Jump to content
Annons

Alternativ till AKG C414 ULS


Tophe

Recommended Posts

Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den!

Har tidigare spelat in med en Studio Project B1, så det var ju en rejäl klassresa, även om B1:an är helt ok.

Nu har jag börjat jaga efter en sån mick. Jag är ute efter just ULS för så vitt jag förstår så har de flesta av de nya 414 lite mer krisp i diskanten. Jag är ute efter just den där lite mjukare och varma diskanten som ULS'en har. När jag kör den genom min SPL Goldmike med flair så låter det så vansinnigt bra.

Men jag vill först pejla lite med er som använt många mikrofoner. Finns det någon annan mikrofon som ligger nära den 414 ULS-karaktären?

Jag komma bort från den överdrivet bright'a kina-diskanten som finns i de flesta billigare mickar. Få ett mer jämnt, mjukt och varmt sound... Som en 414 ULS helt enkelt.

Några tips? Behöver inte ha flera karaktärer, njure räcker.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmmm... gjorde precis en A/B test mellan min B1:a och den lånade 414.

Det var dumt gjort... nu kan jag ju aldrig mer använda B1'an. grrrr.

Det blir silkeslent och ligger som grymt bra i mixen. B1:an låter vass och spretig.

Får helt enkelt spara ihop pengar och vänta med att lägga sångtagningarna till i vår.

Har NT2-A något av "kina-diskanten" också?

Link to comment
Dela på andra sajter

njaaa... Nt2a:n är en bra allround mic, men att beskriva dess diskant som varm o mjuk är enligt mig helt fel 😆 / Jon

NT2-A har inte den typiska "Kina-diskanten" i alla fall. Den kan säkert essa på vissa röster (som alla mickar kan oavsett prisklass) men det handlar som alltid om att matcha mic och sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den!

kul när man hittar nåt som känns helt rätt 😆

om man tittar på karaktären hos uls:en så har den en dip mellan 2000 å 5000 Hz, sen en höjning framåt 7-10kHz

det är nog dippen där som gör att du upplever den som mjuk men ändå med en fin diskant

det rör sig om +/- 2 dB så det är inga våldsamma svängningar men nog för att ge en karaktär även om upptagningen är väldigt rak å fin i övrigt

http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...55c233c018f.pdf

deras C3000 B har en liknande dip men den är bredare, från ungefär 1000 till 5000 å med en diskanthöjning som är något ojämnare mellan 6k å 12k

så det är möjligt att den ger en liknande upllevelse men kanske med upplevelsen av ett svagare mellanregister som bieffekt

svängningarna är också större

http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...55c22bc28a0.pdf

men den är klart billigare

röde-mickarna som gilbert nämnde är mycket bra för sitt pris men har inte den karaktären

nt2000_freq_cardioid.jpg

bilden är hämtad från nt2a men heter nt2000 - förmodligen samma mick i grunden men 2000 har steglösa knappar istället för fasta

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den!

Har tidigare spelat in med en Studio Project B1, så det var ju en rejäl klassresa, även om B1:an är helt ok.

Nu har jag börjat jaga efter en sån mick. Jag är ute efter just ULS för så vitt jag förstår så har de flesta av de nya 414 lite mer krisp i diskanten. Jag är ute efter just den där lite mjukare och varma diskanten som ULS'en har. När jag kör den genom min SPL Goldmike med flair så låter det så vansinnigt bra.

Men jag vill först pejla lite med er som använt många mikrofoner. Finns det någon annan mikrofon som ligger nära den 414 ULS-karaktären?

Jag komma bort från den överdrivet bright'a kina-diskanten som finns i de flesta billigare mickar. Få ett mer jämnt, mjukt och varmt sound... Som en 414 ULS helt enkelt.

Några tips? Behöver inte ha flera karaktärer, njure räcker.

Har haft både ett par NT2or och har ett par 414 B-ULS. NT2an är mer "lågupplöst" i diskanten och inte lika tajt överlag i ljudet, aningen bumligare och svårare att få en kontrollerad upptagning med. Audio Technica AT4050 är lite tunnare än B-ULS men har bra detalj. Line Audios SM serie är inte heller så långt ifrån, har även haft en sån. Jag tycker att du ska ta dig tid att titta efter en beggad B-ULS, det dyker nog upp på både ebay och vend eller blocket ibland... Borde ligga runt 5-6 tusen (eller har det kanske stigit?)

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft både ett par NT2or och har ett par 414 B-ULS. NT2an är mer "lågupplöst" i diskanten och inte lika tajt överlag i ljudet, aningen bumligare och svårare att få en kontrollerad upptagning med.

NT2 och NT2-A har inte mycket gemensamt (men du kanske menade NT2-A). Samtidigt så kostar ju en NT2-A en tredjedel av vad en 414 kostar så givetvis så finns det skillnader.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att det är stor skillnad på olika varianter av C414. B-ULS är för mig biffigare och aningen mörkare än övriga jag prövat.

B-ULS är väl en av de mest tillverkade/sålda varianterna också så priset borde inte vara högre än genomsnittet. Kollade lite snabbt på ebay och hittade en 414B-ULS i USA för "Köp nu"-pris på $615. Med frakt hem till Sverige, tull och moms landar det på strax under 6000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
du får gärna utveckla dom två sakerna - nu när du skriver att den "är"

är det som gilbert också undrade med eller utan A?

Sorry, jag menade NT2-A or (hur man nu ska skriva det). Jag tycker de är bumliga och inte så väldefinierade i basen, jämfört med B-ULSmicken.

Samma sak gäller även i diskanten, som inte är lika detaljrik och snabb som AKGn. Men sen kostar de ju betydligt mindre, och är helt klart schyssta för det priset. B-ULS en känns väldigt jämn och kontrollerad i hela registret, inga överraskningar någonstans. Kanske därför vissa tycker den är lite "stum" och tråkig.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.seelectronics.com/sE4400a.html

Kostar visst bara 3700kr nuförtiden... ska enl. många vara ganska lik 414 (har inte testat själv).

Har A/B-jämfört den med en C414EB och tycker inte de påminner om varandra. sE4400a har en kraftigare respons i det lägre registret och är mer återhållsam i diskanten i förhållande till 414EB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har A/B-jämfört den med en C414EB och tycker inte de påminner om varandra. sE4400a har en kraftigare respons i det lägre registret och är mer återhållsam i diskanten i förhållande till 414EB.

Har läst någonstans att EB (414) hade C12-kapseln… någon som vet om detta stämmer?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Capsule Changes

During the production years of the C414EB, manufacture of the "original" CK12 capsule ceased and a modern nylon version (2072-Z-0005) was introduced. This replacement would never live up to the standard of the "Famous" CK12, that had previously made AKG large capsule microphones so wonderful. The tonal qualities of the nylon CK12, are just so different from it's predecessor."

http://www.saturn-sound.com/Curio's/st...0akg%20c414.htm

Så svårt var det att finna... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för bra och utförliga svar.

Det låter ju ändå som det kanske är värt att försöka få tag på just en 414 av den modellen jag testat.

Får börja spara, leta och testa andra mickar under tiden. Nu har lite alternativ att testa iallafall!

Tack tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)
Om priset var i SEK och inte i $ så kunde nog den vara ett alternativ till c414

visste inte att det fanns även begränsningar på plånboken....en c414 ligger väl på ~10 000 va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter och testar min nya channelstrip Aphex 230, är helt salig! Och min bästa mick är NT2-A så det är den jag kört med hittills, på min egen skrovelröst, sjunger till gamla bakgrunder från min första tid som portainspelare. Jag hör ingen kinadiskant alls, det har jag gjort med några andra mickar jag tagit hem på prov. Aphexen har en väldigt fin de-esser, om jag"essar" på rejält med käften så räcker det ändå att gasa lite mindre än en fjärdedel av det som går. Vore den riktigt vass antar jag att man finge dra på mer av de-essern för att få det lagom.

Är det nån som vet om de gamla NT2 gjordes i Kina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är nöjd ska du inte söka andra mickar. Normalt brukar jag inte rekomendera att man köper begagnat. Själv har jag gått igenom några AKG men har tappat räkningen på alla U:n och andra bokstäver. Jag antar att fler har sagt det men dom är alla olika. Personligen tycker jag dock inte att de mickar som TV4 använde när jag spelade för dom sist var specielt bra. AKG men jag var inte nöjd men det handlade kanske främst om mina brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är nöjd ska du inte söka andra mickar. Normalt brukar jag inte rekomendera att man köper begagnat. Själv har jag gått igenom några AKG men har tappat räkningen på alla U:n och andra bokstäver. Jag antar att fler har sagt det men dom är alla olika. Personligen tycker jag dock inte att de mickar som TV4 använde när jag spelade för dom sist var specielt bra. AKG men jag var inte nöjd men det handlade kanske främst om mina brister.

Spelade för TV4? Nu blev jag rejält nyfiken. I vilket sammanhang? Berätta, har man sagt A får man säga B, speciellt i mikrofonvärlden! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderat nått på typ Royer 121? låter som det kulle kunna vara nått åt det hållet

Mums. Ja det är ju lite av en drömmick. Kostar dock 13-14k, ganska saftigt. Att spela in nylongitarr (eller gitarr över lag) med den micken är helt fantastiskt. Har du tillgång till R-121:an, testa det! Även som "ambiens" 1-2 meter från trumsettet, framför baskaggen, underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...