Jump to content
Annons

Sång dub


Ewil

Recommended Posts

Jag vet inte varför, men ofta tycker jag det hörs på demoforum när det är dubbat. Däremot är det sällan något jag reagerar över på radiomusiken, antar att det är mix/erfarenhet inom ämnet som avgör, samt sångare då så klart som ni nämner. Eller så dubbar inte band lika mycket som folk säger?

Dubbar gör helt klart sitt. Men jag använder det sällan faktiskt. Ofta blir det fylligare, men jag tycker även att det försvinner något när man dubbar. En "nakenhet" och "renhet" i sången, eller vad jag ska kalla det. Det blir lite "utslätat" med dubbar hela tiden.

Så jag tycker inte det är något man ska använda sig av i alla låtar, stör mig lite på att vissa verkar dubba allt. Ungefär som loudness-kriget, mer av allt bara. Men det försvinner lite på vägen med.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Usch, jag gillar inte dubbningar på sång. Ser ingen anledning, men det kanske fungerar för vissa. Låter nästan som att du gör det bara för att det ska göras, men jag kan ha fel?

I de mest extrema fallen så kopierar jag sången två gänger, pannar dom maximalt åt varsit håll, sänker dom så dom är knappt hörbara och sedan pitchar en liten, liten aning. Men det är sällan. Jag håller mig till KISS-modellen (keep it simple and stupid) och tycker det låter bra ändå.

Hallelulja! Dubbar jag mig själv låter det dubbelt så illa som från början. Hu!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...