Jump to content
Annons

Min Studio Klar ! Open for business


crillemannen

Recommended Posts

Tjo,

Posta för lääänge sen att jag höll på att bygga en liten arkitekt ritad studio här i Kinna.

Nu är den klar och jag är redo att ta emot band 😠

Jag kan erbjuda riktigt bra priser med tanke på utrustning, akustik etc, så hojta bara!!!!

Hemsidan är lite underconstruction, skall skaffa en media spelare i flash på headern,

och ändra logo:n till korrekt engelska hahah 🙂

Det finns bilder och samples på hemsidan

www.studiohaga.net

Ge gärna feedback på samples, design etc. Annars får ni bara önska mig lycka till 🙂

Utrustning:

Digi 002------- Mytek DAC 96 D/A------ Crane song Spider 8ch. mic pre + A/D ------ Octopre LE------

Peluso 2247 LE------- Oktava mk 012------- Shure sm 57 ------- Shure beta 52a-------

Peavey XXX ------- Peavey JSX ------- Engl 4x12:a ------- Harley Bentoin 4x12-------

// Christian Svedin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Knepigt.

Det finns ju redan en Studiohaga, - i Borlänge

Du får passa dig så du inte blir förväxlad med dom.

Dom verkar använda en porta, ja folk från lite nordligare

breddgrader verkar gilla portor. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok,

Nu så finns mätnings bilderna uppladdade.

Kommer även att fixa det där med scrollingen, så att hela sidan är skrollbar istället för bara mitten.

Ska smäcka upp några feta bilder på mix rummet när min crane song spider kommer och racket är fullt 😏

Annars är det mix rummet på första sidan dock helt tomt.

Haga finns på flera olika platser i landet, därav namnet 🥰

Några synpunkter på de samples jag laddat upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mp3 spelaren som finns i bilden är ju bara en bild ju.. fan vad besviken jag blev =(

Istället för en iframe/scrolldiv så ska du nog låta hela sidan scrolla så man får lite överblick! Annars grym design!

BILDER på mixerrummet vore kul 😄 Grymma låtar du har lagt upp! Har ifs endast dom här tiny högtalare i MBPro'n men ändå 😄 Låter dock lite old-style 😄

//STORT LYCKA TILL!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då har jag lagt upp större bilder på mätningarna. Men ojämn??? Nej du.. Som du ser finns det en liten

förstärkning vid 250hz, men den är nästan obefintlig. Kan du dina vatenfall?? 😄

Sen är det en liten förstärkning i basen, men denna mätning är gjord innan sista justeringen så den skall vara

lite bättre.

Det kommer en riktig spelare snart!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så då har jag lagt upp större bilder på mätningarna. Men ojämn??? Nej du.. Som du ser finns det en liten

förstärkning vid 250hz, men den är nästan obefintlig. Kan du dina vatenfall?? 😛

Sen är det en liten förstärkning i basen, men denna mätning är gjord innan sista justeringen så den skall vara

lite bättre.

Jodå, det är lättare mär man ser skalan… Jag antog att skalan var ställd så den visade ett spann på 60 dB (som brukligt är) och om detta varit fallet så hade den varigt lite bumpig.

Nu ser man fortfarande inte vad det är för värden som illustreras på kurvan (övre) men om jag får gissa så är det T30(s) (RT60 beräknat efter utifrån T30) men i så fall är det väldigt kort efterklang i rummet (0,12 sekunder vid 1 kHz)…

Fick du ingen frekvensgraf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det är lättare mär man ser skalan… Jag antog att skalan var ställd så den visade ett spann på 60 dB (som brukligt är) och om detta varit fallet så hade den varigt lite bumpig.

Nu ser man fortfarande inte vad det är för värden som illustreras på kurvan (övre) men om jag får gissa så är det T30(s) (RT60 beräknat efter utifrån T30) men i så fall är det väldigt kort efterklang i rummet (0,12 sekunder vid 1 kHz)…

Fick du ingen frekvensgraf?

Jo jag har fler mätningar på en annan dator. Du kan verkar kunna dina saker 😛

Du har rätt efterklangen är kort, men det är ju 2 små rum i talar om.

Tack för kommentarerna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du inte har något emot att jag länkar in bilderna. Säg bara till i så fall så tar jag bort länkarna. länken

Den översta bilden är kapad i vänstermarginalen. Man ser inte vad siffrorna representerar.

Inte heller vad kurvan i grafen visar.

measure%20big.jpg

Och på den andra bilden ser efterklangen riktigt kort ut. Är det RT60 som snittar på under 50 ms?

Är det mätning på inspelnings- eller lyssningsrummet?

measure%20big2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det en liten förstärkning i basen...

?

Ser mer ut som det är en topp vid ca. 7 kHz (enl. vattenfallsgrafen).

Det hade varit enklare att se med en vanlig frekvensgraf.

Sen är du som du säger, små rum är väldigt svåra (nästan omöjliga) att få till någon vettig akustik i.

Vore kul att se hela skärmdumpen (med betäckningar samt RT över 2 kHz).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

?

Ser mer ut som det är en topp vid ca. 7 kHz (enl. vattenfallsgrafen).

Det hade varit enklare att se med en vanlig frekvensgraf.

Sen är du som du säger, små rum är väldigt svåra (nästan omöjliga) att få till någon vettig akustik i.

Vore kul att se hela skärmdumpen (med betäckningar samt RT över 2 kHz).

Ok, jag har alla de bilderna på en annan sida, så det får vänta om det blir av.

Omöjligt som i att få vettig efterklang, ja (p.g,a av storleken) men inte om man tänker på att få

få en jämn och rak kurva, så man inte får några pikar någonstans.

Många skivor spelas in i små rum idagsläget, med goda resultat, dcok får man ju glömma bra rums ambience men men..

Har varit mkt i studio fredman och studion de hade i hyssna har ungefär samma storlek som mitt rum, och där har de gjort många skivor med superb kvalite (aja utrsutning,kunskap spelar ju också roll *host ☺️)

Link to comment
Dela på andra sajter

Många skivor spelas in i små rum idagsläget, med goda resultat, dcok får man ju glömma bra rums ambience men men..

Har varit mkt i studio fredman och studion de hade i hyssna har ungefär samma storlek som mitt rum, och där har de gjort många skivor med superb kvalite (aja utrsutning,kunskap spelar ju också roll *host ☺️)

Jo visst, modern pop-produktion är kanske inte lika beroende av ett "bra" rum som t ex en kontra eller violin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...