Jump to content
Annons

Sång dub


Ewil

Recommended Posts

Jag la sångdubbningar på en inspelning häromdan. Killen som sjöng in va så jävla konsekvent att det blev som en choruseffekt.

Nu la jag megareverb på dubbningen så det vart lite fetare och choruseffekten försvann men jag fick ju mer reverb också. hm.

Ja det låter bra, men jag funderar lite på hur ni andra brukar jobba med dub-spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag la sångdubbningar på en inspelning häromdan. Killen som sjöng in va så jävla konsekvent att det blev som en choruseffekt.

Nu la jag megareverb på dubbningen så det vart lite fetare och choruseffekten försvann men jag fick ju mer reverb också. hm.

Ja det låter bra, men jag funderar lite på hur ni andra brukar jobba med dub-spår?

Jobba ofta lite a la Peter Gabriel. Dubbar mycket, men är inte så noga med synken mellan spåren. Blir ofta ganska häftig, småskitig effekt om man hör att det är två röster som tampas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba ofta lite a la Peter Gabriel. Dubbar mycket, men är inte så noga med synken mellan spåren. Blir ofta ganska häftig, småskitig effekt om man hör att det är två röster som tampas.

Jo det håller ja med dig om! Men nu låter det ju bara som en skitful choruseffekt, för dom synkar så bra. Han one-takade typ alla dubbningar.

Om man tänker mer popproduktion a la katy perry då bara som ett exempel. Nästan alla moderna pop-prod har ju dubbningar men det är så bra gjort

att man inte lägger märke till det om man inte lyssnar ordentligt. Hur bär man sig åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det håller ja med dig om! Men nu låter det ju bara som en skitful choruseffekt, för dom synkar så bra. Han one-takade typ alla dubbningar.

Om man tänker mer popproduktion a la katy perry då bara som ett exempel. Nästan alla moderna pop-prod har ju dubbningar men det är så bra gjort

att man inte lägger märke till det om man inte lyssnar ordentligt. Hur bär man sig åt?

Genom att tima allt i perfektion tror jag.

Flytta spåren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inte 1 sätt att dubba på. I bland vill man uppnå choruseffekt men man kan lika gärna prova med annan mikrofon och avstånd. Lägga på reverb eller kompressor EQ etc.. Beror ju på vad man vill uppnå ju. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det håller ja med dig om! Men nu låter det ju bara som en skitful choruseffekt, för dom synkar så bra. Han one-takade typ alla dubbningar.

Om man tänker mer popproduktion a la katy perry då bara som ett exempel. Nästan alla moderna pop-prod har ju dubbningar men det är så bra gjort

att man inte lägger märke till det om man inte lyssnar ordentligt. Hur bär man sig åt?

Ställ snubben längre från micken vid dubbarna. Kanske uppemot en halvmeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in dubbarna med olika karaktärer, gör några hårda, några luftiga, några som e som leaden typ. Panorera och equa dom så dom fyller ut på ett sätt som du upplever som bra. Dubbarna måste vara tajta för att uppnå det resultatet. Om killen e så tajt att du får chorus effekt så kan du vara glad, då kommer detta bli enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in dubbarna med olika karaktärer, gör några hårda, några luftiga, några som e som leaden typ. Panorera och equa dom så dom fyller ut på ett sätt som du upplever som bra. Dubbarna måste vara tajta för att uppnå det resultatet. Om killen e så tajt att du får chorus effekt så kan du vara glad, då kommer detta bli enkelt.

+1

Sen kan man inte glömma att allt den här "processingen" kallas musikalitet. Leadsångaren måste veta hur man sjunger från olika delar av "medvetandet". Lite flummigt kan tyckas men det kan göra allt för uttrycket att blanda in olika känslor så att alla strävar åt samma håll. I stället för att tänka musikaliskt kan man tänka mer i sångkänslor. Några tankar iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, jag gillar inte dubbningar på sång. Ser ingen anledning, men det kanske fungerar för vissa. [../..] Jag håller mig till KISS-modellen (keep it simple and stupid) och tycker det låter bra ändå.

KISS är verkligen "simple and stupid", men de dubbade/dubbar hursomhelst nästan alltid lead-sången och som princip alltid körsången.

On Topic: Det är givetvis inte alltid som dubb passar in. T.ex, om låten kräver särskild karaktär, definition eller övertydlighet, så gör sig kanske leadsången bäst odubbad. Och ibland är sångarens/sångerskans röst kanske så personlig och unik att en envisad dubb snarare skulle göra skada än nytta. Själv dubbar jag alltid sång — no pardon, oavsett vems sång jag spelar in — och använder dubben/dubbarna i olika grad beroende på låttyp (det är faktiskt sällan jag skippar dubben, men det händer). Det ger rösten en fylligare karaktär (låter som vinprovning här) och man har mycket mer att experimentera med när det gäller arbetet med ljudbildens bredd, körer etc — på ett sätt som aldrig kan uppnås med hjälp av kopiering+pitch av originaltagningar (inte för att det skulle vara något fel med det).

En viktig sidonot: Många tar dubbning för givet, typ "det är väl bara att sjunga om, liksom". Men det krävs en hel del sång-kunskap och -erfarenhet för att lägga en dubb värd begreppet. Dubbad sång låter nästan alltid "bra" och attraktivt, för det flesta vågar jag påstå. Om en dubb låter "dålig" beror det i flesta fall på att den är dåligt utförd. En lyckad dubb är när den sjungs om på ett nästintill exakt sätt som "originalet"; där alla vibraton, fras-svansar och konsonanter hamnar där de ska.

Så tänker jag.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, jag gillar inte dubbningar på sång. Ser ingen anledning, men det kanske fungerar för vissa. Låter nästan som att du gör det bara för att det ska göras, men jag kan ha fel?

I de mest extrema fallen så kopierar jag sången två gänger, pannar dom maximalt åt varsit håll, sänker dom så dom är knappt hörbara och sedan pitchar en liten, liten aning. Men det är sällan. Jag håller mig till KISS-modellen (keep it simple and stupid) och tycker det låter bra ändå.

Äntligen en klok människa! Hurra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tänker mer popproduktion a la katy perry då bara som ett exempel. Nästan alla moderna pop-prod har ju dubbningar men det är så bra gjort

att man inte lägger märke till det om man inte lyssnar ordentligt. Hur bär man sig åt?

Bra tagningar , Bra artister och om inte det hjälper , Melodyne , Autotune etc samt en massa editering.

Ofta är det oxå mer än en röst på moderna Pop produktioner för att få det fylligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

KISS är verkligen "simple and stupid", men de dubbade/dubbar hursomhelst nästan alltid lead-sången och som princip alltid körsången.

On Topic: Det är givetvis inte alltid som dubb passar in. T.ex, om låten kräver särskild karaktär, definition eller övertydlighet, så gör sig kanske leadsången bäst odubbad. Och ibland är sångarens/sångerskans röst kanske så personlig och unik att en envisad dubb snarare skulle göra skada än nytta. Själv dubbar jag alltid sång — no pardon, oavsett vems sång jag spelar in — och använder dubben/dubbarna i olika grad beroende på låttyp (det är faktiskt sällan jag skippar dubben, men det händer). Det ger rösten en fylligare karaktär (låter som vinprovning här) och man har mycket mer att experimentera med när det gäller arbetet med ljudbildens bredd, körer etc — på ett sätt som aldrig kan uppnås med hjälp av kopiering+pitch av originaltagningar (inte för att det skulle vara något fel med det).

En viktig sidonot: Många tar dubbning för givet, typ "det är väl bara att sjunga om, liksom". Men det krävs en hel del sång-kunskap och -erfarenhet för att lägga en dubb värd begreppet. Dubbad sång låter nästan alltid "bra" och attraktivt, för det flesta vågar jag påstå. Om en dubb låter "dålig" beror det i flesta fall på att den är dåligt utförd. En lyckad dubb är när den sjungs om på ett nästintill exakt sätt som "originalet"; där alla vibraton, fras-svansar och konsonanter hamnar där de ska.

Så tänker jag.

Det sammanfattar det hela ganska bra.

Jag gillar dock, som komplement till det ovan, att stå längre bak på dubbar samt använda annan karaktär på vissa dubbar så inte alla är precis likadana. T. ex en "visk-dubb" med lite mer väsigt ljud, mindre bas, kanske mer betoning på konsonanter och lägre energi. Skrikdubbar är också häftiga. Att ställa sig en halvmeter meter bak i rummet och gala för fulla muggar. Sen lägger man skrikdubben nästan ohörbart bakom orginal-leaden. Det ställer ju lite högre krav på rummet men blir bra om man har ett vettigt rum.

Men som du säger är det givetvis viktigt att pitch, vibrato och konsonanter sitter där de ska på alla tagningarna. Även andetag, bokstäver som t, s, k osv i slutet på fraser. Så det inte blir t-t-t. Ibland kan man med fördel skita i att uttala slut-konsonanten på fraser på dubbarna för att leadens konsonant ska bli tydlig.

Att använda en annan mick till dubbarna kan också få häftiga effekter om man hittar en lämplig. Sen gäller det bara att vara lite kreativ med panning, eq, komprimering, kanske lite rörplugg på de olika dubbarna. Om man skapar några dubbar med olika styrkor och karaktärer blir ljudet mycket större och rikare.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

brukar helst inte dubba... Men om man absolut måste brukar jag faktiskt tillverka dubbarna själv genom att göra lite variationer i melodyne istället för att låta sångaren/sångerskan sjunga två gånger. också utmärkt sätt att göra stämmor. Ok, flera av er kanske kommer skrika nu men... 🙂 ..

Sen är det ju alltid fett att panorera ut dubbningar...

Mycket reverb och ganska lågt tycker jag funkar bra också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, flera av er kanske kommer skrika nu men...

site_logo3.jpg

brukar helst inte dubba... Men om man absolut måste brukar jag faktiskt tillverka dubbarna själv genom att göra lite variationer i melodyne istället för att låta sångaren/sångerskan sjunga två gånger. också utmärkt sätt att göra stämmor.

Det där fattar jag inte alls! Verkar ju helt käpp rätt... Om du nu "absolut måste", är det då inte tidsvinst att helt enkelt låta sjunga om skiten än att du ska börja fumla med "variationer" i melodyne? Antingen har du ett snuskigt kontrollbehov, eller så har du helt enkelt all tid i världen...

Link to comment
Dela på andra sajter

site_logo3.jpg

Det där fattar jag inte alls! Verkar ju helt käpp rätt... Om du nu "absolut måste", är det då inte tidsvinst att helt enkelt låta sjunga om skiten än att du ska börja fumla med "variationer" i melodyne? Antingen har du ett snuskigt kontrollbehov, eller så har du helt enkelt all tid i världen...

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

site_logo3.jpg

Det där fattar jag inte alls! Verkar ju helt käpp rätt... Om du nu "absolut måste", är det då inte tidsvinst att helt enkelt låta sjunga om skiten än att du ska börja fumla med "variationer" i melodyne? Antingen har du ett snuskigt kontrollbehov, eller så har du helt enkelt all tid i världen...

Well, jag skriver under på sjukt kontrollbehov - förutom det - sångaren bor i Tyskland så när vi väl träffas för att spela in demospår (inte skivproduktioner) så hinner vi sällan göra så jävla mycket. alltså är jag utlämnad åt att fixa det själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sjunga en lead som jag kör som egen kanal/instrument, sen lägger jag ett lager på 3 dubbar i en bus. kompressar och skär som fan, och lägger den som ett lager långtbak, knappt så man hör den men den fetar till som fan.

Dock dubbar jag nästan aldrig verser för där tycker jag det ska höras alla variationer i rösten. men i refräng å bryggor brukar jag svetta på!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Well, jag skriver under på sjukt kontrollbehov - förutom det - sångaren bor i Tyskland så när vi väl träffas för att spela in demospår (inte skivproduktioner) så hinner vi sällan göra så jävla mycket. alltså är jag utlämnad åt att fixa det själv...

Okej låt går för det då. Men en massa reverb? Det fattar jag inte. Eller du kanske dränker de andra instrumenten i än mer reverb så att sången ligger längst fram? Låter illa i alla fall med en massa reverb på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar ni när ni säger "pitch"? Är det att man speedar upp en dub, eller är det att man lägger dubben en liten bit innan/efter vanliga leaden?

Maaah...pitch är ju där tonen ligger. En perfekt pitch= icke falskt mot den givna tonen. Och out of tune/pitch är elika med falsksång. Om pitchen är lite sned så kan det upplevas som en choruseffekt. En choruseffekt kan även upplevas som lite falsksång men är ett snällare uttryck. 😑 Är man onykter å sjunger så upplever ofta gemene man att man sjunger "utanför" men å andra sidan så kan det ligga i ens konstnärliga ådra. Många hävdar tex att Håkan Hellström sjunger falskt men jag tycker att han har en bra ton/ "pitch" som är snudd på genialisk! Nu jävlar ska här sovas...ett dygn minst. Hoppas att mitt svar hjälpte och om inte så kan säkert någon annan fylla i. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...