Jump to content
Annons

Starta företag


JJMusik

Recommended Posts

Jag tror inte du behöver inte redovisa avskrivningar i bokföringen, däremot i bokslutet/deklarationen.

Det enklaste sättet är att låta företaget ta över ägandet av dina prylar. Endera sätter du in prylarna som investering eller så köper företaget dom för andrahandsvärdet.

Ok! Men vem bestämmer andrahandsvärdet? Kan man själv uppskatta det eller bör en musikaffär värdera sakerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok! Men vem bestämmer andrahandsvärdet? Kan man själv uppskatta det eller bör en musikaffär värdera sakerna?

Det är väl så att man säljer prylarna som privatperson till företaget till ett marknadsmässigt värde, dvs. vad man skulle

fått begagnat? Det kan man väl uppskatta själv?

Om man bara skriver riktiga kvitton.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mitt företag ihop med en polare, så det blir ett handelsbolag. Men det är ju i princip samma som enskild firma. Vi har löst det ganska smidigt, har anlitat en revisor för en inte allt för stor summa. Det enda vi gör är att sätta in kvitton på utgifter i en pärm och antecknar hur mycket vi tar ut i lön. Inkomsterna har vi ju fakturor och bankkonto för att hålla koll på. Sen lämnar vi allt till revisorn när det är dags. Det är lätt värt pengarna att slippa stöka med det. Jag vill hålla på med musik och inte med siffror och sånt tråkigt.

En annan grej att tänka på är du vill ha så mycket utgifter som möjligt. Så allt som du på något sätt kan relatera till din verksamhet är bara att bokföra som utgifter. Skivor, konsertbiljetter, instrument, prylar... ja allt som går att motivera. Interneträkning och telefon om det används i verksamheten. Och inte att förglömma, traktamenten. Om du gör resor och stannar borta mer än en dag så kan du ta ut det som traktamente och på så vis få ännu mer "utgifter" så slipper du skatta bort allt för mycket.

http://www.driva-eget.se/reserakning-xq7

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste sättet är att låta företaget ta över ägandet av dina prylar. Endera sätter du in prylarna som investering eller så köper företaget dom för andrahandsvärdet.

Vet inte om det är så längre, men när vi startade så fick man dra förlusten i sitt företag mot skatten på sin ordinarie lön under de första åren. Detta blev en hel del extra slantar.

Alltså, jag kan starta en enskild firma som köper all min nusikutrustning och sedan göra avdrag för det?!. Om jag sen inte har någon inkomst i firman, får jag då dra av det från min ordinarie inkomst då??? Låter lite väl generöst för att vara sant.....

Link to comment
Dela på andra sajter

För att redan nu kunna ta betalt för dina arbeten rekommenderar jag Min länkFrilans Finans

För att starta Enskild Firma bör man dra in minst ett halvt basbelopp ca 18500 ex moms/år (kolla upp detta belopp) via sin firma för att kunna göra alla avdrag/momsavdrag etc.

Utöver F-skatt, Momsregistrera dig oxå.

Man kan dra av utgifter för inventarierna/utrustning som man skaffat för max 5 år tillbaka, vilket räknas som en egen insättning i företaget då du köpt prylarna med dina egna beskattade pengar.

Med dessa beskattade pengar menas alltså INTE pengarna du drar in via din firma utan pengar du tjänat via lön. Firmapengarna är obeskattade tills den dagen du tar ut dem. Då ska du skatta för dem.

Kvitton med säljarens organisationsnummer/datum/varuförtekning krävs för alla inköp/utgifter och det ska kunna styrkas att de är dina och att du behöver utrustningen för att kunna bedriva din verksamhet.

Lite beroende på alla dina siffror kan detta leda till att man till en början får ett överskott på både momsen och egna insättningar vilket gör att man får tillbaka överskottet. Och det kan bli en del pengar i början.

Om man får pengar tillbaka (betalas ut i december för deklarationsåret) kan du leva loppan för dessa då de är beskattade. Eller så kan du återinvestera pengarna i firman vilket gör att du kommer få skatt/moms tillbaka på dessa inköp nästkommande år.

Momsen kvittar man "på en gång". Skattepengar på den egna insättningen betalas tillbaka genom avskrivningen av utrustning och delas upp i 2-5 år.

Kom ihåg dock att om du fakturerar 1000:- ink moms så försvinner 200:- i moms och av de resterande 800:- betalar man upp till 50% i skatt. Så 1000:- på faktura ger ca 400:- rent i handen.

Men om du vill ta ut 1000:- till egna fickpengar, kostar detta företaget 2000:- kronor. Kom ihåg detta! Företagspengar är obeskattade!

Rekommenderar att du skaffar en revisor som kan hjälpa dig med bokföring/revision och slutdeklaration.

Det finns så många regler och paragrafer som man själv inte kan sätta sig in i och en revisor finns till för att hjälpa dig med detta. Det är inte så dyrt som man kanske tror.

Lycka till!

// Egenföretagare sedan 16 år

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag kan starta en enskild firma som köper all min nusikutrustning och sedan göra avdrag för det?!. Om jag sen inte har någon inkomst i firman, får jag då dra av det från min ordinarie inkomst då??? Låter lite väl generöst för att vara sant.....

Ditt företag måste finansiera investeringar (såsom din musikutrustning). Så först startar du firma som du förmodligen sätter in någon form av kapital i. Efter att ha dragit in lite stålar blir det aktuellt med ytterligare investeringar. Nu kanske det blir aktuellt med din gamla musikutrustning.

Säg att du säljer dessa till ditt eget företag. Du betalar då marknadsvärde. Eftersom du är privatperson utgår ingen moms. Det finns därför ingen moms för företaget att dra av.

Däremot är det en utgift som du kvittar mot företagets intäkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så att man säljer prylarna som privatperson till företaget till ett marknadsmässigt värde, dvs. vad man skulle

fått begagnat? Det kan man väl uppskatta själv?

Om man bara skriver riktiga kvitton.

Jag gjorde sånt precis nyligen.

Jag knatade in med en lista till mina lokala musikhandlare å bad dem värdera prylarna åt mig samt att underteckna det som värderingsintyg.

Gnäller skattemyndigheten på mig nu vetetusan hur jag skulle gjort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde sånt precis nyligen.

Jag knatade in med en lista till mina lokala musikhandlare å bad dem värdera prylarna åt mig samt att underteckna det som värderingsintyg.

Gnäller skattemyndigheten på mig nu vetetusan hur jag skulle gjort...

Vad kan kallas inventarier? Finns det någon prisgräns? Bakar man ihop värdet på alla saker och sedan skriver av den summan varje år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan kallas inventarier? Finns det någon prisgräns? Bakar man ihop värdet på alla saker och sedan skriver av den summan varje år?

Om ett enskilt köp av flera billigare saker tillsammans kommer över gränsbeloppet ska du skriva av beloppet över flera år. Men det fins undantag. Datorer betraktas t ex ha kortare brukstid och kan skrivas av på ett år även om priset ligger ovanför gränsbeloppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorer kan man skriva av på tre år lämpligen.

Möbler är exempel på inventarier, och maskiner såsom skärmaskin för booklets.

Men dessa skriver man av på 5-10 år.

Det där "gränsbeloppet" som nämndes är väl väldigt låg, är det inte?!?

Normalt behöver man väl knappast bry sig om det? Man kommer väl över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Avdrag mot förlust:

Nuförtiden kan du göra stora avdrag mot inkomst av tjänst de första åren. Max 100000 per år.

edit: Du drar alltså av om du inte beräknar att gå med vinst inom de närmaste åren, annars får du alltid dra förlust mot senare vinst i bolaget. Det brukar vara bra. Tips: Är du höginkomsttagare kan det ändå löna sig att dra mot inkomst av tjänst den delen som beskattas högre.

Alla företag kan gå med förlust men syftet måste vara att gå med vinst (normala företag). Du kan komma att få en förfrågan från skatteverket hur du planerar att göra det och om inte att du eventuellt måste avregistrera ditt bolag. Men så länge du har en plan brukar det vara ok.

Inventarier

Fr.o.m. 1/1 2011 har gränsbeloppet höjts till ett halvt basbelopp dvs 21200 ex moms.

Dvs fler inköp kan komma att hamna under förbrukningsinventarier och kan dras av direkt.

Jag använder "alternativ "2 och skriver av inventarier på 5 år dvs 20% per år. Tycker det är smidigt.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag startade mitt företag i mars 2010 och fram till 31 december förra året hade jag inte fakturerat någonting från företaget, alltså hade jag inga inkomster under 2010. Jag har en ganska gedigen inventarielista som jag skulle kunna göra avdrag för, men hur gör jag det när det inte finns någon inkomst att dra av ifrån?

Vilka olika bilagor från skatteverket är det jag ska fylla i vid deklarationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avdrag mot förlust:

Nuförtiden kan du göra stora avdrag mot inkomst av tjänst de första åren. Max 100000 per år.

edit: Du drar alltså av om du inte beräknar att gå med vinst inom de närmaste åren, annars får du alltid dra förlust mot senare vinst i bolaget. Det brukar vara bra. Tips: Är du höginkomsttagare kan det ändå löna sig att dra mot inkomst av tjänst den delen som beskattas högre.

Det finns ett undantag som kan vara viktigt för musiker - och det är att om firman bedriver "konstnärlig verksamhet", så finns inte den 5-åriga tidsgränsen för förlustavdrag, utan man kan göra sådana avdrag hur länge som helst. Man måste dock kunna visa på en viss omsättning också, för annars undrar nog Skatteveket lite... 😉

Inventarier

Fr.o.m. 1/1 2011 har gränsbeloppet höjts till ett halvt basbelopp dvs 21200 ex moms.

Dvs fler inköp kan komma att hamna under förbrukningsinventarier och kan dras av direkt.

Tidigare har det varit upp till 2000:- och jag har för mig att det ändrades 2009 till 5000:- som gräns för att man skulle kunna dra av inventarier direkt på innevarande år. Programvara får man alltid dra av direkt, oavsett vad den kostar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade mitt företag i mars 2010 och fram till 31 december förra året hade jag inte fakturerat någonting från företaget, alltså hade jag inga inkomster under 2010. Jag har en ganska gedigen inventarielista som jag skulle kunna göra avdrag för, men hur gör jag det när det inte finns någon inkomst att dra av ifrån?

Du drar av det mot annan inkomst - och det innebär att du får lägre skatt på den. 🙂

Vilka olika bilagor från skatteverket är det jag ska fylla i vid deklarationen?

Du behöver lämplig N-bilaga, men du ska ju också göra ett förenklat bokslut. Enklast är att deklarera på Nätet, så fyller du bara i alla uppgifter och får allt uträknat automagiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du drar av det mot annan inkomst - och det innebär att du får lägre skatt på den. 🙂

Du behöver lämplig N-bilaga, men du ska ju också göra ett förenklat bokslut. Enklast är att deklarera på Nätet, så fyller du bara i alla uppgifter och får allt uträknat automagiskt.

Tack för svaren Claes!

Ännu en fråga om inventarier: Jag har flera instrument och annan utrustning som jag köpt för flera år sedan, ska jag ta värdet av all utrustning och baka ihop det till en summa som jag drar av varje år? Vissa instrument kommer inte upp i ett värde över 5000:- kr, kan jag ändå ta med det i samma summa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste dock kunna visa på en viss omsättning också, för annars undrar nog Skatteveket lite... 😉

Stämmer bra, när jag var på intervju på Skatteverket när jag precis startat min firma, så passade jag på att fråga om den kvittningsregeln. De sade att det handlar om runt två basbelopp. Jag tycker det låter lite mycket, man kan säkert få kvitta om man ligger runt ett basbelopp också om man frågar snällt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har flera instrument och annan utrustning som jag köpt för flera år sedan, ska jag ta värdet av all utrustning och baka ihop det till en summa som jag drar av varje år? Vissa instrument kommer inte upp i ett värde över 5000:- kr, kan jag ändå ta med det i samma summa?

Du får göra en värdering av dina instrument (eller allra helst få dem värderade av någon kunnig, typ gå till en musikaffär och fråga om de kan göra det gratis) och sedan upprätta en inventarieförteckning. Där skriver du vilka instrument det är, när du köpte instrumenten, vad värdet är när du tar in dem i firman samt användningstiden. Sedan lägger du upp avskrivningarna som du vill och drar av summan du får fram, i deklarationen varje år.

Om jag fattat rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra, när jag var på intervju på Skatteverket när jag precis startat min firma, så passade jag på att fråga om den kvittningsregeln. De sade att det handlar om runt två basbelopp. Jag tycker det låter lite mycket, man kan säkert få kvitta om man ligger runt ett basbelopp också om man frågar snällt. 🙂

Så skulle jag kunna kvitta mitt underskott i företaget mot annan inkomst? Jag hade som sagt inga inkomster alls med företaget förra året...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skulle jag kunna kvitta mitt underskott i företaget mot annan inkomst? Jag hade som sagt inga inkomster alls med företaget förra året...

De första 5 åren räknas som "uppstartsår", där det är ok att dra av förlusterna mot annan inkomst eftersom man räknar med att företaget behöver köpa in utrustning för att kunna börja bedriva sin verksamhet. Att sakna omsättning (försäljning) första året kan nog vara ok, men i år måste du se till att få in pengar också, om det inte ska ifrågasättas om verksamhetens syfte verkligen är att få vinst (ett grundkrav för att kunna kalla verksamheten för "aktiv" och få göra sådana avdrag...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...