Jump to content
Annons

Hur får jag bort den "ringande" efterklangen på virveltrummorna i Addictive Drums?


EricFoxx

Recommended Posts

Har problem när jag jobbar med Addictive drums. Jag använder Nuendo/Cubase 4 och brukar alltid köra ut trummorna till externa spår i programmet och kör kompressor, EQ osv där istället. Mitt problem är hursomhelst att jag inte lyckas få bort den där ringande efterklangen som som kommer efter varje slag, och den stör mig nåt förbannat! Jag vill bara ha ett snärtigt och tight sound i virveln utan den där burkiga efterklangen som alltid finns är och känns omöjlig att få bort hur mycket jag än skruvar och mixtrar med kompressor, gate och liknande.

Hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha kvar bara själva attacken i virveln så funkar det med en gate. Dock så kommer du nog vilja ha ett reverb som sendeffekt på den virveln då den kommer bli totalt stum och död annars. Jobba lite mer med din gate, och jobba mycket med attack för att få bort ringandet men behålla attacken.

MVH

Anders

EDIT: Här är ett kort exempel på en virveln som jag gjort det med, en version utan gate och en med för att du ska höra vad det är jag gjort med gaten.

http://www.speedyshare.com/files/19647833/...o_with_gate.mp3

http://www.speedyshare.com/files/19647832/...tro_no_gate.mp3

EDIT 2: Sedan kan jag säga att när jag verkligen vill ha dessa torra hyperrealistiska trummorna så åker ofta Trillium lane labs drumrehab pluggen fram. Den är även med på exemplet ovan. Men det är nog bara för att det är så jag skulle gjort med ett akustiskt inspelat sett, så då behandlar jag pluggen på samma sätt.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör antingen en gate. Ett annat sätt kan vara att du letar upp det smala frekvensband där ringet ligger, och lägger en multibandskompressor. Bypassa alla band förutom ett (smalt), som du lägger precis på ringet. Sen väljer du attack efter hur kort transient du klarar dig med utan att virveln låter död. Releasen bör ligga på 400-500 ms, kanske mer. Det känns som att attacken bör landa på 50-100 ms. Relativt låg tresh. På det viset offrar du inte sustainen på hela virveln pga. ett frekvenseberoende problem.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips:

- Tamavirveln i original-AD har mindre övertoner om jag minns rätt

- En av virvlarna i Retro är väldigt dämpad

- En EQ som smalt "notchar" bort övertonerna brukar funka rätt bra

- Envelopen i AD brukar kunna vara till hjälp också, och/eller som tidigare nämnts: kompression

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips:

- Tamavirveln i original-AD har mindre övertoner om jag minns rätt

- En av virvlarna i Retro är väldigt dämpad

Tamavirveln är tyvärr den jag gillar minst av de som finns. Har fått till bra snärt med Sonorvirveln tidigare, och Pearl-virveln är bra om man vill ha ett fetare med 80-taligt sound! Var dock ett bra tag sen jag jobbade med AD, så jag har i princip fått lära mig från början nu - plus att jag tidigare bara jobbade med effekt-inställningarna i programmet istället för att göra det på externa spår.

Tack för tipsen, ska testa lite av det ni sagt. Återkommer med resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har inte AD uppe just nu med i EDIT har du en ruta längst upp till höger som heter sustain eller något i den stilen,

där kan du korta ner utklingningstiden för pukor t ex. Funkar nog med virvelringningar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det för musikstil?

här är en låt jag knåpat ihop med nya funk-adpaket.. virvel och kick kortad med envelope, ville ha ett torrt och kort ljud.

http://dl.dropbox.com/u/2084250/LE%20Thumbs%20Up.mp3

Melodisk hårdrock i stil med sent 80-tal / tidigt 90-tal = Snärtig, fet virvel med lite gatad reverb och en svag efterklangsreverb. Typ Europe - Prisoners in paradise!

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, ja det skulle vara något 😄

Men ärligt, att mixa trummor har inget med vilken plugg du använder att göra.

MVH

Anders

Tja, beror på hur man ser det. Pluggarna i sig kan ju vara som en egen liten studio och då kan man ju använda

det som finns i den studion av flera anledningar. I detta fallet använder ju trådskaparen en särskild plugg och finns

lösningen på problemet där så är det väl bra. 😄

Att mixa trummor är ju dock jättesvårt. Det kan ju låta hur bra som helst men ändå inte funka alls i en mix. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Melodisk hårdrock i stil med sent 80-tal / tidigt 90-tal = Snärtig, fet virvel med lite gatad reverb och en svag efterklangsreverb. Typ Europe - Prisoners in paradise!

80:tals rock så hade jag dragit det åt det här hållet. Om det är något sånt här du tänkt dig så säg till så kan jag gå igenom steg för steg med ljudexempel 🙂

http://www.speedyshare.com/files/19650105/..._to_the_80s.mp3

OBS! Väldigt snabbt gjort nu!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

80:tals rock så hade jag dragit det åt det här hållet. Om det är något sånt här du tänkt dig så säg till så kan jag gå igenom steg för steg med ljudexempel 🙂

http://www.speedyshare.com/files/19650105/..._to_the_80s.mp3

OBS! Väldigt snabbt gjort nu!

MVH

Anders

Det var snabbt jobbat, Anders! Jo, nåt i den stilen - men med lite mer snärt i anslaget liksom! Det feta botten-soundet är kanon, men jag vill fortfarande ha lite mer edge så att virveln bryter sig igenom gitarr och bas-mattan!

Kan vara svårt kanske, men det är lite det hållet jag vill åt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var snabbt jobbat, Anders! Jo, nåt i den stilen - men med lite mer snärt i anslaget liksom! Det feta botten-soundet är kanon, men jag vill fortfarande ha lite mer edge så att virveln bryter sig igenom gitarr och bas-mattan!

Kan vara svårt kanske, men det är lite det hållet jag vill åt 🙂

Det du kan testa i så fall är en annan kompressor inställning, exempelvis såhär för en uns mer punch

http://www.speedyshare.com/files/19650871/...ch_in_snare.mp3

Sedan om inte det räcker så testa att stämma upp virveln lite.

Finjusteringen kan man inte göra förrän man har helheten framför sig och hör hur det sätter sig i mixen.

MVH

Anders

EDIT: Sedan måste jag ju tillägga att mycket hur virveln och kick osv tränger igenom i mixen handlar en hel del om hur du behandlar resten av instrumenten också.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du kan testa i så fall är en annan kompressor inställning, exempelvis såhär för en uns mer punch

http://www.speedyshare.com/files/19650871/...ch_in_snare.mp3

Sedan om inte det räcker så testa att stämma upp virveln lite.

Finjusteringen kan man inte göra förrän man har helheten framför sig och hör hur det sätter sig i mixen.

MVH

Anders

EDIT: Sedan måste jag ju tillägga att mycket hur virveln och kick osv tränger igenom i mixen handlar en hel del om hur du behandlar resten av instrumenten också.

Det där lät schysst! Kan du spara den som en Preset och skicka eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där lät schysst! Kan du spara den som en Preset och skicka eller?

Kan inte spara som preset eftersom jag alltid jobbar utanför pluggen. Kanal för kanal alltså. Men jag kan däremot gå igenom vad jag gjort så du kan testa dig fram själv 🙂 Ge mig några dagar så kan jag ha fått ihop en lathund 😛 Om det skulle skita sig för dig så har jag det inlagt hos mig nu som en template. Så i så fall skulle du bara kunna skicka dina midifiler så kan jag göra om dom till detta. Så får du tillbaka trummorna med detta ljud.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, beror på hur man ser det. Pluggarna i sig kan ju vara som en egen liten studio och då kan man ju använda

det som finns i den studion av flera anledningar. I detta fallet använder ju trådskaparen en särskild plugg och finns

lösningen på problemet där så är det väl bra. 😄

Att mixa trummor är ju dock jättesvårt. Det kan ju låta hur bra som helst men ändå inte funka alls i en mix. 😳

Såg att jag missat att svara dig. Jo, det är sant. Men jag mixar alltid utanför pluggen eftersom man aldrig vet vilken plugg någon använder som skickar filer till mig för att mixa. Så därför mixar jag alltid "utanför" pluggen med de pluggar jag kan ut och innan 😄

Men det stämmer som du säger att olika pluggar ger olika valmöjligheter att mixa inne pluggen och man ska alltid välja det sätt som går snabbast för en själv att nå önskat resultat.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag tågar in med orelevanta saker här, men den fetaste virveln är den som Florence Valentin kör i Pokerkväll i Vårbygård.

http://open.spotify.com/track/1t1xtsLEHjPOQbISiL2EiS

Tror killen som mixat blandar audiospåret med en sampling. Ringer inte ut alls och är snärtig som fan i attacken. Lyssna på Flornces låt Spring Ricco så är det samma virvelljud fast med mer reverb. Låter också gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...