom att kopiera samma sÄngspÄr flera gÄnger och sedan panorera dessa jÀmnt till höger och vÀnster Àr en del av processen för att fÄ ett "nÀra" ljud pÄ sÄngen i mixen. StÀmmer detta? Vad exakt Àr det som förÀndras och blir bÀttre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spÄr som inte Àr panorerat?

Vad jag minns nÀr jag testade detta för nÄgra mÄnader sen sÄ hörde jag ingen egentlig skillnad. Dock spelade jag in med en dÄlig mick, men ÀndÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

stereo Àr, precis som du sÀger, tvÄ mickar. Det vanligaste Àr vÀl överhÀnget pÄ trumset som man brukar spela in i stereo. Höger pÄ stereo gÄr till höger högtalare och vÀnster till vÀnster. Dom Àr helt enkelt redan utpannorerade. Fördelen Àr vÀl att det uppfattas som "större".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har lÀst lite hÀr pÄ forumet och fÄtt en uppfattning att genom att kopiera samma sÄngspÄr flera gÄnger och sedan panorera dessa jÀmnt till höger och vÀnster Àr en del av processen för att fÄ ett "nÀra" ljud pÄ sÄngen i mixen. StÀmmer detta? Vad exakt Àr det som förÀndras och blir bÀttre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spÄr som inte Àr panorerat?

Vad jag minns nÀr jag testade detta för nÄgra mÄnader sen sÄ hörde jag ingen egentlig skillnad. Dock spelade jag in med en dÄlig mick, men ÀndÄ.

Det blir absolut ingen skillnad alls. De tvÄ kanalerna mÄste skilja sig Ät pÄ nÄt sÀtt för att det ska upplevas som stereo. Det vanligaste Àr att man tidsförskjuter det ena nÄgra millisekunder, pitchar det ett par cent, eller helt enkelt att man bara sjunger in det flera gÄnger.

Men att ta samma spÄr och dubbla det och inget mer Àr helt meningslöst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Laborerade lite med det dÀr nÀr jag Ä Elin spelade in senast och (kanske eller kanske inte) inbillar mig att ljudet blev bÀttre eller bredare rÀttare sagt genom att kopiera leadsÄngspÄret 2 ggr. EQade och komprimerade annorlunda samt olika lÀngd pÄ reverbet. Det kanske Àven beror en del pÄ lÀckage mellan sÄng och gitarrmick. LÄtarna finns att lyssna pÄ i nÀrheten. MÄnga hÀr verkar gilla sÄngljudet iaf. Tajta dubbar kan ju ocksÄ vara bra om ÀndamÄlet/tiden/orken krÀver det.

Var inte rÀdd för att testa! Dina höron fÄr avgöra/hörgöra skillnaden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja man kan kopiera samma spÄr och sen t ex komprimera det ena jÀttehÄrt (eller dista) och sen mixa in svagare Àn det andra spÄret. Det kallas ofta parallellkomprimering, och gjordes förr med att man skickade samma spÄr till 2 kanaler i mixern. Med moderna system Àr det ungefÀr lika lÀtt att bara kopiera spÄret. Motown körde ofta det tricket. Detta funkar Àven fint pÄ trummor!

Men om du vill fÄ "större"/"bredare" sÄ Àr det vanligaste att man spelar in fler dubbar, sÄ det blir mer kör av det.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har lÀst lite hÀr pÄ forumet och fÄtt en uppfattning att genom att kopiera samma sÄngspÄr flera gÄnger och sedan panorera dessa jÀmnt till höger och vÀnster Àr en del av processen för att fÄ ett "nÀra" ljud pÄ sÄngen i mixen. StÀmmer detta? Vad exakt Àr det som förÀndras och blir bÀttre? Hur kommer det sig att det blir en skillnad gentemot att bara ha ett spÄr som inte Àr panorerat?

Det enda som sker Àr att volymen höjs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det enda som sker Àr att volymen höjs.

Jo det var sÄ jag ocksÄ tÀnkte första gÄngen jag lÀste om att bredda ljudet. Men hur ska man lÀgga effekterna pÄ bÀsta sÀtt, ett spÄr ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinstÀllning Àn det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta? Hur mÄnga spÄr ska man panorera för att fÄ fram det mytomspunna "nÀra" ljudet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo det var sÄ jag ocksÄ tÀnkte första gÄngen jag lÀste om att bredda ljudet. Men hur ska man lÀgga effekterna pÄ bÀsta sÀtt, ett spÄr ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinstÀllning Àn det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta? Hur mÄnga spÄr ska man panorera för att fÄ fram det mytomspunna "nÀra" ljudet?

Jag tycker det dĂ€r lĂ„ter som en nödlösning - nĂ„t man tar till nĂ€r man efter inspelningen kommer pĂ„ att man vill ha bredare ljud pĂ„ en monoinspelning dĂ€r det bara finns en tagning. Om du ser till att spela/sjunga in nĂ„gra extra tagningar (se till att de blir tajta mot varandra!) sĂ„ kan du köra samma instĂ€llningar pĂ„ bĂ„da kanaler. Hade jag varit du hade jag nog börjat i den Ă€nden istĂ€llet 😆

NÀra ljud handlar nog mer om akustiken i inspelningsrummet Àn hur mÄnga spÄr du anvÀnder...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det dĂ€r lĂ„ter som en nödlösning - nĂ„t man tar till nĂ€r man efter inspelningen kommer pĂ„ att man vill ha bredare ljud pĂ„ en monoinspelning dĂ€r det bara finns en tagning. Om du ser till att spela/sjunga in nĂ„gra extra tagningar (se till att de blir tajta mot varandra!) sĂ„ kan du köra samma instĂ€llningar pĂ„ bĂ„da kanaler. Hade jag varit du hade jag nog börjat i den Ă€nden istĂ€llet 😄

NÀra ljud handlar nog mer om akustiken i inspelningsrummet Àn hur mÄnga spÄr du anvÀnder...

Precis , bÀttre att fixa vid inspelningen istÀllet för att försöka efterbehandla nÄgot som inte var bra frÄn första början.

Men ett nÀra sÄngljud har lika mycket med arrangemanget runtomkring i lÄten som sÄngen i sig.

Men hur ska man lÀgga effekterna pÄ bÀsta sÀtt, ett spÄr ska uppenbarligen ha en t.ex. annan kompressorinstÀllning Àn det andra, ett ska ha mer reverb osv. hur ska man balansera detta?

Eq , kompressor pÄ kanalerna. reverb och delay pÄ bussarna , kanske en buss med en dist pÄ osv osv osv

Finns massor av tekniker och tricks och vissa funkar i vissa lÄtar , vissa funkar inte.

Det svÄraste för att fÄ ett nÀra ljud Àr nog kompressor instÀllningen och den lÀr man sig med erfarenhet.

Och man fÄr inte glömma , din lyssning och akustiken i rummet spelar en stor roll i vilka beslut du tar i mixningen sÄ Àr inte

dom bra blir det svÄrare att fÄ nivÄerna och reverb och liknande rÀtt i mixen.

Hur mÄnga spÄr ska man panorera för att fÄ fram det mytomspunna "nÀra" ljudet?

Beror pÄ lÄten.

En rivig rock eller pop lÄt kanske tre i verserna och massor mer i refrÀngen.

En akustisk lÄt , dÄ kanske ett spÄr rÀcker och man skapar bredden med instrumenten istÀllet.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 1 mĂ„nad senare...

NĂ„tt annat man kan göra för att fĂ„ ett "nĂ€rmare" ljud Ă€r att helt enkelt stĂ„ nĂ€ra mikrofonen sĂ„ att man hör andetag m.m. sen att lĂ€gga pĂ„ en svag reverb. Vet inte om det Ă€r nĂ€rmare pĂ„ det viset som du menar.. har aldrig provat att göra det sjĂ€lv, men har hĂ„llt pĂ„ och redigerat en lĂ„t i skolan som var inspelad pĂ„ det viset.. det lĂ€t ungefĂ€r som att sĂ„ngerskan sjöng en direkt i örat 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NĂ„tt annat man kan göra för att fĂ„ ett "nĂ€rmare" ljud Ă€r att helt enkelt stĂ„ nĂ€ra mikrofonen sĂ„ att man hör andetag m.m. sen att lĂ€gga pĂ„ en svag reverb. Vet inte om det Ă€r nĂ€rmare pĂ„ det viset som du menar.. har aldrig provat att göra det sjĂ€lv, men har hĂ„llt pĂ„ och redigerat en lĂ„t i skolan som var inspelad pĂ„ det viset.. det lĂ€t ungefĂ€r som att sĂ„ngerskan sjöng en direkt i örat 😏

reverbet skapar snarare avstÄnd

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Reverb = Rumsklang

ett litet reverb ger ett litet rum och dĂ„ blir kĂ€nslan intimare, jag skulle iaf göra sĂ„ som jag beskrev tidigare om jag vill fĂ„ sĂ„ngen att lĂ„ta nĂ€ra 😄

😄

tack för att du agerar ordbok - jag hade verkligen ingen aning 😑

förklara nu för mig hur en helt torr röst utan rumsklang blir "intimare" Ä "nÀrmare" nÀr man slÀnger pÄ ett rum - oavsett hur litet rum

lÀgger du pÄ ett rum pÄ en helt torr röst förflyttar du rösten frÄn att ligga precis i ditt öra till att befinna sig i ett lÀge dÀr ocksÄ rummet hörs - en illusion av ett större avstÄnd Àn om lÀpparna nuddar dina örsnibbar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😆

tack för att du agerar ordbok - jag hade verkligen ingen aning 😛

förklara nu för mig hur en helt torr röst utan rumsklang blir "intimare" Ä "nÀrmare" nÀr man slÀnger pÄ ett rum - oavsett hur litet rum

lÀgger du pÄ ett rum pÄ en helt torr röst förflyttar du rösten frÄn att ligga precis i ditt öra till att befinna sig i ett lÀge dÀr ocksÄ rummet hörs - en illusion av ett större avstÄnd Àn om lÀpparna nuddar dina örsnibbar

oj.. jag formulerade mig fel i första inlÀgget jag gjorde... menade inte att man ska lÀgga pÄ reverbet för att fÄ det att lÄta nÀrmare utan helt enkelt för att jag tycker att det lÄter bÀttre med reverb.

FörstÄr du hur jag menar nu? jag tycker att det lÄter för torrt att ha helt utan reverb sÄ för att fÄ bort torrheten sÄ tycker jag att man ska lÀgga pÄ ett svagt reverb.

Redigerat av JohanElfstrom
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...