Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo,

Posta för lÀÀÀnge sen att jag höll pÄ att bygga en liten arkitekt ritad studio hÀr i Kinna.

Nu Ă€r den klar och jag Ă€r redo att ta emot band 😠

Jag kan erbjuda riktigt bra priser med tanke pÄ utrustning, akustik etc, sÄ hojta bara!!!!

Hemsidan Àr lite underconstruction, skall skaffa en media spelare i flash pÄ headern,

och Ă€ndra logo:n till korrekt engelska hahah 🙂

Det finns bilder och samples pÄ hemsidan

www.studiohaga.net

Ge gĂ€rna feedback pĂ„ samples, design etc. Annars fĂ„r ni bara önska mig lycka till 🙂

Utrustning:

Digi 002------- Mytek DAC 96 D/A------ Crane song Spider 8ch. mic pre + A/D ------ Octopre LE------

Peluso 2247 LE------- Oktava mk 012------- Shure sm 57 ------- Shure beta 52a-------

Peavey XXX ------- Peavey JSX ------- Engl 4x12:a ------- Harley Bentoin 4x12-------

// Christian Svedin

Annons
Postat

Knepigt.

Det finns ju redan en Studiohaga, - i BorlÀnge

Du fÄr passa dig sÄ du inte blir förvÀxlad med dom.

Dom verkar anvÀnda en porta, ja folk frÄn lite nordligare

breddgrader verkar gilla portor. :rolleyes:

Postat (redigerat)

TvÄ stavfel pÄ framsidan.

Professional och "practically perfect" ska det vara.

Edit: Studion ser fin ut 😕

Redigerat av jp80x0
Postat

Ser skitbra ut men sidan Àr nÀstan omöjlig att hantera... det lilla fönstret gör det hela jobbigt att lÀsa.

Ta en titt pÄ "PHP include".

Postat

Ok,

Nu sÄ finns mÀtnings bilderna uppladdade.

Kommer Àven att fixa det dÀr med scrollingen, sÄ att hela sidan Àr skrollbar istÀllet för bara mitten.

Ska smĂ€cka upp nĂ„gra feta bilder pĂ„ mix rummet nĂ€r min crane song spider kommer och racket Ă€r fullt 😏

Annars Àr det mix rummet pÄ första sidan dock helt tomt.

Haga finns pĂ„ flera olika platser i landet, dĂ€rav namnet đŸ„°

NÄgra synpunkter pÄ de samples jag laddat upp?

Postat
Nu sÄ finns mÀtnings bilderna uppladdade.

De gÄr inte att tyda (de Àr för smÄ...) Ser inte nÄgon kurva pÄ frekvensgÄng heller (men man kan förstÄs gÄ efter vattenfallsgrafen men dÄ ser det lite ojÀmt ut...).

Postat

Mp3 spelaren som finns i bilden Àr ju bara en bild ju.. fan vad besviken jag blev =(

IstÀllet för en iframe/scrolldiv sÄ ska du nog lÄta hela sidan scrolla sÄ man fÄr lite överblick! Annars grym design!

BILDER pĂ„ mixerrummet vore kul 😄 Grymma lĂ„tar du har lagt upp! Har ifs endast dom hĂ€r tiny högtalare i MBPro'n men Ă€ndĂ„ 😄 LĂ„ter dock lite old-style 😄

//STORT LYCKA TILL!

Postat

SÄ dÄ har jag lagt upp större bilder pÄ mÀtningarna. Men ojÀmn??? Nej du.. Som du ser finns det en liten

förstĂ€rkning vid 250hz, men den Ă€r nĂ€stan obefintlig. Kan du dina vatenfall?? 😄

Sen Àr det en liten förstÀrkning i basen, men denna mÀtning Àr gjord innan sista justeringen sÄ den skall vara

lite bÀttre.

Det kommer en riktig spelare snart!!! 😄

Postat
SÄ dÄ har jag lagt upp större bilder pÄ mÀtningarna. Men ojÀmn??? Nej du.. Som du ser finns det en liten

förstĂ€rkning vid 250hz, men den Ă€r nĂ€stan obefintlig. Kan du dina vatenfall?? 😛

Sen Àr det en liten förstÀrkning i basen, men denna mÀtning Àr gjord innan sista justeringen sÄ den skall vara

lite bÀttre.

JodÄ, det Àr lÀttare mÀr man ser skalan
 Jag antog att skalan var stÀlld sÄ den visade ett spann pÄ 60 dB (som brukligt Àr) och om detta varit fallet sÄ hade den varigt lite bumpig.

Nu ser man fortfarande inte vad det Ă€r för vĂ€rden som illustreras pĂ„ kurvan (övre) men om jag fĂ„r gissa sĂ„ Ă€r det T30(s) (RT60 berĂ€knat efter utifrĂ„n T30) men i sĂ„ fall Ă€r det vĂ€ldigt kort efterklang i rummet (0,12 sekunder vid 1 kHz)

Fick du ingen frekvensgraf?

Postat
JodÄ, det Àr lÀttare mÀr man ser skalan
 Jag antog att skalan var stÀlld sÄ den visade ett spann pÄ 60 dB (som brukligt Àr) och om detta varit fallet sÄ hade den varigt lite bumpig.

Nu ser man fortfarande inte vad det Ă€r för vĂ€rden som illustreras pĂ„ kurvan (övre) men om jag fĂ„r gissa sĂ„ Ă€r det T30(s) (RT60 berĂ€knat efter utifrĂ„n T30) men i sĂ„ fall Ă€r det vĂ€ldigt kort efterklang i rummet (0,12 sekunder vid 1 kHz)

Fick du ingen frekvensgraf?

Jo jag har fler mĂ€tningar pĂ„ en annan dator. Du kan verkar kunna dina saker 😛

Du har rÀtt efterklangen Àr kort, men det Àr ju 2 smÄ rum i talar om.

Tack för kommentarerna 😄

Postat

Ser ju bra ut - lycka till!

Postat

Hoppas att du inte har nÄgot emot att jag lÀnkar in bilderna. SÀg bara till i sÄ fall sÄ tar jag bort lÀnkarna. lÀnken

Den översta bilden Àr kapad i vÀnstermarginalen. Man ser inte vad siffrorna representerar.

Inte heller vad kurvan i grafen visar.

measure%20big.jpg

Och pĂ„ den andra bilden ser efterklangen riktigt kort ut. Är det RT60 som snittar pĂ„ under 50 ms?

Är det mĂ€tning pĂ„ inspelnings- eller lyssningsrummet?

measure%20big2.jpg

Postat (redigerat)
Sen Àr det en liten förstÀrkning i basen...

?

Ser mer ut som det Àr en topp vid ca. 7 kHz (enl. vattenfallsgrafen).

Det hade varit enklare att se med en vanlig frekvensgraf.

Sen Àr du som du sÀger, smÄ rum Àr vÀldigt svÄra (nÀstan omöjliga) att fÄ till nÄgon vettig akustik i.

Vore kul att se hela skÀrmdumpen (med betÀckningar samt RT över 2 kHz).

Redigerat av Gilbert
Postat
?

Ser mer ut som det Àr en topp vid ca. 7 kHz (enl. vattenfallsgrafen).

Det hade varit enklare att se med en vanlig frekvensgraf.

Sen Àr du som du sÀger, smÄ rum Àr vÀldigt svÄra (nÀstan omöjliga) att fÄ till nÄgon vettig akustik i.

Vore kul att se hela skÀrmdumpen (med betÀckningar samt RT över 2 kHz).

Ok, jag har alla de bilderna pÄ en annan sida, sÄ det fÄr vÀnta om det blir av.

Omöjligt som i att fÄ vettig efterklang, ja (p.g,a av storleken) men inte om man tÀnker pÄ att fÄ

fÄ en jÀmn och rak kurva, sÄ man inte fÄr nÄgra pikar nÄgonstans.

MÄnga skivor spelas in i smÄ rum idagslÀget, med goda resultat, dcok fÄr man ju glömma bra rums ambience men men..

Har varit mkt i studio fredman och studion de hade i hyssna har ungefĂ€r samma storlek som mitt rum, och dĂ€r har de gjort mĂ„nga skivor med superb kvalite (aja utrsutning,kunskap spelar ju ocksĂ„ roll *host â˜ș)

Postat
MÄnga skivor spelas in i smÄ rum idagslÀget, med goda resultat, dcok fÄr man ju glömma bra rums ambience men men..

Har varit mkt i studio fredman och studion de hade i hyssna har ungefĂ€r samma storlek som mitt rum, och dĂ€r har de gjort mĂ„nga skivor med superb kvalite (aja utrsutning,kunskap spelar ju ocksĂ„ roll *host â˜ș)

Jo visst, modern pop-produktion Àr kanske inte lika beroende av ett "bra" rum som t ex en kontra eller violin...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.