Jump to content
Annons

Kan du höra om jag står i samma rum som jag spelar?


Anders F

Recommended Posts

Annons
  • Svar 195
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har aldrig förståt vitsen med denna tråd. Om jag har förståt rätt handlar det om var man står i förhållandet till det man spelar in.

I min värld handlar inte detta om ljud utan snarare om tryghet. D.v.s hur man är van att höra sitt eget ljud.

Det man är trygg med ger som regel en bra inspelning. Att försöka höra skilnaden i ljud förstår i alla fall jag ingen poäng i.

För mig är det faktiskt tvärtom. Jag gillar det ljud jag hör i hörlurarna sen ljudet passerat kompressorn bättre än direktljudet från gitarrförstärkaren. Så jag står helst bredvid combon och lyssnar i högdämpande lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var drar vi gränsen för ”statistiskt säkerställt” resultat? Hur många personer (%) måste ha hur många rätt?

skitsvårt att säga eftersom detta lika mycket kan vara en mätning på den som lyssnar 😳

om du prickat in alla rätt å vi andra gissat fel - vad betyder det?

att skillnaden inte märks eller att vi andra har sämre koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte bestämma dig/lotta om de riff du satt upp som två svar? Blir lite svårt att ta med i statistiken annars.

fan

??= AA eller BB men jag hör inte vilket

är det förresten skillnad tycker du om man anser det vara samma oavsett om det är AA eller BB?

man tycker alltså det låter likadant men man kan inte avgöra vilken det är för det finns ingen referens

eller va fan... vi gör väl så här då (för din statistiks skull 😳 ):

BB

BA

BA

AA?

BB?

AB

AB

BA?

AB?

Link to comment
Dela på andra sajter

va?

är inte med på vad du menar här

Jag tycker jag får den positiva effekten även om jag har ganska lågt på combon, Jag står jämt och spelar på det viset live, med HD280 pro på skallen. Spelar jag högt som fan blir ljudet fulare, eller jag får i alla fall svårare att få koll på strängarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker jag får den positiva effekten även om jag har ganska lågt på combon, Jag står jämt och spelar på det viset live, med HD280 pro på skallen. Spelar jag högt som fan blir ljudet fulare, eller jag får i alla fall svårare att få koll på strängarna.

jaha

jag menar att man behöver ha bra drag så att det återkopplar ordentligt för att få en effekt som är hörbar

jag är oftast i dom fallen ute efter missljud å smågnissel/tjut som uppstår nära rundgång - lite stök å närvaro, lite mer "live" helt enkelt

har du lägre volym så skulle jag tro att det mer är en känsla hos dig själv som får dig att reagera på ett eller annat sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lappen där jag antecknade på hemma, men jag inser att det kommer vara nästan omöjligt hitta "rätt". Inte för att det inte är skillnad, för det är alldeles UPPENBART skillnad (ibland) mellan samma riff, men att avgöra vilket som är bättre eller sämre och vad isåfall som är A och B... Jag hör att det låter "annorlunda", inte bättre eller sämre. Ibland tycker jag mig höra mer sustain, ibland hör jag ett fetare ljud, men en annan gitarr eller en annan spelstil skulle göra större skillnad än musikerns placering.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan

??= AA eller BB men jag hör inte vilket

är det förresten skillnad tycker du om man anser det vara samma oavsett om det är AA eller BB?

man tycker alltså det låter likadant men man kan inte avgöra vilken det är för det finns ingen referens

eller va fan... vi gör väl så här då (för din statistiks skull 😕 ):

Man kanske får ett halvt rätt om man gissar t ex AA men det visar sig vara BB...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. AB

2. BA

3. AB

4. BA

5. BA

6. BA

7. AA

8. BB

9. AB

Vet inte vad jag ska lyssna efter direkt, då detta var ett nytt fenomen för mig, men alltid spännande att pröva som gitarrist.

Mina gissningar är baserade på att "A" låter mer närvarande och lite fylligare i mina öron. Tyckte det var störst skillnad på 2,4 och 5.

Nu får jag väl en uppläxning av gitarrnissen här, men men. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte nog jag hörde skillnad i vissa fall, men det är halvsvårt. I vissa fall kan det ju bero på spelstilen lite också, om man dämpar mycket mellan tonerna blir inte skillnaden lika tydlig som om man låter strängarna sjunga.

Jag får också för mig att en ibanez RG inte "sjunger" lika mycket som t.ex. en tele, men det kanske bara är inbillning.

Så här tror jag:

1. AB

2. AA

3. AA

4. BB

5. BA

6. BB

7. BB

8. BA

9. AA

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en bump jag också

Den personen som sätter/satt 100% rätt först skickar jag en tialott till 🙂 Kanske det blir lite motivation. Det kanske redan är gjort och kanske inte. You never know 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror tyvärr att det inte är många som "vågar" gissa då det onekligen är svårt att höra skillnad. Varför orka gissa (om man inte hör någon skillnad) och sedan riskera det pinsamma läget att resultatet visar att de flesta hör skillnad…

Då lägger vi in en liten morot till då 😄

De tre bästa får varsin invite till voddler om man inte redan har det 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag tror att det är någon skillnad att snacka om, men jag har hämtat filen och ska försöka hinna lyssna någon gång under helgen, så får vi se hur resultatet från Oxie-juryn blir... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre bästa får varsin invite till voddler om man inte redan har det 😉

Bra morot. Kan tänka mig en sån invite. Kommer inte hinna (eller orka) lyssna ordentligt och med tanke på hur "gissningarna" varit hittills så lär jag inte ha nåt att komma med i toppstriden. Intressant fundering ändå med detta experiment. Tror det är grymt svårt att "höra" skillnad däremot så är ju känslan att få spela med en riktig förstärkare blåsande kring benen skön.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra morot. Kan tänka mig en sån invite. Kommer inte hinna (eller orka) lyssna ordentligt och med tanke på hur "gissningarna" varit hittills så lär jag inte ha nåt att komma med i toppstriden. Intressant fundering ändå med detta experiment. Tror det är grymt svårt att "höra" skillnad däremot så är ju känslan att få spela med en riktig förstärkare blåsande kring benen skön.

ALLA har chans i toppstriden!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad med 1 1/2 glas vin så knappast i en mix med trummor, bas, synt å sång 😄.

Haha, där har du ett riktigt test. Hur bra blir musik egentligen beroende på imundigad mängd och typ alkoholhaltiga drycker. Borde vara varje live-artists bibel ... 😮

(Sry för OT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag tror att det är någon skillnad att snacka om, men jag har hämtat filen och ska försöka hinna lyssna någon gång under helgen, så får vi se hur resultatet från Oxie-juryn blir... 😄

Riktiga män vågar säga när de inte hör någon skillnad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...