Jump to content
Annons

Neumann pressar priset med TLM102


Nyhetsroboten

Recommended Posts

1746013892.jpg

Det gÄr inte att ta miste pÄ att nya TLM102 Àr tillverkad av mikrofonmÀstarna Neumann. UtseendemÀssigt Àr den mycket lik TLM103, Àven om formatet faktiskt Àr Ànnu mindre. Trevligt nog Àr Àven priset lÀgre jÀmfört med vad andra Neumann-mikrofoner kostar.

Visa hela nyheten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ja, ser sÄ ut... Liten mik med stort membran. Men stativhÄllaren borde vÀl plocka upp mycket stomljud och stök frÄn golvet?

M930 kan fÄs med stativhÄllare eller shockmount. Undrar om Neumann erbjuder samma sak med TLM102 ocksÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ja, ser sÄ ut... Liten mik med stort membran. Men stativhÄllaren borde vÀl plocka upp mycket stomljud och stök frÄn golvet?

M930 kan fÄs med stativhÄllare eller shockmount. Undrar om Neumann erbjuder samma sak med TLM102 ocksÄ?

JodĂ„, man kan köpa ett shockmount till. Samma som till 103:an (EA1). €199, dvs mer Ă€n en tredjedel av priset för micken (€585). 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till den lilla micken mÄste vÀl JAMs Kinakopior pÄ Neumanns Shockmount funka hur bra som helst?

Jag Àr ocksÄ pÄ jakt efter ett shockmount till TLM 103. Jag har faktiskt inte större lust att betala 3000.

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att inspelningen inte blir sĂ„ mkt sĂ€mre med ett shockmount för 500?

Hur som helst, nÄgon som har lite olika förslag pÄ shockmount som passar till neuman TLM 103?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för tipset! Funkar de till 103:an?

Vet ej... Jag har dem till mina NT2-A och de Àr rÀtt sÄ stora. SkruvfÀstet nertill Àr vÀl en sorts standard pÄ de flesta stormembranarare.

De gummistroppar som följer med tycker jag verkar vara av bra kvalitet, och det Àr vÀl i gummisnodden dÀmpningen sker.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som har hunnit testa micken Ànnu ??

Är lite sugen pĂ„ slĂ„ till pĂ„ en men skulle vilja veta om den motsvarar förvĂ€ntningarna.

Jag hitta en ljudtest pÄ youtube. De andra filmerna om TLM 102 som finns dÀr Àr mest presentation av micken

I videon har de en Sennheiser E609 pÄ virveln. NÄgon hÀr pÄ forumet som testat den pÄ virvel. Jag kan vÀlja mellan SM57 eller Sennheiser E609, kan den senare vara bÀtrre ÀndÄ? SÀrskilt om man inte sÀtter den helt supernÀra, sÄ man fÄr med kantljudet ocksÄ?

Lyssnade pÄ hela videon, fint ljud. Men jag tycker ÀndÄ ljudet blir lite trÄkigt med oh sÄ högt. Pukorna blir vÀl tunna och riden lite otydlig. Skulle varit fint att fÄ hört hur det lÀt med oh en meter lÀgre,

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I videon har de en Sennheiser E609 pÄ virveln. NÄgon hÀr pÄ forumet som testat den pÄ virvel. Jag kan vÀlja mellan SM57 eller Sennheiser E609, kan den senare vara bÀtrre ÀndÄ? SÀrskilt om man inte sÀtter den helt supernÀra, sÄ man fÄr med kantljudet ocksÄ?

Lyssnade pÄ hela videon, fint ljud. Men jag tycker ÀndÄ ljudet blir lite trÄkigt med oh sÄ högt. Pukorna blir vÀl tunna och riden lite otydlig. Skulle varit fint att fÄ hört hur det lÀt med oh en meter lÀgre,

Jag tycker videon framförallt demonstrerar hur bra en duktig trummis lÄter i ett bra rum, med gissningsvis trummor anpassade för hans spelstil.

Jag tycker att E609 har en krispigare topp Àn SM57 och lite mindre klonk.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den hÀr killen sÀger att ett shockmount inte gör nÄgon nytta till tlm 102 eftersom den Àr sÄ lÀtt och det Àr nÄgot inbyggt elastiskt i den. StÀmmer det?

i vilket fall som helst sĂ„ bestĂ€llde jag precis en 102:a 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=gv2IBYm2K54

Jag Àr mkt nÀra att bestÀlla en jag med men skulle gÀrna vilja ha en rapport av dig... nÀr fÄr du den ?

/Mattias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det ska du fÄ. Blir intressant att jÀmföra den mot 103:an.

Jag vet inte nÀr den kommer exakt. NÀsta vecka nÄgon gÄng.

Spelar in och rapporterar asap. 😄

Jag Àr mkt nÀra att bestÀlla en jag med men skulle gÀrna vilja ha en rapport av dig... nÀr fÄr du den ?

/Mattias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det ska du fÄ. Blir intressant att jÀmföra den mot 103:an.

Jag vet inte nÀr den kommer exakt. NÀsta vecka nÄgon gÄng.

Spelar in och rapporterar asap. â˜ș

Perfa !

Enligt en trÄd pÄ gearslutz forum sÄ lÄter den inte alls som 103:an ...Det finns en kille dÀr vid namn Ty Ford som har ljudclips av TLM102 (och en massa annat) pÄ sin sida i wav-format

Ty Ford

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...