Jump to content
Annons

Alternativ till AKG C414 ULS


Tophe

Recommended Posts

Hello boys! 😉

Själv tycker jag att Röde alltid har en ful och vass diskant.

Alla jag testat har en metallisk klang som präglar alla inspelningar.

Har haft 4 olika mickar från Röde, alla är sålda.

Läs inte Rödes frekvensmätningar, stämmer inte alls.

AKG är ofta skumma anser jag, dom gamla låter luddigt, dom nyare låter vasst/diskantrikt.

Ibland låter dom bra, ibland helt fel.

Min gissning är att frekvensgången är väldigt ojämn.

"Varm ton, mjuk diskant" ? Då kan du skippa nästan alla tips i denna tråd.

Här har du en FENOMENAL mikrofon:

http://www.oktavamodshop.com/product_info....products_id=100

Med moms, tull och frakt ca 6800 kr.

Vi gillar den bättre än dom flesta mickarna upp till 25 000 kr.

Eller förresten, upp till 150 000 kr då den låter bättre än Didrik DeGeers klumpeduns.

Annars: Blue Baby Bottle. Testade ett ex för mååånga år sedan som lät extremt basfattig.

Fick senare reda på att den var paj, har lyssnat igen och den är faktiskt bra.

Ser att DrLoop (en man med koll på läget) gillar den också. Trevligt.

Även vår käre Claes har den som en av sina favoritmickar.

Fortfarande en ljust/vasst klingande mick men jag har hellre den än dom mickar som diskuteras i denna tråd.

Märkligt nog är denna en av Blue's bästa men samtidigt billigaste mickar.

Coles 4038 (bandmick). Här har du sjukt mkt bas, ton, värme och mjuk diskant.

Går inte att få jobbiga S-ljud hur man än gör.

Jävligt bra mick, uppskattad utomlands, mindre känd i Sverige.

Good luck.

Mvh Omni

Redigerat av Omni
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Läs inte Rödes frekvensmätningar, stämmer inte alls.

AKG är ofta skumma anser jag, dom gamla låter luddigt, dom nyare låter vasst/diskantrikt.

Ibland låter dom bra, ibland helt fel.

Min gissning är att frekvensgången är väldigt ojämn.

du av alla omni - du förvånar mig 😉

belägg tack!

vad i mätningarna stämmer inte menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG är ofta skumma anser jag, dom gamla låter luddigt, dom nyare låter vasst/diskantrikt.

Ibland låter dom bra, ibland helt fel.

Min gissning är att frekvensgången är väldigt ojämn.

Min gissning är framförallt att alla olika varianter på temat 414 med tillhörande bokstavsförkortningar resulterat i en grupp rätt individuella karaktärer. Tror inte frekvensgången är mer ojämn inom en serie än den brukar vara.

Man ska aldrig tro på en frekvensresponskurva. Men i bästa fall kan man utgå från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska aldrig tro på en frekvensresponskurva.

intressant åsikt faktiskt

hur har du kommit fram till den?

om jag själv skulle haft den åsikten så skulle jag nog velat varit med om att flera eller åtminstone en testmätning som jag själv varit med om visat på att den enl tillverkaren påstådda inte stämmer

varför ska man inte tro på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Funderat nått på typ Royer 121? låter som det kulle kunna vara nått åt det hållet

121 är en bandmick, den ligger ganska långt ifrån 414 soundmässigt i mina öron...

Då ligger R84an närmare, om man skär en hel del bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant åsikt faktiskt

hur har du kommit fram till den?

om jag själv skulle haft den åsikten så skulle jag nog velat varit med om att flera eller åtminstone en testmätning som jag själv varit med om visat på att den enl tillverkaren påstådda inte stämmer

varför ska man inte tro på den?

Inte min mening att framstå som jag sitter inne på evig visdom och kunnande om allting.

Vad jag menar är att den frekvensresponskurva du ser i produktblad är ett genomsnitt för mätningar på många olika mikrofoner. Lite av en typkurva.

Om du däremot sitter med en frekvensresponskurva uppmätt på en specifik mick säger den sä klart något om den mikrofonen. Men inte om andra mickar av samma modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är nöjd ska du inte söka andra mickar. Normalt brukar jag inte rekomendera att man köper begagnat. Själv har jag gått igenom några AKG men har tappat räkningen på alla U:n och andra bokstäver. Jag antar att fler har sagt det men dom är alla olika. Personligen tycker jag dock inte att de mickar som TV4 använde när jag spelade för dom sist var specielt bra. AKG men jag var inte nöjd men det handlade kanske främst om mina brister.

Det kan också ju bero på att TV-ljud har oerhört svåra beslut om mikrofonval, eftersom bildsidan bestämmer vad som får synas i bild och inte och ljudet helt enkelt får rätta sig efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade på ljudtestet & tyckte nog att den lät grötig, snudd på lite phaser effekt nästan

och diskant fattig, förutom lite stötar av diskant som bryter igenom då & då

och onaturlig ,särskilt i jämförekse med U47 som de gör

övertygade inte mig till köp iaf! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att Röde alltid har en ful och vass diskant.

Alla jag testat har en metallisk klang som präglar alla inspelningar.

Har haft 4 olika mickar från Röde, alla är sålda.

Läs inte Rödes frekvensmätningar, stämmer inte alls.

Kan det inte vara så att du tänker på de äldre modellerna (Kina) t ex NT2, NTK ;NT1000 o s v?

...dom kanske var ´"paj" allihopa... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag lyssnade på ljudtestet & tyckte nog att den lät grötig, snudd på lite phaser effekt nästan

och diskant fattig, förutom lite stötar av diskant som bryter igenom då & då

och onaturlig ,särskilt i jämförekse med U47 som de gör

Fast röstinspelningarna längre ned på sidan tycker jag är intressanta. Karaktären på de två mickarna skiljer sig inte mer än mellan två exemplar av samma modell. Intressant att det antagligen skiljer 50 år mellan mikrofonerna.

Men mitt val skulle falla på Gefell-micken. Det som skiljer är som Larsson också skriver diskanten. Oktavamod 319 har en aningen mer stängd karaktär med vissa kraftiga transienter som sticker igenom.

Så vad tycker Omni om FET47? Den borde ju vara i närheten av 319 kvalitetsmässigt. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeeena Demonen! 🙂

Lite klantigt skrivet utav mig, jag menar faktiskt att dom flesta kurvor som presenteras från

olika mikrofonföretag låter inte alls som det ser ut på mätningarna.

Vi brukar testa mickar noga och på olika avstånd.

Vi upplever samma differans av ljudet kontra mätningarna från stora tillverkare som

Neumann, Gefell, AKG, etc så jag ska väl inte klanka ner på enbart Röde.

Undantag gäller bl.a. från DPA, Schoeps, Sennheiser och Earthworks - deras

mätningar verkar stämma mkt bra överrens med hur det faktiskt låter.

Brukar iof läsa mickarnas frekvensgång ändå för att få en liten fingervisning

om hur tillverkaren själv vill presentera micken.

"Du av alla" - Brutus? 😄

Haha, näförtusan - jag har för mig att du och jag brukar tycka väldigt lika om saker och ting

och tror det kommer att fortsätta vara på det sättet.

Du ska få hembakta kanelbullar och gott kaffe den dan vi träffas, så det så!

Greetings Joachime. 🙂

Du gissar rätt, som vanligt. Jag gillar U47 FET-ljudet. Börjar tröttna mer och mer på

alla vassa, diskanthöjda stormembransmickar.

Jag är nog inte ensam om det eftersom bandmickarna har blivit så populära igen.

Just därför är det intressant med en stormembrans kondensatormick som

inte så så jäkla presad i diskanten och som har lite bandmickskaraktär

utan att ha bandmickarnas förbannade egenheter som extremt låg output,

känslighet för puffar, bitvis störande brusnivå och svettiga priser...

Vad tycker ni?

Ha det gött.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert

Kan det inte vara så att du tänker på de äldre modellerna (Kina) t ex NT2, NTK ;NT1000 o s v?

...dom kanske var ´"paj" allihopa...

Hej Sir Gilbert

Förstår vad du menar. Dom gamla var ju riktigt hemska. Dom nya är bättre men

jag tycker det finns en Röde-aktig karaktär i alla deras mickar som jag inte pallar med.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert

Hej Sir Gilbert

Förstår vad du menar. Dom gamla var ju riktigt hemska. Dom nya är bättre men

jag tycker det finns en Röde-aktig karaktär i alla deras mickar som jag inte pallar med.

Mvh Omni

Jo, man får ju vad man betalar för. Själv har jag helt övergett traditionella mickar med membran och använder nu uteslutande optisk mätutrustning (laser vars vinkeländring avläses optiskt och digitaliseras direkt) när jag spelar in. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad mycket svar! Kul...

Tack dina tips Omni. Ska kolla in octava lite. Det lutar nog fortfarande åt att jag ska jaga en 414.

Ska få låna en över julhelgen, då kanske jag kan göra mer tester, ifall jag kan låna hem lite grejer från musikaffärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Oj vad mycket svar! Kul...

Tack dina tips Omni. Ska kolla in octava lite. Det lutar nog fortfarande åt att jag ska jaga en 414.

Ska få låna en över julhelgen, då kanske jag kan göra mer tester, ifall jag kan låna hem lite grejer från musikaffärerna.

Vad du än gör, köp inte den nya C214. Den låter som en helt annan mick, väldigt långt ifrån B-ULS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Appropå det, visst finns de testinspelningar du gjorde mellan 214 och 414B-ULS att ladda hem någonstans?

Ja visst, det är bara skicka ett PM till mig om man vill ta del av dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte min mening att framstå som jag sitter inne på evig visdom och kunnande om allting.

Vad jag menar är att den frekvensresponskurva du ser i produktblad är ett genomsnitt för mätningar på många olika mikrofoner. Lite av en typkurva.

Om du däremot sitter med en frekvensresponskurva uppmätt på en specifik mick säger den sä klart något om den mikrofonen. Men inte om andra mickar av samma modell.

jag köper din förklaring och förstår ditt resonemang

ditt kunnande vet jag håller hög nivå så det ifrågasätter jag inte

frågan är hur mycket "snittmicken" skiljer sig från snittkurvan?

att enstaka exemplar kan avvika är förstås inte bara möjligt utan troligt - kanske är det vanligare än jag trott

annars brukar min upplevelse vara att "en viss typ av modell låter som den modellen brukar låta"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjeeena Demonen! 😆

Haha, näförtusan - jag har för mig att du och jag brukar tycka väldigt lika om saker och ting

och tror det kommer att fortsätta vara på det sättet.

Du ska få hembakta kanelbullar och gott kaffe den dan vi träffas, så det så!

hej brutus! 🙁

härligt att se att du som vanligt har kött på benen när du uttalar dig - en av få

ser faktiskt fram emot att få ta del av kaffe, bullar och lite mätningar - det är faktiskt väldigt intressant det du framför

hur ser du på joachimes tankar om enstaka mickar kontra "snittmicken" å att kurvan från tillverkaren representerar snittet mer än varje enskilt exemplar?

tyckte ni när ni mätte att skillnaderna var så stora att den påstådda karaktären inte stämde alls?

hur många av samma typ mätte ni?

Själv tycker jag att Röde alltid har en ful och vass diskant.

Alla jag testat har en metallisk klang som präglar alla inspelningar.

inte så helt skild upplevelse från kurvan egentligen - om man väger in den personliga smaken å värderingen av ett visst ljudspektra

nt2000_freq_cardioid.jpg

pucklar vid 2-3kHz å vid 5KHz

kan i vissa öron låta tydligt - i andras just vasst

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Hej,

fick hem ett stycken SE Electronics Z5600 II igår...mkt mkt bra mic...SE Electronics är en kinesiskt tillverkare som gjorde kapslarna åt Neumann U87 förut!

Mikrofonen kom i en stor koffert, väska alltså...själva mikrofonen låg sedan i en fin trälåda! Sedan testade jag lite sång inspelning via mitt SSL, och mikrofonen var väldigt bra, speciellt i de övre frekvenserna...jag började med att köra HP filtret på micken och även på SSL:t skar jag allt under 120 Hz!

Mikrofonen fick fram ljudet mkt bättre i den övre sektionen av frekvens-spektret i min röst/sång än en Neumann TLM149 (som är mkt varmare i sin karaktär), men inte lika vass som en Sony C800G!

Jämfört med en Brauner VM1, som är väldigt bra på allt, var rösten ljusare och en aning tunnare!

Tror att micken går loss på runt ~5000 SEK! Bra pris/prestanda tycker jag!!

Z5600_chart1.jpg

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

frågan är hur mycket "snittmicken" skiljer sig från snittkurvan?

Jag gissar att du också har tillgång till flera mikrofoner av samma modell.

Testa att placera två 57'or, 421'or, 87'or, 84'or eller liknande vid nästa tagning.

Ibland hör man ingen skillnad alls. Ibland blir man överraskad av den skillnad man hör. Då brukar man försöka förklara det med olika saker. Till exempel att det är viss åldersskilnad mellan exemplaren. Att det är ojämnt slitage. Att den lilla skillnaden i placering kan ha så stor inverkan. Etc.

Eller, tänker man efter ett tag, kan det vara så att det skiljer så pass mycket mellan två mikrofoner av samma modell, redan från fabrik?

Ett exempel från verkligheten. Jag har tillgång till fler Oktava MC012'or än jag brukar använda. Fick för mig att jämföra dem och märka upp två matchande par. Det är ungefär så många MC012'or jag brukar använda på en och samma gång.

Var för lat för att montera upp någon sofistikerad mätutrustning utan kopplade in dem en åt gången i en enkel sånganläggning och pratade in i dem. Det var lättare än jag trott att höra skillnad på de olika exemplaren. Framförallt i diskanten och lägre mellanregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag medveten om. ☺️

Vad jag menar är att du, för nyfikenhets skull, placerar två likadana mickar bredvid varandra.

🥰

jag vet att du är medveten om det

och jag vet vad du menade

det var mer ett konstaterande att eftersom man sällan sätter två likadana riktade på samma sätt mot samma punkt så kanske man aldrig reflekterar över att mickarna i sig låter olika

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...